Rap-and-RunningHipHop.blogspot.com
KUDETA.blogspot.com
RapHipHopBlog.blogspot.com
ecc.
poti sa scrii :
Sa o iau cu inceputul. Am sa incerc sa explic lucrurile clar incat sa inteleaga si Nea Ion din deal ca B.U.G. Mafia si Puya nu sunt hip-hop-ul romanesc. Hip-Hop-ul e mult mai mult de atat si ma deranjeaza cand vad persoane ce sustin miscarea dar care nu stiu sa faca diferenta intre Rap si Hip-Hop.Hip-Hop-ul este o cultura, in niciun caz un gen muzical.
Cultura hip hop a început în cartierul Bronx din New York, printre populaþia neagrã si latinã, la începutul anilor 1970, si de atunci s-a rãspândit pe tot globul. Cele patru elemente principale ale culturii hip hop sunt MCing (rap), DJing, graffiti si breakdance. Unii considerã beatboxing-ul ca al cincilea element de hip hop fapt pentru care voi vorbi cate ceva si despre acest gen.În massmedia, hip-hop se referã de obicei numai la muzica produsã de cultura hip hop.
Muzica hip-hop, care se poate recunoaste prin accentul pus pe ritm si includerea frecventã a rap-ului, a rezultat din melanjul dintre muzica jamaincanã si cea americanã, de cãtre imigrantul DJ Kool Herc, la petrecerile sale care au început în anul 1970. Herc avea sã difuzeze discurile funk cerute de public, dar a inventat beat-ul de hip-hop prin izolarea break-urilor (partea cântecului numai cu tobe) de restul melodiei. În timp ce din aceastã muzicã s-a dezvoltat o întreagã culturã, muzica în sine a cunoscut o epocã de aur, în perioada 1986-1993.
De-a lungul timpului, au existat mai multe etape ale muzicii hip hop. Old school hip hop incepe in 1970, odata cu party-urile underground din New York, cu aparitia ideii de DJ si dansului breakdance. Etapa de aur a hip hop-ului ii cuprinde pe clasicii Run DMC, care in 1986 si-au facut debutul cu albumul Raising Hell. Epoca de aur duce pana prin 1993, timp in care apare si prima casa de discuri care sa lanseze muzica hip hop; este vorba despre Def Jam Recordings. In aceasta perioada de aur, hip-hop-ul a capatat noi subgenuri, si anume rapcore (incluzand Beastie Boys, De La Soul), latin hip hop (Cypress Hill, Big Pun, Gerardo, Mellow Man Age plus o varietate de artisti care au abordat latura freestyle music), electro (incluzand Afrika Bambaataa, World Class Wreckin Cru si Egyptian Lover), Miami Bass (mentionand aici nume ca 2 Live Crew, J.J. Fad, DJ Magic Mike, si DJ Laz). Alte subgenuri ale hip hop-ului au fost Politicization (artisti demni de mentinut in aceasta categorie sunt Public Enemy, Boogy Down Productions, Fresh Prince sau Will Smith alaturi de DJ Jazzy Jeff). Daca pana in 1993 hip hop-ul a suferit schimbari, imbunatatiri, noi influente si nevoia de noi clasificari in subgenuri, din 1993 pana in prezent lucrurile nu au stagnat, ci au evoluat. Era moderna a hip hop-ului cuprinde Gangsta Rap-ul (putem numi aici nume ca Dr. Dre, Ice T, Tupac Shakur si altii), Hardcore hip hop (unde s-au afirmat artisti ca Nas, Redman, Das EFX, Ice T, Jay Z si Lil Kim, Puff Daddy, Snoop Dogg si Daz). Era bling-urilor dateaza de prin 1998 si se continua si pana in prezent. Big Pun este unul din artistii care a reinviat rap-ul reorientat, impunandu-se ca unul din cei mai buni si mai talentati MC. In acelasi an, rapperul DMX a lansat si el un album foarte dark si underground, intitulat Its Dark and Hell is Hot. In anul urmator, Dr Dre si-a lansat al doilea album care anticipa si aparitia unui nou star pe piata muzicii hip hop Eminem. Nas s-a impus si el in acesta perioada alaturi de Jay Z si in 2001 au lansat un material foarte bine primit de publicul de gen. In ultimii ani, artistii care au avut un cuvant de spus in dezvoltarea muzicii hip hop sunt Eminem, rapper care a reusit sa combine hip hop ul underground din proiectul sau D12 cu versuri haioase, ironii acide la adresa unor vedete internationale foarte cunoscute sau simple povestiri siropoase despre viata. In 2005 proiectul The Game care include cativa rapperi ce au iesit la rampa in ultimii ani, a lansat materialul Documentary, urmand ca Raekwon sa lanseze si el un material foarte laudat de critici. Anul 2006 il aduce pe Ghostface Killah cu al saptelea album al sau. De asemenea, nume de mentionat aici sunt Mobb Deep, DMX, G-Unit, Kanye West, Ice Cube si Busta Rhymes. Lupe Fiasco, The Roots si Outkast sunt alti 3 artisti care au contribuit in acest an la industria muzicii rap, fiecare cu cate un material.
Revin la ideea initiala, B.U.G. Mafia si Puya nu sunt hip-hop-ul romanesc. Ei doar fac Rap COMERCIAL. La fel ca Snoop Dogg si 50 Cent. Cati dintre voi mai asculta 50 Cent? E o manea americana pe care nimeni nu mai da doi lei. Nimeni in afara de cocalarii care se cred "smecheri".
Hip-Hop-ul traieste prin miscarea UNDERGROUND. Cateva exemple ar fi: Cumicu, CIA, Nane, Nimeni Altu`, Vescan, Bibanu, Brugner, CTC, Cedry2k, Ad Litteram, Mecena, K-gula, Rappy, Rimmer, USM, The Mosh, Zen Technium… si lista ramane deschisa. E under, nimeni nu-i cunoaste pe toti de la cap la coada. Dar ei exista, lumea ii asculta.
Ce reprezinta B.U.G. Mafia pe langa toti acestia?
Au un trecut care ii pune sus, in rest nu mai aduc nimic nou. Multi care-i ascultati habar n-aveti de la ce vine "B.U.G." (Black UnderGround… a fost odata, pe vremea cand rap-ul abia se afirma in Romania; ceea ce face Mafia acum nu mai e de mult underground).
Ce reprezinta Puya? E golan doar pe micul ecran. Omul isi face banii. Atat.
Cat despre Parazitii… fac treaba buna. E pacat de ce se intampla la concerte, cand singurul care se prezinta treaz e FDD. Si dupa ce iti canta 7 piese fumati, se urca in masina si "pa". Sa nu mai vorbim de pretul biletului care e dublu (30 RON) fata de cat scrie pe afis (15 RON). Daca esti fan Parazitii dar n-ai fost la niciun concert, abtine-te din a-mi adresa mie injurii. Ii ascult in continuare, am si spus, fac treaba buna. Dar doar atat.
Cum poate cineva sa afirme ca Hip-Hop-ul e mort cand stim cu totii acele "vandalisme", cum le numesc batranii, sunt peste tot. Ma refer la Graff-uri. Ca nu sunt toate de prima mana, asta e discutabil. Dar exista? DA! Exista la metrou, exista pe bloguri, pe garduri, pe tomberoane, pe panouri electrice din scari de bloc, pe usile scarilor de bloc, in gara, in statia de autobuz etc.
Breakdance mai exista?
Cand ai fost tu ultima data in parc sa-i vezi daca mai sunt sau nu acolo? Macar stii ca in fiecare an se fac concursuri in sfera breakdance? Nu stii! Uniidintre voi nici macar nu se intereseaza dar tocmai ei afirma sus si tare "Hip-Hop is dead!". Hai sictir!
Multi vorbesc in necunostinta de cauza.
Hip-Hop-ul e viu si asa va ramane pentru ca el, spre deosebire de manele, se reinventeaza la nesfarsit.
Ma bucur pentru aceia care m-au inteles. Am tot respectul pentru cei care stiu cu ce se mananca hip-hop-ul si le doresc toate cele bune. Cat despre restul, "visul" meu este sa va informati inainte de a face o afirmatie.
Hip-Hop not dead !
RAP
Cred ca toata lumea cunoaste termenul de "Rap" si majoritatea au cate cel putin o piesa rap care a fredonat-o in copilarie asa ca o sa trec direct la subiect.
Istoria rap-ului isi are originile in NY,la inceputul anilor '70 si in prezent e in continua evolutie paralel cu celelalte elemente ale culturii Hip Hop.Ca si orice alta istorie,aceasta se imparte in mai multe perioade mai importante,stabilite pentru a delimita perioada,artistii si stilul in continua schimbare.
Origini
Originile rap-ului se regasesc in muzica Africii Occidentale si in musica black din SUA.Vorbind de cultura initiala a rap-ului trebuie sa mentionam rolul important ce l-au avut Griot,un grup de cantareti din Africa,la fel si artisti ca The Last Poets,Jalal Mansur Nuriddin si Gil Scott-Heron nu pot lipsi,dat faptul ca discursurile lor poetice in piesele jazz evoluau continuu in anii '60.
Old School rap(1970-1986)
Rap-ul Old school este considerat primul stil muzical hip hop lansat la block party-urile din NY de la sfarsitul anilor '70 si inceputul anilor '80.Aparitia sa a avut loc mai devreme,la inceputul anilor'70 datorita DJ-ilor ca Kool Herc si Grandmaster Flash ce creau melodii potrivite pentru cei ce-si doreau sa-si puie versurile pe beat,MC-ii,rapperii de astazi.Epoca old school ia sfarsit cand albumul "Raising Hell" a celor de la Run DMC obtine un anumit succes ce provoaca inceputul unei noi decade Hip Hop numita "Varsta de aur"(Golden Age).
Originile Old School
Inceputul oficial al culturii Hip Hop e declarat la 12 noiembrie 1974.La inceputul anilor '70 multe statii de radio au inceput sa difuzeze muzica disco,cea ce a provocat o indignare in masa a comunitatii de culoare din SUA ce incepeau sa se obisnuiasca cu muzica ce rasuna la block party, soul,jazz,s.a.Primii DJ ce incepusera sa practice tehnica dub(prelungirea uni beat cu ajutorul mixerului si a platanului secundar cu aceeasi melodie) aveau succes mare.Unul din ei,DJ Kool Herc,din Jamaica,e considerat unul din primii fondatori ai Hip Hop-ului.Cu timpul utlizarea acestei tehnici a dus la crearea scratch-ului si a remix-ului. Concomitent cu dezvoltarea Hip Hop-ului,asa-numitii performeri(MC) au inceput sa-si performeze textele ce le citeau in sintonie cu melodiile create de DJ.Astfel au aparut primii Master of Ceremonies,Emcee.The Herculoids,o trupa formata din Dj Kool Herc,Coce La Rock si Clark Kent,a fost prima trupa rap vestita,dar nu erau unicii,in toata SUA se formau trupe sau grupuri de mC,deseori formate din ex-membri a gang-urilor,ca in cazul de la Universal Zulu Nation,creata de Afrika Bambaataa(la momentul actual Zulu Nation e o enorma organizatie internationala ce promoveaza Hip Hop-ul din punct de vedere social).The Herculoids si alti artisti pionieri initial isi concentrau atentia asupra prezentarii proprii sau a unor oaspeti(o tehnica folosita chiar si in prezent - Shouting Out).Aceste trupe activau pe scena ore la rand,cu putina improvizare si un beat simplu 4/4,fiind insotiti doar de exclamatii folosite in momentele de reorganizare a ideilor(ex.:1-2-3 y'all,to the beat,y'all).
Succesiv,MC-ii si-au dezvoltat diferite variante de abordare ritmica si vocala,asumandu-si versuri scurte,deseori cu fundal sexual sau jignitor,tentand de a se evidentia si concomitent,de a distra publicul.Aceste prime versuri amintesc de Dozens,o trupa afroamericana mai veche. In anii '70 breakdance-ul evolua la block party,unde asa-numitii b-boys si fly-girls dansau in fata publicului,fiecare grup incercand sa inventeze noi figuri si stiluri de dans.Un exemplu concret al acestei perioade este filmul documentar "Beat Street".
Dezvoltare si diversitate
In 1975-76 rap-ul s-a impartit in 2 curente cu atentia concentrata pe 2 diferite aspecte sociale.Pe de o parte era sursa de distractie atat pentru dansatori,cat si pentru amatorii de versuri mai amuzante;printre DJ-ii cu aceste calitati putem nomina pe Pete DJ Jones,Eddie Cheeba,DJ Hollywood si Love Bug Starski.Pe de alta parte rap-ul devenea un mod de exprimare in masa datorita sensului ce incepea sa patrunda in textele MC-ilor,ce cautau instrumentale tot mai complexe,de regula apeland la DJ Afrika Bambaataa, Paul Winley,Grandmaster Flash si Bobby Robinson.
Primul pas spre comercializarea Hip Hop-ului a fost facut in 1979 prin inregistrarea celor 2 piese ce sunt considerate si in prezent "Greatest of":"King Tim III(Personality Jock)" de Fatback Band si "Rapper's Delight" de Sugarhill Gang.Chiar daca nu au adus un contribut important culturii DJ-ilor,cel putin "Rapper's Delight" a intrat in Top 40 hit Billboard.Dupa lansarea altor piese ca "The Breaks" de Curtis Blow,"Funk you up" de The Sequence si diverse single ale lui Grandmaster Flash & The Furious Five("Freedom","The message"),rap-ul obtinea un succes tot mai mare pe plan national.In pofida acestui fapt,multi declarau ca acest stil va disparea odata cu popularitatea acelor cateva piese ce l-au adus la nivel comercial.
Odata cu aparitia primelor albume rap la sfarsitul anilor'70,toate elementele importante ale acestui nou curent muzical erau deja stabilite.Nefiind cunoscuta de marele public,aceasta muzica totusi se bucura de o mare popularitate in cadrul comunitatilor de culoare,nu doar in NY,acasa,ci si in alte orase mari din SUA,cum ar fi Los Angeles, Washington,Baltimore,Dallas,Kansas City, Miami, Seattle,St. Louis,New Orleans si Houston.
Philadelphia pe atunci era considerata,alaturi de NY,unicul oras capabil sa deie un ajutor fundamental acestei culturi,dupa spusele multor critici muzicali.Cultura Hip Hop in Philadelphia era cunoscuta de prin 1975-76,primul album lansat aici a fost "Rhythm Talk" de Jocko Anderson in 1979.Mai devreme,"NY Times" a declarat orasul drept capitala mondiala a graffity-ului,in 1971,datorita artistilor legendari din Cornbread.
Prima solista ce a inregistrat un album rap a fost Lady B.(To the beat,Y'all,1980),ce era DJ la o statie radio din Philadelphia.Mai tarziu,Schooly D a dat contributul sau enorm la crearea gangsta-rap-ului. La inceputul anilor '80 a inceput diversificarea rap-ului,versurile continand multe metafore,temele abordate erau tot mai multe,textele fiind mai lungi,cereau si instrumentale pe masura,deci odata cu evolutia MC-ilor se dezvolta paralel si Turntablisme-ul.Unii rapperi erau adevarate staruri,chiar si pentru publicul ce cativa ani in urma nu atragea atentia la muzica rap.Kurtis Blow isi face aparitia intr-un spot publicitar la Sprite devenind oficial primul artist Hip Hop ce reprezinta un major comercial.Din aceeasi cauza mai tarziu Kurtis Blow a fost acuzat de tradare a cauzei si abandonarea originii Hip Hop prin vanzarea imaginii sale.(Cred ca de aici a pornit faza cu ...eu sunt unda,tu esti comert,deci tu esti bogat,dar esti de kk,iar eu mor de foame si sunt tare...:-D).
Evolutia Turntablisme-ului a fost dovedita la inceputul anilor '80 de Grandmaster Flash cu "The adventures on the wheels of steel" ce a fost considerat primul album pe care s-a folosit scratch-ul,inventat in 1977 de Grandwizard Theodore.La fel de important a fost "Planet rock" de Afrika Bambaataa,preferat de b-boy si fly-girls,si "Sucker MC's","Peter Piper" de Run DMC,piesa la care Jam Master Jay a aplicat cutting-ul.In 1982,Grandmaster Flash & The Furious Five au lansat un fel de mesaj rap,intiyulat "The message",piesa ce a fost primul exemplu de rap cu mesaj social.In 1984,Marley Marl a comis o eroare ce i-a permis mai taziu sa dezvolte noi stiluri ca electro-rap s.a.
Rap-and-RunningHipHop.blogspot.com
KUDETA.blogspot.com
RapHipHopBlog.blogspot.com
ecc.
poti sa scrii :
Sa o iau cu inceputul. Am sa incerc sa explic lucrurile clar incat sa inteleaga si Nea Ion din deal ca B.U.G. Mafia si Puya nu sunt hip-hop-ul romanesc. Hip-Hop-ul e mult mai mult de atat si ma deranjeaza cand vad persoane ce sustin miscarea dar care nu stiu sa faca diferenta intre Rap si Hip-Hop.Hip-Hop-ul este o cultura, in niciun caz un gen muzical.
Cultura hip hop a început în cartierul Bronx din New York, printre populaþia neagrã si latinã, la începutul anilor 1970, si de atunci s-a rãspândit pe tot globul. Cele patru elemente principale ale culturii hip hop sunt MCing (rap), DJing, graffiti si breakdance. Unii considerã beatboxing-ul ca al cincilea element de hip hop fapt pentru care voi vorbi cate ceva si despre acest gen.În massmedia, hip-hop se referã de obicei numai la muzica produsã de cultura hip hop.
Muzica hip-hop, care se poate recunoaste prin accentul pus pe ritm si includerea frecventã a rap-ului, a rezultat din melanjul dintre muzica jamaincanã si cea americanã, de cãtre imigrantul DJ Kool Herc, la petrecerile sale care au început în anul 1970. Herc avea sã difuzeze discurile funk cerute de public, dar a inventat beat-ul de hip-hop prin izolarea break-urilor (partea cântecului numai cu tobe) de restul melodiei. În timp ce din aceastã muzicã s-a dezvoltat o întreagã culturã, muzica în sine a cunoscut o epocã de aur, în perioada 1986-1993.
De-a lungul timpului, au existat mai multe etape ale muzicii hip hop. Old school hip hop incepe in 1970, odata cu party-urile underground din New York, cu aparitia ideii de DJ si dansului breakdance. Etapa de aur a hip hop-ului ii cuprinde pe clasicii Run DMC, care in 1986 si-au facut debutul cu albumul Raising Hell. Epoca de aur duce pana prin 1993, timp in care apare si prima casa de discuri care sa lanseze muzica hip hop; este vorba despre Def Jam Recordings. In aceasta perioada de aur, hip-hop-ul a capatat noi subgenuri, si anume rapcore (incluzand Beastie Boys, De La Soul), latin hip hop (Cypress Hill, Big Pun, Gerardo, Mellow Man Age plus o varietate de artisti care au abordat latura freestyle music), electro (incluzand Afrika Bambaataa, World Class Wreckin Cru si Egyptian Lover), Miami Bass (mentionand aici nume ca 2 Live Crew, J.J. Fad, DJ Magic Mike, si DJ Laz). Alte subgenuri ale hip hop-ului au fost Politicization (artisti demni de mentinut in aceasta categorie sunt Public Enemy, Boogy Down Productions, Fresh Prince sau Will Smith alaturi de DJ Jazzy Jeff). Daca pana in 1993 hip hop-ul a suferit schimbari, imbunatatiri, noi influente si nevoia de noi clasificari in subgenuri, din 1993 pana in prezent lucrurile nu au stagnat, ci au evoluat. Era moderna a hip hop-ului cuprinde Gangsta Rap-ul (putem numi aici nume ca Dr. Dre, Ice T, Tupac Shakur si altii), Hardcore hip hop (unde s-au afirmat artisti ca Nas, Redman, Das EFX, Ice T, Jay Z si Lil Kim, Puff Daddy, Snoop Dogg si Daz). Era bling-urilor dateaza de prin 1998 si se continua si pana in prezent. Big Pun este unul din artistii care a reinviat rap-ul reorientat, impunandu-se ca unul din cei mai buni si mai talentati MC. In acelasi an, rapperul DMX a lansat si el un album foarte dark si underground, intitulat Its Dark and Hell is Hot. In anul urmator, Dr Dre si-a lansat al doilea album care anticipa si aparitia unui nou star pe piata muzicii hip hop Eminem. Nas s-a impus si el in acesta perioada alaturi de Jay Z si in 2001 au lansat un material foarte bine primit de publicul de gen. In ultimii ani, artistii care au avut un cuvant de spus in dezvoltarea muzicii hip hop sunt Eminem, rapper care a reusit sa combine hip hop ul underground din proiectul sau D12 cu versuri haioase, ironii acide la adresa unor vedete internationale foarte cunoscute sau simple povestiri siropoase despre viata. In 2005 proiectul The Game care include cativa rapperi ce au iesit la rampa in ultimii ani, a lansat materialul Documentary, urmand ca Raekwon sa lanseze si el un material foarte laudat de critici. Anul 2006 il aduce pe Ghostface Killah cu al saptelea album al sau. De asemenea, nume de mentionat aici sunt Mobb Deep, DMX, G-Unit, Kanye West, Ice Cube si Busta Rhymes. Lupe Fiasco, The Roots si Outkast sunt alti 3 artisti care au contribuit in acest an la industria muzicii rap, fiecare cu cate un material.
Revin la ideea initiala, B.U.G. Mafia si Puya nu sunt hip-hop-ul romanesc. Ei doar fac Rap COMERCIAL. La fel ca Snoop Dogg si 50 Cent. Cati dintre voi mai asculta 50 Cent? E o manea americana pe care nimeni nu mai da doi lei. Nimeni in afara de cocalarii care se cred "smecheri".
Hip-Hop-ul traieste prin miscarea UNDERGROUND. Cateva exemple ar fi: Cumicu, CIA, Nane, Nimeni Altu`, Vescan, Bibanu, Brugner, CTC, Cedry2k, Ad Litteram, Mecena, K-gula, Rappy, Rimmer, USM, The Mosh, Zen Technium… si lista ramane deschisa. E under, nimeni nu-i cunoaste pe toti de la cap la coada. Dar ei exista, lumea ii asculta.
Ce reprezinta B.U.G. Mafia pe langa toti acestia?
Au un trecut care ii pune sus, in rest nu mai aduc nimic nou. Multi care-i ascultati habar n-aveti de la ce vine "B.U.G." (Black UnderGround… a fost odata, pe vremea cand rap-ul abia se afirma in Romania; ceea ce face Mafia acum nu mai e de mult underground).
Ce reprezinta Puya? E golan doar pe micul ecran. Omul isi face banii. Atat.
Cat despre Parazitii… fac treaba buna. E pacat de ce se intampla la concerte, cand singurul care se prezinta treaz e FDD. Si dupa ce iti canta 7 piese fumati, se urca in masina si "pa". Sa nu mai vorbim de pretul biletului care e dublu (30 RON) fata de cat scrie pe afis (15 RON). Daca esti fan Parazitii dar n-ai fost la niciun concert, abtine-te din a-mi adresa mie injurii. Ii ascult in continuare, am si spus, fac treaba buna. Dar doar atat.
Cum poate cineva sa afirme ca Hip-Hop-ul e mort cand stim cu totii acele "vandalisme", cum le numesc batranii, sunt peste tot. Ma refer la Graff-uri. Ca nu sunt toate de prima mana, asta e discutabil. Dar exista? DA! Exista la metrou, exista pe bloguri, pe garduri, pe tomberoane, pe panouri electrice din scari de bloc, pe usile scarilor de bloc, in gara, in statia de autobuz etc.
Breakdance mai exista?
Cand ai fost tu ultima data in parc sa-i vezi daca mai sunt sau nu acolo? Macar stii ca in fiecare an se fac concursuri in sfera breakdance? Nu stii! Uniidintre voi nici macar nu se intereseaza dar tocmai ei afirma sus si tare "Hip-Hop is dead!". Hai sictir!
Multi vorbesc in necunostinta de cauza.
Hip-Hop-ul e viu si asa va ramane pentru ca el, spre deosebire de manele, se reinventeaza la nesfarsit.
Ma bucur pentru aceia care m-au inteles. Am tot respectul pentru cei care stiu cu ce se mananca hip-hop-ul si le doresc toate cele bune. Cat despre restul, "visul" meu este sa va informati inainte de a face o afirmatie.
Hip-Hop not dead !
RAP
Cred ca toata lumea cunoaste termenul de "Rap" si majoritatea au cate cel putin o piesa rap care a fredonat-o in copilarie asa ca o sa trec direct la subiect.
Istoria rap-ului isi are originile in NY,la inceputul anilor '70 si in prezent e in continua evolutie paralel cu celelalte elemente ale culturii Hip Hop.Ca si orice alta istorie,aceasta se imparte in mai multe perioade mai importante,stabilite pentru a delimita perioada,artistii si stilul in continua schimbare.
Origini
Originile rap-ului se regasesc in muzica Africii Occidentale si in musica black din SUA.Vorbind de cultura initiala a rap-ului trebuie sa mentionam rolul important ce l-au avut Griot,un grup de cantareti din Africa,la fel si artisti ca The Last Poets,Jalal Mansur Nuriddin si Gil Scott-Heron nu pot lipsi,dat faptul ca discursurile lor poetice in piesele jazz evoluau continuu in anii '60.
Old School rap(1970-1986)
Rap-ul Old school este considerat primul stil muzical hip hop lansat la block party-urile din NY de la sfarsitul anilor '70 si inceputul anilor '80.Aparitia sa a avut loc mai devreme,la inceputul anilor'70 datorita DJ-ilor ca Kool Herc si Grandmaster Flash ce creau melodii potrivite pentru cei ce-si doreau sa-si puie versurile pe beat,MC-ii,rapperii de astazi.Epoca old school ia sfarsit cand albumul "Raising Hell" a celor de la Run DMC obtine un anumit succes ce provoaca inceputul unei noi decade Hip Hop numita "Varsta de aur"(Golden Age).
Originile Old School
Inceputul oficial al culturii Hip Hop e declarat la 12 noiembrie 1974.La inceputul anilor '70 multe statii de radio au inceput sa difuzeze muzica disco,cea ce a provocat o indignare in masa a comunitatii de culoare din SUA ce incepeau sa se obisnuiasca cu muzica ce rasuna la block party, soul,jazz,s.a.Primii DJ ce incepusera sa practice tehnica dub(prelungirea uni beat cu ajutorul mixerului si a platanului secundar cu aceeasi melodie) aveau succes mare.Unul din ei,DJ Kool Herc,din Jamaica,e considerat unul din primii fondatori ai Hip Hop-ului.Cu timpul utlizarea acestei tehnici a dus la crearea scratch-ului si a remix-ului. Concomitent cu dezvoltarea Hip Hop-ului,asa-numitii performeri(MC) au inceput sa-si performeze textele ce le citeau in sintonie cu melodiile create de DJ.Astfel au aparut primii Master of Ceremonies,Emcee.The Herculoids,o trupa formata din Dj Kool Herc,Coce La Rock si Clark Kent,a fost prima trupa rap vestita,dar nu erau unicii,in toata SUA se formau trupe sau grupuri de mC,deseori formate din ex-membri a gang-urilor,ca in cazul de la Universal Zulu Nation,creata de Afrika Bambaataa(la momentul actual Zulu Nation e o enorma organizatie internationala ce promoveaza Hip Hop-ul din punct de vedere social).The Herculoids si alti artisti pionieri initial isi concentrau atentia asupra prezentarii proprii sau a unor oaspeti(o tehnica folosita chiar si in prezent - Shouting Out).Aceste trupe activau pe scena ore la rand,cu putina improvizare si un beat simplu 4/4,fiind insotiti doar de exclamatii folosite in momentele de reorganizare a ideilor(ex.:1-2-3 y'all,to the beat,y'all).
Succesiv,MC-ii si-au dezvoltat diferite variante de abordare ritmica si vocala,asumandu-si versuri scurte,deseori cu fundal sexual sau jignitor,tentand de a se evidentia si concomitent,de a distra publicul.Aceste prime versuri amintesc de Dozens,o trupa afroamericana mai veche. In anii '70 breakdance-ul evolua la block party,unde asa-numitii b-boys si fly-girls dansau in fata publicului,fiecare grup incercand sa inventeze noi figuri si stiluri de dans.Un exemplu concret al acestei perioade este filmul documentar "Beat Street".
Dezvoltare si diversitate
In 1975-76 rap-ul s-a impartit in 2 curente cu atentia concentrata pe 2 diferite aspecte sociale.Pe de o parte era sursa de distractie atat pentru dansatori,cat si pentru amatorii de versuri mai amuzante;printre DJ-ii cu aceste calitati putem nomina pe Pete DJ Jones,Eddie Cheeba,DJ Hollywood si Love Bug Starski.Pe de alta parte rap-ul devenea un mod de exprimare in masa datorita sensului ce incepea sa patrunda in textele MC-ilor,ce cautau instrumentale tot mai complexe,de regula apeland la DJ Afrika Bambaataa, Paul Winley,Grandmaster Flash si Bobby Robinson.
Primul pas spre comercializarea Hip Hop-ului a fost facut in 1979 prin inregistrarea celor 2 piese ce sunt considerate si in prezent "Greatest of":"King Tim III(Personality Jock)" de Fatback Band si "Rapper's Delight" de Sugarhill Gang.Chiar daca nu au adus un contribut important culturii DJ-ilor,cel putin "Rapper's Delight" a intrat in Top 40 hit Billboard.Dupa lansarea altor piese ca "The Breaks" de Curtis Blow,"Funk you up" de The Sequence si diverse single ale lui Grandmaster Flash & The Furious Five("Freedom","The message"),rap-ul obtinea un succes tot mai mare pe plan national.In pofida acestui fapt,multi declarau ca acest stil va disparea odata cu popularitatea acelor cateva piese ce l-au adus la nivel comercial.
Odata cu aparitia primelor albume rap la sfarsitul anilor'70,toate elementele importante ale acestui nou curent muzical erau deja stabilite.Nefiind cunoscuta de marele public,aceasta muzica totusi se bucura de o mare popularitate in cadrul comunitatilor de culoare,nu doar in NY,acasa,ci si in alte orase mari din SUA,cum ar fi Los Angeles, Washington,Baltimore,Dallas,Kansas City, Miami, Seattle,St. Louis,New Orleans si Houston.
Philadelphia pe atunci era considerata,alaturi de NY,unicul oras capabil sa deie un ajutor fundamental acestei culturi,dupa spusele multor critici muzicali.Cultura Hip Hop in Philadelphia era cunoscuta de prin 1975-76,primul album lansat aici a fost "Rhythm Talk" de Jocko Anderson in 1979.
A gasit si ''MultiCristian'' pe net si se da mare ca stie el cultura muzici rap si hip hop...eu ascult 50cent foarte mult si nu poti sa zici u ca e o manea americana in afara de faptul ca acum colaboreaza foarte mult cu alti artisti e foarte bun in cea ce face si nimeni nu a avut o copilarie cum a avut el.