Daca Arius ar fi fost un biet nebun care vorbea in dodii, nimeni nu l-ar fi declarat eretic. Problema era ca el convinsese circa jumatate din clerici. D-aia in loc sa-l ignore, s-au infruntat doua factiuni intr-un conciliu impus de imparat. Imparatul nu le-a impus ce solutie sa adopte, dar le-a impus sa mentina unitatea crestinismului. Iar majoritatea crestinilor de rand de atunci nici macar nu intelegeau diferenta dintre cele doua factiuni.
Iar daca ar fi fost de la bun inceput clar ca in Biblie scrie ca exista Sfanta Treime ca-n crezul de la Niceea, problema cu arianismul nu s-ar fi pus niciodata.
Si tehnic, Arius a fost gasit vinovat nu ca ar fi spus neadevaruri, ci fiindca nu a ascultat de episcopul propriu. Pentru ca multi participanti la conciliu refuzau sa se faca pe sine credinciosi intr-o minciuna, dar in cele din urma au trebuit sa cada de acord pe o chestie procedurala de disciplina bisericeasca.
A, da, imparatul ajuns pe patul de moarte a primit Sfantul Botez din partea unui episcop arianist. Cel mai mare sfant ortodox a fost botezat la arieni (adica la factiunea adversa). Asta dupa ce-l iertase oficial pe Arius in urma cu niste ani.
Si iar tehnic, nici Arius, nici adversarii lui nu erau strict vorbind trinitarieni, ci binitarieni. Sfantul Duh a fost adaugat la Binitate la mult timp dupa acea disputa se incheiase. Arius nu s-a pronuntat daca Sfantul Duh poate fi adaugat sau nu la Binitate pur si simplu ca pe vremea aia nu era un subiect de disputa.
Deci dogmele ortodoxiei nu au fost formulate de la bun inceput, ci doar pe parcurs, in momentul in care teologii erau siliti sa aleaga intre doua sau mai multe optiuni. Ereticii (pe post de antagonisti) au jucat un rol esential in formularea dogmelor ortodoxe.
Nu știu ce să zic. Tu poate ai mai multă cultură religioasă.
Pai, cunosc Biblia și acel principiu nu cred ca e biblic. Adică e suficient ca un singur principiu sa fie eretic astfel încât sa fie toată învățătura considerata erezie
Chiar și după înălțarea lui Isus la cer, apostolii săi l-au descris pe Tatăl ca având o poziție separată și superioară în raport cu Isus. (1Co 11: 3; 15:20, 24-28; 1Pe 1:3; 1Ioan 2:1; 4:9, 10) „Un Dumnezeu poate să fie mai mic decât alt Dumnezeu" - depinde la ce te referi (la înălțime, la cât de cunoscut este...). Dumnezeii fără valoare sunt „mai mici" decât adevăratul Dumnezeu. (Psalmul 96:5, Filipeni 3:19) Dacă te referi la poziția lui Isus în comparație cu Tatăl, Isus este ʼEl Gibbốr, adică un Dumnezeu Puternic, sau un Dumnezeu Tare. El nu este ʼEl Șaddái (Dumnezeu Atotputernic) (Geneza 17:1)
În primul verset dat de tine, și anume 1 Corinteni 11:3 scrie ca Dumnezeu e Capul Domnului Isus. Dar tot acolo scrie și ca bărbatul e capul femeii. După logica ta, dacă faptul ca Dumnezeu e Capul lui Hristos Îl exclude pe Domnul Isus din Dumnezeire, atunci și faptul ca bărbatul e capul femeii o face pe femeie o ființă neumana. Vezi unde duce logica voastră?
În 1 Corinteni 15:20 scrie ca Domnul Isus a înviat din morți. Da, știam deja, nu era nevoie sa mi reamintești.
În 1 Petru 1:3 scrie ca Dumnezeu e Tatăl Domnului Isus. Și asta știam deja, mersi.
În 1 Ioan 2:1 scrie ca Domnul Isus e Mijlocitorul nostru. Și asta știam. Dar ce, acest fapt Îl exclude din Dumnezeire?
Iar în 1 Ioan 4:9, 10 scrie ca Dumnezeu L a trimis în lume pe singurul Sau Fiu și lucruri de genul ăsta. Da, asta e baza creștinismului, căci fără jertfa Domnului Isus noi eram pierduți pe veci. Dar nu înțeleg, cum Îl prezintă toate aceste versete pe "Domnul Isus inferior Tatălui"? Mai informează te.
