| Mircea08 a întrebat:

Icoane – infatisarea fizica a unui barbat sau a unei femei
"...Să nu greşiţi dar şi să nu vă faceţi chipuri cioplite, sau închipuiri ale vreunui idol, care să înfăţişeze bărbat sau femeie,"
(Deuteronomul - A cincea carte a lui Moise – 4/15.16)
Face acest verset referire la icoane?

19 răspunsuri:
| danut a răspuns:

Exodul 20,4. Sã nu-ti faci chip cioplit, nici vreo înfãtisare a lucrurilor care sunt sus în ceruri, sau jos pe pãmânt, sau în apele mai de jos decât pãmântul.
5. Sã nu te închini înaintea lor si sã nu le slujesti; cãci Eu, Domnul, Dumnezeul tãu, sunt un Dumnezeu gelos, care pedepsesc nelegiuirea pãrintilor în copii pânã la al treilea si la al patrulea neam al celor ce Mã urãsc,

| milan9 a răspuns:

Mircea, chiar la porunca lui Dumnezeu, deasupra Chivotului Legii şi DEASUPRA CELOR ZECE PORUNCI se aflau STATUILE (sau "chipurile cioplite") ale HERUVIMILOR...

Asta ce înseamnă? Că trebuie să renunţăm la confuzie şi să vedem că porunca a II-a a fost dată doar într-un anumit context, un context care a ţinut de O ANUMITĂ RELIGIE (poruncă dată doar evreilor!), contexte care au ţinut de UN ANUMIT timp istoric (dată acum 3800 de ani!).

UNICUL SCOP pentru care a fost data aceasta porunca a fost doar ELIMINAREA CONCURENŢEI (a falselor zeităţi păgâne care Îl concurau pe Dumnezeu), si nicidecum eliminarea obiectelor de cult, din moment ce evreii insisi aveau SUTE de obiecte de cult…

| Mircea08 explică (pentru milan9):

Incearca sa intelegi Evanghelia, ca daca nu o intelegi e greu de deosebit ce este cu adevarat de folos AZI, acum cand traim noi!
In vechiul testament, cel la care ma tot trimiti scrie :
"Să nu-l cruţe ochiul tău, ci să ceri suflet pentru suflet, ochi pentru ochi, dinte pentru dinte, mână pentru mână, picior pentru picior. Cu răul pe care îl va face cineva-aproapelui său, cu acela trebuie să i se plătească".
(Deuteronomul - A cincea carte a lui Moise – 19/21)
Dar Iisus spune altceva :
"........Nu răsplătiţi nimănui răul cu rău. Purtaţi grijă de cele bune înaintea tuturor oamenilor.
Dacă se poate, pe cât stă în puterea voastră, trăiţi în bună pace cu toţi oamenii.
Nu vă răzbunaţi singuri, iubiţilor, ci lăsaţi loc mâniei (lui Dumnezeu), căci scris este: "A Mea este răzbunarea; Eu voi răsplăti, zice Domnul".
Deci, dacă vrăjmaşul tău este flămând, dă-i de mâncare; dacă îi este sete, dă-i să bea, căci, făcând acestea, vei grămădi cărbuni de foc pe capul lui.
Nu te lăsa biruit de rău, ci biruieşte răul cu binele.
(Epistola catre Romani a Sf. Apostol Pavel – 12/4-21)
A contrazis Iisus pe Tatal Sau? NU! Iisus a venit si a adus o alta invatatura de la Dumnezeu, una PERFECTA! Cea pe care Dumnezeu a dat-o evreilor era mai permisiva si asta din cauza impietririi inimii lor. Evanghelia este invatatura celor care sunt crestini

| BogdantheDreamer a răspuns:

"Deosebirea radicala si esentiala intre idol si icoana sta in faptul ca idolul e reprezentarea confectionata a fortelor imanente ale naturii. Omul insusi e conceput ca fiind cu totul stapanit de ele sau incadrat in ele, chiar daca sta pe treapta cea mai inalta in cadrul naturii care le totalizeaza. Idolul nu e un mijloc prin care inchinatorul transcende (trece peste) natura fatala, in care este el insusi incadrat. Idolul este concluzia religioasa a conceptiei panteiste, careia Spinoza i-a dat ex­presia cea mai pregnanta in formula : Deus sive natura.

Icoana dimpotriva, este semnul realitatii transcendente a lui Dum­nezeu, cea mai presus de natura. Ea exprima credinta ca Deus est super natura. Icoana il ajuta pe inchinator sa implineasca actul unei trans­cendente a naturii."

https://www.crestinortodox.ro/......68866.html

| Mircea08 explică (pentru BogdantheDreamer):

Asta e abureala maiestre! Fa bine si judeca cu creierul tau si nu mai lasa pe altii sa-ti bage in cap toate gunoaiele. Ia uite ce scrie aici :
"Ca unii care au schimbat adevărul lui Dumnezeu în minciună şi s-au închinat şi au slujit făpturii, în locul Făcătorului, Care este binecuvântat în veci, amin!"
(Epistola catre Romani a Sf. Apostol Pavel – 1/22-25)
Scrie sa nu slujesti FAPTURII, ci FACATORULUI, adica nu creatiei ci creatorului. Sfintii, ingerii si tot ceea ce mai este desenat pe icoane sunt creatie nu creatori!
Rugaciunea asta nu este adresata unui sfant?:
Rugăciune de încredinţare sfântului Anton
"Sfinte Antoane, prietenul şi ocrotitorul meu, îţi încredinţez trupul şi sufletul meu, tot ce gândesc şi fac, îndur şi sufăr, viaţa şi moartea şi tot ce mă priveşte. Recunosc că nu sunt vrednic de grija ta; dar tu ai ajuta atâţia păcătoşi: ai milă şi de mine. Iată, în mâinile tale pun mântuirea mea pământească şi pe cea veşnică; ţie îţi încredinţez sufletul meu, pe care Isus l-a răscumpărat cu preţul atât de scump al sângelui său. Părintele meu sfânt, păstrează-mă sub ocrotirea ta şi dobândeşte-mi iertarea păcatelor,..."
(CONDAC, glasul al 8-lea. )
A-i Incredinta trupul si sufletul inseamna cumva transcendere peste natura fatala? Ce mai poate comenta Spinoza in fata unei certitudini?
Daca imi raspunzi, fa-o cu cuvintele tale nu cu formule manipulatoare ale altora
......Multumesc!

| BogdantheDreamer a răspuns (pentru Mircea08):

" păstrează-mă sub ocrotirea ta şi dobândeşte-mi iertarea păcatelor" Adica sa se roage Tatalui pentru iertare.
Inca odata: Sfintii, Maica Domnului, insasi Iisus Hristos, sunt mijlocitorii nostri catre Dumnezeu Tatal. Hristos a spus: "Nimeni nu vine la Tatal decat prin mine"
Iar noi, crestinii ne punem nadejdea in toti sfintii ca se vor ruga pentru noi si pentru iertarea pacatelor noastre.

Daca vrei sa intelegi bine! daca nu iarasi bine.

| Mircea08 explică (pentru BogdantheDreamer):

Am inteles, dar sfintii nu sunt mijlocitorii nostri deoarece Iisus este SUNGURUL mijlocitor
"Căci unul este Dumnezeu, unul este şi Mijlocitorul între Dumnezeu şi oameni: omul Hristos Iisus,"
(Epistola intaia catre Timotei a Sf. Apostol Pavel – 2/5)
Arata-mi si tu un citat in care spune ca sfintii sunt mijlocitorii nostri

| Lion56 a răspuns (pentru BogdantheDreamer):

"Hristos a spus: "Nimeni nu vine la Tatal decat prin mine"
Iar noi, crestinii ne punem nadejdea in toti sfintii ca se vor ruga pentru noi si pentru iertarea pacatelor noastre." Pai cum e atunci? Hristos sau toti sfintii? Nu de alta dar ambele nu pot fi. Este scris clar, chiar versetul dat de tine. Si apostolii pe pamant, i-au oprit imediat pe cei care au incercat sa li se inchine, indemnandu-i sa se roage numai lui Dumnezeu.

| pacatosulBogdan a răspuns (pentru Lion56):

"indemnandu-i sa se roage numai lui Dumnezeu." Unde scrie in Biblie ca numai lui Dumnezeu sa ne rugam?
Evreii se rugau si se inchinau lui Hristos, fara ca unii dintre ei sa stie ca El este Dumnezeu din fire, ci credeau ca este un invatator sau unul dintre profeti. Numai apostolii stiau cu siguranta acest adevar, ca Hristos este Dumnezeu, fiindca li se descoperise de Sus, vezi Matei 16, 16-17.
La Sf. ioan Botezatorul venea tot Ierusalimul sa se boteze si sa-si marturiseasca pacatele, fiind cinstit ca prooroc.
Asta dovedeste ca evreii aveau un cult al sfintilor sau al dreptilor lui Dumnezeu, pe care voi neoprotestantii nu-L aveti.

| BogdantheDreamer a răspuns (pentru Mircea08):

"Asadar, mijlocirea lui Hristos pentru mântuirea noastră este alta decât cea a sfintilor. Vedem, de exemplu, ca insusi Sfantul Apostol Pavel se numeste „mijlocitor" : "În numele lui Hristos, aşadar, ne înfăţişăm ca mijlocitori, ca şi cum Însuşi Dumnezeu v-ar îndemna prin noi". (II Cor 5:20). De asemenea, ingerii sunt numiti „mijlocitori": „Dacă atunci se află un înger lângă el, un mijlocitor între vii, care să-i arate omului calea datoriei" (Iov 33:23). Mai mult decat atat, apostolii sunt numiti si mantuitori: „Pe altii, smulgandu-i din foc, mantuiti-i" (Iuda 1, 23); „Doar voi izbuti să aţâţ râvna celor din neamul meu şi să mântuiesc pe unii dintre ei" (Romani 11, 14); „Ia aminte la tine însuţi şi la învăţătură; stăruie în acestea, căci, făcând aceasta, şi pe tine te vei mântui şi pe cei care te ascultă".(I Tim 4, 16)'

| Mircea08 explică (pentru BogdantheDreamer):

Scrie ca : "Căci unul este Dumnezeu, unul este şi Mijlocitorul între Dumnezeu şi oameni: omul Hristos Iisus,"
UNUL este mijlocitorul INTRE DUMNAZEU SI OAMENI! Apostolul Pavel era intermediarul prin care Dumnezeu ne trimitea cuvantul. Pavel nu intervenea pentru noi la Dumnezeu, eventual se ruga pentru unii sau altii dar asta o poate face oricine.
Chestia din cartea lui Iov era inainte de a veni Mijlocitorul, si faptul ca faci apel la vechiul testament arata ca nu iti ajunge invatatura lui Iisus ceea ce inseamna ca nu ai inteles-o sau nu esti crestin, si in acest caz noi doi nu prea avem ce ne spune
In legatura cu mantuirea este la fel - AVEM UN SINGUR MANTUITOR, si nimeni nu se va putea mantui decat prin El. Daca si scest lucru se mai poate pune in discutie e grav. Eu stiu ca toti popii se cred mantuitori, izbavitori de pacate, duhovnici, prea sfinti, dar noi vorbim aici de Evanghelia lui Iisus nu de afacerile popilor

| pacatosulBogdan a răspuns:

Nu! Nu existau pe vremea aceea icoane, asa cum avem astazi, ci versetul se refera la dumnezeii neamurilor pagane, ale caror reprezentari idolatre puteau contamina credinta monoteista si intru adevar a evreilor. Exemplu de idol: vitelul de aur.
O icoana nu poti sa o numesti idol, decat in cazul in care vrei sa pacatuiesti hulind pe Hristos, caci asta marturiseste icoana, ca Dumnezeu-Cuvantul s-a intrupat si s-a salasluit intre noi. Ioan 1, 14.
A nu ne inchina lui Hristos-Dumnezeu, a carui umanitate unita cu dumnezeirea sa este reprezentata in icoane, este o lipsa de credinta si de evlavie fata de El.

| Mircea08 explică (pentru pacatosulBogdan):

Ai spus ca "a nu te inchina la Iisus este o lipsa de evlavie fata de el "
Iisus a spus :
"Atunci Iisus i-a zis: Piei, satano, căci scris este: "Domnului Dumnezeului tău să te închini şi Lui singur să-I slujeşti".
Sfânta Evanghelie după Matei – 4/10
A spus sa slujim NUMAI LUI DUMNEZEU, si a mai spus si cum sa ne inchinam, cuvant cu cuvant in rugaciunea "Tatal nostru"
Ai mai spus ca umanitatea lui Iisus unita cu Dumnezeirea sa, este reprezentata in icoane - MANIPULARE PENTRU COPII DE GRADINITA. Pai daca vine unul si spune o fraza fara inteles inseamna ca e adevar? Imagineaza-ti umanitatea cuiva unita cu Dumnezeirea ZUGRAVITA IN ICOANE!?!? Au ajuns pictorii sa picteze ceea ce nu se vede si nu stiu eu?
Renuntati la copy-paste si spuneti cu cuvintele voastre ce aveti de spus - lasati geniile sa bolmojeasca in legea lor.
Daca in vremea aceea nu era nevoie de icoane de ce acum este nevoie si nu prea se mai poate fara ele?

| pacatosulBogdan a răspuns (pentru Mircea08):

Inca o data iti spun, poate bagi la cap: a nu te inchina Mantuitorului Iisus Hristos reprezentat in icoane inseamna lipsa de credinta, adica ateism, si lipsa de evlavie si de cinstire a Sa. Fiindca El ne cere sa-L cinstim ca pe Tatal.

"Ioan 5:23 Ca toti sa cinsteasca pe Fiul cum cinstesc pe Tatal. Cine nu cinsteste pe Fiul nu cinsteste pe Tatal care L-a trimis."

Nu sunt eu de vina ca nu esti capabil sa faci deosebirea dintre fiinta si reprezentare! In icoana nu este fiinta lui Dumnezeu si nici nu consideram icoana ca pe Dumnezeu, ci ma inchin Persoanei reprezentate in icoana, iar cinstirea si inchinarea mea merg la prototipul ei, adica la Persoana reprezentata. In acest sens, a nu te inchina lui Hristos reprezentat in icoana este ateism si lipsa de cinstire a Sa.
Iisus Hristos, Dumnezeu-Cuvantul s-a intrupat si s-a facut Om, si am vazut slava Sa, spune Sf. Ap Ioan, ca a Unuia-Nascut din Tatal. Iisus Hristos este "chipul lui Dumnezeu cel nevazut" (Coloseni 1, 15) si cine L-a vazut pe Hristos, L-a vazut pe Dumnezeu-Tatal. (Ioan 14, 9)
Deci poti sa pricepi ca Hristos-Dumnezeu s-a intrupat, deci este si Om si are chip, deci poate fi reprezentat in icoana? In timpul VT, Dumnezeu nu se intrupase, deci oameni nu-L puteau reprezenta, ceea ce nu mai este cazul acum, cand suntem sub har si sub Noul Testament, al carui unic mijlocitor este Hristos, prin jertfa Sa de pe Sfanta Cruce.
In Hristos, umanitatea Sa este unita dupa ipostas cu dumnezeirea Sa, de aceea inchinandu-ne umanitatii Sale reprezentata in icoana, aducem inchinare lui Dumnezeu-Cuvantul.
Problema ta este ca nu acepti Dumnezeirea Fiului...n-ai nicio treaba cu crestinismul, atat timp cat nu poti marturisi precum Ap. Petru la Matei 16, 16, ca Hristos este Fiul lui Dumnezeu celui viu; Fiu din fire, pentru ca este nascut din El.
Esti eretic arian de moda noua, adica iehovist, deci cum ai putea tu sa lasi ereziile in care baltesti si sa accepti adevarul marturisit de Dumnezeu prin Biblie si Predanie in Sfanta Sa biserica, pe care a castigat-o cu pretul sangelui Sau...
Tu, ca iconomah, traiesti in perioada de mai inainte de intruparea Cuvantului, cand nu existau icoane.

| Mircea08 explică (pentru pacatosulBogdan):

Unde scrie ca a nu te inchina la icoana lui Iisus este ateism?
De fapt ce conteaza o minciuna la cineva care din lipsa de argumente ataca persoana - A ataca persoana si nu subiectul nu este prea ortodox!

| pacatosulBogdan a răspuns (pentru Mircea08):

Ti-am spus ce esti - un eretic, ideile tale fiind eretice, nu te-am atacat ca persoana! Nu ma intereseaza persoana ta!
Sfantul Apostol Pavel spune foarte clar la Tit 3, 10-11:
"De omul eretic, dupa intaia si a doua mustrare, departeaza-te,
Stiind ca unul ca acesta s-a abatut si a cazut in pacat, fiind singur de sine osandit."
Asta voi face si eu: iti dau ignore de-acum incolo!

| gabriielaaa a răspuns:

Icoanele sunt doar o fereastră ce omul poate asemna chipul Domnului eu una asa cred nimeni nu a spus inchinativa acestei icoane ca este Domnul. Când lom o icoană o alegem pe ceea ce ne place si asa cum îl vedem pe Domnu sau... Avem dreptu să nil imaginam si să avem un exemplu asa că nu asimilez statuile zeilor sau idolilor cu cele sfinte cum ar fi crucea sau o imagine ce ilustrează o fereastră închinată crestinismului.

| Mircea08 explică (pentru gabriielaaa):

Nu am spus nimic de inchinatul la icoane, am intrebat doar daca citatul se refera la icoane sau nu. Daca se refera la icoane este limpede ca oamenii nu trebuiau sa-si facva asa ceva

| gabriielaaa a răspuns (pentru Mircea08):

Eu am spus ce cred.