| MeisterSchnitzel a întrebat:

În timp de ateii se străduiesc să vină cu un argument decent împotriva creștinismului, vin eu cu o întrebare, adresată tot creștinilor:
Dumnezeu, ca izvor al realității, trebuie să fie perfect. O parte din a fi perfect este a nu depinde de nimeni, a fi auto-suficient. Or, o astfel de ființă nu poate fi alcătuită din părți, din moment ce asta înseamnă că întregul depinde de părțile sale pentru a exista, iar dacă părțile dispar sau se despart, întregul încetează și el să mai existe.
Eu, de exemplu, nu sunt o ființă perfectă. Sunt alcătuit din mii și milioane de atomi care, dacă ar înceta să existe, aș dispărea și eu. Depind astfel de ei.
Dar Dumnezeu cum poate fi atunci alcătuit din trei?

5 răspunsuri:
| mODIN a răspuns:

Tatal = perfect si indivizibil
Fiu = manifestarea materiala a acestuia
Duhul Sfant = forta care face legatura intre ele

Imi place sa dau exemplul cu cifrele cand vine vorba de subiectul asta:

Conceptul de "5" = perfect si indivizibil, pentru ca e un numar, nu are cum sa fie altfel
Semnul grafic care reprezinta numarul 5 pe caiet = manifestarea materiala a acestuia
Mana si pixul celui care scrie acel semn pe o foaie de hartie = forta care face legatura intre ele

Eu asa inteleg Treimea.

| MeisterSchnitzel explică (pentru mODIN):

Înțelegerea tradițional creștină a Treimii este că Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt sunt trei persoane diferite ale aceleiași ființe. Fiul nu este văzut ca o "manifestare materială a acestuia", deoarece a existat și înainte de Întrupare (Întruparea e și ea o problemă, fiindcă presupune existența potențialului în Treime) și este o persoană de sine stătătoare.
Dar chiar și presupunând că definiția ta este corectă, nu uita că asta înseamnă că numai Tatăl este Dumnezeu, iar nu Treimea, care depinde de Sfântul Duh să existe.
În plus, să nu uităm că Fiul S-a născut din Tatăl, ceea ce presupune o relație de cauzualitate - Tatăl L-a cauzat pe Fiul, născându-L, deci Fiul depinde de Tatăl.
Edit: Faptul că nașterea Fiului a fost atemporală nu invalidează ce am zis.

| EestiSodalane a răspuns (pentru MeisterSchnitzel):

Aș adăuga aici la răspunsul tău dacă îmi permiți.

"Tatăl l-a cauzat pe Fiul deci Fiul depinde de Tată".

De fapt atât Fiul depinde de Tatăl cât și Tatăl de Fiul. Pentru că Tatăl nu poate fi Tatăl fără un Fiu, așa cum izvorul unui râu nu poate fi izvor fără râul care izvorăște din el așa cum nici râul nu poate fi fără izvor.

Persoana Tatălui este cel care naște pe Fiul și purcede pe Duhul Sfânt, dar persoana Tatălui se identifică complet cu poziția de Tată deci nu poate fi fără un Fiu. Tatăl nu poate fi altceva decât Tatăl așa cum nici Fiul nu poate fi fără Tatăl. Persoana fiecăruia există doar în relație cu celelalte, fără relație n-ar fi nici persoana.

Nu intru mai mult în asta, dar de aici ne tragem ontologia creștină și despre persoana umană. Persoana umană există doar în relație cu alte persoane umane, nu de la sine.

În plus, întreaga idee de "Dumnezeu depinde de X sau Y" este anulată de absoluta libertate a persoanei lui Dumnezeu Tatăl. Nu doar Tatăl este Dumnezeu pentru că Tatăl se dăruiește complet cu întreaga Sa dumnezeire Fiului. Așa putem spune că Dumnezeu este unul. Nu doar pentru că sunt o singură ființă sau că au o singură voie ci mai ales pentru că Cel care se daruieste complet este Tatăl Fiului care se dăruiește complet înapoi Tatălui și tot așa. Această dăruire este una ca să zic așa. Dar persoanele Treimii sunt 3 pentru că această dăruire nu se poate face decât unei alte persoane la fel de libere. Astfel Dumnezeu este unul și 3 persoane în același timp. happy

| RAY a răspuns:

Faza cu 3\1 nu au înțeleș nici primi creștini, dar trebuia că nu au avut de ales

| EestiSodalane a răspuns:

Aici e ceva mai greu de înțeles, dar Dumnezeu nu este alcatuit din 3. Dumnezeu este unul, Tatăl, care în iubirea Sa pentru Fiul se dăruiește complet Fiului, Dumnezeirea întreagă fiind în Dumnezeu Tatăl, dăruindu-Se complet Dumnezeu-Fiului, iar iubirea Tatălui se dăruiește complet în Sfântul Duh. Fiul și Duhul Sfânt dăruiesc înapoi iubirea și asta este viața și dacă pot spune așa, ființa și logica Sf. Treimi.

Dumnezeu nu este ca un triunghi. De fapt nu poate fi reprezentat schematic. O astfel de schemă ar fi imposibilă. Până și în cuvinte este de cele mai multe ori dificil de înțeles la început. Ca să înțelegi trebuie să renunți la orice prejudecăți ai ca să poți înțelege taina asta. Baza Trinității este relația de iubire între Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt.