Salut,
E un pic mai complicat. Tu poti sa facturezi bunuri sau servicii. Daca sunt bunuri trebuie sa le ai in gestiune. Nu poti face factura nicaieri pentru ca este ilegal, daca nu le ai in gestiune. Poti sa faci proforma, dar nu factura.
Daca sunt servicii si le facturezi in afara romaniei, cea mai simpla optiune este sa faci o factura care sa contina descrierile de coloane, adresa etc in limba romana si in limba tarii in care facturezi. In acest fel ai putea sa rezolvi problema fara sa fie nevoie de tot felul de traduceri si prostii.
Pui denumirea serviciului in germana sa zicem si in paranteza in romana. La fel si la unitatea serviciului: bucata, ora, etc. Le pui in ambele limbi.
Trebuie sa intelegi insa ca pentru a factura un serviciu iti trebuie in principal un contract.
Daca in acel contract se specifica ca locul de efectuare al serviciului este in afara tarii, atunci nu mai ai tva la ce incasezi, pentru ca se considera export. Si poti sa ceri returnare de tva pentru tot ceea ce achizitionezi pe firma, deoarece ai cumparat cu tva dar nu ai incasat tva. O sa vina unii sa iti faca un control, dar e ok, ca ai usor cum sa arati. Oricum in general vei lua o amenda la orice control, dar e mica.
Poate cel mai simplu ar fi sa iti faci un contract generic si fiecare serviciu sa il treci ca si comanda in baza contractului. Te-as sfatui sa specifici in contract ca nu ai voie sa tii documentatie aferenta serviciului. Pt ca uneori, la control, s-ar putea sa fii pus sa demonstrezi ca ai facut acel serviciu si sa arati acte. Prin contract te acoperi astfel de acte. Demonstratia este ca a fost un serviciu bun pentru ca clientul te-a platit.
In plus s-ar putea sa ai nevoie de un cont de euro si de asemenea ar fi sanatos sa citesti putina legislatie sa vezi cum poti sa scoti banii din firma.
Nu se pune problema ca nu sunt bunuri este prestare servicii. Firma de curatenie. In acest caz cum ar trebui sa procedez? la fel cum ai mentionat mai sus
In principiu da.
Trebuie doar sa te gandesti cand afacerea o sa mai creasca un pic si o sa ai nevoie de angajati. Ca acolo incep problemele.
Trebuie sa iei un pic in considerare diferentele dintre PFA si SRL.
Oricum ar fi, fii sigur ca faci un contract si cu casa de asigurari de sanatate pentru a iti plati somajul, asigurarile de sanatate, etc. Pt ca tu ca patron nu o sa poti face acest lucru pentru tine.
Ma gandesc ca ceea ce vrei tu este o mica afacere. Daca ai dreptul sa stai in respectiva tara, poate ar fi mai bine sa iei in considerare sa deschizi in tara aia.
Pt ca, ce nu ti-am spus, contractul pe baza caruia oferi servicii trebuie tradus si legalizat in romana. Pt fiecare client in parte.
In plus gandeste-te ce ar insemna ca sa iti vina in control anaf-ul. Sau protectia muncii, sau altii. Vei avea nevoie de cineva care sa fie in Romania. Si care sa se lupte cu aia.
In plus depunerea formularelor lunare/trimestriale/anuale sau mai stiu eu ce, va trebui sa fie facuta in Romania. Nu e foarte dificil, dar statului roman ii este prea drag sa aiba o birocratie ineficienta. Cand va incepe cineva sa piarda cu orele la circa financiara pentru depunerea sau miscarea intre birouri a documentelor, sau strangerea lunara a extrasurilor de cont de la trzorerie, banca, etc, sau necesitatea prezentarii tale la banca in calitate de administrator, sau mai stiu eu ce nevoie nu o sa iti faca viata prea usoara.
Exista solutii mai dificile si mai ciudate, sa faci procuri pentru asemenea operatii, dar tot nu este ideal, pentru ca orice prostie face persoana careia i-ai dat procura, tu vei fii repsonsabil direct (prin procura acea persoana ti se substituie tie).
Pe scurt, eu as evalua din nou optiunea de a face o firma in tara respectiva in care esti momentan. Este mai sub control si costurile per total (nu stiu dar sa zicem ca ar fi mai ridicate, insa merita sa scapi de cosmarul birocratic romanesc).
Acum poate nu se vede, dar foarte curand o sa intelegi ce iti spun. Si cand o sa fii stresat si o sa ajungi sa te certi cu semaforul, vei vedea ce inseamna valoarea stresului.