Inca nu am reusit sa inteleg de ce trebuie sa le fie frica de el.
Daca ii trasneste din cer, sau le provoaca un accident de masina?
Doar pentru ca nu sunt de acord 100% cu el? Interesant personajul.
Evident. Esti cu mine sau esti impotriva mea. Dumnezeu respecta anumite tipare, este oarecum creat dupa modelul regilor.
Un rege nu-i permite unui sclav sa-l contrazica cu nimic, daca ar permite asta este posibil ca sclavul sa se intoarca impotriva lui.
Asa este si aici. Daca nu esti 100% de acord cu el, atunci esti 99%. Daca iti este permis asta cu timpul vei fi de acord 80% si tot asa pana cand nu ai sa mai crezi in el.
Dumnezeu a omorat 42 de copii pentru ca au jignit un chelios:
2Imparati 2:23-24~
23De acolo s-a suit la Betel. Si pe cînd mergea pe drum, niste baietasi au iesit din cetate, si si-au batut joc de el. Ei îi ziceau:,, Suie-te, plesuvule! Suie-te, plesuvule!``
24El s-a întors sa -i priveasca, si i -a blestemat în Numele Domnului. Atunci au iesit doi ursi din padure, si au sfîsiat patruzeci si doi din acesti copii.
Dumnezu pedepseste aspru pe omenii curiosi.
1Samuel 6:19-20~
"19Domnul a lovit pe oamenii din Bet-Semes, cînd s'au uitat în chivotul Domnului; a lovit (cincizeci de mii) sapte zeci de oameni din popor. Si poporul a plîns, pentru ca Domnul îl lovise cu o mare urgie.
20Oamenii din Bet-Semes au zis:,, Cine poate sta înaintea Domnului, înaintea acestui Dumnezeu sfînt? Si la cine trebuie sa se suie chivotul, daca se departeaza dela noi?``
Dumnezeu a omorat un om care nu a vrut sa loveasca pe cineva.
1Imparati 20:35-36~
35Unul din fiii proorocilor a zis tovarasului sau, dupa porunca Domnului:,, Loveste-ma, te rog!`` Dar omul acela n-a vrut sa -l loveasca.
36Atunci el i -a zis:,, Pentruca n'ai ascultat de glasul Domnului, iata, cînd vei pleca dela mine, te va omorî un leu. Si cînd a plecat dela el, l -a întîlnit un leu si l -a omorît.
Dumnezeu a omorat un samaritean.
2 Samuel 6:3-7~
3Au pus chivotul lui Dumnezeu într'un car nou, si l-au ridicat din casa lui Abinadab, de pe deal; Uza si Ahio, fiul lui Abinadab, cîrmuiau carul cel nou.
4L-au luat dar din casa lui Abinadab de pe deal; Uza mergea alaturi de chivotul lui Dumnezeu, si Ahio mergea înaintea chivotului.
5David si toata casa lui Israel cîntau înaintea Domnului cu tot felul de instrumente de lemn de chiparos, cu arfe, cu laute, cu timpane, cu fluere si cu timbale.
6Cînd au ajuns la aria lui Nacon, Uza a întins mîna spre chivotul lui Dumnezeu si l -a apucat, pentru ca erau sa -l rastoarne boii.
Dumnezeu a omorat toti nou nascutii din Egipt.
Exodus 12:29-30~
29La miezul-noptii, Domnul a lovit pe toti întîii nascuti din tara Egiptului, dela întîiul-nascut al lui Faraon, care sedea pe scaunul lui de domnie, pîna la întîiul-nascut al celui închis în temnita, si pîna la toti întîii-nascuti ai dobitoacelor.
30Faraon s-a sculat noaptea, el si toti slujitorii lui, si toti Egiptenii; si au fost mari tipete în Egipt, caci nu era casa unde sa nu fie un mort.
Exprimarea vechiului Testament, exprimarea profeţilor este de multe ori "rudimentară" în explicarea unui fenomen iar în unele cazuri se întâmplă chiar ca-i fie atribuite unele fapte în mod greşit lui Dumnezeu, doar din dorinţa de împumuta „autoritate divină".
Se întâmpla deci de multe ori ca aceste fapte intrigante care veneau din partea iniţiativei oamenilor şi vizau naţionalismul brutal şi subiectiv, intoleranţa violentă, puritanismul etnic specific evreilor, să fie atribuite în mod indirect divinităţii. Profeţii erau cei care afirmau pe propria lor răspundere, de multe ori fără să fie autorizaţi de Dumnezeu, că El ar dori una sau alta, gândindu-se probabil la rezultat („rezolvarea" unei probleme), dar fără să ţină cont de mijloacele folosite, mijloace pe care Dumnezeu nu le-ar fi autorizat.
Rămâne totuşi întrebarea de ce oare divinitatea nu a intervenit să corecteze eventualele exagerări, greşeli sau „excese de zel" din partea evreilor? Probabil din cauza marii rupturi, îndepărtări şi rezerve pe care Dumnezeu o avea faţă de căderile şi păcatele oamenilor, mai ales în perioada Vechiului Testament, înainte de noul legământ şi înainte de Jertfa Sa pe cruce.
Ti-am mai explicat o data ca eu nu vorbesc de cazurile gen inchizitie sau razboaie si crime asemanatoare. Eu vorbesc de ce scrie in biblie, de regulile si deciziile luate de dumnezeu. Nu ai cum sa zici ca acelea sunt puse gresit pe seama lui.
Ti se pare moral sa fi trimis in iad daca alegi sa fi neutru (nici cu dumnezeu nici fara)? Daca vrei sa fi neutru, dumnezeu o sa te considere automat impotriva lui... ti se pare o decizie corecta? Ti se par morale toate crimele comise de dumnezeu? Nu ma intereseaza ce a dus la acele crime, uciderea nu e o solutie, scopul nu scuza mijloacele. Oricine, daca sta sa se gandeasca poate sa vina cu cateva solutii care sa nu implice uciderea in masa a oamenilor si a animalelor. Ti se pare moral sa ucizi multi copii mici ca sa pedepsesti un om? Ti se pare moral tu ca zeu sa zici "ucideti vrajitoarele", chiar daca nu au existat, nu exista si nu vor exista si din cauza ta, din cauza acelei "porunci" sa moara foarte multi oameni nevinovati? Permiterea sclaviei ti se mare morala? Ti se pare corect ca din cauza lui Adam si a Evei, toti oamenii sa fie pedepsiti si considerati vinovati chiar daca ei nu au facut nimic? Incearca sa raspunzi la aceste intrebari fara sa cauti scuze. De preferat raspunde cu Da sau cu Nu, dupa care poti sa completezi ce vrei.
"Rămâne totuşi întrebarea de ce oare divinitatea nu a intervenit să corecteze eventualele exagerări"... ce ai zis mai jos reprezinta doar o scuza proasta.Cum era cu "intoarce si celalalt obraz"? Tu daca ai fi un zeu corect, primul lucru care te-ar interesa ar fi fost repararea greselilor indiferent ca oamenii s-au indepartat de tine sau nu. Ca zeu suprem nu poti fi "miserupist" mai ales cand vine vorba de asa ceva.
Pentru raymusic22tm
Nu înţeleg logica ta. De ce atribui lui Dumnezeu, toate crimele oamenilor?
-- Omul are la dispoziţie şi poate accesa: libertatea, influenţa, forţa, energiile sale pozitive şi negative şi chiar blestemul, ca în exemplul pe care tu l-ai dat, cel cu bătrânul şi ursul. Blestemul este o forţă, o legătură care acţionează independent, ca şi libertatea de a face bine sau de a face rău... După cum tu singur ai reprodus textul, cel care a blestemt a fost bătrânul "chelios" de care spui.
Trezeşte-te puţin! Nu este normal ca actele noastre bune sau rele, mângâierile sau loviturile, date de noi în virtutea libertăţii noastre, să le atribuim lui Dumnezeu. Această regulă se aplică în fiecare dintre cazurile prezentate de tine...
- Unde era Dumnezeu? Era pe undeva alături de cei în suferinţă. Adevărul e că există prea multă peste tot. De ce oare?
- Pentru că iubim atât de mult libertatea, Dumnezeu în delicateţea Lui respectă libertatea omului iar omul este liber să facă bine sau să faca rău, şi consecinţa, să fie cauză a binelui sau cauză a răului pentru ceilalti... pentru "mostra" de experienţă care înseamnă viaţa umană.
Veşnicia privită cu detaşare rămâne adevărata miză...
Ne ceri o parere pentru ceea ce crezi tu.
"Cam la 60%, poate chiar 70% nu li se par morale deciziile si actiunile lui dumnezeu dar nu recunosc." - Cum ai facut studiul asta?
"In sinea lor stiu ca nu este corect dar evita sa sa spuna asta." - Doar pentru ca sunt convins de existenta si dreptatea lui Dumnezeu sunt crestin. In sinea mea cred, fara dubiu, ca TOATE actiunile Lui sunt drepte.
"De ce?" - Ce "de ce"?
Mie boala ta nu mi se pare nici morala nici in regula.astept sa-ti revii si putem discuta si despre imoralitatea crestinilor si despre a ateilor cat vrei.dar as vrea sa discutam mai mult despre aplicarea moralitatii in viata fiecaruia, asta cuprinzand tot ce e scris, ce nu e scris, si cei sapte ani deacasa a fistecaruia precum si multe altele.nu-mi e frica.dar deciziile si actiunile lui Dumnezeu nu le judec infiderent cum mi s-or fi parand.
Deci tie permiterea sclaviei ti se pare o decizie corecta. Trimiterea persoanelor neutre in iad ti se pare o decizie corecta. Uciderea in masa a animalelor din cauza oamenilor ti se pare o decizie corecta. Uciderea nou nascutilor din cauza unui om ti se pare o decizie corecta. Si multe alte exemple de genul. Toate sunt decizii corecte.
Deci daca el decide iar ca ucisul, violul, sclavia si altele de genul sunt bune, tu o sa accepti tot ce zice el si ti se vor parea decizii corecte nu? Daca el o sa-ti ceara sa-ti ucizi copilul o sa ti se para o decizie corecta nu? Daca o sa-ti ceara ca timp de 3 zile sa ucizi primii 3 oameni pe care ii intalnesti o sa ti se para o decizie corecta nu? Incearca sa raspunzi cu Da sau cu Nu dupa care poti sa argumentezi sau sa zici altceva. Cer prima data raspunsuri cu Da si Nu pentru a face ca persoana respectiva sa nu evite raspunsul cum au facut multi pana acum.
Raspunsul e clar nu insa venind christos pe pamant si luand pacatele lumii Dumnezeu a anulat toate legile despre care vorbesti tu si nu va mai fi vreodata nevoit sa le dea. Dumnezeu e taria mea Fi binecuvantat si nu uita ca Dumnezeu te iubeste enorm
Nu are importanta ca a venit X ca sa anuleze legile respective. Important este ca ele nu au fost si nu vor fi morale. Dupa cum am mai zis, 70% dintre crestini (printre care si tu) considera ca acele decizii si fapte facute chiar de dumnezeu nu sunt morale. 70% il considerati ca fiind un zeu imoral fie ca vreti sa recunoasteti sau nu. Chiar nu are importanta ca "tipul" s-a razgandit si s-a trimis pe el ca sa schimbe regulile impuse tot de el. In cazul in care o sa zici ca isus si dumnezeu sunt personaje diferite, atunci ai o religie politeista. Nu exista context in care uciderea oamenilor nevinovati sau a animalelor nevinovate sa fie ceva corect si moral (ca sa nu mai zic de sclavie, viol si altele de genul).
Gaia in principiu asa e da cine suntem noi sa subminam autoritatea lui Dumnezeu asa a considerat el ca era ok vom afla dupa moarte de ce oricum mi-o placut intrebarea
LikeARollingStone întreabă: