Interesanta intrebarea, dar stiu ca disputa este destul de veche (apropo de argumentul moral al existentei lui Dumnezeu) si lamurita oarecum, din perspectiva unora. E drept, ne place sa o lungim, datorita preconceptiilor. Eu sunt uimit si fascinat de delfini, fara sa ii consider morali. :)
Daca rezumam moralitatea, definind-o ca pe capacitatea de a face distinctia dintre bine si rau, cu capacitatea de a alege, mi-e greu sa cred ca delfinii sunt finte "morale".
Exemplul tau nu poate fi o dovada in sine, mai ales ca exista si contra-exemple:
Se stie ca delfinii sunt capabili de relatii sexuale fortate, violente, violuri in grup cum am spune pe aici prin cartierele noastre. http://booksandjournals.brillonline.com/......996x00026. Ei fac asta si in perioadele in care femelele sunt insarcinate, determinand pierderea sarcinii.
Citeam ca dragutii de delfini sunt capabili sa atace oamenii, din aceeasi dorinta sexuala nestapanita. https://www.aardvarknyc.com/about/dolphins-rape-people/ https://www.youtube.com/watch?v=COuJJBibGWM https://www.youtube.com/watch?v=HLEb-iCQqec Stiti si episodul cu Demy Moore, right?
S-a observat si faptul ca delfinii ucid puii marsuinilor siale altor fiinte marine, fiinte inocente! http://www.telegraph.co.uk/......perts.html De ce nu, din plictiseala, ei pot si juca volei cu puii altor specii... http://www.upi.com/......245038700/
Delfinii isi ucid si proprii pui. http://www.independent.co.uk/......7111.html, http://www.susanscott.net/OceanWatch1998/aug03-98.html, Citeam ca unii cercetatori cred ca motivatia este aceeasi cu a leilor.
Cica singura specie marina care ucide din placere este tot delfinul: http://scribol.com/......s-for-fun. Cum, mai inteligenti si mai rai?
Credem noi ca delfinii sunt fiinte morale? Desigur ca nu, cel putin nu in modul in care intelegem moralitatea la oameni. Sunt inteligenti, mai inteligenti decat alte specii, au anumite emotii, reactioneaza instinctual - atat intr-o directie cat si in cealalta (bine rau) dar asta nu ii face morali. Si, apropo de actele de aparenta bunatate, ele sunt intamplatoare si nu un patern. Iar acestea sunt valabile si la alte specii, in masuri diferite.
Cred ca am face o mare greseala daca am delimita moralitatea de inteligenta, apropo de cei ce vor sari in sus. Dumnezeu ne-a dat posibilitatea de a alege dar si uneltele pentru a o face. Inteligenta delfinului ne poate induce in eroare. Faptul ca nu cred ca poate fi comparat cu noi apropo de moralitate nu il face mai putin fascinant.
Exact, aici e raspunsul ce chiar ma asteptam (ca raspuns educat din partea cuiva teist) si merita funda! Motivul e ca inainte de toate prezinta surse (in fapt stiam pozitiile de "imoralitate" a lor, doream sa pun raspunsul pentru cei ce zic ca "delfinii reactioneaza bine doar din instinct")!
Partea cheie e ca mi se pare un raspuns ce concluzioneaza bine:
"Credem noi ca delfinii sunt fiinte morale? Desigur ca nu, cel putin nu in modul in care intelegem moralitatea la oameni." (stiu, e putin taiat citatul tau, dar este cred ca aceasta parte din concluzie am fi amandoi de acord!)
Scuze, am adaugat ceva si dupa, tocmai in ideea ta. Cei care spun ca delfinul reactioneaza doar instinctual cred ca se inseala. Inteligenta are legatura cu capacitatea de a alege, atat in directia buna cat si in cealalta!
Atunci oamenii de ce sunt considerate ființe morale_
Nu există cazuri în care oamenii sunt capabili de relații sexuale forțate și foarte violente? Violuri în grup? Orgii?
Nu ucid oamenii alte animale, chiar dacă nu depinde de supraviețuirea lor? Nu ucid oamenii din pură plăcere?
Nu ucid oamenii alți oameni?
Nu sunt oamenii capabili de cele mai mari distrugeri? Nu au creat oamenii cele mai puternice arme de distrugere în masă? Nu oamenii au creat războaiele? Oare nu oamenii au aruncat bombe nucleare asupra altor oameni?
Nu mă înțelege greșit, după părerea mea, delfinul nu este o ființă ce poate fi considerată morală, din simplul motiv că moralitatea este o însușire a ființelor umane. Doar o ființă umană ar putea alege răul, între bine și rău.
Doar că exemplele oferite de tine nu sunt foarte concludente.
Teardrop, nu are nici o legatura cu superioritatea. Dar observ ca ai prea mult timp liber si incerci sa il spargi pe spinarea celor care mai si muncesc. Te rog sa te abtii de la observatii nesimtite sau te vei trezi acolo unde le este locul celor care isi permit sa insulte in mod gratuit si iresponsabil.
PS: primul avertisment.
Dar tu nu timpul liber ți-l "spargi" pe TPU? sau să înţeleg că stai pe internet pe siteuri random în timpul serviciului? Nu de asta eşti aici, fiindcă ai timp liber? Nu eşti aici pentru a intra în discuţii? Dacă nu, atunci nu te obligă nimeni. Pur şi simplu puteai să ignori răspunsul meu şi eu aş fi uitat că ţi l-am adresat vreodată.
PS: Te rog să îmi arăţi unde te-am insultat.
He, he, daca delfinii protejau un rechin sa fie prins de om, mai aveam discutia asta? In cazul ipotetic in care un om ratacit intr-o barca pe mare aproape reuseste sa prinda un pui de rechin si vin niste delfini si-i rastoarna barca sa scape rechinul, nu era la fel de moral?
Afirmatii dupa care delfinii (sau orice animal) sunt morali sau imorali nu intra nici in categoria celor adevarate, nici in aceea a celor false, ci a celor absurde.
Logica binara are cusururile ei. O propozite (o "judecata de existenta" in limbaj kantian) poate fi nu doar adevarata si falsa, ci poate fi si absurda. Spre exemplu, propozitia "culoarea atomilor de aur este galben" nu este nici adevarata, nici falsa, ci absurda, fiindca nu putem vorbi de culoare in cazul atomilor.
Din aceasta categorie este si aceea cu moralitatea la balene. Numai oamenii pot fi morali. Sau imorali. Sau mai mult ori mai putin morali/imorali. Fiindca moralitatea presupune alegere libera fata de un sistem de valori. Dar balenele nu aleg in mod liber valori. In limbaj scolastic, balenele nu au liber-arbitru. Ele actioneaza din instinct. Leul despre care citim in Biblie ca nu l-a inghitit pe profetul Daniel nu a facut-o din cine stie ce considerente umane, ci a actionat la comanda divina, Dumnezeu suspendandu-i, pentru o vreme, instinctul sau. Dovada e ca acelasi leu i-a halit imediat pe dusmanii lui Daniel.
Parerile teologiei si dreptului coincid, aici. Animalele nu pot fi condamnate penal, indiferent ce fac. Animalele nu sunt subiect de drept, in sens de persoane.
Logica binara nu cred ca are nici o relatie cu moralitatea, deoarece face parte din domeniul matematicii.
Deci sa inteleg ca de fiecare data cand un delfin (sau orice alt animal) ajuta pe cineva poate fi doar "dovada" existentei lui Dumnezeu, nu?
Delfinii din cunoasterea de azi sunt suficient de inteligenti si de asta cel putin creierul lor le permite sa aiba decizii, deci nu fac totul din instinct. Poate ai auzit de Willy (Keiko) - o orca ce se imprieteneste cu un copil. Aici e articolul Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Keiko_%28orca%29
De aceea au "liber arbitru" sau cel putin "puterea de a discerne" intre "bine si rau" si sa ajute alte persoane decat ele insele a fost observat in majoritatea animalelor sociale (inclusiv diferite maimute, elefanti, corbi, etc.)
Cum ai defini moralitatea ca sa excluda animalele? Daca e liberul arbitru, sunt experimente in care cel putin cimpanzeii, delfinii si unele pasari (de genul corbilor) observa individualitatea proprie: http://en.wikipedia.org/wiki/Self-awareness
Să nu uităm că, în Rai, înainte de căderea lui Adam şi a Evei, animalele puteau vorbi, adică Adam le înţelegea, poate chiar filosofa cu ele. Aşadar, eu cred că aceste capacităţi reduse ale anumitor animale de a lua decizii şi de a putea "discerne", într-un fel sau altul, binele de rău, sunt reminiscenţe ale capacităţilor lor de dinainte de cădere, dat fiind faptul că, după cădere, din cauza omului, şi creaţia a avut de suferit, pierzându-şi o grămadă de calităţi şi transformându-se în duşman al omului.
De-asta, cei care se sfinţesc de pe pământ au un oarecare control asupra creaţiei, aşa cum a avut Sfântul Antonie cel Mare, când a observat că un iepuraş îi mânca morcovii din grădină. Atunci, Sfântul l-a pândit, l-a prins de urechi, l-a muştruluit cu blândeţe şi, de-atunci, iepuraşul decât venea şi se oprea la gura peşterii, parcă cerându-i Sfântului de mâncare. Evident că Sfântul îl hrănea, dar iepuraşul asculta de el, exact cum animalele ascultau de Adam în Rai.
DeProfundis99 întreabă: