Variantele 2, 3 si 4 sunt corecte, daca Dumnezeu nu ar fi intervenit, rasa umana nu ar fi existat, Dumnezeu intervine doar individual pana ce planul Sau isi va ajunge finalul. Deci, 2, 3, 4. Liberul albitru functioneaza in fiecare caz, poti cere ajutorul lui Dumnezeu sau nu iar Dumnezeu intervine in functie de SINCERITATEA TA, atentie el stie cat de reala si sincera este cererea ta ca sa raspunda la ea.
Nu exista o teologie universala, nici macar o teologie valabila pentru toti crestinii.
Credeam insa ca teologia crestina, la ea ma refeream, accepta cu precadere o anumita varianta cand vine vorba de problema asta.
Eu stiam ca e vorba de varianta 4 : "Raul ca absenta a binelui."
"Raul ca absenta a binelui"... si cand acel zeu comite rele, e tot absenta binelui? Nu prea e compatibila treaba asta cu un zeu atotorice.
Nasoalele comise de el sunt tot timpul bune?
Sclavia spre exemplu e ok sau nu? Acel zeu zice ca e ok iar noi oamenii zicem ca nu e ok.
In acest caz, cine are dreptate si cine greseste?
Varianta a patra e valabila pentru catolicii care se lasa ghidati de Sf. Augustin si Toma de Aquino. Nu toti teologii crestini gandesc asa, vezi http://en.wikipedia.org/wiki/Problem_of_evil#Augustinian_theodicy
Asa cum vad eu lucrurile, raspunsul 2 este cel mai logic.
Nu putem stii ce este rau si ce este bine (adica daca un eveniment este bun sau rau) decat daca cuoastem planul in totalitate.
De exemplu, daca ai un copil mic si ii faci un vaccin, el o sa creada ca e ceva rau. Dar per ansamblu, durerea este relativ mica si trece repede, iar beneficiile sunt mult mai mari.
Nu stiu exat.Cred ca fara rau,nu functioneaza nimic,nu crezi? ma uit la priza de electricitate acum si ma gandesc ca daca scot nulul sau negativul, nu merge nimic. E mort tot, nu e curent electric. Raul, negativul se amplifica sau pare mai accentuat din scaderea de tensiune si afecteaza aparatura. Deci nu e de la dzeu nimic, e de la centrala.
Bineinteles. Raul este absenta binelui. Iti dau exemplu:
O societate, grup de oameni, secta, etc. urmeaza caile Domnului si respecta cele 10 porunci. Totul este in armonie, deoarece legile sunt perfecte, toata lumea fericita, etc.
Grupul de indivizi numarul 2 este opusul primului. Calitatea vietii, speranta de viata scazuta, disconfortul, etc. Comportamentul acestora este clar ca are ca si cauza absenta "binelui Divin"
Considerand declinul crestinismului in Europa de Vest, s-ar zice ca relatia intre speranta de viata si credinta in cele Zece Porunci este faptic inversul a ceea ce ai postulat mata.
"Raul este absenta binelui"... cand zeul tau comite fapte rele, ce anume experimenteaza el... absenta raului?
Sau orice zice zeul tau e automat bine? Spre exemplu, zeul tau zice ca sclavia e ok. Asa e? Noi oamenii (majoritatea) in prezent consideram ca sclavia nu e ok.
Cine are dreptate in acest caz, noi sau zeul tau?
Hai sa luam un alt caz. Sa zicem un viol in devenire. Zeul tau decide sa nu intervina chiar daca e la locul faptei si poate sa salveze victima. Alege sa respecte libertatea persoanei care violeaza si sa ignore victima. Consideri o asemenea decizie ca fiind buna?
Cineva mi-a zis ca daca poti face un bine si nu il faci, comiti un pacat. Zeul tau comite un pacat in cazul unui viol daca alege sa nu intervina? Daca da, inseamna ca acel "rau" comis este absenta "binelui"? Un zeu ca al tau nu e compatibil cu asa ceva.
E cam penibila comparatia ta, nu crezi? Toate exemplele voastre sunt negativiste si in defavoarea Divinitatii.
Hai sa iti spun eu ceva: Dumnezeu nu se afla in antiteza cu omenirea. Dogmele crestine ne invata ca noi vom raspunde pentru faptele noastre, nu Dumnezeu. Voi il trageti la raspundere pe Dumnezeu ca de ce permite un viol si ca de ce mor copii de foame in Africa? . Oamenii au aceste calitatii nu Dumnezeu . Oamenii fura, ucid, violeaza, sunt ignorantii, etc. Dar vom raspunde cu totii pentru faptele noastre.
Nu ai raspuns la ce ti-am cerut.
Consider ca răspunsul corect il are numai Dumnezeu, deci nu pretind ca la mine e adevarul sau ceva de genul dar as opta pentru o combinație intre 1 si 2. Da Dumnezeu a lăsat liberul arbitru si o mare parte din ce se întâmpla este rezultatul alegerilor greșite, dar totuși niciunul din acele rele nu se întâmpla fara ca Dumnezeu sa aibă ceva de zis in privința aceea, fara sa fie parte dintr-un plan. Celelalte 2 opțiuni nu le consider valabile, nr 3 pentru ca Lucifer este folosit de Dumnezeu ca unealta in unele cazuri, nu începe el sa faca rău oamenilor de capul lui, implicarea lui voluntara e aceea ca ii îndeamnă pe oameni la alegeri greșite (vezi nr 1), alegeri care aduc acele nenorociri peste ei, iar nr 4 pentru ca Biblia spune ca Dumnezeu e peste tot, adică absolut peste tot, deci nu prea are cum sa existe o absenta a lui Dumnezeu in unele locuri.
In opinia mea cred ca noi vrem sa dam vina pe Dumnezeu pentru faptele noastre. Iti dau tie in cap dar e de vina Dumnezeu ca mi-a permis asta. Nu este insa de vina Dumnezeu cand promovez la munca pentru ca eu am facut-o singur. Ceva de genul... Cred ca Dumnezeu are treburile Lui cu intregul Univers, nu sta sa ne tina pe noi de manuta...