~Biblia... ce lecturi as putea sa atasej studiului pentru a intelege~
incepe cu asta de ex:
https://ro.wikipedia.org/wiki/Evoluția_umană
pese - suntem impresionați de noutățile gen: Also, edgy atheism, Thanks, guys!
Intra pe librărie alfa omega TV și alege cărțile care crezi că te pot ajuta. Succes!
``Creștinismul de-a lungul secolelor`` scrisã de Earle E.Cairns cred cã te va ajuta. O am de ceva timp, dar nu am apucat sã lecturez decat primele pagini.
PREFAŢĂ :
O examinare a lucrărilor existente cu privire la istoria Bisericii revelează
faptul că cele mai multe dintre ele reflectă o anumită poziţie confesioanlă sau
teologică. Lucrarea de faţă a fost scrisă dintr-o perspectivă conservatoare,
nonconfesională. La baza ei stă o filozofie creştină cu privire la istorie.
Datorită faptului că istoria creştinismului nu poate fi înţeleasă în mod
corect fără o cunoaştere a situaţiei politice, economice, sociale, intelectuale şi
artistice din fiecare epocă a istoriei, în lucrarea de faţă evenimentele din istoria
Bisericii sînt prezentate în legătură cu mediul secular în care au avut loc. Am
acordat atenţie impactului pe care l-a avut creştinismul asupra diferitelor epoci
istorice şi modului în care epocile istorice şi-au lăsat amprenta asupra
creştinismului. Am încercat să leg informaţiile istorice, modalităţile de
înţelegere a istoriei şi interpretările într-o sinteză care să fie relevantă pentru
epoca noastră.
Sînt bucuros că după douăzeci şi cinci de ani în care această lucrare a fost
folosită atît de profesori şi de studenţi în sălile de clasă cît şi de publicul
creştin, ea continuă să fie mult căutată, ceea ce a făcut ca o revizuire
profundă să fie posibilă şi de dorit. Sugestiile constructive din partea unora au
fost foarte utile pentru îmbunătăţirea acurateţei şi clarităţii acestei lucrări.
Am adăugat mai multe hărţi şi diagrame, pentru înţelegerea curentelor şi
relaţiilor istorice. De asemenea, am inclus şi cîteva fotografii noi.
multe secţiuni au fost extinse şi rescrise, ca, de exemplu, cele despre scolasticism,
Reforma radicală, catolicismul roman şi bisericile răsăritene. Prezentarea
perioadei de după Primul Război Mondial a fost revizuită extensiv şi rescrisă
luînd în considerare noi curente din mişcarea ecumenică, din
romano-catolicism şi în special din rîndurile evanghelicilor.
Sper că prin această carte mulţi vor deveni conştienţi de moştenirea lor
spirituală în această epocă de existenţialism şi că se vor simţi constrînşi să-L
slujească mai bine pe Dumnezeu şi pe contemporanii lor prin viaţa lor, prin
cuvinte şi fapte. Sînt profund conştient de rolul pe care colegii mei, profesori,
studenţi şi alţi scriitori, l-au avut în producerea acestei lucrări. Am credinţa
că, prin ea, cauza lui Cristos va progresa, iar Biserica va fi edificată.
Earle E. Cairns
Wheaton, Illinois
Aici ai linkul cãrții audio, dar existã și în format PDF, sau pe la anticariate cu cãrți.
https://m.youtube.com/watch?v=IR33BfotNIU
Sunt mai multe pãrți :
https://m.youtube.com/watch?v=IpOcwu5RAGw
Am gasit si prima parte :
https://m.youtube.com/watch?v=lPYwujsQ4M0
Https://archive.org/details/new-testament-intro-bart-d-ehrman
Reeditat de mai multe ori, este un manual foarte mult folosit in universitatile de varf din lume.
Bănuiala mea e că majoritatea studenților care vin în primul an de seminariu teologic nici nu știu la ce să se aștepte de la cursurile cu privire la Biblie... Fiecărui student i se cere să urmeze cursuri introductive și apoi avansate în studii biblice. Cei mai mulți studenți se așteaptă ca aceste cursuri să fie predate dintr-o perspectivă pioasă, arătându-le lor, ca viitori pastori, cum să aplice Biblia în viețile oamenilor în predicile lor săptămânale.
Astfel de studenți trebuie să se aștepte la o trezire foarte dură la realitate: seminariile protestante mainline din SUA sunt vestite pentru a nega convingerile dragi ale studenților cu privire la Biblie, chiar dacă aceste convingeri sunt o idee vagă și caldă că Biblia este un ghid minunat pentru credință și practică, care trebuie tratat cu respect și pietate. Aceste seminarii predau studii serioase și profunde de analiză a Bibliei. Ele nu flatează pietatea studenților, ci sunt predate de universitari care sunt la curent cu ceea ce cercetarea de limba germană și de limba engleză a scris despre Biblie în ultimii trei sute de ani.
Abordarea Bibliei din aproape toate seminariile mainline protestante (iar acum și din cele catolice) este ceea ce se numește metoda «critico-istorică». Ea este complet diferită de abordarea «devoțională» a Bibliei care se învață din biserici.
— Bart D. Ehrman, Jesus, Interrupted: Revealing the Hidden Contradictions in the Bible (And Why We Don't Know About Them)
Biblia are următorul scop: "Toată Scriptura este insuflată de Dumnezeu și de folos ca să învețe, să mustre, să îndrepte, să dea înțelepciune în neprihănire, pentru ca omul lui Dumnezeu să fie desăvârșit și cu totul destoinic pentru orice lucrare bună." 2 Tim. 3:16-17
Deci nu pentru lecții de istorie, știință sau business.
Biblia nu este pentru oricine, ci pentru cei ce doresc să cunoască Adevărul care este întruchipat în persoana Domnului Isus Hristos. Ioan 14:6
Toată scriptura vorbește despre Salvatorul nostru: Ps. 40:7, Evr. 10:7; Matei 12:39-40; Lc. 24:27.
Ce vreau să spun este că dacă citești Biblia cu alt scop pentru care ne-a fost dată, chiar îți pierzi timpul. Pentru că este o carte grea cu multe pagini ce nu te va ajuta absolut deloc. Mai bine concentrează-te pe viața ta profesională.
Dacă intri pe ebiblia.ro ai multe variante de traducere, o alegi pe care vrei. Este și aplicație. Partea bună este că poți da click pe un verset și pe butonul "comentarii" ai mai multe comentarii de la diferite persoane dedicate, ai și "cultural-istoric" printre ele. Te va ajuta dacă nu vrei să te duci la o biserică sănătoasă cum ar fi una baptistă bună sau creștină după Evanghelie.
Pai eu nu sunt crestin ca sa cred in ce afirma Biblia. Insa Biblia este un material empiric pe baza caruia se poate face analiza de text si ajungem la concluzii care sunt justificate logic in baza lui. Profesorii universitari de Biblie asta fac: ei nu sunt chemati sa spuna ce trebuie tu sa crezi in mod personal, chemarea lor este sa analizeze manuscrisele Bibliei din punct de vedere obiectiv si sa redea cat mai exact ce afirma si ce nu afirma Biblia...
Ei nu reprezinta teologia unei biserici anume, ci fac afirmatii falsificabile conform modelului analitico-empiric. Ei nu formuleaza teze subiective ca "Daca nu crezi in Sfanta Treime nu poti ajunge-n rai." Ei formuleaza teze obiective, cum ar fi cine a formulat dogma Sfintei Treimi, in ce moment, care a fost procesul istoric prin care s-a ajuns la aceasta formulare, cum a iesit aceasta dogma invingatoare in competitia cu alte dogme concurente, etc.
O abordare mult mai simpla este ca B.O.R. nu se bazeaza (doar) pe Biblie. Deci crestinii ortodocsi cred ce le zice B.O.R., nu ce le zice Biblia. Ma rog, cei dintre ei care-si dau silinta sa afle ce zice B.O.R. si nu sunt suficient de inteligenti sa aiba opinii teologice proprii. De fapt, chiar in cadrul B.O.R. exista o pluralitate de opinii teologice, nu gandesc la fel toti teologii.
„Evidence for Jesus from Outside the Gospels
LIKE MOST AUTHORS, I receive tons of e-mail. Every now and again I receive a query, normally from a Christian believer, that I find completely puzzling. What is puzzling is my correspondent’s puzzlement. Many people simply can’t understand why I would teach the Bible in a university setting if I don’t believe in the Bible.
I find this puzzling because I am so accustomed to the life of the university, where professors teach all kinds of things they don’t "believe in." In most major universities, professors of classics teach the works of Plato, but the professors are not themselves necessarily Platonists, and professors in political science teach the writings of Karl Marx, but they do not have to be Marxists. So too English professors teach great literature even though they themselves are not practicing novelists or poets, and criminologists teach the history of crime, but they aren’t mass murderers."
—Bart Ehrman, Did Jesus Exist? The Historical Argument for Jesus of Nazareth
Mă bucur foarte mult că există oameni care fac cercetări din multe puncte de vedere asupra textului Biblic. Și sunt utile pentru mine care am ajuns la pocăință pentru a-mi întări credința deja existentă(spun asta pentru că există și fața cealaltă a monedei: Efes. 4:18). Însă Dumnezeu nu l-a trimis pe Filip(F.A. 8) să-i spună etipoeanului despre etimologii, definiții, sau perspective critice, ci despre Salvator(8:35).
Vorbești de profesori universitari, doctori în literatură, oameni respectabili. Dar cu ce o ajută pe o bătrânică săracă care nu a făcut școală să-și pună încrederea în Domnul Isus Hristos? Gal. 4:7.
P.S. Dacă tu crezi că în cadrul B.O.R. sunt mulți prezbiteri ce au interpretări diferite asupra unui text Biblic atunci nu ai trecut pe la "pocăiți". Dar așa cum sunt credincioși ortodocși extraordinari, sunt și credincioși pocăiți extraordinari(d.p.d.v. al comportamentului, efect al credinței în Hristos).
Dap, la fel cum sunt musulmani extraordinari, sau hindusi extraordinari, sau atei extraordinari.
Da? Și ei au avut parte de o schimbare radicală comportamentală, efect al credinței lor în Hristos? Gal. 5:22-26
Musulmanii cred in profetul Isus, cred ca el a fost Mesia al evreilor, dar resping ideea ca el ar fi Dumnezeu (Allah). Hindusii cred cel mult ca Isus a fost un avatar al unui zeu hindus. Iar ateii cred ca Isus a fost un guru al unei secte apocaliptice evreiesti marginale, un revolutionar, un filosof cinic, un evreu mistic care dorea sa fie considerat sfant (tsadik), un nebun, sau nu a existat deloc.
"Dar cu ce o ajută pe o bătrânică săracă care nu a făcut școală să-și pună încrederea în Domnul Isus Hristos?" -- fiecare cu ce-l doare. Babele nescolite sunt cu mantuirea, iar intelectualii sunt cu gandurile abstracte, rationamente logice, dovezi empirice, izvoare istorice, artefacte arheologice, limbi moarte, manuscrise antice si medievale, publish or perish, consens academic, etc.
Exact, nu cred în Isus ca Dumnezeu și Salvator al lor. Deci nici vorbă de vreo schimbare în urma pocăinței. Oameni buni, extraordinari, sunt... dar raportate la criteriile moralei unei societăți(sau nici măcar, poate doar criterii subiective al unei persoane influente), nu criteriile Domnului care este Suveran.
Cât despre cuvintele care par să mi le fi spus pentru a înțelege cât de dedicați și deștepți sunt profesorii universitari, am înțeles. Știu foarte bine, cel puțin în România, cât de greu este să devii profesor universitar fără "pile".
Dar dacă vrei să-mi spui că persoanele care aleg să nu creadă în Isus Hristos ca Dumnezeu sunt la un cu totul alt nivel intelectual decât cei pocăiți care o fac... te înșeli. Aș îndrăzni să spun că este un sofism, pentru că nu toți oamenii pocăiți sunt fără școală și nici toți profesorii universitari fără credință.
De fapt, dacă Domnul te va ajuta și vei ajunge la pocăință și respectiv în Biserica Sa, vei găsi aici doctori(din multe specialități medicale) persoane ce au scris legi pe care le respecți, arheologi și mulți alții din foarte multe domenii ale științei. Biserica Sa este un loc în care vei putea fi întâmpinat la ușă de un astronom și așezat pe un scaun liber de un medic specialist în medicină nucleară.
Îți spun toate acestea pentru a te face să înțelegi că în fața lui Dumnezeu care a creat toate lucrurile, nivelul de cunoaștere a omului reprezintă nimic. Poți fi moștenitor a împărăției Sale și din postura acelei bătrânici, și din postura unui profesor universitar depășit, și din postura unui om de știință ce formulează teorii actuale.
Ideea că Biblia a fost transmisă 100% fidel, este lipsită de orice greșeală, de orice contradicție și nu a fost contrazisă sever de arheologia mainstream este bigotism, nu creștinism. Creștinismul nu se definește drept religia că Biblia este lipsită de greșeli.
În lumina arheologiei moderne și a istoriei pe tipic post-iluminist Biblia nu este o sursă credibilă.
Poate că nu a fost transmisă perfect, lucru demonstrat de diferitele interpretări și înțelegeri diferite chiar în cele mai importante lucruri cum ar fi pocăința, dar a fost transmisă aproape perfect. Lucru demonstrat de descoperirile de la Qumran.
Domnul Isus a spus "Cereți, și vi se va da; căutați, și veți găsi; bateți, și vi se va deschide." și "Deci, dacă voi, care sunteți răi, știți să dați daruri bune copiilor voștri, cu cât mai mult Tatăl vostru cel din ceruri va da Duhul Sfânt celor ce I-L cer!" Mai mult decât descoperirile arheologice avem devoie de Duhul Sfânt care "ne va învăța toate lucrurile și ne va aduce aminte de tot ce ne-a spus El(Isus)."
"În timp ce unele dintre manuscrisele biblice de la Qumran sunt aproape identice cu textul masoretic, sau tradițional, ebraic al Vechiului Testament, unele manuscrise din cărțile Exodul și Samuel găsite în Peștera Patru prezintă diferențe dramatice atât în ceea ce privește limbajul, cât și conținutul. În gama lor uimitoare de variante textuale, descoperirile biblice de la Qumran i-au determinat pe cercetători să reconsidere teoriile odată acceptate ale dezvoltării textului biblic modern din doar trei familii de manuscrise: a textului masoretic, a originalului ebraic al Septuagintei și al Pentateuhului samaritean. Acum devine din ce în ce mai clar că scriptura Vechiului Testament a fost extrem de fluidă până la canonizarea ei în jurul anului 100 d.Hr."
Sursa: Fagan, Brian M., and Charlotte Beck, The Oxford Companion to Archeology, entry on the "Dead sea scrolls", Oxford University Press, 1996.
Este bine sa incepi cu Noul Testament, e bine daca ai Biblia ortodoxa, pentru ca cea dupa Cornilescu a suferit multe ciuntiri traduceri eronate. Dupa ce incepi de la Matei si termini cu apocalipsa, incepi de la inceputul Bibliei facerea si celelalte. Noul Testament este punctul culminant, iar Vechiul Testament reprezinta pregatirea acestui punct culminant. Sunt si multe explicatii De la Ioan Gura de Aur, Teofilact al Bulgariei, scrieri din secole diferite care iti explica anumite chestii contextuale ale acelor scrieri pe care nu le pot sti decat cei care au facut multe sapaturi in acest sens.
Dap, ca daca incepi sa citesti Biblia incepand cu Facerea cap. 1 si cap. 2 e contrareclama.
Daca vrei sa citesti Biblia ca o lectura mai bine te pui la somn. Cere de la Dumnezeu intelepciune sa poti intelege ce scrie in ea si daca nu constientizezi cat de departe esti de ce ar trebui sa faci va interveni o schimbare in viata ta! Dumnezeu sa te binecuvanteze!
Pai nu merge asa. Eu ma refer la aspecte complexe; spre exemplu cum a remodelat credinta conflictul dintre iconoduli si iconoclasti, daca s-a refelctat asta in versiuni ale Bibliei, cum s-au desfasurat Consiliile Ecumenice, care au fost argumentele care au stat la baza deciziilor respective; conflictele dintre Imparatul Bizantin si parti din cler si asa mai departe. Credinta fara a stii si istoria si tot contextul e o gluma. Iar ceea ce ai scris prinde bine la predica la babe.
Https://yalebiblestudy.org/ Cursuri despre Biblie de la Facultatea de Teologie Yale
https://www.biblicalarchaeology.org/......aye-cohen/ Cursuri despre Vechiul Testament de la Universitatea Harvard
https://ruml.com Cursuri despre Biblie de la Universitatea Harvard și de la Universitatea Yale
Dap, exista doua mari directii in istoria crestinismului: carti care fac propaganda dogmatica pentru o biserica anume si carti care se bazeaza pe fapte care pot fi acceptate de oricine, indiferent de ce religie are. Prima este o abordare confesionala, a doua este o abordare istorica (seculara, adica laica).
De exemplu, Ellen G. White a copiat din tratate de istoria crestinismului si a reformulat in scopul expres de a te face sa crezi ca protestantismul sambetist este credinta adevarata.
„My wife is an expert, among many other things, in Chaucer. She doesn’t "believe" in Chaucer, although she loves the texts and finds them personally important. There are professors in the university who teach the history of communism; most of them are not communists. Others teach the philosophy of Plato; they are not necessarily Platonists. Others teach the history of 20th century Germany; they aren’t Nazis. Others teach criminology; they aren’t necessary mass murderers... And so a scholar of Buddhism is not necessarily Buddhist (the ones I know aren’t); a scholar of American fundamentalism is not necessarily an American fundamentalist (one of my colleagues in that field at UNC is an Israeli Jew); a scholar of the history of Catholicism is not necessarily Roman Catholic (another colleague of mine in that field is, again, somewhat oddly, another Israeli Jew); scholars of Islam are not necessarily Muslim (neither of my colleagues in that field are); etc etc."
—ehrmanblog.org
„Some people maintain that it is impossible to study Jesus without believing in him. Do you think this is true? Is it true for other areas of academic study? Is it possible, for example, to study Buddhism without being a Buddhist? Or the Dialogues of Socrates without being a Platonist? Or communism without being a Marxist?"
—Bart Ehrman, The Great Courses, The Historical Jesus. Part I
„We can start the topic by conceding that, just as no modern expert on Plato is expected to be a Platonist (even of the Middle or Neo- sort), no Bible expert should be expected to accept the ideas it puts forth, far less believe in its god(s) or its divine origin."
—Philip R. Davies, Reading the Bible Intelligently
anonim_4396 întreabă:
costis întreabă: