| cristimihailov a întrebat:

Din seria intrebari religioase, a mai aparut una...

Daca Dumnezeu, este atoatestiutor, cunoscand trecutul, prezentul si viitorul, inseamna ca imi cunoaste si trecutul, prezentul si viitorul meu.

Dar eu am liberul arbitru. Si pot sa fac ce ma taie capul. Deci Dumnezeu nu poate sti ce voi face eu, pentru ca eu decid ce aleg in momentul cand fac un lucru.

Atunci, intrebarea vine: Daca Dumnezeu nu stie ce voi face eu, cum de cunoaste viitorul?

Care este parerea generala?

Răspuns Câştigător
| martzian a răspuns:

Tu vrei parerea generala. Eu ti-o voi da doar pe a mea. Logica ta s-a rupt atunci cand ai spus:

"Dar eu am liberul arbitru. Si pot sa fac ce ma taie capul. Deci Dumnezeu nu poate sti ce voi face eu, pentru ca eu decid ce aleg in momentul cand fac un lucru."

Concluzia lui "deci" nu poate fi trasa de acolo. Faptul ca eu pot face tot ce ma taie capul nu anuleaza realitatea ca Dumnezeu este atemporal si stie ce voi face si nici responsabilitatea pentru alegerile-mi proprii.

Sper ca ajuta.

| cristimihailov explică (pentru martzian):

Pare corecta deductia ca daca Dumnezeu e atemporal, el este mereu peste tot, ceea ce inseamna ca are si informatiile de dupa.
Merci.

36 răspunsuri:
| danay72 a răspuns:

Apocalipsa. 22:17: „Oricine aude să zică: «Vino!» Şi oricui îi este sete să vină şi oricine vrea, să ia apa vieţii fără plată". (Alegerea nu este predeterminată; este lăsată la latitudinea persoanei.)
Rom. 2:4, 5: „Sau dispreţuieşti oare bogăţia bunătăţii, a îngăduinţei şi a îndelungii sale răbdări pentru că nu ştii că bunătatea lui Dumnezeu caută să te ducă la căinţă? Dar cu împietrirea ta şi cu inima ta lipsită de căinţă îţi strângi mânie pentru ziua mâniei şi a revelării judecăţii drepte a lui Dumnezeu". (Nimeni nu este constrâns să urmeze o conduită prestabilită. Dar fiecare este răspunzător de ceea ce face.)
Ţef. 2:3: „Căutaţi-l pe Iehova, voi, toţi cei smeriţi de pe pământ... Căutaţi dreptatea, căutaţi smerenia. Poate că veţi fi ascunşi în ziua mâniei lui Iehova". (Oare un Dumnezeu drept şi iubitor i-ar îndemna pe oameni să facă ce este drept, oferindu-le speranţa unei recompense, dacă ar şti că aceştia au fost predestinaţi eşecului?)
Ilustrare: Posesorul unui aparat de radio poate asculta ştirile transmise din diferite părţi ale lumii. Dar faptul că poate asculta un anumit post nu înseamnă că şi face lucrul acesta. Mai întâi trebuie să deschidă aparatul şi apoi să aleagă postul. La fel, Iehova are capacitatea de a cunoaşte dinainte evenimentele, dar Biblia arată că Dumnezeu se foloseşte de această capacitate în mod selectiv şi aşa cum consideră necesar, cu o cuvenită consideraţie faţă de liberul arbitru cu care şi-a înzestrat creaturile umane. — Compară cu Geneza 22:12; 18:20, 21.

| cristimihailov explică (pentru danay72):

Si in Noul Testament ce se spune despre asta?

| danay72 a răspuns (pentru cristimihailov):

Apocalipsa si Romani sunt din Noul testament.

| cristimihailov explică (pentru danay72):

Apocalipsa este poate cea mai interpretabila parte a bibliei.
De Romani, insa, nu stiam.

| danay72 a răspuns (pentru cristimihailov):

Ca sa fii sigur ca intelegi exact textul din Apocalipsa, important e ca sa se armonizeze cu celelalte carti ale Bibliei. Daca nu se armonizeaza, inseamna ca nu e inteles corect textul, deoarece Biblia se completeaza reciproc. 2Timotei3:16

| cristimihailov explică (pentru danay72):

Biblia... care? Colectia de cartulii aleasa de Constantin si Elena?

| danay72 a răspuns (pentru cristimihailov):

Nu,ci cele 66 de carti autentice, canonice. Este limpede că şi manuscrisele originale ale Bibliei au fost redactate tot pe materiale uşor degradabile asemenea celor folosite de fenicieni, egipteni şi romani. Atunci cum a reuşit Biblia să treacă proba timpului, devenind cea mai publicată carte de pe glob? Profesorul James L. Kugel menţionează un motiv. El spune că manuscrisele originale au fost copiate „de nenumărate ori chiar în timpurile biblice".
La ce concluzie s-a ajuns comparând traducerile moderne ale Bibliei cu manuscrisele antice? Profesorul Julio Trebolle Barrera, membru al echipei de specialişti desemnate să studieze şi să publice manuscrisele antice cunoscute sub denumirea de Sulurile de la Marea Moartă, declară: „Textul biblic ebraic a fost transmis cu o uluitoare exactitate, fără asemănare în literatura greacă şi latină". Reputatul biblist Frederick F. Bruce spune: „Dovezile care confirmă autenticitatea Noului Testament sunt covârşitoare, spre deosebire de cele care sprijină multe dintre operele scriitorilor clasici pe care nimeni nu se gândeşte să le pună la îndoială". El adaugă: „Dacă Noul Testament ar fi o culegere de scrieri laice, autenticitatea lor n-ar fi contestată.

| danay72 a răspuns (pentru doctorandus):

Între cele peste 13 000 de manuscrise ale Scripturilor greceşti creştine există multe diferenţe textuale. Chiar cele 5 000 de manuscrise în limba greacă dezvăluie multe asemenea deosebiri. Putem înţelege cu uşurinţă că fiecare copie făcută după manuscrisele vechi conţinea anumite greşeli de copiere făcute de scribi. Când unul dintre aceste manuscrise era trimis într-o anumită regiune, greşelile existente în el apăreau şi în copiile realizate aici şi deveneau o caracteristică a manuscriselor din această regiune. Aşa au apărut familii de manuscrise asemănătoare. Trebuie considerate miile de greşeli făcute de scribi un motiv de îngrijorare? Sunt ele o dovadă a lipsei de fidelitate în transmiterea textului? Nicidecum!
F. Hort, coeditor al textului lui Westcott şi Hort, scrie: „Majoritatea cuvintelor din Noul Testament rămân neschimbate şi trebuie doar transcrise Dacă lăsăm la o parte diferenţele minore, cuvintele care, în opinia noastră, ridică semne de întrebare nu reprezintă nici măcar a mia parte din tot Noul Testament".
Evaluarea textului transmis. Ce evaluare putem face deci cu privire la autenticitatea şi caracterul nealterat al textului după ce acesta a fost transmis atâtea secole? Pe lângă faptul că există mii de manuscrise ce pot fi comparate, unele manuscrise biblice mai vechi, descoperite în ultimele decenii, ne duc la textul grecesc din jurul anului 125 e.n., ceea ce înseamnă numai două decenii şi ceva după moartea apostolului Ioan, survenită în jurul anului 100 e.n. Aceste manuscrise sunt o garanţie că textul grecesc îmbunătăţit de care dispunem în prezent este demn de încredere. Remarcaţi la ce concluzie a ajuns Sir Frederic Kenyon, fost director şi bibliotecar la Muzeul Britanic:
„Intervalul cuprins între data redactării scrierilor originale şi data redactării celor mai vechi documente disponibile este atât de mic, încât este practic neglijabil, eliminându-se astfel şi ultimul motiv de îndoială cu privire la caracterul nealterat al textului Scripturilor, care a ajuns până la noi în mare parte aşa cum a fost scris. Putem spune că atât autenticitatea, cât şi caracterul complet nealterat al cărţilor Noului Testament pot fi considerate ca fiind stabilite. Totuşi, una este caracterul în general nealterat şi alta exactitatea detaliilor".
În ce priveşte ultima observaţie, referitoare la „exactitatea detaliilor", cuvintele specialistului F. Hort citate în paragraful 27 sunt edificatoare. Este de datoria restauratorilor de text să corecteze detaliile, ceea ce au şi făcut într-o mare măsură. Din acest motiv, textul grecesc îmbunătăţit al lui Westcott şi Hort este recunoscut în general ca fiind de cea mai bună calitate. Având la bază acest excelent text grecesc, secţiunea Scripturilor greceşti creştine din Traducerea lumii noi le oferă cititorilor ‘cuvântul fidel al lui Iehova’, care a fost păstrat pentru noi într-un mod atât de minunat în rezervorul grecesc de manuscrise (1 Pet. 1:24, 25).
Într-o altă carte a sa, Sir Frederic Kenyon face un comentariu interesant: „Trebuie să fim mulţumiţi ştiind că autenticitatea generală a textului Noului Testament a fost susţinută în mod remarcabil de descoperirile moderne care au redus considerabil intervalul dintre scrierile originale şi cele mai vechi manuscrise existente şi că diferenţele textuale, deşi sunt interesante, nu afectează doctrinele de bază ale credinţei creştine". După cum arată chenarul de la pagina 309, intitulat „Surse ale textului Traducerii lumii noi — Scripturile greceşti creştine", au fost consultate toate documentele aferente pentru a realiza o traducere exactă în limba engleză. Toate aceste redări fidele sunt susţinute de valoroase note de subsol. Pentru a realiza o traducere bună, Comitetul Traducerii lumii noi a folosit în cel mai eficient mod posibil rezultatele obţinute de biblişti de-a lungul secolelor. Putem fi siguri că Scripturile greceşti creştine pe care le avem astăzi conţin „modelul cuvintelor sănătoase", aşa cum au fost aşternute în scris de discipolii inspiraţi ai lui Isus Cristos. Să continuăm să ţinem cu iubire şi credinţă la aceste cuvinte preţioase! (2 Tim. 1:13)

| anonimg a răspuns:

Tu crezi ca judecata ta este mai inteleapta decat a lui Dumnezeu? Sau ca judecata lui Dumnezeu se aseamana cu ce-a a oamenilor?
Daca Dumnezeu este Atotstiutor, pai atunci asa si este. El stie care va fi mantuit si care nu. Dar -de exemplu tie- la ce ti-ar folosi sa cunosti lucrul acesta? Vei zice poate: "Sa traiesc dupa poftele inimii mele ca orice as face tot voi fi mantuit." Numai ca daca mergi pe un drum ca acesta cu siguranta ca nu vei fi mantuit.
Noi oamenii avem liberul arbitru, dar daca nu il folosim in directia buna, atunci acesta nu ne-a folosit la nimic daca vom pierde viata vesnica. Dar daca il vom folosi cum trebuie, vom primi o rasplata; si nu va fi mica.

| cristimihailov explică (pentru anonimg):

Salut,

Daca poti sa raspunzi la intrebare, fa-o te rog. Daca simti nevoia de vorba pe langa, te rog abtine-te. Nu am nimic cu tine personal, incearca sa raspunzi unde crezi ca poti cat mai la obiect.

Merci mult.

| sublime89 a răspuns:

Asa liber arbitru ai incat d-zeu te-a facut stiind foarte bine toate alegerile pe care le vei face tu in timpul vietii. Ti se pare foarte corect, nu?

| cristimihailov explică (pentru sublime89):

Da, e corect. Iata si de ce ar putea fi:

Exista ideea ca Dumnezeu este atemporal. Ceea ce inseamna ca Dumnezeu exista in fiecare moment de timp la fel de prezent.
Nu este ca un om sa fie prezent in anumit moment de timp, sa nu stie de viitor prea tare si sa isi aduca aminte de trecut. Conform acestui concept, Dumnezeu traieste in fiecare moment de timp ca si cand ar fi in prezent (asta pentru a ne raporta la ceva ce stim).

Din acest motiv Dumnezeu cunoaste ce ai ales, pentru ca el cunoaste viitorul, fiind prezent in viitor si asta ajuta si la explicarea faptului ca tu desi ai liber arbitru, si poti sa alegi ce vrei... Dumnezeu tot iti stie viitorul.

Nu stiu daca asta este cu adevarat explicatia corecta, dar asta mi se pare explicatia care raspunde logic la intrebare (desi include un nou concept, dar este cat de cat digerabil).

| sublime89 a răspuns (pentru cristimihailov):

Dar nu avem cum sa vorbim de liber arbitru in acest caz. Cand d-zeu te-a creat, el a stiut exact care iti va fi viitorul si ce alegeri vei face in viata, pentru ca el cunoaste tot. Deci el ti-a prestabilit viitorul. Te-a creat in asa fel incat sa iei acele decizii in viata.

| Felys a răspuns:

Dumnezeu este doar o inventie a oamenilor inapoiati

| cristimihailov explică (pentru Felys):

Descartes era ala care zicea ca daca crezi in Dumnezeu si acesta nu ar exista, tot iesi mai castigat decat atunci cand nu crezi deloc?

Tu esti inapoiat sau avansat?

| Felys a răspuns (pentru cristimihailov):

Eu sunt atee de cand ma stiu,referirea la oamenii inapoiati era despre oamenii care traiau cand s-a inventat religia, atunci cand ei nu isi puteau explica anumite fenomene naturale si le-au pus pe seama unor puteri supranaturale, atunci s-au inventat religiile si mare lucru de atunci nu s-a schimbat in conceptul lor, intre timp omenirea a evoluat si firescul era sa renunte la ineptiile religioase, cu toate astea inca mai sunt tampiti care cred in ce spune biblia scrisa de oamenii acelor timpuri demult apuse

| Mădă0611 a răspuns (pentru cristimihailov):

Pai tot cei care l-au inventat si cred, mai ales cei care folosesc pariul lui Pascal sau ceva asemanator. Daca ai gresit zeul, ai pierdut tot, si viata asta, si cealalta, ca viata asta o pierzi cand te concentezi pe cealalta. Ups! devil

| Alphawolf a răspuns (pentru cristimihailov):

"Descartes era ala care zicea ca daca crezi in Dumnezeu si acesta nu ar exista, tot iesi mai castigat decat atunci cand nu crezi deloc?

Tu esti inapoiat sau avansat?"

Sau Descartes a fost inapoiat cand a afirmat asa ceva(asta daca a facut afirmatia de care zici). Eu stiam de Pascal.

| cristimihailov explică (pentru Alphawolf):

Cand citesti prea mult, incepi sa mai si confunzi... Tii minte ideea de baza si mai putin sursa. Mie asa mi se intampla. Tie nu?

Oricum, scuze pentru greseala

anonim_4396
| anonim_4396 a răspuns:

Tu doar crezi ca esti liber si faci doar ce te taie capul.
In realitate esti constrans de imprejurari, de instinct de comoditate, etc sa faci ceea ce faci.
Trebuie foarte mult efort sa-ti schimbi destinul si putini reusesc.

| cristimihailov explică (pentru anonim_4396):

Deci, ca sa ramanem pe subiect... Care este raspunsul?

| anonim_4396 a răspuns (pentru cristimihailov):

O sa incerc sa-ti desenez data viitoare.

anonim_4396
| anonim_4396 a răspuns:

Spera!

| DarkAndDreary a răspuns:

Paradoxul omniscienței.
Si daca dumnezeu stie tot de ce te mai incearca? De ce te mai pune sa te rogi daca stie exact ce-ti doresti?

| cristimihailov explică (pentru DarkAndDreary):

Pai asta incerc si eu sa aflu.

| DarkAndDreary a răspuns (pentru cristimihailov):

Si eu ma gandesc la lucrurile astea tot timpul.
Desi nu cred in dumnezeu religia mi se pare un subiect...interesant.

| gogu220 a răspuns:

Liberul arbitru se poate referi la nevastă-mea. Ea nu ştie dacă rămân cu baiţi la bere când vin de la servici sau nu, iar eu aleg o dată aşa o dată aşa.
E vorba aceea: Ce ţi-e scris, în frunte ţi-e pus.
Ai impresia că poţi alege dar Dumnezeu ştie ce o să alegi si doar El ştie până când poţi să alegi.

| AndraRox a răspuns:

Eu as lua-o altfel. Tu nu stii ce iti rezerva viitorul, insa Dumnezeu da. Nu stii sigur ce vei face peste 5 minute, dar Dumnezeu, fiind atotstiutor, cunoaste orice miscare a ta, din trecut, prezent si viitor.

| Șeremet_Doinita-Augustina_1996 a răspuns:

Cine te-a amagit ca el nu stie ce vei face tu? El stie sigur ce alegere vei face happy

| cristimihailov explică (pentru Șeremet_Doinita-Augustina_1996):

E interesant cand cer si eu o explicatie si mi se da o propozitie ce se vrea axioma... sad

| Șeremet_Doinita-Augustina_1996 a răspuns (pentru cristimihailov):

Uite, afirmatiile tale :"Daca Dumnezeu, este atoatestiutor, cunoscand trecutul, prezentul si viitorul, inseamna ca imi cunoaste si trecutul, prezentul si viitorul meu." si "Atunci, intrebarea vine: Daca Dumnezeu nu stie ce voi face eu, cum de cunoaste viitorul? " se contrazic total.Acum zici ca El stie, si acum ca nu.
Poti sa faci orice-ti trece prin cap, dar Dumnezeu stie absolut orice gand al nostru, stie ce-o sa se intample daca alegi sa faci aia, si ce o sa se intample daca faci ailalta. El ne-a creat, cum sa nu stie si ce gandim?

| cristimihailov explică (pentru Șeremet_Doinita-Augustina_1996):

Sunt doua momente de timp.

Primul: Cand nu imi raspunsese inca martian, problema se punea asa:

Daca Dumnezeu este atoate stiutor, cunoscand trecutul, prezentul si viitorul, iar eu am un liber arbitru care nu poate fi influentat de Dumnezeu, pot sa aleg orice solutie... Cum poate stii Dumnezeu ce voi alege, daca el nu are nici un control asupra acestui liber arbitru?
Normal ca este o contrazicere, si asta incercam si eu sa aflu. Daca vrei sa iti raspuns la intrebarea ta: daca ai avea un copil nascut de tine, ai stii tot ce gandeste si ce face? Si sa zicem prin absurd ca stii ce gandeste si ce face, in momentul in care este independent o sa mai stii?

Al doilea moment, dupa raspunsul lui martian:

In urma raspunsului am inteles ca Dumnezeu este atemporal. Ceea ce inseamna ca pentru el timpul nu exista. Prezentul, viitorul, trecutul sunt acelasi timp. Pentru ca aceasta dimensiune nu exista.
Ceea ce inseamna ca el poate fi prezent oricand in timp. Motiv pentru care cunoaste alegerile facute de noi pe baza liberului arbitru, datorita faptului ca timpul nu exista pentru el. E ca si cand s-ar uita la sfarsitul cartii direct.