Gandirea critica, bineinteles, face pilaf din Biblia interpretata in mod literal-fundamentalist.
Nu neaparat.Sunt multi oameni de stiinta si oameni foarte invatati in general care cred in Dumnezeu.Profesoara mea din literatura din liceu de exemplu, avea vreo 9 doctorate si e probabil cea mai credincioasa femeie pe care am intalnit-o.
Romani 7:18 Căci a voi se află în mine, dar a face "binele" nu aflu;
in versetul 23 spune: luptându-se împotriva "legii minţii mele"
Vedem ca mintea poate sa se indrepte spre bine. Aici intra in joc nu doar mintea ci si binele. Cum se leaga mintea cu bienele este iarasi o poveste. Aici intram in teme de constiinta, moarala, etica.
Socrate vorbeste de BINELE SUFLETULUI. Acest bine moral trebuie sa fie stimat si ordenat pe sacara cea mai inalta a valorilor. Este ceea ce convine, pentru ca sunt si lucruri care sunt contra si nu convin. Care imbolvnavesc, slabesc si etc. Se cheama epimelea heautou sau terapheia a lui psique(suflet). Ei spun ca aceasta facultate(nous) nu este doar o facultate ci si o casa (ousía). Origen din Alexandria vorbeste de suflet ca o casa. Antropologia lui este triadica.
Logica propoziționala te ajuta se iei decizia corecta.
https://www.youtube.com/watch?v=iGp-4eHPP3s
https://youtu.be/gsi6QeziTcM
https://youtu.be/Sf3TFZJy4Yg
https://www.youtube.com/watch?v=vKe0UKSpNQQ
Insa ce sa intampla cand o iei pe cea gresita si cum constiinta intra in joc este mai complicat. Aici vedem ca intelectul cu morala se intalnesc. Iar aici ar trebui sa vorbim de sentimente. Socrate vorbeste despre afectiuni morale. Ceea ce este la moda este sa se puna un apelativ rau sufletului concupiscent. Insa omul asa cum are nevoie de intelepciune asa si de moarala. Lor Prometeu le-a adus psique insa noua Pneuma.
Vezi Marea Morală de Aristotel.
Nu cred că cineva cu 9 doctorate predă la liceu.
Nici măcar profesorii universitari de la Collège de France nu au 9 doctorate.
Asta urma sa zic si eu. Nu cred ca are nimeni 9 doctorate
Si ca sa predai la liceu ai nevoie doar de masterat din cate stiu.
Sunt pocăiți care au doctorate în domenii tehnice, medicale, și atei care au doctorate în aceleași domenii. la fel cum sunt oameni fără 8 clase credincioși, dar și oameni fără 8 clase necredincioși.
Nu cunoașterea multor lucruri te îndepărtează de Dumnezeu ci mândria, aroganța și orgoliul.
'Mi-am pus inima sa cercetez și sa adâncesc cu înțelepciune tot ce se întâmplă sub ceruri: iată o îndeletnicire plina de truda la câte supune Dumnezeu pe fii oamenilor. Ecleziast1:13
Cercetați toate lucrurile și păstrați ca este bun. 1 Tesaloniceni 5: 21
Crede și nu cerceta nu e din Biblie.
Pasiunile intelectuale nu îl pot deranja pe Creatorul nostru care e cea mai geniala inteligenta din întreaga existenta.
Total greșit. Cunoașterea te apropie de Creator. Dacă ești prost, doar iei lucrurile ca atare și gata. Creatorul te-a făcut după chipul și asemănarea lui. Deci, nu te vrea prost.
Aveam un profesor de tehnologie (!) in liceu, care la fiecare doua ore tinea sa ne spuna ca a studiat la Sorbona. Se pare ca noi eram ceva mai inteligenti ca asta, nu-l credea nimeni.
"Creatorul nostru care e cea mai geniala inteligenta din întreaga existenta."
Ca sa fii inteligent/genial, presupune sa ai capacitatea de a gandi. Spiridusul crestin, atata timp cat e atotstiutor, si implicit stie tot ce se va intampla, nu poate gandi, ci trebuie sa urmeze un program prestabilit. Nu are optiuni, deci nu are ce gandi.
Nu "pasiunile intelectuale" departeaza omul de Dumnezeu (numele proprii se scriu cu initiala majuscula! - nota pentru tine!), ci mandria si vointa rea. In Biblie scrie ca "Dumnezeu celor mandri le sta impotriva, iar celor smeriti le da har." - 1 Petru 5, 5
Ce e nebunesc pentru om e înțelepciune pentru Dumnezeu, gen Iona care a stat în burta unei balene și multe alte fantezi care par nebunești dar realitati biblice
Ai combinat versete diferite:
"ceilalți ucenici i-au zis:Am văzut pe Domnul! Dar el a raspuns: dacă nu voi vedeai mâinile Lui semnul cuielor și dacă nu voi pune mana mea în coasta Lui, nu voi crede! a venit Iisus. a zis lui Toma: Adu- ți degetul încoace și uita- te la mâinile Mele și adu- ți mana în și pune- o în coasta Mea și nu fii necredincios ci credincios... PENTRU CĂ M- AI VĂZUT AI CREZUT. FERICE DE CEI CARE N- AU VĂZUT ȘI AU CREZUT. Ioan 20- 21
Ferice de cei săraci în duh căci a lor este împărăția cerurulor- Matei 5 :3
Tot Ioan spune
Petru s- a întors și a văzut venind după ei pe ucenicul pe care îl iubea Iisus. Ucenicul acesta este cel ce adeverește aceste lucruri și care le- a scris. IOAN 21- 20, 24
Hristos a răspuns provocării lui Toma dar a dorit ca și generațiile ulterioare sa creadă învierea lui și Ioan a consemnat ca martor ocular evenimentele la care a fost parte. Tot ce știm despre istoria antica știm din documente scrise atunci și copiate ulterior, unele copii pastrandu- se.
Săraci în duh nu înseamnă săraci cu duhul adică prosti ci oameni care își recunosc sărăcia spirituala, nevoia de mai multa cunoaștere spirituala.
Nu și nu există pasaje care sa vorbească despre asta. Ce-l îndepărtează pe om de Dumnezeu este mândria și patima.
Daca ai 9 doctorate si esti crestinopat, trebuie sa ramii "umil" si sa nu te mindresti cu doctoratele alea. Bine ca nu e femeie de servici...
Cum explica filologul Adrian Papahagi, cunoscător de greaca și ebraica pasajul in cartea sa Geneza și înviere, p 165:
Ptohai to pneumatic e un dativ fără prepozitie și s- ar traduce mai degrabă " întru Duhul" fericiți cei săraci întru Duhul. 'macarioi " pe care noi îl traducem prin fericiți înseamnă" binecuvântați, cum e în engleza, " blessed" Așadar fericirea e un har. Cei săraci ți de sine fac loc duhului și prin aceasta sunt binecuvântați și fericiți. Deci prima dintrefericirile de pe munte lauda oamenii s-a scuturat de păcate, s- a sărăcit de patimi, s-a dezbrăcat de slava deșartă și lasă Duhului sa pătrundă. Prima fericire ar putea fi psrafrazata astfel: Ferice de cei care s- au golit de sine și s- au umplut de Duhul Sfânt.