| Esperança a întrebat:

S-au schimbat legile lui Dumnezeu și acum putem să aducem închinare înaintea unui chip omenesc? Nu se mai consideră lucrul acesta a fi un păcat?
Cum explicați acest verset: Fiindcă n’aţi văzut nici un chip în ziua cînd v’a vorbit Domnul din mijlocul focului, la Horeb, vegheaţi cu luare aminte asupra sufletelor voastre, ca nu cumva să vă stricaţi, şi să vă faceţi un chip cioplit, sau o înfăţişare a vreunui idol, sau chipul vreunui om sau chipul vreunei femei [Deuteronom 4:15, 16]

Răspuns Câştigător
| Dragos_Arapasu_1994 a răspuns:

Legile lui Dumnezeu cu privire la inchinarea pe care oamenii sa I-o aduca nu s-au schimbat.Din versetele citate putem intelege ca Dumnezeu stia ca omul avea sa devieze de la inchinarea adusa in spirit nu prin intermediul chipurilor.Insa faptul ca oamenii ii se inchina unor chipuri,care cred ca mijlocesc pentru ei in fata lui Dumnezeu se inseala. Dumnezeu este unul singur,numele lui este Iehova (limba romana) YHWH (ebraica), numele a fost dezvaluit lui Moise chiar la Horeb cand Dumnezeu I s-a aratat lui Moise, dar inchinarea la idoli sau chipuri dezgustatoare este considerate pacat insa oamenii nu mai stiu ce e pacat si ce nu, asa cum spune Isaia, ei considera binele rau si raul bine adica mai pe inteles:ce are daca ne inchinam la chipuri.Problema e ca omul nu citeste Biblia cuvantul inspirit al lui Dumnezeu unde gaseste tot cce trebuie sa stie ci apleaca urechea la ceea ce cred ei ca e bine.In concluzie :legile lui Dumnezeu nu s-au schimbat,aducerea de inchinare inaintea unui chip omenesc este pacat,insa daca omul afla adevarul si nu se mai inchina chipurilor omenesti este iertat de Dumnezeu prin jertfa fiului Sau, Isus Cristos(adica exista si rezolvare din partea lui Dumnezeu). Legile lui Dumnezeu nu se schimba, se schimba oamenii. Dumnezeu cere sa I ne inchinam numai lui asa cum I-a spus Isus Diavolului cand a incercat sa il ispiteasca, iar atunci cand ne rugam lui Dumnezeu, singurul care mijloceste este Isus Cristos.

44 răspunsuri:
| denispatrik a răspuns:

Este pacat sa iti faci chip cioplit, dar la unele religii icoanele si crucea este considerata chip cioplit.

| Cosmotel a răspuns:

Noi nu ne rugam la icoanele sau statuiele propriu-zise ci ne rugam la cine le reprezinta ele.

| Esperança explică (pentru Cosmotel):

"Si icoanei tale ne inchinam,
Ca la oglindirea sfantului tau chip."
"Cu smerenie cadem la sicriul tau
Prea curata Maica lui Emanuil."

| Empathizer a răspuns:

Da, unele culte crestine exagereaza mult si se inchina la infatisari ale idolilor, chipuri de sfinti, barbati si femei, sau la crucifixul cu trupul lui Isus. Sunt pline bisericile de icoane, iar preotii iti dau sa saruti icoane la diverse ceremonii (nunta, botez etc.). Dar nu toate cultele crestine accepta icoanele.

Iar intre Noul si Vechiul Testament sunt multe alte contradictii. Nu poti sa nu te intrebi de ce Dumnezeu, prin fiul sau, a facut o intoarcere la 180 de grade fata de zicerile dintai. Daca ar fi la scara umana, ai zice ca e un conflict intre generatii.

Răspuns utilizator avertizat
Răspuns utilizator avertizat
Răspuns utilizator avertizat
Răspuns utilizator avertizat
Răspuns utilizator avertizat
| charonmario a răspuns (pentru DanionM):

Icoana este idol christos este inlocuit cu o bucata de lemn. De ce sa pup o bucata de lemn pictata de mana omului cand ma pot ruga direct lui cristos Dumnezeu nu are nevoie de surogate inlocuitori asa ca ori ce ai zice e departe adevarul de ceea ce crezi tu

| milan9 a răspuns (pentru charonmario):

Cei care aduc ca argument împotriva icoanelor porunca a doua din Decalog confundă mozaismul iudaic (identificat în istorie cu 1500 de ani înaintea creştinismului) cu creştinismul! Ei trebuie să înţeleagă faptul că această poruncă avea un singur scop practic, valabil doar pentru acea perioadă istorică : interzicerea idolilor (credinţa concretă în multiple zeităţi). Atunci evreii chiar aveau nevoie de această poruncă pentru că îşi făceau statui cu chip de animale şi îl părăseau la propriu pe Dumnezeu!

Scopul nu era acela de a interzice obiecte care să medieze cinstirea lui Dumnezeu. Scopul era evitarea politeismului, ferirea evreilor de cultul zeităţilor păgâne, foarte răspândit pe atunci printre toate popoare învecinate.

| milan9 a răspuns (pentru charonmario):

Scopul poruncii a doua nu era acela de a interzice obiectele care să medieze cinstirea lui Dumnezeu!

Ca dovadă, iată spre exemplu, chivotul Legii a fost un obiect care să medieze cinstirea lui Dumnezeu în randul evreilor!

1. În Sfânta Scriptură, Dumnezeu îi porunceşte lui Moise ca, de ambele părţi ale Chivotului Legii, să se pună doi Heruvimi de aur turnat. Ori, ştim că acesta era simbolul prezenţei lui Dumnezeu în mijlocul poporului evreu, dar poporul venera astfel nu numai Chivotul şi pe cei doi Heruvimi.
Tot la porunca Domnului, Moise a înălţat, în pustiu, un şarpe de aramă, cu scopul ca evreii muşcaţi de şerpi veninoşi, privind la el, să se vindece. Ori, acest şarpe era numai o prefigurare a Crucii lui Cristos, precum Însuşi Mântuitorul ne-o spune: "Şi precum Moise a înălţat şarpele în pustiu, aşa se cade să Se înalţe Fiul Omului, pentru ca tot cel ce crede Într-însul să nu piară, ci să aibă viaţă veşnică" (Ioan III, 14).
Împăratul Solomon, de asemenea, împodobeşte templul, construit de el, cu doi Heruvimi de aur, fără a i se reproşa că este idolatru.

| milan9 a răspuns (pentru charonmario):

La evrei, porunca a doua avea un singur scop: acela ca evreii să nu-L părăsească pe
Dumnezeu pentru alte entităţi imaginare false, fără legătură cu El. Doar atât. Riscul de corupere era foarte mare, şi de aceea era nevoie de această poruncă din decalog. Ori, popoarele invecinate, se închinau nu numai acelor zeităţi, ci divinizau înseşi statuile care reprezentau acele zeităţi, atribuindu-le aceleaşi puteri supranaturale. De aceea Dumnezeu, poruncind: "Să nu-ţi faci chip cioplit ca să i te închini", motivează imediat, adăugând: "căci Eu sunt Domnul Dumnezeul tău" (această completare ulterioară explică faptul că interdicţia viza zeităţile multiple).

Ori, noi creştinii nu credem că icoanele ar fi Dumnezeu(!) (cumva cu altă identitate decât aceea a lui Dumnezeu) ori că ar avea în sine putere divină... Şi nu lor ne rugăm, şi nu în ele ne punem încrederea (icoanele nu se cinstesc excluzându-L pe Dumnezeu), ci în Dumnezeul Cel viu, Care are existenţă reală şi care transcede spaţiul icoanei – precum ne-o spune sinodul Tridentin.

Răspuns utilizator avertizat
| Esperança explică (pentru DanionM):

Nu te supăra,dar adevărul este altul. Studiază mai bine trecutul și vei observa că Dumnezeu niciodată nu a acceptat să fie reprezentat prin vreo înfățișare omenească.
Dumnezeu este Dumnezeu. El este pretutindeni și Dumnezeu nu are nevoie de chipuri omenești pentru a se descoperi omului.
Cel ce va crede în Dumnezeu,va crede în Dumnezeu așa cume este El (Eu sunt Cel ce Sunt)
Dacă Dumnezeu a avut un astfel de răspuns în fața omului,atunci cum poți tu veni să spui că Dumnezeu va avea nevoie de lemne sau de vreun chip pentru ca să se descopere oamenilor?
Toate lucrurile acestea au fost create de către oameni ca să nu fie devastați de masa de păgâni la care nu li se putea impune să creadă într-un Dumnezeu pe care ei nu-l puteau vedea, nu-l puteau simți, nu-l puteau auzi, ci doar simțindu-l, văzându-l au putut să li se schimbe mentalitatea să creadă într-un astfel de dumnezeu fals.

Isaia 40 :18 Cu cine voiţi să asemănaţi pe Dumnezeu? Şi cu ce asemănare Îl veţi asemăna?
25„Cu cine Mă veţi asemăna, ca să fiu deopotrivă cu el? – zice Cel Sfânt.

Isaia 5:20 Vai de cei ce numesc răul bine, şi binele, rău, care spun că întunericul este lumină, şi lumina, întuneric, care dau amărăciunea în loc de dulceaţă, şi dulceaţa în loc de amărăciune!
21 Vai de cei ce se socotesc înţelepţi şi se cred pricepuţi!

Răspuns utilizator avertizat
| milan9 a răspuns (pentru Esperança):

Cei care fac acuzaţii false, ar trebui (ca să fie consecvenţi cu propriile interpretări false) să scoată tot ce este imagine din biblii, cărţi, reviste, din toate cele 10000 de culte creştine... Este o mare aberaţie...

Cei care atacă Biserica creştină cu acuzaţii false referitoare la icoane, fac acest lucru nu pentru că nu înţeleg problema! 70% din 100% acuzaţiile false, se întorc chiar împotriva lor! Şi ei au cel puţin 70 % din cultul "reprezentărilor" prin imagini! Diferenţa este dată de un "rest" de 30 %, cel al argumente logice pe care ei înşişi le înţeleg dar pe care se încăpăţânează să nu le accepte!

De ce se încăpăţânează, pentru că le şi place foarte mult să murdărească adevărurile Bisericii, în lipsă de altceva mai bun de făcut! De ce spun că au şi ei cel puţin 70 % din cultul "reprezentărilor"? Pentru că în fiecare cult creştin există "reprezentări", „imagini" ale lui Hristos, în cărţi, reviste, biblii, pliante, postere etc., iar aceste "imagini" sunt însoţite cel puţin de un "gând" de respect! Ei când le reprezintă în cărţi, reviste, pliante, biblii, reprezintă idoli?

La fel, în Biserică, icoanele sunt însoţite doar de un "gând" de cinstire, respect, şi legătură cu persoana reală!

| milan9 a răspuns (pentru Esperança):

Icoana nu primeşte "personalitate proprie", ea are doar „funcţia" de „reprezenta" o persoană reală (care există în realitate, în afara icoanei), are funcţia de a aminti persoana reprezentată, aşa cum cărţile, bibliile şi revistele oricărui cult amintesc de persoanele biblice! Gândul de respect sau cinstire care însoţeşte privirea icoanei se îndreaptă spre personele respective, cu existenţă reală!
„Închinarea" la icoane nu este mai mult decât o formă de respect, care, trece dincolo de imagine, spre persoana reală (aşa cum raza de lumină trece dincolo de sticla transparentă) şi ajunge acolo unde trebuie să ajungă!

| milan9 a răspuns (pentru milan9):

Arheologia demonstrează fără nici un dubiu faptul că primele comnităţi aveau icoane(!), prin descoperirea icoanelor în catacombele din Roma(sec I.)!

Foarte important de reţinut faptul că, începând cu secolul al IV-lea, Sfinţii Părinţi vorbesc despre cultul icoanelor ca despre un cult cunoscut tuturor (atestă astfel păstrarea neîntreruptă din perioada apostolică).

În Canonul de mângâiere cel mic (rugăciune din sec. IV), găsim mustrări faţă de cei care nu se închinau icoanei Preacuratei numită Povăţuitoare. Or, această icoană, conform Tradiţiei, a fost zugrăvită de Sfântul Evanghelist Luca. Prin urmare, cultul icoanelor îşi are originea încă în epoca apostolilor şi, după cum reiese din cele arătate, nu numai că este legitim, ci a fost şi practicat ca o deprindere evlavioasă folositoare.

| milan9 a răspuns (pentru milan9):

Dacă arheologia demonstrează fără nici un dubiu faptul că exact primele comunităţi aveau icoane(!), putem să-i acuzăm pe primii creştini ai lui Hristos de necunoaştere? Iar ei au transmis neschimbată învăţătura pentru încă 2000 de ani! Cel Care S-a răstignit pe cruce oare nu a ştiut ce face?

Cei care au primit Evanghelia nu au fost nişte iresponsabili care să fi uitat specificul inconfundabil (cu instituirea Bisericii şi apreoţiei...) al învăţăturii, aşa de la o generaţie la alta... În primele secole, creştinismul s-a răspândit, şi a răspândit peste tot aceeaşi învăţătură unitară.
Ar însemna să-L desconsiderăm la total pe Dumnezeu dacă putem să ne imaginăm că El le-a lăsat oamenilor învăţătura (spunând:,, Căci adevărat zic vouă: Înainte de a trece cerul şi pământul, o iotă sau o cirtă din Lege nu va trece, până ce se vor face toate." (Matei 5, 18)) iar aceştia au dat-o instantaneu uitării, intrând în confuzie. Ştiţi ce se spune, dacă elevul nu a înţeles, mai vinovat este profesorul, iar metodele sale sunt nepotrivite. Dar noi nu putem să ne imaginăm aşa ceva despre Dumnezeu.

| milan9 a răspuns (pentru milan9):

Mergând pe firul istoriei, fiecare moment din această istorie ţi-ar confirma faptul că Biserica Ortodoxă păstrează neschimbată învăţătura Bisericii Primare din primul secol, fără a mai fi adăugat nimic esenţial acestor învăţături!

Ceea ce a lăsat Hristos Bisericii Sale, şi mai departe Apostoli, primelor comunităţi creştine, a rămas neschimbat în Biserica Ortodoxă.

Toate cărţile Bisericii Primare din primele secole (I-III) confirmă Tot ceea ce există şi astăzi în Biserica Ortodoxă!

În mod logic Dumnezeu a păstrat în raport cu umanitatea o singură cale de transmitere a învăţăturilor, sfaturilor, legilor, deoarece în caz contrar, ar însemna să luăm în considerare o contradicţie flagrantă în cadrul mesajului lui Dumnezeu faţă de oameni, în însăşi esenţa divinităţii (lucru care este de neconceput), dat fiind faptul că din cele câteva mii de culte şi credinţe total diferite, fiecare are învăţături care le exclude pe celelalte…

| Esperança explică (pentru DanionM):

"până una alta suntem oameni, avem ochi, şi ştii ce se spune despre ochii care nu se văd! "
Cea mai mare poruncă a lui Dumnezeu pentru toți oamenii este:"Să iubeşti pe Domnul, Dumnezeul tău, cu toată inima ta, cu tot sufletul tău şi cu toată puterea ta"
Cum poți spune că îl vei uită pe Dumnezeu,dacă vei respecta porunca Lui?
Dacă îl vei iubi pe Dumnezeu din toată inima așa cum poruncește Dumnezeu să îl iubești,nu îl vei putea uita.
Te naști,mori și Dumnezeu este cu tine.

Voi îl înlocuiți pe Dumnezeu printr-un chip omenesc,ceea ce nu este real,este o minciună. Deoarece acolo nu este Dumnezeu,pentru că nimeni nu l-a văzut pe El pentru a-l putea picta.
Isus Hristos a lăsat scris că a fost în trup,a murit și a înviat și s-a ridicat la cer pentru ca să fie viu, cu alte cuvinte trupul de pe pământ era un trup de moarte ca a celor ce se nasc pe pământ,al oamenilor, dar atunci când a fost înălțat s-a schimbat, a devenit un trup de slavă așa cum apostolii au venit și au declarat că l-au văzut înălțându-se într-un chip de slavă schimbat.
Nu poți să îi găsești lui Dumnezeu o înfățișare printr-un chip omenesc.
Prin asta, demonstrezi că vă imaginați un dumnezeu fals, tatăl minciunii.

| milan9 a răspuns (pentru Esperança):

Ai ramas blocata într-un timp cu 1500 de ani înaintea creştinismului. Ai face bine să ieşi din iudaism şi să te orientezi spre creştinism!

Nicăieri în Noul Testament, nu este interzisă cinstirea icoanelor (şi nici în Vechiul Testament dacă este interpretat corect şi nu în mod abuziv!)!

| milan9 a răspuns (pentru Esperança):

Scopul celei de a doua porunci din Decalog este cu totul altul.

Acest scop trebuie să ţină cont de contextul istoric, de contextul religios (porunca mot-a-mot a fost dată unei anumite religii cu 1500 de ani înaintea creştinismului), cultural, etc...: "Să nu-ţi faci chip cioplit, nici vreo înfăţişare a lucrurilor (...) Să nu te închini înaintea lor şi să nu le slujeşti".

Noi creştinii nu mai "moştenim" specificul religiei evreieşti (mozaic) al acestei porunci (avertismentele referitoare la "idoli"), deoarece astăzi nu mai există acest risc!

Unicul Dumnezeu, Cel Viu este cunoscut şi recunoscut de toţi creştinii!

Tot la fel, în mod clar nu "moştenim" nici celelalte sute şi mii de prescripţii, interdicţii şi legi ceremoniale sau juridice iudaice!

| milan9 a răspuns (pentru Esperança):

Ai ramas blocata într-un timp cu 1500 de ani înaintea creştinismului. Ai face bine să ieşi din iudaism şi să te orientezi spre creştinism!

Nicăieri în Noul Testament, nu este interzisă cinstirea icoanelor (şi nici în Vechiul Testament dacă este interpretat corect şi nu în mod abuziv!)!


Contextul istoric este esenţial deoarece această poruncă a fost dată cu aproximativ 1500 de ani înainte de creştinism!

A fost dată unui anumit popor şi avea doar o valoare contextuală. Se referea la idoli aşa cum sunt ei astăzi definiţi în dicţionar, combătea politeismul (adorarea mai multor divinităţi).

Ori, noi ştim foarte bine că în spaţiul Bisericii, cinstirea "divinităţii" nu a intrat niciodată în "concurenţă" cu nici un fel de idol! Niciodată în cei aproximativ 2000 de creştinism!


| milan9 a răspuns (pentru Esperança):

Mântuitorul Hristos, atunci când face enumerarea poruncilor, nu le repetă mot-a-mot ca în Deuteronom (Vechiul Testament) ci, le adaptează timpului istoric, aşa cum a făcut cu întreaga lege morală a evreilor...

Din acest motiv, neoprotestanţii ar trebui să se hotărască: vor să ţină în principiu legea veche, cea evreiască sau învăţătura creştină, pentru că ele sunt totuşi foarte diferite şi anacronice!

Iar dacă se hotărăsc totuşi asupra legii ritualice, iudaice, evreieşti, în care perioadă istorică se hotărăsc să "trăiască"? În cea a evreilor contemporani (2012 d.Hr.) sau în perioada din 1500 î.Hr., când evreii, în mod obsesiv dar concret, încă se confruntau cu idolatria?

| milan9 a răspuns (pentru Esperança):

Contextul istoric reprezintă o cerinţă absolut necesară pentru interpretarea textului sacru, dar acesta nu reprezintă decât una din subtilităţile înţelegerii autentice, neschimbate, nedenaturate a textului. Figurile de stil, metaforele, parabolele, hiperbolele, alegoriile, topica propoziţiei, sinonimia şi polisemia, gramatica ebraică etc... pot să pună foarte uşor în dificultate pe cel care doreşte să ajungă la mesajul autentic.

Aşa se explică faptul că pe lângă Biserica cea Una, întemeiată de Mântuitorul Hristos, despre a cărei Singularitate, Acesta vorbeşte parcă obsesiv în tot Noul Testament, astăzi există din păcate peste 10000 de culte.

| Esperança explică (pentru milan9):

Citeste raspunsurile care i le-am dat lui @mcwallace
Insa vreau sa te intreb ceva: De ce as avea nevoie de un chip omenesc?
Care oricum nu iL reprezinta pe Dumnezeu,ci reprezinta doar un om care poate fi real sau nu, insa Dumnzeu este Dumnezeu (Eu Sunt Cel ce Sunt),nu exista asemanare pentru El nici in Cer nici pe Pamant.
De ce sa ma amagesc cu o imagine cand ma pot ruga lui Dumnezeu cu privirea ridicata in Sus?

Dumnezeu ca Dumnezeu, dar sa nu mai zic de chipurile oamenilor (Petru, Ioan etc.) care sunt cica "reprezentati" in icoana si carora le aduceti inchinari, iar apoi veniti si spuneti "noi nu ne inchinam lemnului" dar lu' cine va inchinati, lui Petru? aaaa..nu nu va inchinati nici lui Petru, ci ceea ce este reprezentat prin el, adica cu alte cuvinte va inchinati lui Dumnezeu prin Petru si alti oameni, oamenii reprezintad pe Dumnezeu.
Tu vezi vreo logica in asta? Eu nu.
ATENTIE! Dumnezeu nu are nevoie de oameni sa fie reprezentat
"Nu oricine-Mi zice: "Doamne, Doamne!" va intra in Imparatia cerurilor, ci cel ce face voia Tatalui Meu care este in ceruri. Multi Imi vor zice in ziua aceea: "Doamne, Doamne! N-am proorocit noi in Numele Tau? N-am scos noi draci in Numele Tau? Si n-am facut noi multe minuni in Numele Tau?" Atunci le voi spune curat: "Niciodata nu v-am cunoscut; departati-va de la Mine, voi toti care lucrati faradelege" (Mat. 7:21-23).

De altfel voi va lasati inselati de tatal minciunii,diavolul, crezand ca voi va inchinati la Dumnezeu,necunoscandu-L si gasindu-I infatisari si felurite chipuri omenesti,firesti,pamanesti,asemanandu-L.
David striga catre Dumnezeu si spunea:"Unde mă voi duce departe de Duhul Tău, şi unde voi fugi departe de Faţa Ta?"
Prin asta, Dumnezeu arata ca El este Omniprezent, nu are nevoie de asemanare sau de vreun chip, ca Isus Hristos a luat trup, s-a inaltat la Cer, si-a schimbat infatisarea si din Om al durerii, s-a facut Una cu Dumnezeu si nu mai este om, ci este Dumnezeu.

| milan9 a răspuns (pentru milan9):

"...nu exista asemanare pentru El nici in Cer nici pe Pamant", dar totuşi, aşa cum Fiul lui Dumnezeu S-a întrupat, devenind icoană a Tatălui, smerindu-se El ca Dumnezeu printr-un chip uman limitat, la fel, oamenii au voie şi sunt încurajaţi să Îl reprezinte pe Hristos după umanitatea Sa, după chipul Său uman, nu după natura Sa divină, infinită şi atotputernică.

Primele icoane şi chipuri ale lui Hristos aparţin primilor creştini, cei care L-au cunoscut pe El direct.

Cine îşi permite să calce în picioare învăţăturile autentice ale primilor creştini?

Hristos este singura Persoană a Sfântei Treimi (Tatăl, Fiul şi Sfântul Duh) care poate fi reprezentată în sens propriu, pentru că El Însuşi S-a făcut văzut prin Întrupare.

Aşa cum în fiecare cult creştin există "imagini" ale lui Hristos, iar aceste "imagini" sunt însoţite cel puţin de un "gând" de respect, la fel, în Biserică, icoanele sunt însoţite de un "gând" de cinstire, respect, şi legătură cu persoana reală!

| Esperança explică (pentru milan9):

Chiar Dumnezeu insasi. Cearta-te cu El daca vrei sa te certi, nu cu mine, caci chiar El este Cel care sta impotriva lucrurilor acestora!
Crestini sunt doar acei ce sunt nascuti din nou, din Hristos.
Primii crestini nu sunt aceea pe care va inchipuiti voi ca sunt, ci primii crestini sunt aceea care au lasat manuscrisele care au fost traduse si pe care noi le citim astazi si dupa care noi ne ghidam si anume Biblia, iar in Biblie nu am gasit niciunde scris despre cinstirea icoanelor, a oamenilor cu atat mai mult sa denumim noi oamenii "PreaSfinti, PreaFericiti" etc.
http://sorinplaton.files.wordpress.com/2010/11/preoti-materialisti.jpg

http://sorinplaton.files.wordpress.com/2010/11/aurul-si-religia.jpg