Se înțelege din mustrarea făcută asupra apostolilor (iartă-mă dacă greșesc) că aceștia erau încă străini de Dumnezeu și nu puteau înțelege pildele, în general predicile Lui. Ei erau prea lipiți de lucrurile pământești pentru ași urca urechile la cer să asculte tainele vieții.
Exact ca și astăzi, omul e atât de concentrat de pământ încât studiază dar niciodată nu veghează. Vor să urce la absolut dar trec de el și merg în univers. Nu fac aluzie la atei sau creștini, cu toții suntem la fel, îl cunoaștem pe Dumnezeu din auzite, iar numărul celor ce-L cunosc cu adevărat scade.
Iar in sustinerea acestui verset vine: "Daca Ma iubiti, veti pazi poruncile Mele"
iar de aici, cred ca totul se subintelege de la sine ce vrea sa spuna acel verset.
Sunt cuvintele pe care Isus le-a spus fariseilor pentru ca ei considerau ca sunt de la Dumnezeu.Intr-adevar adevaratii crestini aplica ceea ce spune Biblia si prin conduita lor se vede ca sunt de la Dumnezeu.Matei7:17-20,Iacov2:26
Interesant,dar daca ascult doar unele cuvinte ale lui Dumnezeu, asta inseamna ca ma trag si din Dumnezeu si din Satana? 0.0
Nu continui dialogul pentru ca ai intrebari la care nu stii sa raspunzi, si orice dovada adusa de tine ridica multe semne de intrebare... de asta nu mai continui discutia, nu ca ai argumente, si noi suntem batuti in cap, si nu pricepem. ceea ce zici ti, nu are logica, pur si simplu.
Asta de unde ai mai scos-o? am pomenit eu ceva despre reviste? numa cu biblia "te bag in corzi" si nu mai stii ce sa raspunzi.
tot zici ioan 10:30 eu si tatal una suntem, ti-am aratat ce a zis Isus mai departe, "una suntem, ca si ei, (apostolii) sa fie una cu noi. asta arata ca si apostolii ar fi parte din trinitate, daca afirmatia lui Isus inseamna ca este aceiasi persoana cu tatal.
cand te-am lasat fara argument, nu mai zici nimic, te-ai gandit sa te iei de reviste, ca na, ce sa mai zici?
si pentru ca tot ai pomenit de reviste, sa stii ca ele sunt hrana spirituala despre care a vorbit Isus in Matei 24:45: "..sa le dea hrana la timpul potrivit"
tu ce "hrana" primesti? nu primesti, ca nu are cine sa iti dea!
Tu nu vezi ca nu mai ai argumente? esti culmea. nu mai ai ce discuta.
nu mai ai ca te inchid, la orice zici.
si n-am cu sa recunosc o doctrina falsa. n-am cum sa spun ca sunt crestin, si sa apar doctrine pagane, gen trinitate, nemurirea sufletului, chinul vesnic, s.a.
Daca tu nu iei in considerare Cuvantul lui Dumnezeu ce fel de argumente mai vrei? Dumnezeu este Treimea.El ne intampina ca Unitate in trei persoane.Nu este vorba aici de trei Dumnezei diferiti ci -cum dovedesc in mai multe locuri in Biblie(1 Cor.12:4-6; Ef.1:17; Evr.9:14)-despre un triplu acordde vointa actiune si esenta a lui Dumnezeu.Despre acest Dumnezeu trinitar se voebeste intr-un mod triplu, cu diferentieri personale:-Dumnezeu -Tatal-Isus Hristos-Fiul, Duhul -Sfant. In porunca de botez din Matei 28:19 "Isus S-a apropiat de ei, a vorbit cu ei, si le-a zis: "Toata puterea Mi-a fost data în cer si pe pamînt. Duceti-va si faceti ucenici din toate neamurile, botezîndu-i în Numele Tatalui si al Fiului si al Sfîntului Duh. Si învatati-i sa pazeasca tot ce v-am poruncit. Si iata ca Eu sînt cu voi în toate zilele, pîna la sfîrsitul veacului. Amin"
,, Formule trinitariene in Biblie?
Daca cautam in Biblie dupa formule trinitariene, gasim numai un singur loc cu o asemenea formula. Acesta formulare este o parte a "poruncii de trimitere" a lui Isus, pe care o gasim in Mat. 28, 18-20:
"Isus S-a apropiat de ei, a vorbit cu ei, si le-a zis: "Toata puterea Mi-a fost data în cer si pe pamînt. Duceti-va si faceti ucenici din toate neamurile, botezîndu-i în Numele Tatalui si al Fiului si al Sfîntului Duh. Si învatati-i sa pazeasca tot ce v-am poruncit. Si iata ca Eu sînt cu voi în toate zilele, pîna la sfîrsitul veacului. Amin"
Acest cuvinte ale Domnului au fost rostite cu putin timp inainte de inaltarea Sa la cer. El da ucenicilor ultimile instructiuni cu privire la misiunea ce le sta in fata. Una dintre aceste instructiuni suna: "Faceti ucenici… botezindu-i in Numele Tatalui si al Fiului si al Sfintului Duh." Aceasta suna ca in liturghiile bisericilor traditionale. De observat ca in aceasta formulare cuvintul "Dumnezeu" lipseste, fiind vorba numai de "Tata, Fiu si Duhul Sfint".
Aceasta exprimare nu ridica la prima vedere nici o problema de ordin biblic. Cuvintul este clar si usor de inteles. Problema apare cind citim mai departe in Faptele Apostolilor. Citind cu atentie, observam, ca tocmai Apostolii si ucenicii care au primit de la Isus instructiunea de mai sus, niciodata nu au pus-o in aplicare asa cum este ea formulata in Mat. 28, 19. Aceasta este intr-adevar o problema si trebuie sa ne intrebam cum este posibil asa ceva. Cum se poate, ca o formula asa de usor de retinut, cu un continut asa de deosebit, sa nu fie folosita ca atare. Erau ucenicii lui Isus uituci de felul lor? Sau au primit intre timp alte instructiuni? S-au s-a strecurat vreo greseala in raportul biblic? Aceste intrebari arata ca mai multe explicatii sint posibile. Ne vom da silinta sa rezolvam problema cu ajutorul textului biblic pe care-l avem cu totii la indemina. Vom citi citeva texte din Faptele Apostolilor, ca sa vedem exact cum au procedat Apostolii cind au botezat.
In Faptele Apostolilor 2 avem raportul predicii lui Petru de la Cincizecime. Ziua Cincizecimii a avut loc la scurt timp dupa cele relatate in Mat. 28, 19. Petru vorbeste la sfirsitul predicii sale despre Botez. Fap. 2, 37.38:
"Dupa ce au auzit aceste cuvinte, ei au ramas strapunsi in inima, si au zis lui Petru si celorlalti apostoli: "Fratilor, ce sa facem?" "Pocaiti-va" le-a zis Petru, "si fiecare dintre voi sa fie botezat…"
Acum ar trebui sa urmeze: "…in Numele Tatalui, si al Fiului si al Sfintului Duh." Aceasta ar fi exact ce Isus a poruncit in versetul din Mat. 28, 19. Insa Petru spune: "… si fiecare dintre voi sa fie botezat in Numele lui Isus Hristos, spre iertarea pacatelor voastre; apoi veti primi darul Sfintului Duh."
Petru da instructiunea, ca ei sa se boteze "in Numele lui Isus Hristos". "Dumnezeu Tatal" nu este deloc mentionat. Despre "Duhul Sfint" se spune ca va fi primit ca un dar, de cei care se vor boteza. "Dumnezeu Fiul" nu este nici El mentionat; Numele Isus Hristos apare insa foarte clar : "…fiecare dintre voi sa fie botezat in Numele lui Isus Hristos…"
Intre darea poruncii lui Isus si Cincizecime, Biblia nu consemneaza nici o incercare de modificare a continutului acestei porunci. Acest verset arata ca Petru ori a uitat foarte repede ceva foarte important, ori a modificat ceva cu de la sine putere, sau… exista o cu totul alta problema.
In Fap. 8 ni se relateaza despre faptele lui Filip in Samaria. Petru si Ioan venisera din Ierusalim sa-l ajute intr-o situatie nemaiintilnita pina atunci. Fap. 8, 15.16:
"Acestia au venit la Samariteni, si s-au rugat pentru ei, ca sa primeasca Duhul Sfint. Caci nu se pogorise inca peste niciunul din ei, ci fusesera numai botezati in Numele Domnului Isus."
Iar cind Petru si Ioan s-au rugat pentru acesti credinciosi, au primit si ei Duhul Sfint. Ei fusesera botezati de Filip, si tot "…in Numele Domnului Isus". Si in acest caz, se vede ca nici el nu a auzit de formula rituala de botez din Mat. 28, 19, fie ca a uitat-o, fie ca intentionat a modificat-o, sau… exista o cu totul alta problema.
La scurt timp dupa aceea, Petru merge la pagânul Corneliu si are din nou ocazia sa vorbeasca despre Botez. Fap. 10, 44-48:
"Pe cind rostea Petru cuvintele acestea, S-a pogorit Duhul Sfint peste toti cei ce ascultau Cuvintul. Toti credinciosii taiati imprejur, care venisera cu Petru, au ramas uimiti cind au vazut ca darul Duhului Sfint S-a varsat si peste Neamuri. Caci ii auzeau vorbind in limbi si marind pe Dumnezeu. Atunci Petru a zis: "Se poate opri apa ca sa nu fie botezati acestia, care au primit Duhul Sfint ca si noi?" Si a poruncit sa fie botezati in Numele Domnului Isus Hristos."
Dupa cum se vede, Petru ramine consecvent si practica Botezul in acelasi fel ca la Cincizecime. El porunceste ca ei sa fie botezati "…in Numele Domnului Isus Hristos".
In Fap. 19 ni se relateaza despre faptele Apostolului Pavel in Efes. Aici a gasit citiva ucenici. Fap. 19, 3-5:
"Dar cu ce botez ati fost botezati?" le-a zis el. Si ei au raspuns: "Cu botezul lui Ioan." Atunci Pavel a zis: "Ioan a botezat cu botezul pocaintei, si spunea norodului sa creada in Celce venea dupa el, adica in Isus." Cind au auzit ei aceste vorbe, au fost botezati in Numele Domnului Isus."
Si acesti ucenici au fost botezati "in Numele Domnului Isus", de data aceasta cu ajutorul Apostolului Pavel. Nici de data aceasta nu se vorbeste de un "botez in Numele Tatalui, al Fiului si al Sfintului Duh".
Noul Testament nu pomeneste nicaieri, ca cineva a fost botezat dupa formula din Matei 28, 19. Petru, Filip si Pavel au predicat Botezul in Numele lui Isus Hristos si nu au botezat niciodata in Numele Tatalui, al Fiului si al Sfintului Duh.
Toate versetele din Faptele Apostolilor sint foarte clare si nu se contrazic intre ele. Totusi cum se poate explica contradictia evidenta dintre Matei 28, 19 si versetele din Faptele Apostolilor?
Posibilitatea, ca atit Petru, cit si Filip si Pavel sa fi facut o greseala, nu este plauzibila, pentru ca nu exista nici un text in Cuvintul lui Dumnezeu, care sa ne spuna sau sa indice ca botezul practicat de Apostoli ar fi fost in dezacord cu Adevarul invatat de Isus. Dimpotriva, din raportul corelat al acestor versete reiese clar ca botezul practicat de Apostoli a fost incununat mai devreme sau mai tirziu de succes si cei care au fost botezati in Numele Domnului Isus au primit Darul Duhului Sfint.
Toate acestea conduc in mod logic la concluzia, ca actuala formulare in Matei 28, 19 nu este in ordine si ca initial ea nu a fost deloc trinitarica. In acest caz se ridica bineinteles intrebarea, daca o asemenea afirmatie are acoperire in izvoarele scrise. Gasim citeva informatii din vremea cind Invatatura Trinitatii a inceput sa se contureze din punct de vedere teologic si in cele din urma a fost postulata ca dogma bisericeasca, in scrierile parintilor bisericii. O prezentare mai larga a acestor izvoare nu este posibila aici, totusi citeva mentionari din scrierile parintilor bisericii ne vor ajuta sa intelegem destul de usor ce s-a intimplat cu textul din Matei 28, 19.
Scrierile lui Eusebiu din Cezarea, unul dintre acesti parinti ai bisericii crestine, sint cele mai relevante in acest sens, pentru ca ele evidentiaza deosebiri importante in ce priveste textul din Matei 28, 19. Eusebiu era in acel timp un barbat insemnat si influent, care printre altele a redactat prima mare lucrare despre Istoria bisericii. In unele scrieri ramase de la Eusebiu, este citat de catre el versetul din Matei 28, 19 cu o formulare complet diferita: "… si botezati-i in Numele Meu." Acest indiciu ni-l ofera asa numitul "Aparat critic al Noului testament in limba greaca", editia 25, redactat de Nestle si Aland.
De la Eusebiu ne parvin si alte scrieri, care contin formula actuala de botez. Interesant este ca aceste scrieri, care contin formula "…in Numele Tatalui si al Fiului si al Sfintului Duh" sint toate radactate cu o data posterioara Consiliului de la Niceea, in timp ce toate celelalte scrieri in numar de 18 (optsprezece) cu continutul "…in Numele Meu" au o data anterioara acestui Consiliu. Aceste dovezi ne ajuta sa intelegem ce s-a petrecut in acel timp.
Eusebiu folosea copii ale manuscriselor foarte timpurii ale evangheliei dupa Matei, care contineau in unanimitate formula "…si botezati-i in Numele Meu". Formula trinitarica a devenit obligatorie pentru toti crestinii numai dupa Consiliul de la Niceea, fapt ce explica modificarile aparute in scrierile lui Eusebiu, dupa acest eveniment.
Deci formula originala a fost cu siguranta: "… si botezati-i in Numele Meu". Aceasta formula are sens, pentru ca Apostolii au procedat exact in acest fel. Exista numai doua manuscrise ale Bibliei, din sec. IV, care contin formularea actuala a versetului 28, 19 din Matei, in schimb nici un manuscris din secolele anterioare nu contine formularea cunoscuta noua astazi.
La inceputul sec. IV, deci anterior Consiliului de la Niceea, Eusebiu a fost insarcinat de imparatul Constantin sa faca 50 de copii ale Noului Testament pe un pergament de o calitate deosebita. Pina in ziua de astazi nici una din aceste copii nu a iesit la iveala, iar locul unde ar putea ele sa existe este greu de identificat.
Pe linga Eusebiu mai exista citiva parinti ai bisericii, care au citat acest verset. Iustin, care scria pe la mijlocul sec. II, nu citeaza insa in nici un loc "…in Numele Tatalui si al Fiului si al Sfintului Duh". Aphraates in scrierile sale de la inceputul sec. IV nu citeaza nici el versetul sub aceasta forma. Iar Iustin si Aphraates citau dupa cum se pare, din manuscrise cu mult mai vechi decit cele care ne stau noua astazi la dispozitie.
Aceasta neconcordanta biblica si explicarea ei, da mult de furca adeptilor Trinitatii, pentru ca Matei 28, 19 era singurul argument pe care se mai puteau sprijini in sustinerea ei. In acest fel se prabuseste intreaga constructie a conceptului Trinitatii, fara speranta de a mai salva ceva, pentru ca orice incercare de a justifica un asemenea concept, trebuie sa se sprijine pe Sfinta Scriptura.,,
Cum nu iau in considerare Biblia?
atata ai scris, sau ai dat copy paste, si tot degeaba, mie nu-mi trebuie teorie goala, mie imi trebuie sa imi raspunzi concret si logic.
de ex:
Cum sa te nasti din duh, ca duhul ii o persoana, la fel ca Isus si Dumnezeu. nu asa spuneai? cum sa te nasti din Dumnezeu?
sau cine ia da lui Isus autoritatea daca spune MI-A FOST DATA si tu zici ca el ii Dumnezeu. de ce nu spune mi-am dat toata autoriatatea. tu iti poti da tie un lucru?
Stefan zice ca a vazut 2 persoane, si vii tu si zici ca eu trec peste biblie. pai cine trece? daca el a zis ca a vazut 2 persoane, pai doua sunt, nu 1 nu 3 DOUA. dar tu vii si zici ca ii 1. no, spune cine trece peste biblie?
tu stii sa explici ceva logic? stii ce ii aia logica?
Gata? ai incetat sa te iei de reviste? interesant ca ai cam ramas fara replica cand ti-am aratat ce face organizatia religioasa Martorii lui Iehova.
si ce zici tu de nasterea din duh, te contrazici, ca daca duhul ar fi o persoana, pai daca cineva sar naste din duh, nu ar trebui sa aiba corp de spirit? adica invizibil?
Din contra eu recunosc, ca Dumnezeu ii unul singur, Tatal, apoi Fiul sau, apoi Duhul Sfant. altfel ar fi ilogice versetul din matei 4:10 unde Isus, cand este ispitit raspunde ca numai lui Dumnezeu sa te inchini, si numai pentru EL (o persoana total difarita, se intelege clar) sa indeplinesti un serviciu sacru, sfant. nu o zis "numai pentru mine" ci pentru EL.
apoi luca 11:13 tot Isus spune: Tatal le va da duh sfant celor care il cer. de ce nu zice eu va dau o parte din mine daca imi cereti. (ca doar Tatal Fiul si DUhul sunt 3 in 1)
sau in ioan 17:3 Isus spune: aceasta inseamna viata vesnica, sa asimileze cunostinta DESPRE TINE SINGURUL Dumnezeu adevarat. si despre acela care l-ai trimis tu, Isus Cristos. de ce nu se numeste Isus pe el singurul Dumnezeu Adevarat?
si aci, mai sus ai zis ca eu sunt un om firesc, (asta ii scuza sectarilor care nu mai stiu sa explice, ceea ce sustin, ca esti carnal, ca esti firesc. trebuie sa fiu credul ca tine sa inteleg biblia? trebuie unde nu inteleg sa zic ca is tainele domnului, sau lucruri care nu pot fi patrunse de gandirea umana, mai stiu eu ce alte scuze?)
si ziceai ca nu o religie iti aduce mantuirea. afla ca gresti, in faptele 15:14 simon spune cum Dumnezeu si-a indreptat atentia se natiunu sa scoata din ele un popor pentru numele sau. numele lui Dummnezeu il stii, cauta care ii "poporul" care poarta numele lui Dumnezeu, si aia ii religia adevarata.
si nu uita, ca Dumnezeu o avut din todeauna o natiune, o organizatie, oameni care ii bincuvanteaza clar, ca grup. dar si individual. deci nu prea ai explicatie pentru ceea ce sustii, numa explicatia asta, ca esti fiersc. trebuie sa fii credul ca mine, sa intelegi.
si acum nu mai ai ce spune, din nou, si te iei de reviste. sau zici ca nu mai ai ce discuta cu mine, sau alte variante care sa te scoata din situatia de fata, in care clar, nu mai ai ce zice, numa vorbe goale, care te miri de pe unde le dai copy/paste
Cum sa intrii in imparatia lui Dumnezeu, ca aia ii o stare a inmii, asa ai zis.
acum iar zici ca sunt un om firesc si de aia nu inteleg, dar de fapt nu stii tu sa raspunzi. Isus, cand apostolii sai nu au inteles ceea ce le spunea, nu le-a zis ca sunt oameni firesti ci lea explicat pe intelesul lor. ioan 6:60-69
deci... iar te contrazici. la intrebarile de mai sus, nu stii sa raspunzi. de aia le ocolesti. dar asta ar trebuie sa iti ridice niste intrebari. logic asa ar fi, daca tot te dai mare crestina in relatie personala cu DUmnezeu.
Este un nonsens. Teoria crestina nu spune ca toti suntem fiinte create de Dumnezeu? Daca nu suntem din Dumnezeu inseamna ca mai exista un alt creator.
Vezi tu, de aceea multi spun ca Biblia este o carte plina de paradoxuri, pentru ca nu o citesc cu scop ca sa o inteleaga. Ei iau un verset din context caruia ii dau o alta conotatie. Insa daca cunosti Scriptura, atunci o si intelegi. Pentru ca in alta parte este scris ca cine nu are Duhul Sfant nu este al Sau. Ca sa devii un copil al lui Dumnezeu trebuie sa te nasti din nou din apa si din Duh. Ioan3:,,Isus i-a răspuns: „Adevărat, adevărat îţi spun că, dacă nu se naşte cineva din apă şi din Duh, nu poate să intre în Împărăţia lui Dumnezeu.,,
Se refera la oamenii credinciosi si al oamenii care o iau pe ciai gresite.Cu cat facem mai multe fapte bune ne apropiem de Dumnezeu iar gand gresim si nu ne pasa ne departam de El si Ii negam existenta si poate il vorbim de rau.
