Da, exista Legea nr.158/2008, privind publicitatea înşelătoare şi publicitatea comparativă, republicata in 2013.
Este ilegala publicitatea inselatoare.
Gasesti legea dand o cautare pe internet.
Exista niste standarde (specificatii) dupa care se masoara cat consuma masina. Conditiile sunt ideale: fara radio pornit, fara stergatoare in functiune, fara aer conditionat, fara greutati mari in masina, etc. Deci ca inselatorie o vede doar cine nu stie cum se masoara consumul si crede ca aia e ce consuma automobilul pe sosele.
Eu nu ma refer aici la conditii ideale. Ma refer la conditii nerealiste. Adica, masina tractata, etc.
Oricum, era doar o metafora, problema mea este cu cei de la Vodafone, care inseala clientii prin niste promisiuni similare.
De fapt, dupa multe cautari, cred ca am gasit.
Legea Nr. 363/2007, paragraful 6:
Art. 6. - (1) O practica comerciala este considerata ca fiind actiune inselatoare daca aceasta contine informatii false sau, in orice situatie, inclusiv in prezentarea generala, induce in eroare sau este susceptibila sa induca in eroare consumatorul mediu, astfel incat, in ambele ipoteze, fie il determina, fie este susceptibila a-l determina pe consumator sa ia o decizie de tranzactionare pe care altfel nu ar fi luat-o, chiar daca informatiile sunt, in fapt, corecte in raport cu unul sau mai multe dintre urmatoarele elemente:
a) existenta sau natura produsului;
b) principalele caracteristici ale produsului, cum ar fi: disponibilitatea, avantajele, riscurile, fabricarea, compozitia, accesoriile, asistenta acordata dupa vanzare si instrumentarea reclamatiilor, modul si data fabricatiei sau prestarii, livrarea, capacitatea de a corespunde scopului, utilizarea, cantitatea, specificatiile, originea geografica sau comerciala, rezultatele care se pot obtine din utilizarea sa, rezultatele si caracteristicile esentiale ale testelor sau controalelor efectuate asupra produsului;
c) perioada pentru care comerciantul se angajeaza, motivele utilizarii practicii comerciale si natura desfasurarii vanzarii, precum si toate declaratiile sau toate simbolurile care ar induce o legatura intre produs sau comerciant si o sponsorizare sau o aprobare, direct ori indirect;
d) pretul sau modul de calcul al pretului ori existenta unui avantaj specific al pretului;
e) necesitatea service-ului, a unei piese separate, a inlocuirii sau a repararii;
f) natura, competentele si drepturile comerciantului sau ale reprezentantului sau, cum ar fi: identitatea si patrimoniul, calificarile sale, statutul, autorizarea, afilierea sau legaturile sale, drepturile de proprietate industriala, de autor sau comerciala ori recompense si distinctii primite;
g) drepturile consumatorului, inclusiv dreptul de a beneficia de reparare, de inlocuire sau de restituire a contravalorii ca urmare a rezolutiunii contractului, astfel cum sunt prevazute de Legea nr. 449/2003 privind vanzarea produselor si garantiile asociate acestora, sau riscurile pe care consumatorul le poate intampina.