Lirism obiectiv
Prin lirism obiectiv este desemnat acel tip de lirism ce creeaza impresia ca sentimentele, trairile, gandurile / ideile exprimate de autor exista „in Logos", ca vin „din afara" sufletului acestuia, din afara constiintei lui, independent de acesta.
„Fortand nota", anumiti critici / istorici literari vorbesc despre un anume lirism obiectiv la poetii ce reprezinta clasicismul, un soi de „lirism deghizat", sau de „lirism al mastilor", ceva in maniera in care s-ar infatisa si in poezia romaneasca fabulele lui Grigore Alexandrescu. In realitate, lirismul obiectiv, in adevaratul sens al sintagmei, se iveste mai tarziu, prin programul estetic al parnasianismului (infra). Obiectivarea notatiilor lirice din Pastelurile lui Vasile Alecsandri se datoreaza esteticii parnasianismului, care-i era bine cunoscuta, direct de la Paris, de dinainte de „retragerea in linistea creatoare" de la mosia-i de pe malul Siretului, de la Mircesti „Lirica rolurilor" din creatia poetica a lui George Cosbuc pare a fi – dupa cum apreciaza si G. Calinescu – un fel de „ruda" a lirismului obiectiv. Dar o veritabila capodopera a lirismului obiectiv romanesc se releva in Poema rondelurilor de Al. Macedonski, unde roza este simbolul esentializarii vietii, al sublimarii realului, si neasemuit motiv recurent-parnasian.