Este foarte simplu: infractorul trebuie intai arestat si apoi se cere extradarea.
Fiindca nu risca nimeni sa piarda infractorul, de aceea se da in urmarire generala prin Interpol si imediat cum este prins, este arestat dupa care este extradat in tara lui de origini, ulterior interzicandu-se sa mai intre vreodata in tara unde a fost arestat.
Mandatul de arestare european (MAE) este un instrument legal emis de un stat membru al Uniunii Europene (UE) pentru a solicita arestarea și predarea unei persoane care este căutată în alt stat membru pentru urmărirea penală sau executarea unei pedepse penale. Există mai multe motive pentru care un stat ar solicita un MAE în locul unei extrădări directe:
Procedură simplificată: Procesul de emitere și executare a unui MAE este mai rapid și mai simplu decât procedura tradițională de extrădare. Acest lucru permite statului solicitant să obțină cooperarea rapidă a autorităților din alt stat membru în urmărirea și reținerea suspectului sau condamnatului.
Recunoașterea reciprocă a hotărârilor judiciare: MAE-ul se bazează pe principiul recunoașterii reciproce a hotărârilor judiciare între statele membre ale UE. Acest lucru înseamnă că hotărârile judecătorești dintr-un stat membru sunt recunoscute automat în celelalte state membre, fără a fi necesară o evaluare a procedurilor judiciare din statul solicitant.
Promovarea cooperării judiciare în cadrul UE: MAE-ul face parte din eforturile de a consolida cooperarea judiciară între statele membre ale UE în combaterea criminalității transfrontaliere. Acest instrument facilitează schimbul de informații și acțiuni comune împotriva infracțiunilor grave, cum ar fi terorismul, traficul de droguri și criminalitatea organizată.
Standardele europene de protecție a drepturilor fundamentale: MAE-ul este emis sub rezerva respectării standardelor europene de protecție a drepturilor fundamentale, inclusiv a dreptului la un proces echitabil și a interzicerii torturii și tratamentului inuman sau degradant.
În ceea ce privește motivele pentru care un stat ar solicita un MAE în locul unei extrădări directe, acestea pot include:
Există suspiciuni privind riscul de evaziune sau de riscare a fugarului în cazul unei extrădări tradiționale.
Procedura de extrădare directă poate fi complicată sau îngreunată din motive procedurale sau juridice.
Statele membre pot considera că un MAE ar fi o modalitate mai eficientă și mai rapidă de a obține predarea suspectului sau a condamnatului.
Există încredere în sistemul judiciar al statului solicitat și se crede că acesta va respecta standardele europene de protecție a drepturilor fundamentale.
Situatia e reglementata in legea 302/2004 - "Punerea în executare pe teritoriul României a pedepselor sau măsurilor privative de libertate aplicate de instanţele altor state membre ale Uniunii Europene"
Unul din motive ar fi ca cehii nu vor sa plateasca sa tina infractorul in inchisoare pe banii lor si conditiile de detentie sunt considerate bune (bogatasii au avocati care spun ca nu se poate executa inchisoarea in Romania ca nu au conditii, dar saracii n-au ce face).
In plus legislatia EU are aceste prevederi:
https://e-justice.europa.eu/90/RO/european_arrest_warrant
Bun, multumesc. Si daca sa zicem ca ei dispun privarea de libertate pe, de exemplu, 7 luni. Aici se fac tot 7 luni, nu? Adica se respecta pedepsele.
Si am mai inteles si ca ar putea fi prea mica pentru ca efortul lor sa merite. Ceva de genul, ca eforturile financiare sunt mai mari decat prejudiciul cauzat si nu au ce sa castige, din contra, fiind mai mult in pierdere.
Da, cuantumul pedepsei nu se modifica, mai mult de ce v-am zis numai un avocat care examineza cazul se poate pronunta.
Intretinerea unui detinut e cheltuiala enorma (cazare, masa, paza, asistent medicala, consiliere, cursuri de calificare, etc.) care e facuta pentru a descuraja comiterea faptelor, rareori se mai recupereaza ceva cu munca detinutilor care e strict voluntara si la ce conditii sunt acum in EU, majoritatea cu pedepse scurte nici nu se deranjeaza, deci cehii au zis: "ia tine-tii voi, pe banii vostri..."
Adica infractiunea se presupune ca a fost facuta in Cehia, iar cehii dispun ca pedeapsa stabilita de ei sa fie facuta in Romania.