Da, ce sa zic? mult adevar.
In ani 90 cind mai multe firme straine au vrut sa investeasca in fortele de munca Romanesti tot "poporul" Roman striga "NOI NU NE VINDEM TARA" De ce? Ca sa o fure ei! Dupa ce sa furat tot ce se poate s-au trezit cu probleme si cer ajutor, de unde? Tot din afara ca nu se mai descurca.
Trist...
Eu sunt adeptul liberalismului economic, adica al statului care nu se implica in economie, rezumandu-se la un rol de arbitru. Fara a afirma ca vreuna din faptele prezentate in articol este o solutie buna, parerea mea este ca statul nu ar trebui sa fie un bun administrator, ci ar trebui sa NU FIE DELOC administrator.
Si punctual:
1. Statul nu trebuie sa construiasca autostrazi. Sunt firme specializate in asa ceva, statul ar trebui sa se limiteze la a stabili firma care ofera cel mai bun raport pret/calitate si a incheia un contract cu aceasta pentru constructia autostrazii. Din pacate conteaza mai mult interesele economice si aici este punctul in care statul greseste.
2. Nu este normal ca statul sa administreze fonduri de investitii. S-a gresit cand s-a infiintat acest fond, nu cand statul l-a dat unui administrator. Intre cele doua alternative - cea in care statul il administreaza in pierdere si cea in care o firma il administreaza cu profit, dar profitul se scurge in mare parte in exterior - eu o prefer pe cea mai profitabila. Desi probabil substratul afacerii este cu totul altul.
3. Rolul statului nu este in niciun caz acela de a produce curent electric. Situatia este in mare parte similara celei de la punctul 1.
4. Aceasta stire nu doar ca nu ma alarmeaza, dar chiar ma bucura. In sfarsit niste organisme nesubordonate politic vor audita ministerele.
Si pentru a motiva si prin exemple cele de mai sus, apelez la exemplul cel mai simplu - al drumurilor. Portiunea din DN7 pe care o cunosc cel mai bine (Nadlac-Arad) a fost construita de o firma italiana in urma cu ani buni. Intre timp a suferit doar reparatii minore, starea drumului fiind excelenta tinand cont de traficul greu pe care il suporta. Ei bine, de mai putin de un an acest drum a fost refacut, iar in acest moment este varza, asteptandu-se sa se indrepte vremea pentru a fi reasfaltat.
Iata deci ca o firma italiana a construit un drum (folosind bineinteles tot forta de munca din Romania) si drumul a ramas la noi, nu ni l-a furat nimeni. La fel va fi si cu autostrazile, la fel va fi si cu centrala nucleara, tot ceea ce ar trebui sa conteze ar fi raportul pret/calitate.
Rezumand, articolul respectiv ma duce cu gandul la cel mai tampit slogan de dupa '90: "nu ne vindem tara". Bulgarii au vandut-o si astazi se simt jigniti ca sunt bagati cu noi si cu grecii in aceeasi oala.