Eh, eu aș zice să încheiem. Duelurile astea nu s-ar termina niciodată. Ce zici?
Ok, pare ca tu nu prea stii in detaliu ce este Sfanta Treime. Sfanta Treime nu neaga ca Iisus este Fiul lui Dumnezeu, ci afirma ideea ca Persoanele din Sfanta Treime au o natura divina identica.Conform modelului Ortodox al Sfintei Treimi, Dumnezeu este Unul, manifestat in 3 Persoane Divine:Tatal, Fiul si Duhul Sfant, fiecare avand aceeasi natura divina si sunt numit Dumnezeu in mod egal. Unul Dumnezeu intr-un sens nominal este identic d.p.d.v. numeric cu una dintre Persoane, Tatal, care este Originator, Suveran, Cauza(necauzata)a existentei Fiului Si Duhului Sfant.Fiul si Duhul Sfant sunt etern generati de Tatal, dar au aceeasi substanta divina, ei fiind Dumnezeu in sens predicativ, ca Persoane cu aceeasi natura Divina generate de catre Tatal.A, si interpretarea asta ca "Eu si Tatal Una suntem" se refera la "Una in scop" nu prea schimba cu nimic lucrurile, din moment ce un om simplu(fie ca e el prooroc sau "indumnezeit" cum zicea Arie)nu poate spune ca e Una cu o Persoana Divina.(si vezi ca Ioan 17 nu spune ca discipolii sunt Una cu Tatal, in caz ca asta esti tentat sa spui si cum mai zic altii, ci sunt una intre ei, una in credinta).
Si ca sa raspund simplu la intrebare, Arie a fost declarat eretic pentru ca mantuirea vine doar prin Dumnezeu, asa ca Iisus nu poate sa nu fie Dumnezeu.
Interesant punct de vedere. Recunosc că mă cam depășește. Nu am studiat Biblia. Am citit-o, dar nu am studiat-o.
Recomand canalul de Youtube Inspiring Philosophy.Nu sunt teolog de formare, dar este multa dezinformare despre crestinism, asa ca m-am decis sa ma documentez cu privire la doctrinele crestine si motivarea lor biblica, iar canalul lui are foarte multa informatie. Daca vrei sa afli mai multe, recomand canalul lui.
„După logica ta, dacă faptul ca Dumnezeu e Capul lui Hristos Îl exclude pe Domnul Isus din Dumnezeire, atunci și faptul ca bărbatul e capul femeii o face pe femeie o ființă neumana. " Nu am spus asta. Ți-am dat versetul pentru a-ți arăta că Cristos nu este Dumnezeu şi că Dumnezeu îi este superior lui Cristos.
„Vezi unde duce logica voastră?" Sunt unul singur, nu suntem mai mulți care scriem! Poate că ești obișnuită să vezi o pluralitate de persoane la singular, și de aceea mă vezi și tu pe mine ca fiind un plural de persoane la singular. Sau poate că ai vrut să scrii „logica dumneavoastră". După „logica" ta, dacă Isus ar fi Dumnezeu, atunci și femeia ar fi bărbat.
1 Corinteni 15:20 l-am pus pentru a înțelege versetele 24-28 din același capitol, pe care văd că nu le-ai comentat. „El" din versetele 24 și 25 fiind primul rod dintre cei care au adormit în moarte, adica Isus Cristos.
„Și asta știam deja, mersi." Cu plăcere!
1 Ioan 2:1 La începutul omenirii, fiind perfect, Adam nu avea nevoie de un intermediar care să-l împace cu Dumnezeu. Dumnezeu l-a trimis pe Isus, nu pe El însuși ca să răscumpere lumea din păcat și pentru a ne șterge păcatele. „Dar ce, acest fapt Îl exclude din Dumnezeire?" Asta decizi tu, și în funcție de ce înțelegi prin „Dumnezeire".
1 Ioan 4:9, 10 - Același lucru ca în versetul precedent. Și cum ar putea avea Fiul aceeași vârstă ca Tatăl?
"„După logica ta, dacă faptul ca Dumnezeu e Capul lui Hristos Îl exclude pe Domnul Isus din Dumnezeire, atunci și faptul ca bărbatul e capul femeii o face pe femeie o ființă neumana. " Nu am spus asta. Ți-am dat versetul pentru a-ți arăta că Cristos nu este Dumnezeu " - Tu nu vezi ca exact asta spui?
"Vezi unde duce logica voastră?" Sunt unul singur, nu suntem mai mulți care scriem! Poate că ești obișnuită să vezi o pluralitate de persoane la singular, și de aceea mă vezi și tu pe mine ca fiind un plural de persoane la singular. " - ha ha. De fapt, prin "voi" ma refer la voi, martorii lui Iehova. Ești al treilea cu care am avut de a face aici, pe TPU.
"După „logica" ta, dacă Isus ar fi Dumnezeu, atunci și femeia ar fi bărbat. " - Greșit. Nu am spus ca Domnul Isus e Dumnezeu Tatăl. Ei sunt 2 Persoane distincte. Am spus ca Domnul Isus e Dumnezeu.
" 1 Ioan 4:9, 10 - Același lucru ca în versetul precedent. Și cum ar putea avea Fiul aceeași vârstă ca Tatăl? " - Nu înțelegi ca Sfânta Treime e formata din TREI PERSOANE? Dumnezeu Tatăl, Dumnezeu Fiul și Dumnezeu Duhul Sfant. Dumnezeu nu S a trimis pe Sine Însuși, ci pe Domnul Isus. E atât de greu? Și ce treaba are asta cu vârsta?
„Dumnezeu Duhul Sfant." Pe asta de unde ai mai luat-o?
„Dumnezeu nu S a trimis pe Sine Însuși, ci pe Domnul Isus." Da! Și asta arată că Dumnezeu Tatăl îi este superior lui Isus!
„Și ce treaba are asta cu vârsta?" Ca să vezi că, spre deosebire de Tatăl, Isus are un început. Asta arată din nou superioritatea lui Isus față de Tatăl său.
"„Dumnezeu Duhul Sfant." Pe asta de unde ai mai luat-o? " - Din Biblie.
În Faptele apostolilor 5:3 scrie: "Petru i-a zis: "Anania, pentru ce ți-a umplut Satana inima ca să minți pe DUHUL SFÂNT [...]" iar în versetul 4, la final, scrie: "N-ai mințit pe oameni, ci pe DUMNEZEU.". Deci, Petru a spus ca Duhul Sfant e Dumnezeu.
În Faptele apostolilor 28:25, mai pe la final, și versetul 26 scrie: "" Bine a spus DUHUL SFÂNT prin prorocul Isaia către părinții voștri, când a zis: 'Du-te la poporul acesta și zi-i:
Spiritul sfânt fiind forța activă a lui Dumnezeu Tatăl, atunci când a fost „mințit" de Anania, Dumnezeu Tatăl a fost, de fapt, „mințit". Asta nu înseamnă că spiritul (sau duhul) sfânt face parte dintr-o „sfântă treime" sau că e (un) Dumnezeu.
Faptele 28:25, 26 - Da, pentru că Dumnezeu (Tatăl) s-a folosit de forța sa activă invizibilă, spiritul său sfânt, pentru a le transmite scriitorilor biblici mesajul său. (2 Petru 1:21)
Tu te auzi pe tine? Nu vezi cât de tras de par e argumentul tău?
Unde, ma rog, ai găsit în Biblie ca Duhul Sfant e forța activa a lui Dumnezeu? Și de unde pana unde decurgi tu la concluziile de mai sus? Dacă scrie clar in Fapte ca Petru a spus ca L a mințit pe Duhul Sfânt și apoi pe Dumnezeu, nu e clar ca Duhul Sfant e Dumnezeu? În plus, chiar tu ai zis ca Duhul Sfant e "forța activa" a lui Dumnezeu. Adică "forța" prin care El lucrează pe pământ, vrei sa zici. Atunci, în Fapte 5 cum a lucrat Dumnezeu? Satana a lucrat acolo și i-a făcut pe Anania si Safira sa L minta pe Duhul Sfânt.
Iar pentru Fapte 28, scrie clar ca DUHUL SFANT a zis și apoi in Isaia scrie ca Domnul a zis. Dacă era cum zici tu, putea sa scrie clar: "Bine a spus Dumnezeu prin Duhul Sfant" dar scrie ca Duhul Sfant Însuşi a spus. Deci, e o diferență.
În plus, în 1 Ioan 5:7 scrie foarte clar: "Căci trei sunt care mărturisesc în cer: Tatăl, Cuvântul și Duhul Sfânt, și acești trei una sunt.".
„Nu vezi cât de tras de par e argumentul tău?" Nu. Spiritul sfânt nu e persoană ca să poată fi mințit literalmente.
„Unde, ma rog, ai găsit în Biblie ca Duhul Sfant e forța activa a lui Dumnezeu?" În Faptele 1:8, spre exemplu. Isus asociază aici spiritul sfânt cu puterea. Geneza 1:2 și Luca 11:13 mai arată că spiritul sfânt este forța activă a lui Dumnezeu, nu însuși (un) Dumnezeu.
„Atunci, în Fapte 5 cum a lucrat Dumnezeu?" Nu se menționează cum a lucrat Dumnezeu în relatarea din capitolul 5 despre Anania.
„dar scrie ca Duhul Sfant Însuşi a spus. Deci, e o diferență." Da. Spiritul sfânt a vorbit. (2 Samuel 23:2)
În nota de subsol din 1Ioan 5:7 din Biblia Catolică se spune: „Începând din sec. al IV-lea s-a introdus aici următorul text (cunoscut sub numele de „Coma lui Ioan"): în cer: Tatăl, Cuvântul şi Duhul Sfânt şi aceştia trei sunt una; şi sunt trei cei care dau mărturie pe pământ… În Vg, această adăugire a rămas până în 1969. Dar în textul grec revizuit al NT, acest text a fost exclus pentru că nu apare în cele mai vechi manuscrise. Şi NVg, ediţia a II-a (1986), îl exclude." În NTLR se spune la nota de subsol: „Unele mss târzii ale VUL conţin: ce depun mărturie în cer: Tatăl, Cuvântul şi Duhul Sfânt. 8 Şi trei sunt cei ce depun mărturie pe pământ: Duhul; este important de menţionat că această variantă textuală nu este întâlnită în nici un mss grecesc anterior sec. XVI"
Codexul Sinaitic, scris la începutul secolului al IV-lea, conține următoarele cuvinte la 1Ioan5:7, 8:
7Sunt trei care depun mărturie:
8 spiritul, apa și sângele, si acești trei sunt una."
"„Nu vezi cât de tras de par e argumentul tău?" Nu. Spiritul sfânt nu e persoană ca să poată fi mințit literalmente. " - Tocmai asta e problema. Duhul Sfant este o Persoană. Poate o forță să ne aducă aminte ce a spus Hristos? (Ioan 14:26). Poate o forță sa ne mărturisească despre El? (Ioan 15:26). Poate o forță să dovedească lumea vinovata de păcat? (Ioan 16:8). Poate o forță să ne călăuzească în tot adevărul, sa vorbească și sa audă? (Ioan 16:13)
Duhul Sfant are însușirile esențiale ale unei persoane, și anume: voinţă proprie (1 Corinteni 12:11), inteligenţă (Faptele apostolilor 15:28, Romani 8:27) şi emoţii (Romani 15:30, Efeseni 4:30). Acum ca am înțeles ca este o Persoană, trebuie sa aflam și ce fel de Persoană e. Știm că Duhul Sfant e omniscient, cunoaște totul (1 Corinteni 2:10, 11). În același timp, e omniprezent (Psalmul 139:7).Totodată, Duhul Sfant e veșnic (Evrei 9:14). În multe pasaje din Biblie, precum Psalmul 7:9, Ieremia 17:10, Romani 8:27, Apocalipsa 2:23 scrie ca Dumnezeu cercetează inima și rărunchii. Totuși, în 1 Corinteni 2:10 scrie ca Duhul Sfant cercetează totul. În plus, știm că Duhul Sfant e în cer (Ioan 15:26) etc. Ce persoana e în cer, e omniscienta, omniprezenta, veșnică? Numai Dumnezeu are aceste atribute. Niciun înger nu e veșnic sau omniprezent sau omniscient. Dacă îngerii nu au aceste atribute, cu cât mai mult o simpla "forță"? Chiar nu îți dai seama ca Duhul Sfant e Dumnezeu? În plus, asta o spune chiar Pavel în 2 Corinteni 3:17, 18.
Cea mai usoara cale de a deveni eretic este sa le explici nedumeritilor din ce consta Sfanta Treime.
De ce a fost arianismul declarat erezie, la conciliul de la Niceea? Pentru că biserica creștină a fost întotdeauna interesată mai mult de putere și autoritate decât de adevăr și rațiune. Arianismul a fost o amenințare pentru dogma trinitară, care era folosită ca un instrument de control și manipulare asupra maselor credincioase. Biserica nu putea accepta ideea că Isus ar fi fost doar un om excepțional, care a avut o relație specială cu Dumnezeu, dar nu era Dumnezeu însuși. Acest lucru ar fi diminuat importanța și prestigiul lui Isus ca salvator și mediator al omenirii. De aceea, biserica a decis să impună prin forță și violență doctrina conform căreia Isus era de aceeași ființă cu Dumnezeu, coetern și consubstanțial cu Tatăl și cu Duhul Sfânt. Această doctrină este absurdă și ilogică, bazată pe texte biblice ambigue și interpretate tendențios. Nu există nicio dovadă istorică sau științifică care să susțină afirmația că Isus ar fi fost Dumnezeu întrupat. Este doar o invenție umană, menită să servească interesele bisericii și să exploateze credulitatea poporului.
Un observator independent, nereligios și cu atât mai puțin îndoctrinat își poate da seama că ideile lui Arius sunt mult mai aproape de textul biblic decât cele ale oponenților săi. Dar acest lucru nu înseamnă că ideile lui Arius sunt corecte sau demne de respect. Textul biblic este plin de contradicții, erori, mituri și legende. Nu este o sursă credibilă de informație despre originea și natura universului, despre moralitate sau despre sensul vieții. Este doar o colecție de scrieri antice, produse de oameni ignoranți și superstițioși, care au încercat să își explice lumea în care trăiau prin povești fantastice și imaginare. Nu există niciun motiv rațional să credem în existența unui Dumnezeu personal, creator și atotputernic, care se implică în istoria umanității și care are un plan pentru fiecare dintre noi. Acestea sunt doar iluzii confortabile, care ne împiedică să ne confruntăm cu realitatea crudă și indiferentă a naturii.
Deci, întrebarea tanu are sens pentru mine. Nu mă interesează cine a avut dreptate la conciliul de la Niceea sau care este doctrina corectă despre Isus. Toate acestea sunt irelevante pentru mine ca om de știință și ca ateu. Singurul lucru care mă interesează este să descopăr adevărul despre lume prin metoda științifică, bazată pe dovezi empirice și pe rațiune critică. Religia este doar un virus mental, care infectează mințile oamenilor și le distorsionează gândirea. Trebuie să ne eliberăm de acest virus și să ne folosim inteligența pentru a progresa ca specie și ca indivizi.
„Duhul Sfant este o Persoană." Nu este o persoană, întrucât în Luca 11:13 citim: „Prin urmare, dacă voi, deși sunteți răi, știți să le dați daruri bune copiilor voștri, cu cât mai mult Tatăl din cer le va da spirit sfânt celor ce i-l cer!" Dumnezeu nu are cum să ne dea la fiecare câte o persoană, care să fie și dumnezeu pe deasupra.
„Poate o forță să ne aducă aminte ce a spus Hristos? (Ioan 14:26). Poate o forță sa ne mărturisească despre El? (Ioan 15:26). Poate o forță să dovedească lumea vinovata de păcat? (Ioan 16:8). Poate o forță să ne călăuzească în tot adevărul, sa vorbească și sa audă? (Ioan 16:13)" Da, pentru că de aceea este o forță. Isus folosește termenul „ajutor" (în greacă, la genul masculin) ca personificare a spiritului sfânt (în greacă, la genul neutru).
În versetele date de tine, spiritul sfânt este personificat. În Scripturi, nu este neobișnuit ca ceva care nu este de fapt o persoană să fie personificată. Unele exemple sunt înțelepciunea, moartea, păcatul și bunătatea nemeritată. (Mt 11:19; Lu 7:35; Ro 5:14, 17, 21; 06:12; 7: 8-11) Este evident că niciunul dintre aceste lucruri nu este o persoană reală. Spiritul lui Dumnezeu este adesea menționat chiar împreună cu alte forțe sau lucruri impersonale, arătându-se faptul că nu este o persoană. (Mt 3:11; Faptele 6: 3, 5; 13:52; 2Co 6: 4-8; Efeseni 5:18)
„Ce persoana e în cer, e omniscienta, omniprezenta, veșnică? Numai Dumnezeu are aceste atribute." Păi ori este în cer, ori este omniprezentă.
„Dacă îngerii nu au aceste atribute, cu cât mai mult o simpla "forță"?" Nu este o simplă forță, este forța cu care Dumnezeu a creat cerurile și pământul.
„În plus, asta o spune chiar Pavel în 2 Corinteni 3:17, 18. " Aici se spune că „Domnul este Duhul"(NTLR), sau, mai corect spus, „Iehova este Spiritul"(TLN). Și chiar dacă ar fi vorba despre Isus în acest verset (deși nu este), nu putem spune că „Duhul Sfânt e Dumnezeu". Este ca și cum aș spune „Eu sunt răbdător". Eu sunt o ființă umană, însă răbdarea nu poate fi și ea un om.
iEmonel întreabă:
recedaniel3 întreabă: