Sub Legea mozaică se aduceau zilnic jertfe. Preotul avea rolul de a prezenta în fata lui Dumnezeu jertfele aduse de păcătoși... însă Isus a fost perfect și astfel a fost singurul om în măsură să ofere o jertfă completă şi perfectă, o jertfă care a fost adusă o dată pentru totdeauna. De aceea noi nu mai oferim jertfe deci cu alte cuvinte, potrivit bibliei preoții în fața lui Dumnezeu nu mai există, ca unii oameni se numesc asa asta e treaba lor. Apostolii sau discipolii lui Isus au fost cei care au învățat de la el și la rândul lor i-au învațat și pe alții, li se mai spune continuatorii lui Isus pentru ca au continuat sa facă ce a făcut el:sa predice, și unii continua și azi Matei 28:16-20 'Cei unsprezece discipoli s-au dus în Galileea. Isus s-a apropiat și le-a vorbit, zicând: Duceți-vă deci și faceți discipoli din oamenii tuturor națiunilor, botezându-i în numele Tatălui, al Fiului și al spiritului sfânt, învățându-i să respecte tot ce v-am poruncit. Și iată că eu sunt cu voi în toate zilele până la încheierea sistemului".
Corect ce ai scris, as adauga ca preotul slujeste potrivit Legii (Vechiul Testament), iar apostolii potrivit invataturii lui Iisus (Noul Testament). Aceste doua testamente sunt invataturi diferite si NIMENI nu le poate tine pe amandoua odata. Multe religii asa fac, tin o invatatura cu selectii din ambele testamente uneori si alte invataturi din afara Bibliei, numita dogma, si pentru ca acel ghiveci nu are inteles si logica li se spune enoriasilor ca Biblia nu poate fi inteleasa decat de cei alesi.
"Oamenii nu au putere si autoritate asa de mare ca sa descopere adevaruri vesnice, invataturi mantuitoare, de-a pururea vii si fara de greseala (infailibile)."
(Ce sunt si de unde avem dogmele? - Crestin Ortodox)
Cei care au scris asta nu erau oameni? Daca da, ei cum de au inteles?
NOUL TESTAMENT_ despre preoţi:
1). -Iacov 5, 14 :"Este cineva bolnav între voi? Să cheme PREOŢII BISERICII (categorie aparte deci) şi să se roage pentru el, ungându-l cu untdelemn in numele Domnului."
2). - Timotei 5, 17:"Preoţii, care îşi ţin bine DREGĂTORIA, să se învrednicească de îndoită cinste, mai ales cei care se ostenesc cu cuvântul şi cu învăţătura."
3). - I Timotei 4, 14: "Nu fi nepăsător faţă de HARUL CARE ESTE ÎNTRU TINE, care ţi s-a dat prin proorocie, cu punerea mâinilor MAI-MARILOR PREOŢILOR (transmiterea SPECIALĂ a harului- făcută doar în cazul preoţilor)."
4). -I Petru 5, 1-2: "Pe PREOŢII CEI DINTRE VOI (doar unii aveau această misiune harică, nu toţi!) îi rog ca unul ce sunt împreună preot şi martor al patimilor lui Hristos si partas al slavei celei ce va să se descopere. Pastoriţi turma lui Dumnezeu, dată în paza voastră, cercetând-o nu cu silnicie, ci cu voie bună, după Dumnezeu, nu pentru câstig urât, ci din dragoste."
5). -Tit l, 5: "Pentru aceasta te-am lăsat în Creta, ca să îndreptezi cele ce mai lipsesc şi să aşezi PREOŢI PRIN CETĂŢI (doar unii erau numiţi preoţi), precum ţi-am rânduit."
6). -Ioan 20, 21-23:,,Şi zicând acestea, a suflat asupra lor şi le-a zis: LUAŢI DUH SFÂNT; Cărora VEŢI IERTA PĂCATELE se vor ierta şi cărora le veţi ţine, vor fi ţinute."
7). - Timotei 5, 22: "NU-ŢI PUNE MÂINILE DEGRABĂ PE NIMENI (gest prin care episcopii transmiteau harul), nici nu te face părtaş la păcatele altora. Păstrează-te curat. (consacrarea preotului era o acţiune HARICĂ- transmitere de HAR)"
8). -I Tim.1, 14:,, Comoara cea buna ce ti s-a incredintat, pazeste-o cu ajutorul Sfântului Duh, care sălăşluieşte întru noi."
9). -Faptele Apostolilor l4.23:,,Şi hirotonindu-le preoţi in fiecare biserică, rugâdu-se cu postiri, i-au încredinţat pe ei Domnului în care crezuseră."
10). -II loan 1.1:,,Preotul, către aleasa Doamnă (Biserica) şi către fiii ei, pe care eu îi iubesc întru adevăr şi nu numai eu, ci şi toţi care au cunoscut adevărul."
11). -I Timotei 6, 20:,, O, Timotei, păzeşte comoara ce ţi s-a încredinţat, depărtându-te de vorbirile desarte şi lumeşti şi de împotrivirile ştiinţei mincinoase."
12). -Fapte 11, 30 :..."Ceea ce au şi făcut, trimiţând preoţilor prin mâna lui Barnaba şi a lui Saul."
13). -I Timotei 5, 19;,, Pâră împotriva preotului să nu primeşti, fără numai de la doi sau de la trei martori."
14). Şi cuvântul lui Dumnezeu creştea, şi se înmulţea foarte numărul ucenicilor în Ierusalim, încă şi mulţime de preoţi erau supuşi credinţei.
15). -Fapte 20.17:,,Şi trimiţând din Milet la Efes, a chemat la sine pe preoţii Bisericii."
16).-Evrei 7,24:,,Aici însă, Iisus, prin aceea că rămâne în veac, are o preoţie netrecătoare (veşnică)".
17). – Evrei 6, 2:..."A învăţăturii despre botezuri, despre punerea mâinilor (ritual de transmiterea a harului preoţilor), despre învierea morţilor şi despre judecata veşnică."
Despre care preoti vorbesti? Despre cei amintiti in versetele de mai jos? :
"Dar pe când vorbeau ei (Petre si Ioan) către popor, au venit peste ei PREOTII, căpetenia gărzii templului şi saducheii, Mâniindu-se că ei învaţă poporul şi vestesc întru Iisus învierea din morţi."
(Faptele Sfinţilor Apostoli – 4/1, 2)
Preotii sunt doar in bisericile in care este propovaduita Legea :
"Dacă ar fi pe pământ, nici n-ar fi preot, fiindcă aici sunt aceia care aduc darurile potrivit Legii, Care slujesc închipuirii şi umbrei celor cereşti, precum a primit poruncă Moise, când era să facă cortul: "Ia seama, zice Domnul, să faci toate după chipul ce ţi-a fost arătat în munte".
(Epistola către Evrei a Sfântului Apostol Pavel – 8/4, 5)
In ce priveste "puterile" preotilor de a sfinti (ierta pacatele), ele se gasesc doar in dogma ortodoxa :
"Daca mi-am marturisit cu cainta si cu pregatire cuvenita si m-am spovedit curat, preotul, numai daca a pus mana pe cap si a zis : " Dumnezeu sa te ierte ", pacatele mele s-au ridicat."
(Sfanta spovedanie – sfaturi ortodoxe )
NUmai ca Iisus spune altceva :
"Şi orice preot stă şi slujeşte în fiecare zi şi aceleaşi jertfe aduce de multe ori, ca unele care niciodată nu pot să înlăture păcatele. Acesta dimpotrivă, aducând o singură jertfă pentru păcate, a şezut în vecii vecilor, de-a dreapta lui Dumnezeu,"
(Epistola către Evrei a Sfântului Apostol Pavel – 10/11, 12)
Fara jetfa (sange) nu exista iertare de pacate
"Dar in partea a doua intra numai marele preot, o data pe an, si nu fara sange, pe care il aduce pentru sine insusi si pentru pacatele din nestiinta ale norodului." (Evr.9:7)
Spuneam ca preotii sunt in bisericile unde se propovaduieste Legea, dar asa oare e bine?
"Vai vouă, învăţătorilor de Lege! Că aţi luat cheia cunoştinţei; voi înşivă n-aţi intrat, iar pe cei ce voiau să intre i-aţi împiedecat."
(Sfânta Evanghelie după Luca – 11/52)
Crestinii nu sunt sub Lege ci sunt sub har, ei au preot pe Iisus "pastorul cel bun":
"Eu sunt păstorul cel bun. Păstorul cel bun îşi pune sufletul pentru oile sale.
Iar cel plătit şi cel care nu este păstor, şi ale cărui oi nu sunt ale lui, vede lupul venind şi lasă oile şi fuge; şi lupul le răpeşte şi le risipeşte."
(Sfanta Evanghelie dupa Ioan – 10/11, 12)
E usor sa ne dam seama cine este pastorul platit, care de fapt nu e pastor, ale caror oi nu sunt ale lui, sau mai bine zis cine e preotul platit care nu e preot, care are ca enoriasi crestinii si care nu sunt ai lui, ci ai lui Iisus.
PREOTIA S-A SCHIMBAT, nu mai este asa cum era inainte de Iisus si asa cum este in timpul nostru in bisericile in care se respecta Legea :
"Daca deci desavarsirea ar fi fost prin preotia Levitilor (caci legea s-a dat poporului pe temeiul preotiei lor ), ce nevoie mai era sa se ridice un alt preot dupa randuiala lui Melchisedec, si sa nu se zica dupa randuiala lui Aron? Iar daca preotia s-a schimbat urmeaza numaidecat si schimbarea legii."
(Epistola catre Evrei a sf. apostol Pavel – 7/11, 12)
Explica - Cum s-a schimbat preotia?
Este gresit ceea ce incerci sa faci, Mircea, daca VREI SA DESFIINTEZI textele biblice care CONTRAVIN PARERILOR TALE. Nu stiu daca esti neoprotestant, dar pana acum nu am vazut nici macar la neoprotestanti tendinta aceasta.
E o "misiune" foarte grea, Mircea! Mai ales ca nu ai de falsificatdoar un verset intr-un capitol, ci capitole intregi:
- NOUL TESTAMENT despre preoţi:
1). -Iacov 5, 14 :"Este cineva bolnav între voi? Să cheme PREOŢII BISERICII (categorie aparte deci) şi să se roage pentru el, ungându-l cu untdelemn in numele Domnului."
2). - Timotei 5, 17:"Preoţii, care îşi ţin bine DREGĂTORIA, să se învrednicească de îndoită cinste, mai ales cei care se ostenesc cu cuvântul şi cu învăţătura."
3). - I Timotei 4, 14: "Nu fi nepăsător faţă de HARUL CARE ESTE ÎNTRU TINE, care ţi s-a dat prin proorocie, cu punerea mâinilor MAI-MARILOR PREOŢILOR (transmiterea SPECIALĂ a harului- făcută doar în cazul preoţilor)."
4). -I Petru 5, 1-2: "Pe PREOŢII CEI DINTRE VOI (doar unii aveau această misiune harică, nu toţi!) îi rog ca unul ce sunt împreună preot şi martor al patimilor lui Hristos si partas al slavei celei ce va să se descopere. Pastoriţi turma lui Dumnezeu, dată în paza voastră, cercetând-o nu cu silnicie, ci cu voie bună, după Dumnezeu, nu pentru câstig urât, ci din dragoste."
5). -Tit l, 5: "Pentru aceasta te-am lăsat în Creta, ca să îndreptezi cele ce mai lipsesc şi să aşezi PREOŢI PRIN CETĂŢI (doar unii erau numiţi preoţi), precum ţi-am rânduit."
6). -Ioan 20, 21-23:,,Şi zicând acestea, a suflat asupra lor şi le-a zis: LUAŢI DUH SFÂNT; Cărora VEŢI IERTA PĂCATELE se vor ierta şi cărora le veţi ţine, vor fi ţinute."
7). - Timotei 5, 22: "NU-ŢI PUNE MÂINILE DEGRABĂ PE NIMENI (gest prin care episcopii transmiteau harul), nici nu te face părtaş la păcatele altora. Păstrează-te curat. (consacrarea preotului era o acţiune HARICĂ- transmitere de HAR)"
8). -I Tim.1, 14:,, Comoara cea buna ce ti s-a incredintat, pazeste-o cu ajutorul Sfântului Duh, care sălăşluieşte întru noi."
9). -Faptele Apostolilor l4.23:,,Şi hirotonindu-le preoţi in fiecare biserică, rugâdu-se cu postiri, i-au încredinţat pe ei Domnului în care crezuseră."
10). -II loan 1.1:,,Preotul, către aleasa Doamnă (Biserica) şi către fiii ei, pe care eu îi iubesc întru adevăr şi nu numai eu, ci şi toţi care au cunoscut adevărul."
11). -I Timotei 6, 20:,, O, Timotei, păzeşte comoara ce ţi s-a încredinţat, depărtându-te de vorbirile desarte şi lumeşti şi de împotrivirile ştiinţei mincinoase."
12). -Fapte 11, 30 :..."Ceea ce au şi făcut, trimiţând preoţilor prin mâna lui Barnaba şi a lui Saul."
13). -I Timotei 5, 19;,, Pâră împotriva preotului să nu primeşti, fără numai de la doi sau de la trei martori."
14). Şi cuvântul lui Dumnezeu creştea, şi se înmulţea foarte numărul ucenicilor în Ierusalim, încă şi mulţime de preoţi erau supuşi credinţei.
15). -Fapte 20.17:,,Şi trimiţând din Milet la Efes, a chemat la sine pe preoţii Bisericii."
16).-Evrei 7,24:,,Aici însă, Iisus, prin aceea că rămâne în veac, are o preoţie netrecătoare (veşnică)".
17). – Evrei 6, 2:..."A învăţăturii despre botezuri, despre punerea mâinilor (ritual de transmiterea a harului preoţilor), despre învierea morţilor şi despre judecata veşnică."
- NOUL TESTAMENT despre episcopi (mitropolitul şi patriarhul având tot harul de episcopi, diferenţa de titulatură ţinând doar de organizare administrativă):
1). -Fapte 20, 28:,, Drept aceea, luaţi aminte de voi şi de toată turma, întru care Duhul Sfânt v-a pus pe voi episcopi, ca să păstraţi Biserica lui Dumnezeu, pe care a câstigat-o cu însuşi sângele Său."
2). -I Timotei 3, 2:,, Se cuvine, dar, ca episcopul să fie fără de prihană, bărbat al unei singure femei, veghetor, înţelept, cuviincios, iubitor de străini, destoinic să înveţe pe alţii."
3). -I Timotei 3, 6: "Episcopul să nu fie de curând botezat, ca nu cumva, trufindu-se, să cadă în osânda diavolului."
NOUL TESTAMENT despre diaconi:
1). -I Timotei 3, 10:,, Dar şi aceştia să fie mai întâi puşi la încercare, apoi, dacă se dovedesc fără prihană, să fie diaconiţi."
2). -I Timotei 3, 8-9 :,, Diaconii, de asemenea, trebuie să fie cucernici, nu vorbind în două feluri, nu dedaţi la vin mult, neagonisitori de câştig urât, păstrând taina credinţei în cuget curat."
3). -I Timotei 3, 12:,, Diaconii să fie bărbaţi ai unei singure femei, să-şi chivernisească bine casele si pe copiii lor."
4). -Faptele Apostolilor 6, 6: "Pe care i-au pus înaintea apostolilor, şi ei, rugându-se şi-au pus mâinile peste ei ( i-au hirotonit diaconi)." Etc...
Hai sa-ti spun ceva despre episcopi :
- In prima traducere in lb. romana a Bibliei Ortodoxe, (aprox. anul 1680), scrie
"Luati direptaceaia amintesi voauo si la toata turma intru care pre voi Duhul cel Sfant v-au pus socotitori, ca sa pasteti Beseareca lui Dumnezau, carea o au castigat pren singele Lui"
Fapte 1/28
Deci in versetul de mai sus nu pomeneste de episcopi ci spune despre "SOCOTITORI". Dar sa vedem ce spune Biblia Ortodoxa tiparita recent :
"Căci se cuvine ca episcopul să fie fără de prihană, ca un iconom al lui Dumnezeu, neîngâmfat, nu grabnic la mânie, nu dat la băutură, paşnic, nepoftitor de câştig urât, Ci iubitor de străini, iubitor de bine, înţelept, drept, cuvios, cumpătat, Ţinându-se de cuvântul cel credincios al învăţăturii, ca să fie destoinic şi să îndemne la învăţătura cea sănătoasă şi să mustre pe cei potrivnici."
(Epistola către Tit a Sfântului Apostol Pavel – 1/7-9)
"iconóm, iconomi s. m. 1. Intendent sau administrator de bunuri particulare sau publice, despre care dau socoteală stăpânilor lor; econom"
(Dictionarul lb. romane )
Prin urmare, episcopul este un economist care se ocupa cu administrarea unei biseici sau a unui grup de biserici.
Acuma este evident ca si versetul I Timotei - 3/2 are inteles
Eu trag concluzia ca Biblia a suferit niste modificari, sau pur si simplu a fost tradusa inexact.
Daca vrei sa iti explic EXACT care e treaba cu preotii o fac. Treaba cu hirotonitul este cam asa :
"-Hirotonia diaconului si a preotului se face de un arhiereu. Hirotonia se face numai la Liturghia Sfantului Ioan Hrisostom si a Sfantului Vasile. "
(HIROTONIA DIACONULUI SI A PREOTULUI)
Liturghia Sfantului Vasile cel Mare - vechime si autenticitate
Sfantul Vasile cel Mare (+379), Arhiepiscop al Cezareei Capadociei, mare teolog si pastor al Bisericii, a redactat pe baza traditiei capadociene o Liturghie care a fost adoptata si la Constantinopol.
Deci - "Hirotonia se face numai la Liturghia Sfantului Ioan Hrisostom si a Sfantului Vasile. ", liturghie redactata de sf. Vasile in baza unei traditii.
"Şi le zicea lor: Bine, aţi lepădat porunca lui Dumnezeu, ca să ţineţi datina voastră!"
(Sfânta Evanghelie după Marcu – 7/9)
Datina, inseamna conform dictionarului – "Obicei păstrat din vechime, consacrat prin tradiție "
Daca este ceva neclar imi spui si clarificam
"Unde scrie ca Iisus a lasat si preotia crestina?"- Sincer mi-e jena sa mai dau o data lista. E prea mare (chiar daca nu sunt de fapt toate). Apare un pic mai sus in lista mesajelor.
"Ce inseamna preotia crestina si ce sarcina indeplineste un preot crestin?"
Pot sa-l las pe Apostolul Iacov sa-ti raspunda, dar mi-e teama sa nu desconsideri si sfatul lui: Iacov 5, 14 - "Este cineva bolnav între voi? Să cheme PREOŢII BISERICII (categorie aparte deci) şi să se roage pentru el, ungându-l cu untdelemn in numele Domnului."
Epistola catre galateni 5, 18 se refera la prescriptiile Legii Vechi. Versetul nu desfiinteaza legea. Nici macar pe cea Veche. "Nu am venit sa stric legea ci sa o implinesc" spune Mantuitorul. Cu atat mai putin nu desfiinteaza Legea Noului Testament.
In fapte 4, 1-2 nu inteleg ce vrei sa spui. Unde este deruta? Chiar atat de malefic sa fii, Mircea incat sa nu inteelgi care e problema? Tu defaimezi preotia crestina si folosesti ca argument greseli ale preotiei Vechiului Testament NECRESTINI? De ce nu ai folosit atunci citate cu popii idolesti care se inchinau la Baal, caci pentru tine e cam aceeasi mancare de peste presupun... Ce mai urmeaza? Sa dai exemple negative despre calugari budisti
Stii ce, domnule Mircea? Nu e prima data cand induci in deruta cu astfel de metode ("Vai vouă, învăţătorilor de Lege" la farisei se refera si nu la preotia crestina). La aceasta derutama refer. Cu premeditare sau fara?
Iata deci un alt capitol 8 (in afara de Evrei 8) in care ma tem ca esti implicat – (fara sa stii -tind eu totusi sa cred): Ioan 8, 44
"Staţi deci tari în libertatea cu care Hristos ne-a făcut liberi şi nu vă prindeţi iarăşi în jugul robiei. Iată eu, Pavel, vă spun vouă: Că de vă veţi tăia împrejur, Hristos nu vă va folosi la nimic.Şi mărturisesc, iarăşi, oricărui om ce se taie împrejur, că el este dator să împlinească toată Legea. Cei ce voiţi să vă îndreptaţi prin Lege v-aţi îndepărtat de Hristos, aţi căzut din har;"
(Epistola către Galateni a Sfântului Apostol Pavel – 5/1-4)
"Păziţi-vă de câini! Păziţi-vă de lucrătorii cei răi! Păziţi-vă de tăierea împrejur."
(Epistola catre Filipeni a Sfantului Apostol Pavel – 3/2)
De ce sa se pazeasca de taierea imprejur, pentru ca asta insemna ca este dator sa implineasca legea? De ce spune ca cei care pazesc legea se indeparteaza de Iisus? (te rog sa raspunzi, asta ca sa nu te simti indus in deruta, si sa stiu si eu cealalta varianta daca a mea nu e buna )
Iisus a venit sa implineasca legea - asa este, dar uite cum a facut asta :
"Nimănui cu nimic nu fiţi datori, decât cu iubirea unuia faţă de altul; că cel care iubeşte pe aproapele A IMPLINIT LEGEA
(Epistola catre Romani a Sf. Apostol Pavel – 13/8)
"Iubirea nu face rău aproapelui; iubirea este deci IMPLINIREA LEGII."
(Epistola catre Romani a Sf. Apostol Pavel – 13/10)
Vai voua invatatorilor de lege - poate ca nu se refera la preoti, dar cu siguranta ca se refera la cei care te invata sa pazesti legea. Preotii fac asta? (te rog sa raspunzi)
Daca exista preoti crestini ce invatatura propovaduiesc?
In ce priveste "puterile" preotilor de a ierta pacatele, ele se gasesc doar... in Biblie:
Ioan 20, 22: "Şi zicând acestea, a suflat asupra lor şi le-a zis: Luaţi Duh Sfânt; Cărora veţi ierta păcatele, le vor fi iertate şi cărora le veţi ţine, vor fi ţinute. "
In Fapte 4, 1-2 este vorba de preotia Vechiului Tesament (este evidenta in text contradictia fata de invatatura crestina). De ce dai astfel de exemple la deruta, Mircea?
In Evrei 8, 4-5 separi in mod tendentios versetele 4 si 5 de 3, cel care explica diferentierea pe care Pavel o face intre Hristos ca "Mare Arhiereu" si preotia incredintata poporului de Dumnezeu. Nu se neaga nici un angajament. Nici o preotie. Se scoate insa in evidenta misiunea lui Dumnezeu Fiul in lume. Fiul- celcare ne-a si lasat PREOTIA CRESTINA.
La fel procedezi si cu Evrei 10, 11-12.
Una este Iisus si cu totul altceva preotii - In Ioan - 20/22, Iisus a dat apostolilor Duh Sfant, si faptul ca celor care le ierti pacatele le vor fi iertate este valabila pentru orice om si spun cum - daca cineva im greseste si eu il iert, il iarta si Dumnezeu, iar daca imi greseste si nu il iert nici Dumnezeu nu-l va ierta. Nu pot insa ierta o greseala pe care cineva a facut-o altei persoane si nu mie.
In evrei 8/3-5 scrie :
3 Orice mare preot este pus să aducă lui Dumnezeu daruri şi jertfe. De aceea era de trebuinţă ca şi celălalt Mare Preot să aibă ceva de adus.
Evr 5.1; Efes 5.2; Evr 9.14;
4 Dacă ar fi pe pământ, nici n-ar mai fi preot, fiindcă sunt cei ce aduc darurile după Lege.
5 Ei fac o slujbă, care este chipul şi umbra lucrurilor cereşti, după poruncile primite de Moise de la Dumnezeu, când avea să facă Cortul: „Ia seama", i s-a zis, „să faci totul după chipul care ţi-a fost arătat pe munte."
Se face diferentierea cum spui tu, dar scrie asa :
"4 Dacă ar fi pe pământ, nici n-ar mai fi preot, fiindcă sunt cei ce aduc darurile după Lege."
Adica pe pamant sunt cei care aduc darurile DUPA LEGE, iar asta nu are nici o legatura cu crestinii deoarece ei NU SUNT SUB LEGE.
"Iar de va purtati in Duhul nu sunteti sub lege."
( Epistola catre galateni a sfantului apostol Pavel 5/18)
Preotii de pe pamant sunt necesari pentru cei care nu sunt crestini si sunt sub Lege, de aceea si spun enoriasilor sa pazeasca Legea. Cu pazitul Legii crestinii au alta parere:
"Vai vouă, învăţătorilor de Lege! Că aţi luat cheia cunoştinţei; voi înşivă n-aţi intrat, iar pe cei ce voiau să intre i-aţi împiedecat."
(Sfânta Evanghelie după Luca – 11/52)
Unde scrie ca Iisus a lasat si preotia crestina? Ce inseamna preotia crestina si ce sarcina indeplineste un preot crestin?
In fapte 4/1, 2 nu inteleg ce vrei sa spui. Acolo spune ca preotii ii arestau pe crestini. Unde este deruta?
"Iisus a dat apostolilor Duh Sfant". Exact, in acel moment se aflau doar apostolii in fata Mantuitorului. Ce erau apostolii atunci? Erau preotia crestina. Erau intermediarii.
In cei 3 ani si jumatate de misiune Mantuitorul a predicat dar a avut si intermediari. Era hotarat sa existe si in urmatoarele doua milenii crestine.
In cei 3 ani si jumatate de misiune Mantuitorul a facut minuni. Era hotarat sa continue sa se intample si in urmatoarele doua milenii crestine.
"este valabila pentru orice om" - Nici vorba! Niet... Nicht, mutig!
Unde scrie ceea ce propui tu? ("daca cineva imi greseste si eu il iert, il iarta si Dumnezeu"). Nu exista nici un fundament pentru asta.
Mircea, daca nu tii cont de contextul cultural in care predica Pavel risti sa nu mai intelegi NIMIC. Pavel le vorbea evreilor si in consecinta trebuia sa se refera STRICT la o problema cunoscuta de evrei- Lgea Veche, preotia Legii Vechi.
Pavel nu facea catehizare de la zero, nu prezenta manual de intatatura crestina (ca tot te zbati sa arati ca nu stiu ce invatatura lipseste acolo la socoteala...)! Pavel avea un singur subiect pe tapet: cum il prezinta pe Mesia? Cum il face credibil in ochii poporului ALES. Cum face legatura intre Legea Veche si Legea Harului. Aceasta nu este cea mai importanta invatatura din fragment. Este SINGURA. Daca reusea sa-i faca sa inteleaga REALITATEA DIVINITATII lui Hristos reusea totul. Iar daca nu, TOTUL era in zadar.
Mirciulica, nu asezam carul inaintea boilor. Era complet anacronic sa le vorbeasca evreilor de preotia crestina daca acestia nici nu ar fi fost mai intai convinsi de DIVINITATEA FIULUI. Nu avea niciun rost inainte.
Apoi, ne putem imagina, dupa aceasta Epistola catre evrei, daca acestia urmau sa creada in Hristos, ideea de preotie nu le-ar fi fost deloc straina. Cunosteau termenul din Legea Veche (chiar daca deosebirile erau inevitabile). Practicasera conceptul sute de ani.
Cand Il prezinta pe Hristos ca Arhiereu, in nici un caz nu desfiinteaza importanta preotiei V.T. ci imprumuta sens de la aceasta pentru a arata comparativ importanta UNICA a JERTFEI, si a INTRUPARII. Pavel nu desfiinteaza preotia ci ii AMPLIFICA IMPORTANTA. El vrea sa spuna ca preotia e atat de importanta incat Insusi Fiul devenit Mare Preot in fata Tatalui (pe o alta scala, insa).
In momenul scrierii Epistolei Evrei, nu preotia se arata redundanta ci jertfele de sange care trebuia schimbate, inlocuite. Iar preotia continuata. Si atentie s-a nu-ti prinzi urechile. POLISEMANTISMUL este la el acasa in Biblie. Intalnim pe de o parte lista aceea de mai sus (cu preoti, episcopi, diaconi- vreo suta de versete- eu am dat doar cateva...) dar intanim la modul figurat si termenul "preotie imparateasca". Acesta nu desfiinteaza sensul denotativ ci doar arata transferul de har (nerestin vs. crestin), de misiune, chemarea pe care o au crestinii: "Iar voi sunteţi seminţie aleasă, preoţie împărătească, neam sfânt, popor agonisit de Dumnezeu, ca să vestiţi în lume bunătăţile Celui ce v-a chemat din întuneric, la lumina Sa cea minunată."
- "Aceasta sa o faceti intru pomenirea mea" – practica NU ARATA ALTCEVA DECAT -necesitate CONTINUARII PREOTIEI pentru a continua inaintea Tatalui prestigioasa Jertfa nesangeroasa oferita in locul jertfelor vechitestamentare.
- "Aceasta sa o faceti intru pomenirea mea"- Era sau nu era un ritual acolo? Asta este preotia: simbol, consacrare, misiune. Tot Noul Testament este o comasare de simboluri, consacrari si misiuni. In tot Noul Testament sunt consemnate SIMBOLURILE.
Abureala.
Sa stii ca "Mirciulica" nu mai pune boticul la manipulare. Daca esti cu adevarat informat exprima-te ca atare, scurt si cat mai explicit. Pe mine nu ma intereseaza concluziile pe care le-au tras unii din ceea ce au citit, ma intereseaza explicarea invataturii lui Iisus
A scris deja Ada dar mai adaug și eu.
În Evrei 5:1 se explică: „Orice mare preot luat dintre oameni este numit în folosul oamenilor peste lucrurile privitoare la Dumnezeu, ca să ofere daruri şi jertfe pentru păcate". Preotul numit de Iehova îi reprezenta pe oamenii păcătoşi înaintea lui Dumnezeu prin intermediul jertfelor, pledând în favoarea lor. În acelaşi timp, el îl reprezenta pe Iehova înaintea oamenilor învăţându-i legea divină (Lev. 10:8–11; Mal. 2:7). Astfel, preotul avea rolul de a-i ajuta pe oameni să se împace cu Dumnezeu. Preoţia instituită sub legământul Legii nu putea să-i împace în mod deplin pe israeliţi cu Dumnezeu. Aşa cum a explicat apostolul Pavel, „este imposibil ca sângele de tauri şi de ţapi să înlăture păcatele" (Evr. 10:1–4).În 29 e.n., în jurul vârstei de 30 de ani, Isus din Nazaret s-a botezat, devenind Mesia. El s-a prezentat înaintea lui Iehova ca să îndeplinească scopul pentru care fusese trimis. Iehova l-a numit „Fiul meu, cel iubit", apoi l-a uns, nu cu ulei, ci cu spirit sfânt (Mat. 3:13–17; Fap. 10:38). Fiind uns de Dumnezeu, Isus a devenit Mare Preot şi viitor Rege, spre folosul tuturor celor care cred în el (Evr. 1:8, 9; 5:5, 6)
Când i-a ales pe cei 12 apostoli, principala lucrare pe care le-a încredinţat-o Isus a fost să predice vestea bună. (Citeşte Marcu 3:13–15.) Această misiune era în armonie cu sensul de bază al cuvântului grecesc apóstolos, ce derivă dintr-un verb care înseamnă literalmente „trimis". Mai târziu, cu puţin înainte de formarea congregaţiei creştine, a fi apostol a ajuns să însemne a avea ‘sarcina de supraveghere’ (Fap. 1:20–26).
Cui îi revenea în primul rând responsabilitatea de a da hrană spirituală? Aflăm răspunsul dacă analizăm evenimentele de după ziua Penticostei. Când a apărut o neînţelegere cu privire la distribuirea zilnică de hrană văduvelor, cei 12 apostoli i-au adunat pe discipoli şi le-au zis: „Nu este plăcut să lăsăm cuvântul lui Dumnezeu ca să împărţim hrană la mese". (Citeşte Faptele 6:1–6.) Apoi apostolii au numit alţi fraţi calificaţi spiritualiceşte ca să se ocupe de „această activitate necesară" aşa încât apostolii să poată stărui „în serviciul cuvântului". Acest mod de organizare a fost binecuvântat de Iehova: „Cuvântul lui Dumnezeu creştea, iar numărul discipolilor se înmulţea foarte mult în Ierusalim" (Fap. 6:7). Aşadar, responsabilitatea de a da hrană spirituală le revenea în primul rând apostolilor (Fap. 2:42).
Apostól sm [At: COD. VOR. 138/3 / V: (înv) -tul / Pl: ~i / E: vsl aпocтoл] 1 Nume dat celor doisprezece ucenici ai lui Hristos, trimiși de el în lume, să propovăduiască Evanghelia. 2 (Pex) Propovăduitorul unei învățături. 3 Carte canonică cuprinzând o parte din faptele apostolilor după înălțarea Mântuitorului Si: Praxin.
PRÉOT, preoți, s. m. (În majoritatea religiilor primitive sau superioare) Persoană care oficiază cultul religios, fiind, în această postură, mijlocitor între om și divinitate și reprezentând pe semenii săi în sfera sacrului, fără a o perturba; popă. ♦ Fig. Persoană care slujește un ideal, o învățătură; apostol. ◊ Mare preot = conducătorul suprem al cultului (la vechii evrei, egipteni etc.). – Lat. presbiterum.
Religiile din tara noastra spun ca sunt crestine, ori pentru crestini nu preotul este mijlocitor intre om si Dumnezeu, ci Iisus :
"Căci unul este Dumnezeu, unul este şi Mijlocitorul între Dumnezeu şi oameni: omul Hristos Iisus,"
(Epistola întâia către Timotei a Sfântului Apostol Pavel – 2/5)
Crestinii nu au nici un cult religios, ei au doar invatatura lui Iisus, iar invatatura Lui este Evanghelia SI ATAT!
"Iar de învaţă cineva altă învăţătură şi nu se ţine de cuvintele cele sănătoase ale Domnului nostru Iisus Hristos şi de învăţătura cea după dreapta credinţă,
Acela e un îngâmfat, care nu ştie nimic, suferind de boala discuţiilor şi a certurilor de cuvinte, din care pornesc: ceartă, pizmă, defăimări, bănuieli viclene,"
(Epistola întâia către Timotei a Sfântului Apostol Pavel – 6/3-4)
Toate celelalte informatii care sunt diferite de Evanghelie apartin unor dogme religioase.
Nu stiu daca definitiile date de tine sunt din dex., dar cine a facut dictionarul nu a studiat Biblia ci a intrebat un "meserias " in domeniu, iar cum religia ortodoxa este majoritara raspunsurile "meseriasului" sunt din dogma ortodoxa care este diferita de Evanghelie, asa ca definitiile nu sunt bune decat pentru ortodocsi
frato întreabă: