„Dacă astea printr o minune se vor hotara sa nu mai vina în Europa de Vest, va fi vai și amar de economie": vor crește salariile pentru muncile de jos, din cauza necesității, și în cazul în care imigranții nu vin pentru oferte și mai atractive de salarii, la un moment dat nativii vor fi interesați. Dar e aproape imposibil ca imigranții să nu mai vină, sunt în stare să-și riște viața și să doarmă pe străzi, sunt prea bine îndoctrinați cu visul european. Nu știu câți boschetari vezi pe stradă la tine în oraș, dar nu se compară cu ce vezi în Occident, deoarece vin atâția imigranți încât nu mai au unde să fie cazați.
„Tineretul de acolo e exact ca cel din Romania stai calm. Nu știu decât sa stea pe banii părinților și sa se plimbe prin mall uri. Pai pe vremuri plecau de acasă la 17-18 ani, munceau și uite au ajuns oameni. Acum stau ca niște lipitori la mami și tati acasă. Când astea vor ajunge presedinti, ministrii, prim ministrii va fi și mai mare incompetenta pe lumea asta.": mare parte stau acasă cu părinții pentru că este o criză imobiliară, în special în orașe. Sunt atât de scumpe imobilele de închiriat, încât nu mai pot să-și ia propria casă; cauza este numărul enorm de studenți străini, de imigranți, dar în primul rând e vorba de mogulii imobilelor, miliardari care cumpără ca disperații locuințe, ca să crească brusc prețurile și să facă din populație iobagii lor.
Tinerii din Occident, după ce au un loc de muncă, ajung să contribuie la cheltuielile casei cât stau încă cu părinții; doar dacă găsesc o ofertă bună pentru chirie, abia atunci se mută; iar comparativ cu salariile, chiriile sunt mai puțin costisitoare în Occident, în România sunt 1300-1500 de lei fără întreținere, la salarii de 2000 și ceva de lei, iar în Occident sunt 1200 de euro, întreținere inclusă (gaz, curent, apă, Wi-fi etc.), la salarii de minim 2000 de euro, dacă nu 3000 și ceva.
„La noi parca s mult mai multe mașini scumpe și smechere.": pentru că românii sunt snobi.
În Occident, mulți oameni nici nu au nevoie de mașină, pentru că transportul în comun e foarte ușor accesibil și de foarte bună calitate: TGV, metrouri, tramvaie și autobuze din plin etc., iar traficul în orașele mari este insuportabil, parcările costă foarte mult etc.
Cei care își iau mașină, își iau pentru că așa le cere locul de muncă, deoarece trebuie să se deplaseze în sate mai îndepărtate, cu mai puțin acces la transportul în comun, sau au nevoie să care cu mașina lucruri care nu le pot căra în spate: serviete, laptop-uri, colete etc.
De obicei, cei care cumpără mașini de lux sunt oameni care au probleme de stimă de sine în Occident, și cred că mașina le aduce un bonus. E adevărat, la un anumit nivel, un minim de bunăstare ajută să faci relații în mediul afacerilor, dar la nivelul clasei de mijloc, e irelevant.
La noi în România, snobismul domină, și cine are mașină scumpă, este lingușit la greu de cei din jur. De asemenea, mașina scumpă este garanția pentru o prietenă, sau chiar mai multe, în Occident nu (poate polonezele, marocancele și negresele sunt atrase de bani, dar aici vorbim de imigranți care nu au aceiași bunăstare ca occidentalii băștinași), iar dacă ești prea îmgâmfat, riști să devii respingător.
E salariul mediu, nu median. Adică, media este trasă în sus de directori generali, de manageri, de funcționarii la stat, de politicieni, de ingineri, și de angajații în domeniul IT.
Salariul median este salariul care îl câștigă mare parte din populație.
Du-te pe ofertele de salariu pentru locurile de muncă, și vei vedea că puține depășesc 2500 de lei în munca necalificată.
Trebuie să ne amintim că o bună parte din tineri lucrează în străinătate, sau părinții lor lucrează acolo.
Cei care îi vezi cu mertzane, sunt cei cu părinții în străinătate, cei din IT, cei care lucrează sezonier în străinătate și știu să-și negocieze salariul, copii de afaceriști etc. Sau sunt și cei cu BMW din anul 2000 .
Tot 2500 de lei are și profesorul debutant, abia după nu știu câți ani de experiență ajunge la 3000 și ceva de lei, iar maximul nu depășește 4500 și ceva, când are 40 de ani de experiență.
Salariul de inginer pornește de la 2500, iar de obicei, când capătă experiență ajunge la maxim 7000 de lei, dar la 7000 de lei are deja 30 și ceva de ani, nu mai e chiar tânăr.
Managerii, la fel ca inginerii, trebuie să aștepte să ajungă la vârsta de 30 de ani să ia un salariu decent, iar performanțele lor trebuie să fie foarte bune.
Și printre cei cu studii superioare, se ajunge foarte greu la 1500 de euro, iar un tânăr de sub 30 de ani nu prea are șanse să ajungă la un astfel de nivel.
Tu cum ai de gând să-ți câștigi banii ca să-ți cumperi prima mașină scumpă? Ai vreun plan?
Nu ți-am pus o întrebare complicată, e una foarte simplă: cum ai de gând să faci bani să-ți iei prima mașină scumpă?
Vreau să-mi răspunzi la întrebare, nu să spui „dacă e cum ai spus tu.", vreau să aud care e ideea din capul tău pentru a face bani, nu cea din capul meu.
Deci nu în țară.
Vezi dacă muncești afară, să ai măcar licența luată, dacă nu și master.
Dacă îl exploatăm, avem puțin.
Dar e o nimic"a" toată în comparație cu ce dețin iranienii, rușii, țările din Golf etc.
Se va întâmpla ca și cu petrolul: nu vom profita de banii aceștia noi, ci străinii.
Costă zeci de miliarde de dolari, destul cât să dezvoltăm alte ramuri ale economiei noastre. Eu sunt împotriva liberalizării ăsteia unde firme străine controlează resursele țării. Aceste resurse trebuie deținute și administrate de stat, și dacă e, firme autohtone de încredere sa le valorifice cât pot ele.
Și eu sunt împotriva liberalizării, dar știm cum au ajuns țările care s-au opus.
Cu pandemia și cu războiul, nu doar cu pandemia.
În pandemie, au căzut în primul rând firmele mici în număr foarte mare; acestea nu generau o mare parte din PIB, dar erau firmele deținute de români, și acestea au căzut.
Străinii, pentru că au avut mai mult capital și au fost susținuți de țările lor de origine, au supraviețuit, chiar prosperat în pandemie.
Adică, a împins colonizarea României la următorul nivel.
Degeaba ai creștere economică în general, dacă țara ta devine o colonie a multinaționalelor. Argentina, în secolul trecut, era prima țară din lume în termeni de PIB pe cap de locuitor, datorită companiilor britanice care s-au instalat acolo, dar când s-au retras companiile britanice, țara s-a dus de râpă, și a intrat de nenumărate ori în incapacitate de plată a datoriilor externe. Iată cât de false sunt datele economice oficiale.
Acum cu războiul, companiile alimentare străine au profitat și au crescut drastic prețurile, deși nu era nevoie; în Occident, nu am văzut o creștere așa drastică a prețurilor, cum am văzut la noi.
Nu neapărat pentru că au interzis avorturile.
Femeile au exploatat sistemul de 30 și ceva de ani și au făcut avorturi în străinătate, și chiar și înainte de lege, doar 1000 și ceva de avorturi legale erau înregistrate după 1992. Legea nu a schimbat mai nimic.
Statul polonez oferă avantaje generoase polonezilor care fac copii:
https://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=1124&langId=en&intPageId=4718
Au introdus încă o lege care oferă 2600 de euro ca o plată în plus când apare încă un nou-născut, indiferent de venituri.
Am văzut și un documentar în care o familie de devotați catolici, cu mulți copii, au primit ajutor de la stat să se mute într-o casă mai mare.
În principiu, cred că avorturile trebuie interzise, chiar dacă în practică unele femei vor exploata sistemul și vor pleca într-o altă țară să facă avorturi.
La noi avorturile sunt mult prea ieftine. În Occident costă 1500-2000 de euro, la noi sub 1000 de lei, din câte îmi amintesc (era 500 și ceva de lei acum câțiva ani, când mă uitam la o statistică).
Și la noi se făceau și avorturi prin medicamente cumpărate de la farmacie.
Iată de ce trebuie interzise avorturile la noi, înafară de cazul în care fătul este deja mort.
„Cu ce ne a ajutat UE pana acum? Ne au dat nu stiu câte miliarde de euro care majoritatea s au făcut harcea-parcea.": e vina politicienilor corupți, nu a străinilor; polonezii au folosit fondurile eficient.
„Dar noi am pierdut Petrom,": e vina statului român, se putea face o ceva mai bun, nu era așa multă presiune, în special când se știa că rezervele României erau pe terminate (nu degeaba Ceaușescu a dat legea mașinilor cu soț și fără soț la sfârșit de săptămână, deși erau foarte puține mașini, și a făcut contracte de import de petrol cu Iranul).
„ne-a fost distrusa cultura,": din punct de vedere religios, da; a crescut ateismul, s-a umplut țara de preoți care fac simonie etc.; în rest, am putea spune că s-a dezvoltat odată cu căderea regimului autoritar, avem nenumărate concerte, piese de teatru, simpozioane, conferințe intelectuale etc.
„și au plecat milioane de muncitori în Vest datorita ridicării vizelor.": corect
"Stai sa vezi când o sa se ridice vizele pentru SUA, atunci populatia Romaniei chiar se va duce în cap.": cred că vor pleca în primul rând romii, au o afinitate mai mare pentru economia și societatea americană; în rest, românii care vor pleca acolo se vor vedea dezamăgiți.
Ridicarea vizelor nu permite să și emigrezi în SUA, doar să vizitezi țara fără a avea nevoie de viză. Dacă vrei să emigrezi, îți trebuie o viză H1B de preferință. Doar românii care nu gândesc ar emigra ilegal, și ar ajunge să muncească pe salarii de nimic, să nu aibă acces la sistemul sanitar etc.
Romilor, puțin le pasă. Au obiceiul să construiască locuințe ilegal și să le fie demolate casele ulterior. La spital, se duc rareori. În Europa, sunt discriminați de europeni, dar în SUA, mare parte din romi s-au integrat foarte bine, au dezvoltat afaceri etc.; la fel cum afro-americanii, deși discriminați în SUA, se descurcă foarte bine și sunt tratați foarte bine în Europa, în special datorită pașaportului american.
„Cu ce ne a ajutat organizatia mondiala a sănătății, organizația națiunilor Unite? De ce sa cotizeze aiurea România banii astea care sunt luați din buzunarele noastre prin impozite și taxe? Ce au făcut toate organizațiile astea căpușa?": tribut oferit stăpânului
„De ce suntem forțați sa trecem pe mașini electrice când s-a demonstrat clar ca fabricarea bateriilor este mult mai toxica decât producerea și arderea petrolului?": aici, sincer, este un avantaj. Dacă ai numai mașini electrice pe stradă, orașele sunt mai puțin poluate. Ce e drept, va fi poluare în uzine, dar uzinele vor fi departe de oraș, și astfel aerul în oraș rămâne curat.
„De ce nu se instalează autobuze electrice (in transportul public chiar vad rentabila electrificarea, la mașinile personale nu are sens)": sunt deja tramvaie care merg pe electricitate, și se instalează și autobuze electrice, cel puțin în Occident, și ulterior vor ajunge și la noi, poate.
„în toate orașele mari din lume, piste pentru biciclete și desființate parcările?": deja se face acest lucru. Mă uitam la mine în Iași, că avem piste de biciclete în Copou, deși nu are niciun sens, deoarece Iașiul este un oraș foarte greu de parcurs cu bicicleta, în special dealul din Copou.
„De ce absolut tot este produs în China, chiar asa profitul a devenit mai important decât sa faci un produs ceva mai scump dar fabricat cum trebuie și durabil?": pentru că companiile vor să vândă ieftin și să vândă constant. Dacă ar vinde durabil, nu s-ar mai strica lucrurile și nimeni nu ar mai cumpăra (vezi planned obsolescence)
„De ce oamenii nu mai fac mâncare acasă și mănâncă mâncare complet nesănătoasă de la fast food uri și restaurante "premium"?": mare parte din oameni gătesc acasă, și mănâncă acasă. Nu știu pe nimeni care să aibă frigiderul gol, și să mănânce doar în oraș.
Problema e mulți când sunt la serviciu, că mănâncă fast-food, și nu aduc mâncare de acasă pentru serviciu.
Restaurantele, e un fenomen cultural. Vrei să ieși cu o fată în oraș, ai o întâlnire de afaceri, te întâlnești cu rude dinafara orașului, sau ești în concediu și vrei să guști specialitățile locale, sau mergi la restaurant pentru că nu poți găti în camera de hotel: mergi la restaurant.
„Nimănui nu i pasa de faptul că 1 miliard de oameni au fost aruncati in sărăcie extremă, că de 2 ani educația încă este întreruptă în unele țări. Chestiile astea vor afecta enorm generația următoare.": oamenii din țările dezvoltate nu au nicio tangență imediată cu oamenii care sunt în sărăcie extremă în Africa. Singurii săraci pe care îi cunosc ei, sunt boschetarii dependenți de stupefiante, și care deseori suferă de boli psihice. Sunt câțiva voluntari, totuși, care ajută în țările sărace, deseori pentru adrenalina oferită de aventură: să construiești case, să sapi pentru apă potabilă etc.