1.Nu trebuie sa platesti contravaloarea trimiterii prin posta, mai ales ca puteau sa ti-o inmaneze personal sau sa ti-o puna la cutie.
2.Fondul de rulment, in cuantumul stabilit de adunarea generala a asociatiei de proprietari este obligatoriu, obligativitatea fiind stabilita prin Normele metodologice de aplicare a L.230/2007, aprobate prin HG 1588/2007, citez:
"ART.24.(1) În scopul asigurării fondurilor necesare pentru plăţi curente, asociaţia de proprietari stabileşte cuantumul şi cota de participare a proprietarilor la constituirea fondului de rulment. De regulă, fondul de rulment se dimensionează astfel încât să poată acoperi cheltuielile curente ale condominiului la nivelul unei luni calendaristice. Stabilirea cuantumului se face prin echivalare cu suma care a fost necesară pentru acoperirea cheltuielilor lunare înregistrate de asociaţia de proprietari în anul expirat, la nivelul lunii cu cheltuielile cele mai mari, majorate cu rata inflaţiei, iar în cazurile asociaţiilor de proprietari nou-înfiinţate, prin constatarea şi însuşirea experienţei în domeniu a unor asociaţii de proprietari echivalente ca mărime.
(2) Fondul de rulment se constituie prin plata anticipată a cotei ce revine fiecărui proprietar, potrivit hotărârii adunării generale a asociaţiei de proprietari, iar reîntregirea fondului de rulment se face lunar, prin plata sumelor afişate pe lista de plată. Pentru încasarea fondului de rulment, casierul asociaţiei de proprietari eliberează chitanţă personalizată separată.
(3) În situaţiile în care, prin contractul de închiriere încheiat cu proprietarul, chiriaşul se obligă să participe la plata cheltuielilor curente ale condominiului în care locuieşte, acesta va participa şi la formarea fondului de rulment.
(4) Fondul de rulment încasat se poate restitui în situaţiile de schimbare a domiciliului sau a dreptului de proprietate, dacă prin actele de transmitere a dreptului de proprietate sau a folosinţei locuinţei nu se stipulează altfel, precum şi în situaţiile în care cheltuielile lunare scad conform deciziei comitetului executiv, la cererea proprietarului."
Fata de aceste prevederi nu poate sa-ti stearga datoria privind fondul de rulment decat daca il achiti.
In MANUALUL ASOCIATIILOR DE PROPRIETARI emis de Federatia Asociatiilor de Proprietari, anexa 5 se stipuleaza ca:proprietarii fara fond rulment(restituire prin cerere)termenul de plata a contributiei la cheltuielile Asoc. de Propritari, nu poate fi de 15 zile(modificat 20 zile) calendaristice de la data afisarii listei de plata, dupa care, in caz de neplata, dupa 30 zile, se aplica penalizari cf sistemului propriu al asociatiei.
N-am vazut acel manual si n-am de unde sti daca a fost intocmit inainte sau dupa aparitia Normelor metodologice indicate de mine. Acestea sunt acum in vigoare si trebuie respectate si aplicate de toti proprietarii din Romania care sunt intr-o asociatie de proprietari.
Manualul Asociatiilor de Proprietari este emis de Federatia Asociatiilor de Proprietari si editat in anul 2009. Multumesc pentru raspunsuri!
Asociatia de proprietari nu este o entitate atat de distincta de tine cat ai vrea tu sa fie. Tu esti la randul tau un membru al acestei asociatii, poti chiar TU sa propui o sedinta daca ai probleme de discutat si poti sa obtii chiar TU fonduri si finantari, nu cred sa supere pe cineva astfel de initiative. Faptul ca astepti ca "asociatia" sa faca asta, de parca asociatia ar fi ANGAJATUL TAU ma face sa zambesc, este atitudinea este una tipica unei anumite categorii de oameni, care stau si se plang ca statul nu le da bani si nu le rezolva problemele.
Nu vad insa la ce te-ar ajuta o hotarare a adunarii generale daca tu insuti nu respecti astfel de hotarari. O astfel de hotarare a fost si aceea prin care s-a stabilit fondul de rulment, deci plata lui este obligatorie pentru toti membri, lasand la o parte faptul ca nici argumentul ca iti platesti intretinerea pana la sfarsitul lunii nu are relevanta. Fondul de rulment nu este un fond de acoperire a restantelor, ci un fond necesar avand in vedere decalajul dintre data scadentei unor facturi si data la care se incaseaza efectiv acestea.
VAloarea recomandatei nu trebuie sa o platesti, aceasta impreuna cu alte maruntisuri ar trebui inclusa la cheltuieli generale, pe care tot asociatia le suporta. Dar faptul ca a asociatia (deci vecinii tai), a fost nevoita sa iti comunice ceva printr-o recomandata, ar trebui sa iti dea de gandit.
Prsedintele,casierul,seful de scara sunt platiti de catre membrii asociatiei.Sedinta cu membrii asociatiei, o cer de vreo 10 ani, cu toate la leg 230/2007 spune, ca aceasta se tine de 2 ori pe an, in primul trimestru, in lunile ianuarie sau cel tarziu in februarie si in trim 2, cu afisare de 10 zile inainte de data sedintei.De asemenea, fondul de rulment care apartine unui proprietar, NU POATE FI FOLOSIT PENTRU ALT PROPRIETAR in scopul platii unor facturi, decat cu acordul acestuia.Fondul de rulment nu poate fi regasit in plata facturilor ci TREBUIE TINUT IN CONTUL ASOC. DE PROP. M-am ghidat dupa parerea d-lui Opaina Radu, directorul Federatiei Asociatiilor de Proprietari din Romania.In asociatia noastra,se fac lucrari, pentru care ni se cer bani, dar nu primim chitanta, nu sunt trecute la cheltuielile asociatiei, ci banii umbla prin mana presedintelui.Vecinii,fiind mai batrani decat mine,doar vocifereaza, dar refuza sa ia atitudine. Daca eu respect opinia, parerea fiecaruia(pentru care va multumesc si d-stra), cer sa fiu respectata si eu, deoarece nu am nevoie de "zambetul" altora.
Presedintele si seful de scara nu sunt platiti de nimeni, ei sunt alesi in cadrul unei sedinte, de catre asociatie. Casierul (la noi i se spune administrator) este platit pentru a face socotelile, a aduna banii, a plati facturile, nu pentru a obtine fonduri si finantari sau pentru a avea diverse initiative.
Nu stiu ce spune dl Radu Opaina, dar cu siguranta fondul de rulment nu este o suma de bani care sta intr-un cont. Dimpotriva, el tocmai la asta foloseste, la plata facturilor care au de obicei scadenta inainte de incasarea lor de la membri asociatiei. Iar daca intr-adevar dl Opaina sustine ca nu trebuie sa platesti acei bani (desi ma indoiesc), iti spun eu ca bate campii.
In privinta cheltuielilor pentru care nu primiti chitanta, aici ai dreptate. PE acelea poti sa refuzi oricand sa le platesti, iar faptul ca lumea vocifereaza nu are absolut nici o relevanta. Daca nimeni nu ia atitudine, inseamna ca toti accepta situatia, iar cand majoritatea accepta, ori accepti si tu, ori alegi un alt drum. Eu am avut o situatie similara, cand m-am luptat pentru a nu se mai inchide incalzirea din pivnita, considerand ca temperatura din propria mea locuinta trebuie sa o stabilesc eu si nu un vecin care detine cheia pivnitei. Declarativ toti au fost de acord, dar cand a fost sa votam, s-au abtinut si am fost singurul care a votat pentru. M-am conformat votului majoritatii si am ales sa parasesc asociatia; astazi sunt singur, la casa, unde nu depind de nimeni.
Remuneratia primita de presedintele asoc. de prop. potrivit legii privind infiintarea, organizarea si functionarea asoc.de prop. si sumele primite de membrii comisiei de cenzori, reprezinta venituri asimilate salariilor(leg.571/2003,art 55).In asociatia noastra sunt platiti toti, pana si seful de scara.Nu am carei majoritati sa ma supun,deoarece multi sunt dezinteresati,nepasatori cu cheltuielile facute de asociatie si doar discuta ei intre ei,fara a lua atitudine. Daca s-ar vota, as fi nevoita sa ma supun, dar cum nu se face nici-o sedinta...Iar cu mutatul, pentru atata lucru, la 60 ani, si oraseanca fiind, nu cred ca este cazul.
Daca vorbiti pe la colturi, nu obtineti nimic. Daca esti nemultumita de prestatia celor pe care voi ii platiti, convoaca o adunare generala. Daca nu se aduna cvorumul necesar, inseamna ca oamenii sunt multumiti, in ciuda faptului ca vorbesc aiurea pe la colturi (asa cum iti spuneam ca s-a intamplat si unde am locuit eu). Daca majoritatea actioneaza ca si cand ar fi multumita, nu ai alta varianta decat sa te supui sau sa te muti. Din pacate asta este regula de functionare a unei asociatii, minoritatea se supune majoritatii, iar daca esti singura care doreste schimbarea, esti in minoritate.
In privinta remuneratiei pentru presedinte, sefi de scara, cenzori, in blocul unde am locuit acestia nu erau remunerati, sef de scara nici nu aveam. Salarii aveau doar administratorul, femeia de serviciu si un vecin care se ocupa de ghena de gunoi, de ingrijirea spatiului verde si de micile reparatii (gen inlocuit becuri, intrerupatoare, arcul de la usa de la intrare etc.). Nu vad de ce ar trebui platiti niste oameni pentru a verifica daca suma facturilor corespunde cu totalul de la tabelul de cheltuieli, ca sa nu mai vorbesc de presedinti si sefi de scara, ale caror atributii nu implica o munca sau o raspundere atat de mare incat sa poata fi corect remunerata.
sabin89 întreabă: