Iată câteva diferențe:
1. Doctrina Filioque.
Ortodocșii cred că Duhul Sfânt purcede doar de la Tatăl, pe când catolicii cred că Acesta purcede atât de la Tatăl cât și de la Fiul. Disputa e legată de versetul din Evanghelia după Ioan, capitolul 15, versetul 26: "Iar când va veni Mângâietorul, pe Care Eu Îl voi trimite vouă de la Tatăl, Duhul Adevărului, Care de la Tatăl purcede, Acela va mărturisi despre Mine." Catolicii consideră că trimiterea este același lucru cu purcederea, pe când ortodocșii le consideră două lucruri diferite
Doctrina a apărut de la o greșeală de copiere a Crezului de la Niceea (325, cu modificări din 381). Originalul din greacă spunea: "τὸ ἐκ τοῦ Πaτρὸς ἐκπορευόμενον," ("Care de la Tatăl purcede"). Din câte am înțeles, doctrina a pornit de la o eroare de copiere a textului în latină: cineva a scris, în loc de "qui ex Patre procedit," "qui ex Patre Filioque procedit". De asemenea, dogma e posibil să fi fost cauzată de o neînțelegere a diferenței dintre verbele grecești προϊένaι și ἐκπορεύεσθaι.
Această diferență e principala deosebire dintre catolici și ortodocși, datând cu mult înainte de Marea Schismă (1054). Crezul atanasian (scris de Sf. Atanasie cel Mare) a fost scris pentru a-l corecta pe papa Leo I, care a declarat în 446 că Sf. Duh purcede și de la Tatăl și de la Fiul.
2. Supremația papală
În 1075, papa Grigore a emis bula "Dictatus papae" prin care papa avea dreptul să depună împărați, nu putea fi depus de nimeni, nu putea fi contrazis de nimeni și, dacă era ales în mod corect, era sfânt.
3. Purgatoriul
Conform lui Jacques Le Goff, Purgatoriul a luat naștere undeva între 1160 și 1180. Învățăturile catolice despre Purgatoriu au fost prima dată definite la Al Doilea Conciliu de la Lyon (1274). Nicio sursă anterioară nu menționează Purgatoriul.
4. Imaculata concepție
În 1854, papa Pius IX a emis bula "Inffabilis Deus" prin care introducerea oficiala dogma Imaculatei concepții. Dogma aceasta presupune că Fecioara Maria a fost liberă de păcatul originar - adică a dus o viață fără păcat.
5. Păcatul originar
Fericitul Augustin a introdus prima dată noțiunea de "peccatum originale", care a fost imediat acceptată în Occident. Augustin crede că fiecare om poartă, la naștere, păcatul original a lui Adam. Astfel, copiii care mor nebotezați ajung în iad, deoarece poartă păcatul originar. Augustin mai vedea sexualitatea ca fiind decăzută în sine, lucru care a dus la decretarea celibatului preoților de papa Nicolae în 1059.
Mai sunt și altele, cum ar fi folosirea icoanelor de către ortodocși comparativ cu folosirea statuilor de către catolici sau folosirea pâinii nedospite în Împărtășanie de către catolici (ortodocșii și catolicii privesc de asemenea diferit Împărtășania: ortodocșii cred că pâinea și vinul se transformă literalmente în Trupul și Sângele lui Hristos, catolicii văd totul ca o metaforă).
Clauza filioqve, suprematia papală, dogma imaculatei conceptii, distinctia dintre Energiile necreate ale lui Dumnezeu și Esența Sa, folosirea pâinii nedospite în Euharistie, etc.
E interesant ca Iisus a spus "Dati Cezarului ce e al Cezarului". Patriarhul de la Constantinopol a respectat mereu asta, chiar si pe vremea Imperiului Otoman. In schimb, Papa se certa adeseori cu regii si imparatii si chiar ajungea sa-i excomunice.
Da, într-adevăr
Niciuna. Ambele sunt religii false, care se bazează pe orice altceva, numai pe biblie nu. Doar că au nume diferite.
E ca diferenta dintre erezie si calea adevarului. Parintele Arsenie Papacioc spunea ca trei sunt caderile cele mai mari ale omului: prima - a lui Adam, a doua - a lui Iuda, si a treia - a papei. Singura religie catolica, adica universala, este crestinismul ortodox, al carui adevar revelat e valabil oriunde. In centrul credintei crestin ortodoxe este Sfanta Treime, singurul Dumnezeu adevarat in Trei Persoane sau ipostasuri: Tatal, Fiul si Sfantul Duh. Invatatura dumnezeiasca a fost primita si transmisa prin Sfanta Traditie, Sfanta Scriptura, Sinoadele Ecumenice si invataturile Sfintilor Parinti ale Bisericii lui Hristos Dumnezeu-Omul.
Spre deosebire de calea adevarului, care este Ortodoxia, papismul este o erezie cap-coada, avand in centru pe papa, care se plimba de colo-colo in papamobil, ca un star rock, si-l aclama publicul. Acesta se pretinde vicarul lui Dumnezeu, adica inlocuitor. De ce are nevoie Dumnezeu de inlocuitor, cand El a spus ca "sunt cu voi in toate zilele pana la sfarsitul veacului"(Matei 28, 20)?
Papa este eretic, asa cum i-au strigat preotii ortodocsi greci, si insala multa lume, in loc sa se pocaiasca si sa se intoarca la Ortodoxie, fara niciun fel de conditii.
Cea mai mare este problematica purcederii duhului sfant.
Ortodocsii spun ca duhul sfant purcede doar de la tatal si e trimis in lume prin fiul, pe cand catolicii sustin ca duhul purcede si de la Tatal si de la fiul.Mai sunt si altele.
Cea mai corecta și mai scurta definiție care sa arate diferenta ar fi următoare:
Biderica Ortodoxă, este Infailibila, și este formata din credincioși pocăiți, preoți și mireni, cât și din păcătoși chemați la pocăință, preoți și mireni.
Biserica Catolica are o persoana infailibila,, în speță Papa, care poate emite Bule Papale, considerându-se locțiitorul lui Iisus pe pământ. Prin aceasta proprie putere, după separarea de Biserica Primara apostolică, a fost emisa Bula Papala a indulgenței, unde păcătoșii puteau cumpăra cu bani iertarea păcatelor. Din cauza acestei căderi, au luat naștere Protestanții, care vrand sa rupă din Biserica Papista, au Rupt și ce mai rămăseseră moștenit bun din Biseica Primara, și anume Sfintele Taine fără de care Biserica nu poate Funcționa. Astfel au picat în cea mai mare Erezie ma ață de Duhul Lumii, și din păcate sunt mulți care au renunțat la Biseica Primara.Acesti răzvrătiți, trebuia sa se indrepte către Biseica Ortodoxă de Răsărit, nicidecum sa infiinteze Biserici. Doar Iisus Hristos, Dumnezeu are puterea de a înființa o Biseica. Restul sunt Biserici doar cu numele.
anonim_4396 întreabă: