E, aici e mult de discutat.
Succint, insa: intre confesiunile crestine, pomana este - cu extrem de mici exceptii - "specializarea" ortodocsilor. In niciun caz nu poate fi ceva impotriva Ortodoxiei.
Ca s-a denaturat nitel sensul pomenii, asta e altceva; sunt zone in tara unde vei putea ocazii sa vezi pomeni gen voodoo. Acelea sunt inventate de babutele "mai catolice decat papa" (e doar o sintagma, nu s-a vrut o jignire la adresa cuiva). Acolo nu se mai stie ce e din Biserica si ce e din afara ei; si e pacat, fiindca e smintitor pentru unii mai neavizati. Adica nu mai sunt pomeni, ci sindrofii. Facute de ochii lumii mai mult; mai au un pic si n-o sa-ti mai primeasca oamenii hainele date de pomana decat daca sunt Versace, Armani sau mai stiu eu ce firma.
E adevarat ca mortii nu mai mananca nimic; dar pomana nu pentru asta se face. La pomana mananca aia vii; si tot ei trebuie sa se roage bunului Dumnezeu ca El sa aiba grija de sufletul celui plecat din comunitatea respectiva. Pe Dumnezeu il bucura iubirea noastra si fata de cei vii si fata de cei morti ai nostri. Tot asa a vindecat Hristos pe slabanogul adus de prietenii lui si introdus in casa unde predica Iisus, de-a dreptul prin acoperis - pentru credinta prietenilor si pentru iubirea lor fata de cel in neputinta.
N-ar avea rost sa faci pomana daca nu ai crede in existenta sufletului; atunci as intelege.
Eu sunt pentru o reinnoire a intelegerii pomenii; o revenire la actul originar, departe de adaosurile inutile si periculoase survenite de-a lungul timpului si ingaduite de unii din ierarhie.
Sunt convins ca dezbaterea se va prelungi, asa ca mai vorbim pe tema asta.
Numai bine!
Din ce scrie in Noul Testament, pomenile si le facea fiecare singur cat traia, nu le facea pentru altii, si le facea nu prin a da la rude si cunoscuti, care-i puteau intoarce favorul, ci prin a da la saraci, care nu-i puteau da nimic in schimb pe lumea asta.
SE PARE CĂ SUFLETELE NU SUNT CHIAR ATÂT DE „INCONŞTIENTE" pe cât vor unii să pară:
(Imediat după sfârșitul vieții, SUFLETUL ÎŞI CONTINUĂ EXISTENŢA. Până vom conștientiza asta prin experiența proprie, nu ne rămâne decât să credem cuvântul Scripturii!)
Luca16, 22: Şi a murit săracul şi a fost dus de către îngeri în sânul lui Avraam. A murit şi bogatul şi a fost înmormântat.
Luca16, 23: Şi în iad, ridicându-şi ochii, fiind în chinuri, el a văzut de departe pe Avraam şi pe Lazăr în sânul lui.
"Şi ca pulberea să se întoarcă în pământ cum a fost, iar sufletul să se întoarcă la Dumnezeu, Care l-a dat." Ecclesiast 12, 7
"Fiecăruia (SUFLETELOR DE "DINCOLO") dintre ei li s-a dat o haină albă şi li s-a spus să se mai odihnească puţină vreme, până când se va împlini numărul tovarăşilor lor de slujbă şi fraţilor lor care aveau să fie omorâţi ca şi ei" Apocalipsa 6, 9-11
"Nu vă temeţi de cei ce ucid trupul şi după aceea nu vă mai pot face nimic. Am să vă spun de cine să vă temeţi: temeţi-vă de Acela care după ce a ucis, are puterea să arunce în gheenă; da, vă spun, de Acesta să vă temeţi" Luca 12, 4
"Si precum este randuit oamenilor, o data sa moara, iar dupa aceea sa fie judecata" (Evrei 9, 27).
"Toţi trebuie să ne înfăţişăm înaintea scaunului de judecată, pentru ca fiecare să-şi primească răsplata după binele sau răul pe care-l va fi făcut pe când trăia în trup" (II Corinteni 5, 10
Vrei să explici mai pe larg parabola cu Bogatul şi Lazăr?
În primul rând, Ecclesiast 9, 5 este tradus în mod greşit de unele biblii! Traducerea corectă este „Cei vii ştiu că vor muri, dar cei morţi nu ştiu nimic şi parte de răsplată nu mai au, căci numele lor a fost uitat."
ESTE CLAR CĂ ACEST PASAJ, ECCLESIAST 9, 5 EXPRIMĂ O CONCEPŢIE STRĂINĂ DE DUMNEZEU!
În Eclesiastul 9, 2 se spune: "Aceeaşi soartă are cel neprihănit şi cel nelegiuit, cel bun şi cel rău", iată EXEMPLU DE ALTĂ IDEE a Eclesiastului, CONTRADICTORIE cu restul Scripturii. Cine poate crede că vor avea aceeaşi soartă indiferent de comportare? Acolo este prezentat doar un punct de vedere uman!
ECCLESIASTUL 9, 5 PREZINTĂ UN CONTRAST ÎNTRE DOUĂ PUNCTE DE vedere DIFERITE: cel PROFAN materialist ŞI CEL SACRU, spiritual. Acest contrast este prezentat sub forma unei dezbateri ce are loc în mintea autorului.
Dar ce putem spune despre capitolele anterioare? Primele zece versete din capitolul 9 redau perspectiva profană asupra vieţii. Nu doar că morţii nu ştiu nimic (v. 5), ci şi faptul că "niciodată (se referă la toţi) nu vor mai avea parte de tot ce se face sub soare". Cine poate crede că morţii au dispărut TOŢI PENTRU TOTDEAUNA?
În finalul cărţii, perspectiva sacră triumfă: "Dar adu-ţi aminte de Creatorul tău în zilele tinereţii tale... Să ascultăm dar încheierea tuturor învăţăturilor: teme-te de Domnul şi păzeşte poruncile lui. Aceasta este datoria oricărui om" (Eclesiastul 12, 1-13).
Unii dintre evrei credeau ca omul cand moare, indiferent de cum a fost ajunge in Sheol, un loc tradus de noi ca iad, insa de undele secte care nu cred in viata viitoare ca si mormant.
Sa nu-i faci! Sa vada cum e sa se perpeleasca pe lumea cealalta sau crede ca va ajunge sfinte moaste
Vreau să-ţi spun ceea ce scrie în Biblie în acest sens:
(Eclesiastul 9:5) Fiindcă cei vii sunt conştienţi că vor muri, dar cei morţi nu sunt conştienţi de nimic şi nu mai au nicio răsplată, căci până şi amintirea li se uită.
Morţii sunt inconştienţi, de aceea nu pot avea folos din acţiunile celor vii.
Si inconştienţii cum sunt?))
Pomana este un fel se spaga pe care o dai sa ii fie iertate pacatele decedatului
Dupa aceasta logica, in Rai sunt numai oameni bogati sau sfinti
Pai e zgarcita si nici nu a tinut la cel decedat.asta e toata problema.cum poti pomeni un mort? cu intreaga comunitate in care a trait? si cu care a inpartasit si bune si rele? mamei tale spune-i ca de abia astepti sa moara si sa o uiti si tu si celilalti.sa vezi ce fata de cal plangaret o sa faca.religia crestin ortodoxa nu e buna cand e vorba de altii.dar e foarte buna cand e vorba de noi insine.atei si crestini? mancami-ati coliva si mancav-ar raiul.
Bineinteles ca pomenirile sunt foarte importante pentru cel mort.
POMÁNĂ, pomeni, s. f. 1. Dar, danie, ofrandă făcute cuiva și servind, potrivit credinței creștine, la iertarea păcatelor, la mântuirea sufletului; milostenie, binefacere. ◊ Loc. adj. și adv. De pomană = a) (în mod) gratuit sau la un preț foarte scăzut; b) (în mod) inutil, zadarnic sau neîntemeiat. ◊ Expr. A cere de pomană = a cerși. A-și face (milă și) pomană cu cineva = a ajuta pe cineva, a face un bine cuiva. ♦ (Fam.) Ocazie binevenită, rară, extrem de avantajoasă (sub raport material); chilipir. ◊ Expr. A umbla după (sau a căuta) pomană = a umbla după avantaje materiale nemeritate. 2. (În ritualul creștin) Praznic care se face după o înmormântare sau după un parastas și la care de obicei se dăruiesc (săracilor) diverse obiecte (ale mortului); (concr.) ceea ce se dăruiește cu acest prilej. ◊ Expr. Ca la pomană = în mare număr. 3. Parastas. – Din sl. pomĕnŭ.
Afla mai multe, aici:http://www.crestinortodox.ro/......34967.html
Pentru preotii ortodocsi si BOR e un lucru foarte bun sa faci pomana, mai ales pentru buzunarele lor. De ce crezi ca orice zici impotriva lor una doua sar in sus de cur ca e impotriva religiei . Asta e vrajeala nu e nimic impotriva religiei ci totul e impotriva umplerii buzunarelor cu bani.
Daca mama ta zice sa nu-i faci pomana, mi se pare logic si de bun simt sa ii respecti rugamintea. Sa nu faci pomeni s-ar putea sa fie un "pacat" in ortodoxism, dar ti-ai pus intrebarea daca ortodoxismul e singura cale de urmat? Poate mama ta nu vrea sa fie ortodoxa, sau pur si simplu, din ortodoxism, nu-i place ideea pomenilor.
Nu este adevarat faptul ca prin pomana, mortii mananca pe lumea cealalta! Fiind niste spirite ei nu se hranesc cu materie!
Pomana, de fapt are alt scop! Prin aceasta este incurajata intentia de a darui unui nevoias, facandu-se intotdeauna pomana cu cei amarati iar prin acest gest, îi rascumperi pacatele celui care a murit!
annnnna13 întreabă:
Cozmea022004 întreabă: