Sa incepem cu inceputul. Taina Sfantului Maslu este o foarte buna pentru cei bolnavi sufleteste sau trupeste pentru ca ii vindeca, la fel si patimile, pacatele se pot vindeca cu aceasta taina, doar daca ai credinta necesara (adica sa crezi ca Dumnezeu poate face ce doresti tu, si in acelasi timp si sa meriti).In legatura cu cum se savarseste: pai nu se face in altar, ci in mijlocul bisericii pe o masa unde se afla pe mijloc Sfanta Evanghelie, si in fata ei e un vas sau asa unde este uleiul care urmeaza sa fie sfintit prin puterea Duhul Sfant, in jurul lui fiind 7 lumanari si desigur niste carticele unde este randuiala acestei slujbe din care vor citi preotii (se face de obicei cu mai multi preoti minim 2, 3 pana la 7). La noi de exemplu face un singur preot...dar eu simt ca si cum ar fi puterea mai multora , depinde si de puterea preotului. In decursul acestei slujbe se citesc cele 7 Sfinte Evanghelii si inainte de fiecare Evanghelie, Apostolul, cand se va incepe citirea primului Apostol va trebui sa stai in genunchi, oricum nu iti fa probleme cu statul in genunchi si asta, te iei si tu dupa lume , iar la sfarsit se va da obisnuita iertare (adica: preotul/preotii zic: Binecuvantati, parinti sfintiti si ma iertati pe mine pacatosul (sau la plural daca sunt mai multi) - iar stranile si oamenii zic: Dumnezeu sa te/va ierte si sa te/va miluiasca parinte/ti sfintite/ti, apoi preotul unge cu uleiul sfintit lumea (se unge pe maini si pe frunte).
Sper ca te-am ajutat si sper sa intelegi ce am scris
Da Dana!
îmi plac textele acestea:
Marcu 7:6–13
"6 El le-a zis: „Bine a profeţit Isaia despre voi, ipocriţilor, după cum este scris: «Poporul acesta mă onorează cu buzele, dar inima lor este departe de mine. 7 În zadar mi se închină ei, fiindcă îi învaţă pe oameni doctrine care sunt porunci omeneşti». 8 Voi respectaţi cu stricteţe tradiţia oamenilor, lăsând la o parte porunca lui Dumnezeu".
9 Apoi le-a mai zis: „Voi daţi la o parte cu abilitate porunca lui Dumnezeu ca să vă păstraţi tradiţia. 10 De pildă, Moise a zis: «Onorează-i pe tatăl tău şi pe mama ta» şi: «Cine îşi insultă tatăl sau mama să plătească cu moartea». 11 Dar voi ziceţi: «Dacă un om îi spune tatălui sau mamei lui: „Orice lucru pe care-l am şi cu care ţi-aş putea fi de folos este corban (adică un dar dedicat lui Dumnezeu)"», 12 nu-l mai lăsaţi să facă nimic pentru tatăl sau pentru mama lui 13 şi anulaţi cuvântul lui Dumnezeu prin tradiţia voastră, pe care le-aţi transmis-o altora. Şi faceţi multe lucruri asemănătoare". "
În Biblie scrie FOARTE CLAR despre maslu, dar se pare că nu şi pentru unii sectanţi. La asta mă refeream când spuneam că ei calcă în picioare Scriptura...
Iată menţiuni despre practica lucrării maslului:
"Este cineva bolnav între voi? Să cheme preoţii Bisericii şi să se roage pentru el, ungându-l cu untdelemn, în numele Domnului." – Iacov 5, 14
Eu nu sunt sectanta, doar ca inca nu am Biblia in casa. Tot incerc sa fac rost de ea, dar pana dau de ea eu, se ivita alte posibilitati.
Scuze, nu ma refeream la tine, ci la o situatie particulara...
A, este bine atunci, nu e nici o problema.
Biblia tradusa de preotul Cornilescu spune:,, Este vreunul printre voi bolnav? Să cheme pe prezbiterii bisericii; şi să se roage pentru el, după ce-l vor unge cu untdelemn în Numele Domnului.''
Eu personal am avut o experienta de acest gen. Daca Dumnezeu nu ar fi cu noi nici nu s-ar intampla miracolul vindecarii.http://jurnalulpleroma.files.wordpress.com/......-tipei.pdf
Da Ema, am fost in seara asta la Maslu, si cand mai intrii pe facebook sa iti povestesc cum a fost. Apropo, ce ai scris tu, erau cuvintele unui preot din biserica care a spus faza cu chematul preotilor la patul unui bolnav.
Se referea la mine...are o pasiune pentru religia mea ce să-i faci!
Si dracul face minuni ingaduite de Dumnezeu.Sau mai bine zis Dumnezeu ingaduie sa se faca minuni in "bisericile" voastre ratacite.Si de aceea va lasa in erezie pentru ca alergati dupa o pocainta ieftina si fara efort. Dumnezeu are numai o credinta in care se regaseste.Si aceea nu e in nici un caz nici una milioanele de secte care exista pe pamant.
Inseamna ca nu stii ce inseamna cu adevarat pocainta. Mai ai multe de lasat ca sa devii un pocait autentic. Pocainta este porunca lui Dumnezeu pentru fiecare om.Fiecare dintre noi incearca sa se apropie cat mai mult de Dumnezeu.Ascultarea este calea catre rai.Sa te pocaiesti inseamna sa te caiesti de pacatul facut sa iti ceri iertare, si sa te lasi de el.
Poti sa fii pocait la ortodocsi, si poti sa mergi intr-o adunare si sa nu fii pocait.Domnul Isus nu are doctrina nici unei religii sau denominatiuni nu instiga impotriva vreunei grupari religioase nu cere adeziuni.Singura sursa infailibila de adevar a fost este si ramane Cuvantul lui Dumnezeu.Doctrina adevarata este invatatura si exemplul Domnului Isus Hristos. Daca vii inaintea Lui cu o inima plina de cainta, sincera si curata si daca crezi din toata inima, Isus te spala in sangele Lui, si iti iarta toate pacatele.
Superstiţii sau tradiţii păgâne, în Biserica lui Hristos nu există! Se poate lua fiecare element în parte pentru a se putea constata asta.
Nimic relevant nu s-a mai adăugat Bisericii după primul secol creştin! Creştinismul tocmai reuşise să scape de "povara" tradiţiilor iudaice, cum oare avea să îmbrăţişeze alte tradiţii, de data aceasta păgâne chiar? Nicidecum nu s-a întâmplat asta. Întreaga istorie poate demonstra acest lucru: istoria, arheologia, artefactele, istoria culturii!
PENTRU A SE PUTEA RĂSPÂNDI CREŞTINISMUL, unele aspecte care ţineau de cultura păgână, precum vechi sărbători păgâne din anumite momente ale anului (ex. data solstiţiului) NU au fost împrumutate, ci doar au fost ACOPERITE de evenimente cu semnificaţie creştină!
Deci atenţie! NU "s-au împrumutat" nici semnificaţii, nici alte elemente, ci doar s-au acoperit cele deja existente (era SINGURA CALE PENTRU A FI ELIMINATE)!
Era singurul mod de a dispărea anumite forme de păgânism din conştiinţa acelor popoare care au îmbrăţişat creştinismul. Altfel, ar fi supravieţuit şi coabitat până astăzi.
În Biblie scrie FOARTE CLAR despre maslu! Iată menţiuni despre practica lucrării maslului:
"Este cineva bolnav între voi? Să cheme preoţii Bisericii şi să se roage pentru el, ungându-l cu untdelemn, în numele Domnului." – Iacov 5, 14
Nu de problema "denumirii" S-a lovit Mântuitorul!
"Lingviştii" greci au folosit impropriu cuvântul "bătrâni" (cu siguranţă în aramaică era alt cuvânt, alt semnificant), iar lingvistii limbilor latine spre exemplu au folosit alte cuvinte. În istoria de 2000 a limbii romane s-a impus cuvantul preot, asemanator altor limbi precum:
* germană: preot - Priester, Geistliche, Vikar, Reverend, Pfarrer (seamănă nu? dar cam puţine litere din lat. presbiterum, fiecare limbă nu a făcut altceva decât să adapteze cuvintele în funcţie de o multitudine de factori...)
* franceză: preot - pretre, ecclésiastique, pretre, vicaire, révérend, pretre, curé, sacerdoce
* engleză: preot - priest, reverend, pastor, clergyman, divine
vicar, priesthood, clergy.etc
Termenul cu sensul de "bătrâni" apartine limbii grecesti la urma urmei, si a fost folosit doar pentru pentru că se bucura de o mare cinste, dar a fost folosit în sens impropriu pentru că SE ŞTIE FOARTE BINE, foarte puţini erau "bătrâni" ca vârstă, majoritatea erau tineri…!
Principala lor atribuţie era MISIUNEA TRANSMITERII HARULUI! De problema vârstei nu s-a sinchisit nimeni!
Poi nu scrie ca numai preotii ortodocsi au voie sa se roage pentru cei bolnavi. Unul dintre apostoli, Ioan, a vazut cum scotea demoni in numele lui Isus un om care nu apartinea cercului discipolilor, si i-a interzis acestuia sa mai faca acest lucru. Relatandu-i Invatatorului incidentul, El ii raspunde: "Nu-l opriti… pentru ca cine nu este impotriva noastra este pentru noi" (Marcu 9, 39.40).
Dar în schimb scrie că prin preoţi se transmite harul, lucru fundamental în Biserică. Se rugat se poate ruga oricine, şi un hindus, si un budist, DAR, elementar în biserica Sa, Mântuitorul la să o ierarhie şi o misiune specială: PREOŢIA CREŞTINĂ, de neconfundat cu nimic altceva…
Stii ca si noi suntem preoti? 1 Petru 2:9-11
Cornilescu (RMNN)
9 Voi insa sunteti o semintie aleasa, o preotie imparateasca, un neam sfint, un popor, pe care Dumnezeu si l-a cistigat ca sa fie al Lui, ca sa vestiti puterile minunate ale Celui ce v-a chemat din intuneric la lumina Sa minunata;
10 pe voi, care odinioara nu erati un popor, dar acum sunteti poporul lui Dumnezeu; pe voi, care nu capataserati indurare, dar acum ati capatat indurare.
11 Prea iubitilor, va sfatuiesc ca pe niste straini si calatori, sa va feriti de poftele firii pamintesti care se razboiesc cu sufletul.
În general mă exprim, fără a mă referi la cineva anume…
Numai ignoranţa poate face pe cineva să spună că "fiecare credincios este preot"... CONTEXTUL este suvean şi el explică "nelămurirea".
Confuzia celor care afirmă acel lucru este cauzată de mai multe motive:
1). Acel om IGNORĂ faptul că Scriptura este o lucrare complexă, iar el nu-i recunoaşte acest caracter!
O LUCRARE complexă plină de metafore, de "figuri de stil" în general, de POLISEMIE (cuvinte cu aceeaşi formă dar sens diferit), de cuvinte cu nuanţe diferite (este normal dacă ne gândim la liitele scrieri ebraice pe care evreii se vedeau nevoiţi să o completeze prin sinonime şi nuanţe multiple)! Sunt cazuri în Scriptură în care jocul cuvintelor şi a nuanţelor de sens pare să creeze confuzie, dar de fapt se intenţionează atragerea atenţiei spre un anumit aspect!
Nici o categorie a figurilor de stil din manualul de literatură nu lipsește din rândul celor întâlnite în cuvintele Bibliei şi concretizate prin multe exemple. O caracteristică deci a stilului scriitorilor biblici şi în general a gândirii complexe a evreilor.
2). Scriptura prezintă MAI MULTE SENSURI ale cuvântului preot. Când cineva se referă la acest cuvânt trebuie să ţină seama de context şi nu de doctrina exclusivistă a cultului.
3). Posibil ca lipsurile de pregătire intelectuală să îl trădeze pe acel om (care se doreşte a fi de "bună credinţă") astfel încât el efectiv să nu înţeleagă faptul că în cazul polisemiei, UN SENS NU LE POATE ANULA PE CELELALTE, ci pur şi simplu sunt secvenţial valabile toate, dar ÎN FUNCŢIE DE CONTEXTUL în care sunt folosite!"
În I Petru 2, 9 avem deci un sens EMINAMENTE METAFORIC: "Iar voi sunteţi seminţie aleasă, preoţie împărătească, neam sfânt, popor agonisit de Dumnezeu, ca să vestiţi în lume bunătăţile Celui ce v-a chemat din întuneric, la lumina Sa cea minunată".
- Şirul de metafore de mai sus avea rolul de a sublinia MISIUNEA POPORULUI EVREU de "vestitor al Revelaţiei" lui Dumnezeu în lume.
- Rolul poporului evreu este acela de "preot" printre popoarele lumii, la modul figurat desigur… Iar prin cei 12 apostoli şi prin ucenicii acestora, acest rol a fost dus la îndeplinire…
EMINAMENTE METAFORIC şi pentru că:
1). O dovadă că este o exprimare figurată este şi faptul că NU TOŢI EVREII pot fi incluşi în aceste cuvinte metaforice grandioase: nu toţi "sfinţi" (cuvânt din verset), nu toţi sunt de cinste "împărătească"!
2). Sensul metaforic este punctat şi de singularul substantivului "PREOŢIE". În concluzie deci, o singură metaforă la singular care se referă la milioane de oameni…
3). Apoc. 1, 6: "Şi ne-a făcut pe noi împărăţie, preoţi ai lui Dumnezeu…"- metafore clare! Nu-şi poate nimeni imagina că Dumnezeu îl face la propriu "împărăţie", "casă", "stâlp", "bolovan" şi toate alea… Acstea sunt doar metafore…
Asocierea cuv. "preoţie", în enumerare DUPĂ O METAFORĂ, arată clar folosirea doar a valorii metaforice a cuvântului "preoţie" în acel context!
Sensul metaforic din I Petru 2, 9 NU POATE ANULA CELELALTE SENSURI ALE CUVÂNTULUI PREOT! Sunt valabile toate, dar ÎN FUNCŢIE DE CONTEXTUL în care sunt folosite!
Iată contextele în care Hristos Mântuitorul confirmă MISIUNEA SPECIALĂ A PREOŢIEI CREŞTINE:
- NOUL TESTAMENT despre preoţi:
1). -Iacov 5, 14 :"Este cineva bolnav între voi? Să cheme PREOŢII BISERICII (categorie aparte deci) şi să se roage pentru el, ungându-l cu untdelemn in numele Domnului."
2). - Timotei 5, 17:"Preoţii, care îşi ţin bine DREGĂTORIA, să se învrednicească de îndoită cinste, mai ales cei care se ostenesc cu cuvântul şi cu învăţătura."
3). - I Timotei 4, 14: "Nu fi nepăsător faţă de HARUL CARE ESTE ÎNTRU TINE, care ţi s-a dat prin proorocie, cu punerea mâinilor MAI-MARILOR PREOŢILOR (transmiterea SPECIALĂ a harului- făcută doar în cazul preoţilor)."
4). -I Petru 5, 1-2: "Pe PREOŢII CEI DINTRE VOI (doar unii aveau această misiune harică, nu toţi!) îi rog ca unul ce sunt împreună preot şi martor al patimilor lui Hristos si partas al slavei celei ce va să se descopere. Pastoriţi turma lui Dumnezeu, dată în paza voastră, cercetând-o nu cu silnicie, ci cu voie bună, după Dumnezeu, nu pentru câstig urât, ci din dragoste."
5). -Tit l, 5: "Pentru aceasta te-am lăsat în Creta, ca să îndreptezi cele ce mai lipsesc şi să aşezi PREOŢI PRIN CETĂŢI (doar unii erau numiţi preoţi), precum ţi-am rânduit."
6). -Ioan 20, 21-23:,,Şi zicând acestea, a suflat asupra lor şi le-a zis: LUAŢI DUH SFÂNT; Cărora VEŢI IERTA PĂCATELE se vor ierta şi cărora le veţi ţine, vor fi ţinute."
7). - Timotei 5, 22: "NU-ŢI PUNE MÂINILE DEGRABĂ PE NIMENI (gest prin care episcopii transmiteau harul), nici nu te face părtaş la păcatele altora. Păstrează-te curat. (consacrarea preotului era o acţiune HARICĂ- transmitere de HAR)"
8). -I Tim.1, 14:,, Comoara cea buna ce ti s-a incredintat, pazeste-o cu ajutorul Sfântului Duh, care sălăşluieşte întru noi."
9). -Faptele Apostolilor l4.23:,,Şi hirotonindu-le preoţi in fiecare biserică, rugâdu-se cu postiri, i-au încredinţat pe ei Domnului în care crezuseră."
10). -II loan 1.1:,,Preotul, către aleasa Doamnă (Biserica) şi către fiii ei, pe care eu îi iubesc întru adevăr şi nu numai eu, ci şi toţi care au cunoscut adevărul."
11). -I Timotei 6, 20:,, O, Timotei, păzeşte comoara ce ţi s-a încredinţat, depărtându-te de vorbirile desarte şi lumeşti şi de împotrivirile ştiinţei mincinoase."
12). -Fapte 11, 30 :..."Ceea ce au şi făcut, trimiţând preoţilor prin mâna lui Barnaba şi a lui Saul."
13). -I Timotei 5, 19;,, Pâră împotriva preotului să nu primeşti, fără numai de la doi sau de la trei martori."
14). Şi cuvântul lui Dumnezeu creştea, şi se înmulţea foarte numărul ucenicilor în Ierusalim, încă şi mulţime de preoţi erau supuşi credinţei.
15). -Fapte 20.17:,,Şi trimiţând din Milet la Efes, a chemat la sine pe preoţii Bisericii."
16).-Evrei 7,24:,,Aici însă, Iisus, prin aceea că rămâne în veac, are o preoţie netrecătoare (veşnică)".
17). – Evrei 6, 2:..."A învăţăturii despre botezuri, despre punerea mâinilor (ritual de transmiterea a harului preoţilor), despre învierea morţilor şi despre judecata veşnică."
- NOUL TESTAMENT despre episcopi (mitropolitul şi patriarhul având tot harul de episcopi, diferenţa de titulatură ţinând doar de organizare administrativă):
1). -Fapte 20, 28:,, Drept aceea, luaţi aminte de voi şi de toată turma, întru care Duhul Sfânt v-a pus pe voi episcopi, ca să păstraţi Biserica lui Dumnezeu, pe care a câstigat-o cu însuşi sângele Său."
2). -I Timotei 3, 2:,, Se cuvine, dar, ca episcopul să fie fără de prihană, bărbat al unei singure femei, veghetor, înţelept, cuviincios, iubitor de străini, destoinic să înveţe pe alţii."
3). -I Timotei 3, 6: "Episcopul să nu fie de curând botezat, ca nu cumva, trufindu-se, să cadă în osânda diavolului."
NOUL TESTAMENT despre diaconi:
1). -I Timotei 3, 10:,, Dar şi aceştia să fie mai întâi puşi la încercare, apoi, dacă se dovedesc fără prihană, să fie diaconiţi."
2). -I Timotei 3, 8-9 :,, Diaconii, de asemenea, trebuie să fie cucernici, nu vorbind în două feluri, nu dedaţi la vin mult, neagonisitori de câştig urât, păstrând taina credinţei în cuget curat."
3). -I Timotei 3, 12:,, Diaconii să fie bărbaţi ai unei singure femei, să-şi chivernisească bine casele si pe copiii lor."
4). -Faptele Apostolilor 6, 6: "Pe care i-au pus înaintea apostolilor, şi ei, rugându-se şi-au pus mâinile peste ei ( i-au hirotonit diaconi)." Etc...
Sfantul maslu este una din cele sapte mari taine.
Asta te-ar putea lamuri.
http://biserica.org/ro/viataduhovniceasca/ghidpastoral/maslu.htm
Slujba se poate face oricand este nevoie, dar se obisnuieste sa se faca in zile de post, pentru ca fiecare credincios sa fie mai pregatit sufleteste.
"Este cineva bolnav între voi? Să cheme preoţii Bisericii şi să se roage pentru el, ungându-l cu untdelemn, în numele Domnului." – Iacov 5, 14
Exact asta se întâmplă şi în timpul Tainei Maslului.
Dacă nu ești interesată chiar de detalii atunci ține minte, te pui în genunchi când începe, rămâi în genunchi până când se citesc cele 12 Evanghelii, apoi te ridic: Spui în cor cu lumea: Binecuvântați părinți, Sfințiți și iertați pre noi păcătoșii. Asta este un foarte foarte scurt rezumat. Adevărata explicație este următoarea: Mai întâi ține minte că Aceasta Sfânta Taina este folositoare tuturor crestinilor bolnavi de boala trupeasca sau sufleteasca, caci le da tamaduire trupului si iertare sufletului. Pentru aceasta se cuvine preotilor sa sfatuiasca pe toti crestinii, care vor cere a li se savarsi aceasta Taina, ca mai intai sa-si cerceteze cugetul si sa se marturiseasca la duhovnic. Apoi, adunandu-se sapte preoti sau trei numai, in biserici sau in casa, se imbraca cu epitrahile si feloane; se asaza o masa, pe care se pune un vas cu faina de grau si in mijlocul lui o candela cu untdelemn curat; in faina se infig sapte betisoare infasurate pentru ungere. Langa vas se asaza lumanari si Sfanta Evanghelie. Si stand preotii in jurul mesei, preotul-protos cadeste masa si toata biserica sau casa si pe cei de fata, apoi, stand in fata mesei si cautand spre rasarit, face inceputul.
Doamne ajută,
La Taina Sfântului Maslu trebuie pomelnic cu dorinţe ca de exemlu Iona, bolnavă pentru sănatate lumânare pecare o procuraţi de la pangar, pâine, ulei şi făină. Dar, uleiul şi făina după sfinţire nu se mai folosesc la prăjit de preferinţă ar fi să o întrebuinţaţi la prescuri iar uleiul să-l puneţi în candelă sau să vă ungeţi pe corp
O zi binecuvântată şi multă sănătate
EJxJtK întreabă: