| svenhassel13 a întrebat:

Care e treaba cu Iisus? A existat sau totul e o înscenare? Dacă a existat, el a fost doar o exagerare a timpului respectiv? A făcut minuni? Ce dovezi există in privinta existentei lui? (în afara de biblie, care e mai mult basm decat o carte de căpătâi)

7 răspunsuri:
| doctorandus a răspuns:

Evangheliile creștine au fost scrise în mod primar drept documente teologice mai degrabă decât drept cronici istorice.[90][91][92] Totuși, întrebarea asupra existenței lui Isus ca persoană istorică trebuie distinsă de discuțiile privind istoricitatea anumitor episoade din evanghelii, a cronologiei pe care o redau ele și de problemele teologice privind dumnezeirea lui.[93] Un număr de izvoare istorice necreștine, cum ar fi izvoare evreiești și greco-romane au fost folosite în analizele istorice privitoare la existența lui Isus.[88]

Aproape toți cercetătorii antichității sunt de acord că Isus a existat în mod real și consideră drept istorice evenimente cum ar fi botezul și crucificarea lui.[26][28][94][95][96][97][98] Robert E. Van Voorst scrie că ideea lipsei de istoricitate a existenței lui Isus a fost mereu controversată și că ea nu a convins niciodată cercetătorii din mai multe discipline, iar istoricii antichității, la fel ca și cercetătorii biblici o privesc ca efectiv respinsă.[29] Referindu-se la teoriile asupra lipsei de existență a lui Isus, Richard A. Burridge afirma: „Trebuie să spun că nu cunosc niciun cercetător critic respectabil care să le mai afirme."[31]

Sursele necreștine folosite pentru a stabili existența istorică a lui Isus includ operele istoricilor romani din primul secol Josephus și Tacit.[88][99] Louis H. Feldman, cercetător specializat în Josephus, afirma că „puțini s-au îndoit de autenticitatea" referinței lui Josephus la Isus din Antichități Iudaice 20, 9, 1 iar ele au fost disputate doar de un număr redus de cercetători.[89][100][101][102] Bart D. Ehrman afirma că existența lui Isus și crucificarea sa sunt atestate în multe surse, inclusiv Josephus și Tacit.[103]

Existența istorică a lui Isus ca persoană reală este separată de orice discuție religioasă privind dumnezeirea lui Isus și de orice aspecte teologice referitoare la natura lui Isus de a fi atât uman cât și divin.[104] Marele ateu și om de știință Richard Dawkins separa în mod special problema existenței reale a lui Isus de atribuirea unor puteri supranaturale lui Isus și de acuratețea istorică a evangheliilor creștine.[105] Dawkins nu neagă existența lui Isus, deși nu crede că evangheliile ar fi izvoare istorice de încredere.[105] Această poziție o are de asemenea marele critic G. A. Wells, care obișnuia să susțină că Isus n-ar fi existat niciodată, dar și-a schimbat punctul de vedere și nu-i mai refuză existența reală.[106]

În antichitate, existența lui Isus nu a fost negată de cei care s-au opus creștinismului, nici păgânii și nici evreii nu au pus la îndoiala existența sa.[107][108] Deși în Dialog cu Trypho, scriitorul creștin din al doilea secol Iustin Martirul și Filozoful a notat o discuție despre Hristos cu Trypho, cei mai mulți cercetători sunt de acord că Trypho este un personaj fictiv inventat de Iustin în scopurile sale literare apologetice.[109][110][111] În timp ce existau deosebiri teologice între creștinii primari cu privire la natura lui Isus (de exemplu monofizism, miafizism, docetism, nestorianism, etc.), ele erau dezbateri de teologie creștină, nu despre existența istorică a lui Isus.[112][113] Un număr extrem de redus de cercetători moderni afirmă că Isus n-ar fi existat, el fiind un punct de vedere minoritar și aproape toți cercetătorii consideră drept implauzibile teoriile conform cărora existența lui Isus ar fi fost inventată de către creștini.[93][96][114]

90. Interpreting Gospel Narratives: Scenes, People, and Theology by Timothy Wiarda 2010 ISBN 0-8054-4843-8 pages 75–78
91. Matthew by David L. Turner 2008 ISBN 0-8010-2684-9 page 613
92. Birth of Christianity by John Dominic Crossan 1999 ISBN 0-567-08668-2 page 21
93. a b Jesus as a Figure in History: How Modern Historians View the Man from Galilee by Mark Allan Powell 1998 ISBN 0-664-25703-8 pages 168–173
94. ''Jesus Remembered by James D. G. Dunn 2003 ISBN 0-8028-3931-2 page 339
95. Brown (1994) p. 964
96. a b Cambridge companion to Jesus by Markus N. A. Bockmuehl 2001 Cambridge Univ Press ISBN 978-0-521-79678-1 pages 123–124
97. Dunn, James G. (2003). „Jesus Remembered". Eerdmans: 142. "about once every generation someone reruns the thesis that Jesus never existed and that the Jesus tradition is a wholesale invention"
98. The Gospels and Jesus by Graham Stanton, 1989 ISBN 0-19-213241-5 Oxford University Press, page 145 states : "Today nearly all historians, whether Christians or not, accept that Jesus existed".
99. Van Voorst (2000) pp. 39-53
100. Josephus XX by Louis H. Feldman 1965, ISBN 0-674-99502-3 page 496
101. Van Voorst, Robert E. (2000). Jesus Outside the New Testament: An Introduction to the Ancient Evidence ISBN 0-8028-4368-9. page 83
102. Flavius Josephus; Maier, Paul L. (December 1995). Josephus, the essential works: a condensation of Jewish antiquities and The Jewish war ISBN 978-0-8254-3260-6 pages 284–285
103. The New Testament: A Historical Introduction to the Early Christian Writings by Bart D. Ehrman 1999 ISBN 0-19-512639-4 page 248
104. Jesus-God and Man by Wolfhart Pannenberg 1983 ISBN 0-664-24468-8 page 316
105. a b The God Delusion by Richard Dawkins 2006 ISBN 0-618-68000-4 page 122
106. Jesus in history, thought, and culture: an encyclopedia, Volume 1 by James Leslie Houlden 2003 ISBN 1-57607-856-6 page 660
107. Encyclopedia of theology: a concise Sacramentum mundi by Karl Rahner 2004 ISBN 0-86012-006-6 pages 730–731
108. Van Voorst, Robert E (2000). Jesus Outside the New Testament: An Introduction to the Ancient Evidence. Eerdmans Publishing. ISBN 0-8028-4368-9 page 15
109. Exploring Jewish Literature of the Second Temple Period by Larry R. Helyer (Jul 5, 2002) ISBN 0-8308-2678-5 page 493
110. Jewish Responses To Early Christians by Claudia Setzer (Nov 1, 1994) ISBN 0-8006-2680-X page 215
111. In Chapter VIII Trypho's statement: "But Christ —if He has indeed been born, and exists anywhere—is unknown, and does not even know Himself" refers to Christ, which Trypho (as other Jews) still awaited. Justin styled the conversation on John 7:27, with Trypho objecting to Jesus (who was from Galillee) being Christ given that the origins of Jesus were known, but those for Christ could not be, as the Pharisees said of Jesus in John 7:27: "we know this man whence he is: but when the Christ cometh, no one knoweth whence he is." References:Testimony of the Beloved Disciple, The: Narrative, History, and Theology in the Gospel of John by Richard Bauckham (Nov 1, 2007) ISBN 0-8010-3485-X page 232 & Bible Knowledge Background Commentary: Matthew-Luke by David C. Cook and Craig A. Evans (Feb 27, 2003) ISBN 0-7814-3868-3 page 285, & The Gospel According to John: An Introduction and Commentary by Colin G. Kruse (Jun 2004) ISBN 0-8028-2771-3 page 188 & The Gospel of John: A Commentary by Frederick Dale Bruner (Feb 22, 2012) ISBN 0-8028-6635-2 page 485
112. Ed Hindson, Ergun Caner, The Popular Encyclopedia of Apologetics: Surveying the Evidence for The Truth of Christianity, page 179 (Harvest House Publishers, 2008). ISBN 978-0-7369-2084-1
113. The Oxford handbook of early Christian studies by Susan Ashbrook Harvey, David G. Hunter 2008 ISBN 0-19-927156-9 page 378
114. Graham Stanton, The Gospels and Jesus 2002 ISBN 0-19-924616-5 Oxford University Press page 145

| Mayhem666 a răspuns:

Pai asta e chestia, nu exista dovezi. Daca excluzi Biblia bineinteles.

| halogen001 a răspuns:

Materia se supune legilor fizicii care nu se schimba niciodată, deci nu exista minuni. Minunile lui Iisus sunt fantezie primitiva și absurda pentru prostirea naivilor creduli și neștiutori.

| fllu07 a răspuns:

Categoric ca a existat in realitate. Uite 2 opinii laice despre existența lui Isus Cristos ca om pe pământ.

Will Durant, istoric, scriitor și filozof, a scris: „Faptul ca doar câțiva oameni simpli [scriitorii Evangheliilor] să fi inventat pe parcursul unei singure generații o personalitate atât de puternică și de atrăgătoare, cu o etică atât de înaltă și cu o viziune atât de însuflețitoare asupra familiei umane ar constitui un miracol mult mai greu de crezut decât oricare dintre miracolele consemnate în Evanghelii".

Albert Einstein, fizician evreu născut în Germania, a afirmat: „Deși sunt evreu, personalitatea sclipitoare a Nazarineanului m-a fascinat dintotdeauna". Întrebat dacă îl considera pe Isus un personaj istoric, el a răspuns: „Indiscutabil! Nimeni nu poate citi Evangheliile fără să simtă efectiv prezența lui Isus. Personalitatea lui pulsează în fiecare cuvânt. Niciun mit nu poate fi plin de atâta viață".

| CIaudiu a răspuns:

Probabil o fi existat dar clar n-a fost asa cum l-a descris cartea aia de povesti.

| pacatosulBogdan a răspuns:

Eu cred ca Iisus Hristos a existat si exista in vecii vecilor; si mai cred in minunile pe care El le-a facut si pe care, daca cineva ar incerca sa le consemneze, nu i-ar ajunge toate cartile din lume, ca sa le scrie pe toate. Bolta cereasca prin El s-a facut; lumea vazuta si nevazuta; cred ca Iisus Hristos este Dumnezeu, Unul din Treime, Fiul Tatalui, peste care se odihneste Duhul Sfant.
Biserica, preotii, invatatura dumnezeiasca, harul si adevarul de la Iisus Hristos Dumnezeu sunt! Dar pentru cine nu vrea sa creada, nicio dovada nu este suficienta.

| ionelamelania0709 a răspuns:

Eu cred că nu ar trebui să căutăm dovezi, dovezi sunt la tot pasul. Dacă te documentezi și cauți pe YouTube vei vedea că Nasa a descoperit că Biblia spune adevărul. Nasa a încercat zeci de ani să găsească dovezi că Dumnezeu nu există, sau Isus. Dar până la urmă, toate demonstrațiile au fost în conformitate cu Biblia.
Și da, Isus a făcut minuni.
A vindecat oamenii de lepră, a înviat oameni morți, a dat vedere orbilor din naștere, pe surzi i-a făcut să audă, a făcut să audă oamenii vocea Lui Dumnezeu, și multe altele. Cea mai mare minune a fost că a murit pe cruce, iar a treia zi a înviat. S-a înălțat la cer. Nu sunt basme, e adevărat.
Și în curând, El se va întoarce.