Orice biserica ortodoxa este alcatuita din pronaos, naos si altar. In pronaos si naos stau credinciosii, in timp ce in Sfantul Altar stau clericii care slujesc. Insa, pe langa acesti clerici din Sfantul Altar, mai este prezenta o persoana care poarta numele de paraclisier. Aceasta are menirea de a-l ajuta pe preot in cadrul sfintelor slujbe: aprinde candelele, pregateste cadelnita, iese cu lumanarea aprinsa in timpul Vohodului, taie anafura, etc.Pana in secolul al XII lea, in Sfantul Altar nu puteau intra decat membrii ierarhiei bisericesti. Incepand cu aceasta perioada isi fac simtita prezenta si mirenii, dar numai cu binecuvantarea preotului. Amintim ca in Vechiul Testament, in Sfanta Sfintelor (Sfantul Altar) nu intra decat arhiereul si o singura data pe an. Fecioara Maria este o exceptie de la aceasta regula, tinand seama ca ea a fost dusa, la varsta de trei ani, in Sfanta Sfintelor de arhiereul Zaharia. Dar acest arhiereu cunoastea ca Fecioara Maria avea sa-L nasca pe Hristos. Sarbatoarea Intrarii Maicii Domnului in Biserica (21 noiembrie) anticipeaza Nasterea Mantuitorului. Nu intamplator, incepand cu aceasta zi, in cadrul slujbei Utreniei se canta Catavasiile: "Hristos Se naste, slaviti-L!"Am spus ca ea a fost o exceptie daca avem in vedere si randuiala de la botez. Cel care este de parte barbateasca este introdus in Sfantul Altar dupa botez, in vreme ce fetele sunt doar inchinate la sfintele icoane. Exista aceasta randuiala pentru ca ea aminteste de faptul ca femeia nu poate indeplini functii sacerdotale. Faptul ca preotul inconjoara Sfanta Masa cu pruncul de parte barbateasca, descopera tainic ca el poate primi taina hirotoniei, daca tinem seama ca orice candidat la preotie este introdus in altar si inconjoara Sfanta Masa.Canonul 44 de la Laodiceea spune foarte limpede "ca nu se cuvine ca femeia sa intre in altar". Insa, potrivit canonului 15 al Sfantului Nichifor Marturisitorul, patriarhul Constantinopolului: "Se cuvine calugaritelor a intra in Sfantul Altar sa aprinda lumanari si candele, sa il curete si sa-l mature" si cel al Sfantului Nicolae, patriarhul Constantinopolului, din secolul al XII-lea: "Nu trebuie sa se opreasca monahul care nu s-a facut vinovat de nici o infractiune de a intra in altar, pentru a aprinde lumanari si candele", reiese ca maicile pot intra in Sfantul Altar al manastirii in care sunt prezente, dar nu pe baza unui drept, ci ca o exceptie si numai cu binecuvantarea staretei. Femeile care nu sunt calugarite, pot intra in Sfantul Altar numai la sfintirea bisericii. Dupa ce au fost rostite rugaciunile la intrarea in biserica si la cinstirea sfintelor icoane, se saruta usa diaconeasca prin care se intra in sfantul altar. Am gasit precizarea ca preotii fac trei metanii spre sfanta masa, urmate de sarutarea Sfintei Evanghelii, a Sfintei Cruci si a sfintei mese, in vreme ce diaconul face cele trei metanii si saruta numai coltul sfintei mesei, iar credinciosii se rezuma doar la cele trei metanii si la binecuvantarea preotului. Cu toate acestea, cand are loc sfintirea unei biserici, credinciosii pot intra in sfantul altar si pot saruta atat Sfanta Evanghelie, cat si Sfanta Cruce prezente pe Sfanta masa.Nu trebuie sa ne intristam de faptul ca preotii trebuie sa fie de gen masculin si ca doar femeile pot sa nasca, ci trebuie sa ne bucuram ca atat barbatii, cat si femeile se pot uni cu Hristos. Si datorita acestei comuniuni, in pictura din Sfantul Altar apare si femeia, nu doar barbatul.
Deoarece se considera ca femeia a pacatuit, cand i-a dat lui Adam marul din pomul interzis si din acest motiv Dumnezeu a pedepsit femeia, iar una din aceste pedepse este ca nu poate intra in altar. Chiar daca este nou nascuta, se considera ca este de sex feminin si nu are voie sa intre in altar, pe cand un nou nascut de sex masculin este plimbat plin altar (la botez).
Pozitia originala crestina (de exemplu in scrierile lui Paul) permiteau ca femeile sa lucreze cot la cot cu barbatii.
Adaugari de dupa in scrierile sfinte a unei societati patriarhale le-au eliminat treptat din "lucrare" de exemplu ideea ca o femeie trebuie sa fie tacuta in adunare din 1 Corinteni 14.
In realitate pot intra si femeile si nu se intampla nimic, si copii, si oricine nu e preot, deoarece nu vine Thor, scuze Iahve, si ii trazneste!
Nu barbatii in general, ci numai preotii si cei care au primit misiunea de a-i sluji in misiunea preoteasca (diaconi, de exemplu) pot intra in altar.
Cand se infiinteaza o biserica toti laicii, barbati si femei, pot intra in altar, fiindca biserica este construita, dar nu inca sfintita.
Biserica este pe modelul Templului din Ierusalim. Are, asadar, un pridvor, care simbolizeaza Curtea Din Afara (acolo unde se faceau ablutiunile, adica spalarile rituale). Templul propriu-zis este nava bisericii (evreii in spuneau "Sfanta"). Iar altarul este asemenea Sfintei Sfintelor, un loc in templu unde nu intra decat Arhiereul (Marele Preot).
Acuma, Templul era unul singur, pe cand biserici sunt multe. Prin urmare, nu s-ar putea ca in altar sa intre numai arhiereii (Marii Preoti), ci intra trimisii lor, preotii.
Din cauza discriminării şi a misoginismului promovaţi de Biblia, scrisă de nişte masculi primitivi, în mare parte misogini.
Asa de "egale" cu barbatii le considera crestinismul pe femei. Deschide o biblie si citeste primele pagini, daca vrei sa te convingi singura.
Eu numai de-a dracu ce sunt am intrat in altar.
S-a suparat popa, dar m-am prefacut ca n-am stiut ca n-am voie.
Mie nu-mi interzice nimeni nimic. Daca vreau sa ma duc in altar, atunci o voi face.
E doar o incapere, nu-i nimic special.
Pentru ca atunci cand niste barbosi "binladeni" creionau cu patos ceea ce azi este religia cre(s)tina, femeia era considerata o fiinta inferioara buna de aproape nimic, ca un fel de animal de povara, inferioara, iar barbatii aveau drept de viata si de moarte asupra lor
Intre timp, s-au mai schimbat lucrurile, deh au trecut 2000 de ani, e greu sa ramai actual
ps: Totusi, pe la tara, inca exista aceasta mentalitate, in randul unor betivi notorii, cu ctot atatea clase cat are trenul, de regula burtosi, neciopliti si badarani ( tot odata crestini practicanti) care inca considera femeia asa cum am amintit mai sus
Ps2: si femeile au voie, pentru suma corecta, un preot accepta orice. Am un amic care a filmat un preot cu camera ascunsa, cand i-a oferit 10000$ ca sa il lase sa faca sex in altar, iar preotul a acceptat fara sa stea pe ganduri ( daca nu crezi, sa urmaresti stirile in zilele urmatoare, ca v-a aparea acolo)
Pentru ca biserica e misogina, niciodata n-am putut intelege cum atetea femei sunt crestine, oh ba pot, n-au citit niciodata biblia in intregime.
Cum sa-i spui unei femei ca e spurcata si ca n-are voie 40 de zile la biserica dupa ce a nascut?
florin1979 întreabă:
SimonaNicoletaღ întreabă:
DeProfundis99 întreabă: