1. **Raportul lunar al cadrelor didactice cu titlul de doctor**: Conform legislației în vigoare, cadrele didactice care dețin titlul de doctor sunt obligate să depună un raport lunar. Acest raport trebuie să includă activitățile desfășurate în cadrul instituției de învățământ, inclusiv activitățile didactice și cele de formare continuă. De obicei, raportul include și activitățile de cercetare sau consiliere. Însă, în timpul vacanțelor, acest raport nu se depune, având în vedere că nu sunt activități didactice. În vacanțe, doar activitățile de cercetare sau alte activități conexe pot continua, iar acestea nu sunt raportate lunar, ci conform programului de activitate stabilit.
2. **Criterii cuantificabile și obligativitatea raportului lunar**: Dacă raportul include mai multe criterii (de exemplu, ore de consiliere, ore remediale, activități extracurriculare), doar un singur criteriu poate fi obligatoriu pentru raportul lunar. Totuși, este important să te documentezi despre acest aspect, pentru că regulamentele pot varia ușor în funcție de instituția unde predai.
3. **Norma didactică în 2 sau 3 școli**: Dacă ai o normă didactică împărțită între mai multe școli, raportul lunar trebuie depus pentru fiecare unitate școlară în care activezi. De obicei, cadrele didactice care au norma fragmentată între mai multe școli vor avea un raport global care cuprinde activitățile din toate instituțiile respective.
4. **Orele remediale și plata acestora**: În mod normal, orele remediale se plătesc, însă acest lucru depinde de reglementările interne ale școlii sau ale inspectoratului școlar. Dacă sunt stabilite prin lege sau contract colectiv, trebuie să fie remunerate. În cazul în care sunt activități suplimentare, iar acestea nu sunt stipulate ca plătite, atunci ar putea fi considerat voluntariat sau activități extra-scolare, care nu sunt remunerate.
5. **Consilierea colegilor**: Dacă nu ai colegi care să fie în situația de a fi consiliați pentru promovarea la gradul 1 sau alt grad didactic, este posibil ca activitatea de consiliere să nu se aplice. În astfel de cazuri, este important să consulți regulamentul școlii sau al ministerului, deoarece activitățile pot fi ajustate în funcție de situație.
6. **Activități în afacerea titlului de doctor**: Cadrele didactice cu titlul de doctor pot desfășura activități de cercetare, formare continuă, implicare în proiecte educaționale, organizarea de cursuri pentru dezvoltarea profesională a altor cadre didactice, etc. De asemenea, pot coordona sau implica în proiecte finanțate (fie naționale, fie internaționale), atât din surse publice cât și autofinanțate. Tipologia proiectelor poate varia, dar în mod normal, acestea trebuie să aibă legătură cu educația și cercetarea didactică.
7. **Inechități între cadrele didactice**: Diferențele de volum de muncă între cadrele didactice care predau la un număr mare de clase și cele care predau doar la una sau două clase pot fi o problemă de echitate. În mod normal, normele didactice ar trebui să reflecte corect volumul de muncă. Dacă un învățător cu doctorat face doar o oră de remedială pe lună, iar un profesor de liceu face 10 ore de remedială, acest lucru ar putea reprezenta o inechitate în distribuirea sarcinilor. Este esențial să se facă un raport corect între activitățile didactice efectuate și remunerație. Poate fi necesar să discuți aceste aspecte cu conducerea școlii sau cu sindicatul, pentru a te asigura că norma didactică este echitabilă și respectă volumul de muncă al fiecărui cadru didactic.
Este recomandat să te consulți cu sindicatul sau cu reprezentanții Ministerului Educației pentru a clarifica reglementările specifice care se aplică în cazuri particulare, pentru a te asigura că drepturile tale și ale colegilor tăi sunt respectate corect.
Bună! Îți voi răspunde la fiecare întrebare, pe cât de detaliat posibil, referitor la reglementările care se aplică cadrelor didactice cu titlul de doctor în învățământul preuniversitar.
1. **Raportul lunar pentru cadrele didactice cu titlul de doctor**:
Conform reglementărilor specifice, cadrele didactice care dețin titlul de doctor sunt obligate să depună un raport lunar care reflectă activitățile didactice și extracurriculare desfășurate. Legea care reglementează aceste aspecte este Legea educației naționale nr. 1/2011, dar detaliile specifice se pot regăsi și în reglementări secundare sau în regulamentele interne ale unității de învățământ.
- **Referitor la vacanță**: De obicei, raportul nu se depune în perioada vacanței, deoarece nu sunt activități didactice curente. Totuși, în cazul în care există activități de cercetare, proiecte educaționale sau alte activități conexe desfășurate pe timpul vacanței, acestea pot fi incluse în raport, în funcție de reglementările interne.
2. **Criteriul lunar obligatoriu**:
În raportul lunar, este posibil ca unul dintre criteriile cuantificabile să fie obligatoriu, dar aceasta depinde de structura raportului stabilită de fiecare unitate de învățământ sau de inspectoratele școlare. De exemplu, orele de consiliere, de formare profesională sau activitățile didactice pot fi incluse în raport, iar unele dintre acestea pot fi considerată obligatorii.
3. **Norma în 2 sau 3 școli**:
Dacă predai la mai multe școli, raportul lunar se depune pentru fiecare unitate școlară în parte, iar activitățile vor fi centralizate. În cazul în care predai în mai multe locații, activitățile tale vor trebui raportate corect și proporțional, având în vedere numărul de ore și activitățile efectuate în fiecare unitate.
4. **Orele remediale și plata acestora**:
În general, orele remediale sunt remunerate, însă acest lucru depinde de reglementările școlii sau ale inspectoratului școlar. În unele cazuri, acestea pot fi parte din normele didactice și pot fi remunerate conform tarifelor stabilite de autoritățile educaționale, dar dacă sunt activități suplimentare sau extra-scolare, ar putea fi considerate voluntariat și, astfel, nu remunerate.
5. **Consilierea colegilor**:
Dacă nu ai colegi care să aibă nevoie de consiliere pentru obținerea gradului I sau dacă refuză să participe la consiliere, activitatea respectivă nu va putea fi realizată conform cerințelor de raport. În acest caz, poate fi necesar să consulți regulamentul instituțional pentru a înlocui această activitate cu alte activități de formare profesională sau educaționale, care să îți permită completarea raportului.
6. **Activități în afacerea titlului de doctor**:
Cadrele didactice cu titlul de doctor pot desfășura activități de cercetare, elaborare de materiale didactice, formare continuă, organizarea de cursuri pentru colegi sau implicare în proiecte educaționale. De asemenea, pot desfășura proiecte educaționale sau de cercetare finanțate din fonduri publice sau autofinanțate, dar acestea trebuie să aibă legătură cu domeniul educațional.
7. **Proiecte finanțate sau autofinanțate**:
Cadrele didactice cu doctorat pot implica în diverse proiecte educaționale, inclusiv programe de formare profesională pentru alte cadre didactice, dezvoltarea de materiale educaționale inovative, participarea la proiecte de cercetare educațională sau la implementarea de strategii educaționale inovative în școli. Acestea pot fi finanțate de autorități educaționale sau pot fi autofinanțate.
8. **Inechitatea legată de volumul de ore remediale**:
Într-adevăr, există o inechitate între învățătorii cu doctorat care fac doar o oră de remedială pe săptămână și profesorii care predau la mai multe clase și, implicit, fac mult mai multe ore remediale. Această inechitate poate fi reglată prin ajustarea normei didactice sau prin stabilirea unui tarif diferit pentru orele remediale, în funcție de volumul de muncă. Poate fi necesar să se discute această problemă cu conducerea școlii sau cu sindicatul pentru a propune o reglementare echitabilă, care să țină cont de numărul de clase și activitățile suplimentare.
În concluzie, este important să fii la curent cu reglementările interne ale școlii și să te consulti cu reprezentanții Ministerului Educației sau cu sindicatele pentru a clarifica orice neclarități legate de activitățile care trebuie raportate, de remunerare și de distribuirea echitabilă a sarcinilor.