E bine ce pazesti ( isus in ebraica inseamna magar) Hristos ne- a scapat de robia pacatului; Moise a scos poporul iudeu din Egipt si au tinut sambata caci in acea zi au inceput iesirea; tu n-ai iesit din Egipt.
Este doar o scuza ca de aia o serbezi.O serbezi ca esti nascuta intr un cult crestin cu aceasta rinduiala.Desi stii ca Sabatul este ziua de odihna nu ai puterea sa te complici ca nu iubesti pe Dumnezeu intr-un asa mod incit sa merite osteneala.
Ce bine esa visezi cu ochii deschisi.
Iesirea din Egipt
Pastele evreiesc (Pesah) s-a celebrat pentru prima oara chiar in seara ce a precedat iesirea din Egiptul in care evreii au fost robi timp de 430 de ani. Pentru aceasta sarbatoare, evreii sacrifica un miel, perfect sanatos, intre orele 15.00 si 17.00. Este fript in intregime si se consuma cu paine nedospita si cu verdeturi amare. Sangele mielului simbolizeaza eliberarea de pacate, iar verdeturile amare - viata petrecuta de israeliti in timpul robiei egiptene. Pentru aceasta sarbatoare, evreii au mijlocul incins cu o centura, incaltaminte in picioare si un toiag in mana (Exod 12, 11).
Schimbarea zilei de odihna si inchinare de la sambata la duminica (crestinismul apostaziat) sau vineri (musulmani) a fost prezisa de catre profetul Daniel 7:25. schimbarea s-a produs treptat datorita antisemitismului care era in crestere, multi crestini au fost pacaliti sa lepede scriptura pentru a-si scapa pielea si pentru a se disocia de evrei (care serbau tot sambata). in plus duminica (ziua soarelui - dies solis) era serbata de toti paganii in cinstea soarelui si imparatul Constantin a legiferat-o pentru imperiu ca sa increstineze lumea in masa (politica). in felul asta prima zi a saptamanii a devenit sarbatoare in locul zilei a saptea a saptamanii poruncita in decalog
Ziua a saptea a saptamanii (sambata/sabatul) a fost sfintit (pus de o parte pentru un scop sfant), de la creatiune (Facerea 2:3). nu are legatura cu iesirea evreilor din Egipt.in porunca a patra a decalogului serbarea sambetei este mentionata in legatura cu actul creatiunii, can nu exista un popor evreu, si nu este legata de iesirea evreilor din Egipt. Pastele insa a fost instituit o data cu iesirea lor din robia egipteana. cele doua insa nu ar trebui confundate
De la versetul 1 la 14 este prezentata toata istoria lumii, marile imperii sunt simbolizate prin niste animale cu infatisare mai ciudata. in partea finala este prezentata intr-adevar scena judecatii (vs. 9 si 10), iar versetele 13-14 proclamarea lui Hristos ca domn al tuturor. versetul 15 spune ca Daniel nu pricepea simbolurile si de la 16 incolo lui Daniel i se talcuieste ce a vazut: vs 17 cele patru fiare sunt 4 imparati, apoi detalii despre fiara a patra si o putere care se va naste din fiara a patra si va persecuta pe sfinti (vs.23-25). puterea care a persecutat pe sfinti in istorie este si cea care a schimbat "vremile si legea" (vs 25). versetele 26-27 arata ca puterea aceasta persecutoare a sfintilor va fi in cele din urma invinsa de Aparatorul sfintilor si demascata. capitolul e foarte interesant si trebuie studiat cu atentie
Nu ai gresit cu nimic in detalierea Pastelui. doar subliniam ca intre serbarea Pastelui si serbarea zilei de odihna exista o diferenta.
Poti sa sarbatoresti si sa pazesti ce vrei, cand vrei, cum vrei pentru ca oricum nu intereseaza pe nimeni asta. Daca nu esti de acord cu ei, toti iti vor da in cap pana la urma intr-un fel sau altul.
Imi place replica asta cu "micut indoctrinat ce esti", nu te supara daca o mai folosesc si eu.
Evreii trebuiau sa tina sabatul.Dar cand Isus a venit pe pamant el nu s-a retinut sa munceasca in ziua de sabat.Marcu2:23-28,3:1-6.Dar Isus este sfarsitul legii mozaice, prin moartea sa.Romani10:4
"Constantin cel Mare a generalizat, ca zi de repaus în imperiu, în anul 321, Duminica, sărbătoarea săptămânală a creştinilor, în care se permitea lucrul la câmp, ţăranii fiind încă mai mult păgâni. În această zi soldaţii asistau la slujbe." (Istoria Bisericească Universală, vol I, pag. 151)În decret nu se face nicio referire la ziua de sâmbătă.
Decretul a fost emis pe data de 7 martie 321 d. Hr.
Iată decretul:
"Toţi judecătorii, orăşenii şi muncitorii trebuie să se odihnească în venerabila zi a soarelui. Locuitorii satelor, însă, pot să se ocupe liber de cultivarea câmpului pentru că deseori se întâmplă ca nici o altă zi nu este mai potrivită pentru semanarea grâului în brazde, sau pentru plantarea viilor în sanţuri. În felul acesta câştigul dat de Providenţa cerească nu trebuie să se piarda din cauza aceasta."
(daca vrei poti sa te uiti in cartea: "Istoria Bisericească Universală, vol I, pag. 151")
Sabatul a fost inlocuita cu ziua duminicii deoarece Mantuitorul nu a inviat Sambata ci Duminica.
Este adevărat că învierea este un act măreţ, dar cel mai important şi impresionant act rămâne moartea Sa. Pornind de la această idee, putem să ajungem la concluzia că ar trebui să comemorăm moartea Sa prin sărbătorirea zilei în care a murit – VINEREA. Este corect raţionamentul? Sigur că da.
Şi mai corect este însă să ne odihnim în ziua în care s-a odihnit şi Mântuitorul – nici vineri, nici duminică – ci în ziua dintre cele două: Sabatul zilei a şaptea, adică sâmbăta.
Pai Isus lucra in atelierul de tamplarie sambata? Scriptura spune ca in fiecare sambata mergea la sinagoga. pasajele pe care le citezi aduc in discutie traditiile evreiesti care nu-ti permiteau nici sa rupi ceva ca sa mananci (oricat de infometat erai si in lipsa de alternative), iar in al doilea pasaj traditia (nu scriptura) iudaica incrimina si vindecarea unui om in ziua de sambata. Isus doar a demolat traditia evreilor (nu si Scriptura). daca Isus ar fi sfarsitul legii morale (asa cum se pare ca o incluzi in legea mosaica) se alege praful de toate cele 10 porunci.
Inlocuit de catre cine? de catre oameni prin nesfanta traditie. Scriptura nu autorizeaza o asemenea schimbare niciunde. are vreun om autoritatea de la Dumnezeu sa schimbe porunca a patra, oricat de "sfanta" i-ar fi motivatia? daca modifici una din cele zece porunci, cine te poate opri sa le schimbi si pe celelalte (de ex "Sa nu minti prea des" in loc de "Sa nu minti")
Crestinii nu sarbatoresc ultima zi a saptamanii ci prima zi precum ne zice si Sf Scriptura Mt 28, 1. Deci crestinii de la Invierea Domnului nu mai tin sabatul cum fac si evreii azi. Tot in ziua de duminica sa pogorat Sf Duh peste Apostoli avem temei si la Fapte 20, 1.
Sambata stiu si eu ca este.Am citit in Biblie ca mormantul gol a lui Iisus a fost descoprit duminica, prima zi din saptamana, subliniez :prima zi din saptamana. Daca duminica e prima zi rezulta ca sambata e ultima ziumnezeu s-a odihnit in a 7-a zi, ultima adica Sambata
Uite ca am luat biblia si asa scrie:
" In ziua dintai a saptamanii, Maria Magdalena a venit dis-de-simineata la mormant, pe cand era inca intuneric, si a vazut piatra luata de la mormant."
Mat.28.1.Marc.16.1.Luc.24.1.
P.S.:Sunt crestin-ortodox.