Adica eu asta inteleg.
Inteleg din acest citat o teorie specifica tuturor religiilor, anume dualismul maniheist intre "Bine" si "Rau" si "garantarea" ca simpla adeziune la trairile si principiile unei religii iti asigura "mantuirea", pe care DOAR in cadrul acelei religii o poti gasi si nicaieri altundeva.
Acesta este si mesajul de manipulare promovat in spatiul cultelor religioase, frumos ambalat in filosofii teologice, menite sa induca o stare de visare treaza in randul adeptilor lor.
O situatie exemplificatoare si concludenta, din aceasta perspectiva, este si cea a crestinismului, divizat in foarte multe confesiuni, fiecare spunand cuvinte de lauda la adresa propriei viziuni interpretative despre Dumnezeu si ocarand ca nefondate, viziunile celorlalti, despre acelasi zeu. E suficient sa avem ocazia de a-i asculta cum isi trimit confratii in iad pentru erezii de tot felul, pentru a ne lamuri ce-i si cu "dumnezeul din religie", vazut ca un slujbas in simbria liderilor religiosi, care hotarasc cine e cu dumnezeu, cine e din dumnezeu, cine e sfant si cine e pacatos, desi printre dansii se gasesc de multe ori urmasi demni ai faptelor lui Alexandru Borgia.
Iata si o epigrama, zic eu, relevanta:
"Ma uit la lumea noastra si constat,
Senin şi cat se poate de bonom,
Ca-n viaţă nu e om fara pacat
Si pacatos sa nu se creada om."
(Aproape Biblica - Gheorghe Balici)
Daca ati stii de cate ori mi-au venit pe la poarta "trimisii domnului", spunand ca numai la ei se gaseste mantuirea, v-ati plictisi si nu doresc sa plictisesc pe nimeni. Dar ca sa va dau un exemplu din trecut, ce parere aveti despre Marea schisma din 1054? Crestinii de la Apus si cei din Rasarit s-au trimis unii pe altii in focul gheenei, s-au blestemat reciproc, socotindu-se unii pe altii "eretici" si "schismatici". Apoi, au aparut altii, care au spus ca pentru a te mantui e necesara doar credinta, gratia divina si scriptura ("sola fide, sola gratia, sola scriptura") si iata ca biserica i-a condamnat ca si eretici. Caci ce era oare Martin Luter in viziunea bisericii, decat un eretic, care avusese curajul sa atace Vaticanul, care - printre altele - ierta pacatele prin vanzarea de indulgente. Aceeasi eticheta a primit-o si Calvin si Hus si au mai primit-o si altii. Chiar in spatiul romanesc, se tiparise in vremea voievodului Vasile Lupu "Raspunsul impotriva Catehismului calvinesc" de catre mitropolitul Varlaam al Moldovei, considerat o opera de salvare a identitatii nationale a poporului roman, alaturi de celebra "Cazanie".
Cum sunt priviti neoprotestantii in zilele noastre de catre biserica? "Sectele sunt cancerul bisericii" O mostra?
http://biserica_sfantul_grigorie_palama.crestinortodox.ro/......mnezeu-259
http://www.youtube.com/watch?v=iz2_9PxLZ60
Cat despre Biblie, credeti-ma ca fiecare o intelege in felul sau.
Sa dau oare exemplul cu studiul facut pe un esantion de elevi de George Tamarin spunandu-le sa raspunda daca evreii au facut bine atunci cand i-au masacrat pe ierihoneni. 66% au raspuns afirmativ, iar restul ca au gresit, ucigand si animalele care le-ar fi fost utile evreilor.
Sa mai spun ca Avraam si-a supus fiul unei traume psihice, ducandu-l pe munte pentru a fi jertfit prin ardere de tot in cinstea zeului Yahve, care s-a milostivit in ultimul moment si i-a salvat viata tanarului Isaac. In zilele noastre, daca un parinte ar face tot ceea ce a facut Avraam cu fiul sau, fapta acelui descreierat ar fi considerata infractiune de "rele tratamente aplicate minorului", iar psihologi din cadrul a numeroase ONG-uri ar depune eforturi considerabile pentru a reechilibra psihic un astfel de copil traumatizat. Sa-i intrebam pe cei de la telefonul copilului?
Sau sa amintesc de imoralul si betivul Lot ce a procreat cu ambele sale fiice, de betivul Noe, care dupa potop a sadit vie si s-a imbatat de vin, blestemandu-si fiul desi el, ca parinte, nu a putut da un exemplu de moralitate acestuia. Mai mult, de la acest episod se trage si ideea de inferioritate a rasei negre. Ham si urmasii sai vor fi robii lui Sem si Iafet si a urmasilor acestora.
P.S. Acesta este modul meu liber de a intelege Biblia - o carte de mituri, in care unii mai si cred. De ce sa ne blamam unii pe altii pentru povestile unui popor strain - poporul evreu? Cine vrea sa le creada e liber sa o faca, cine vrea sa le inteleaga e liber sa le studieze, ba chiar e recomandat sa o faca si apoi sa traga propriile concluzii.
Apreciez vastele cunostinte pe care le aveti in acest domeniu. Eu sunt la asentimentul lui Martin Luther care, dupa ce si-a luat doctoratul in teologie a ajuns la concluzia ca nu o religie ci o relatie personala bazata pe dragoste iti aduce mantuirea. Am experimentat puterea lui Dumnezeu in viata mea, am cautat si mi-a raspuns, si am o relatie personala cu El in fiecare zi prin rugaciune si Cuvant. Nu Ii aud vocea efectiv, prin sunete, dar Ii simt prezenta, Ii simt calauzirea, Ii cunosc dragostea pentru mine, Ii doresc harul. El este Tatal meu, Mantuitorul meu, ajutorul meu.
Nu sunt atat de vaste acele cunostinte, ci doar in limitele unei culturi generale, privitoare la istoria umanitatii.
Ma bucur ca va simtiti bine prin "comunicarea" cu Dumnezeu.
In definitiv, starea de bine interior e un deziderat al intregii omeniri. Fiecare isi cauta acel confort in stilul sau personal si-l regaseste in diferite activitati mai mult sau mai putin productive. Unul se delecteaza muncindu-si cu drag gradina si vazand ca munca pe care o depune ii este rasplatita prin roadele imbelsugate ale pamantului, altul isi ingrijeste cu aceeasi pasiune animalele din batatura, altul e satisfacut cand stie ca rodul muncii lui e apreciat si folosit de ceilalti; altul se bucura citind o carte sau admirand un tablou ori o alta opera de arta. Altul se linisteste calatorind, altul se simte relaxat in compania prietenilor; altul, mai retras din fire, savureaza momentele sale de singuratate, pe care si le imparte, de ce nu, si cu "Dumnezeu" sau cu acel dumnezeu ideatic, strict personal, pe care si-l inchipuie in functie de disponibilitatile sale, mai largi sau mai stramte, fata de un subiect ce n-ar trebui dezbatut de teologi care sa-si chinuie mintile pentru a dovedi ca dumnezeul lor exista. Caci daca Dumnezeu exista, nu are trebuinta nici de recunoasterea noastra, nici de formalitati cultice, liturgice, nici de manifestari pompoase, nici de straiele aurite ale "slujitorilor sai", nici de temple faraonice, nici de multimi comportandu-se salbatic si necivilizat in adunari fara rost.
Dumnezeului nu-i pasa daca noi Il recunoastem sau nu. De aceea am unele indoieli, atunci cand imi amintesc de felul in care Iacov Israel se adresa zeului, spunandu-i: "daca imi dai hrana, imbracaminte si ma pazesti pe drumurile mele, te recunosc de (Dumne-)zeu". La fel, atunci cand aceeasi ganganie omeneasca se "ia la bataie" cu zeul, zis Dumnezeu, lucru care iar nu incape in intelegerea mea. Si nu doar a mea, din pacate sau... din fericire.
Thomas Alva Edison le-a raspuns celor care, vazand si auzind pentru prima data redata vocea umana de catre un aparat si care exclamasera in entuziasmul lor, strigand ca "Dumnezeu s-a coborat pe Pamant!": "Dumnezeu are prea multa treaba in cer pentru a se ocupa de maruntele noastre probleme".
kaynmaincallme întreabă: