Deci daca ma pun si omor toti ungurii din Romania, apoi construiesc cateva manastiri sunt sfant?
A construit biserici și mănăstiri. Daca faci lucrul asta ești erou național și primește pensie de revoluționar. In plus te plimbi gratis cu autobuzul.
Pentru ca a ucis pentru tara( cu un scop nobil, pentru binele celorlalti nu conta daca el moare in lupta) cred eu
Vezi ca ai o eroare de tastare "doar sfant sau erou"-doar erou poate ai vrut sa spui.
Chestiunea cu Stef cel Bour facut sfant este o aberatie ca si biblia, numai ea poate tolera si inobila un criminal si sfant.
Esti prea mic ca sa intelegi actiunile unui Om asa de mare.
Nici macar sa scrii corect nu esti in stare.
""in loc sa fie declarat doar sfant sau erou, a mai fost delcarat pe deasupra si sfant?"
Adica?
Nota bene!
Dacă ești bolnav, atunci mergi la medic pentru tratament. Dacă ai o problemă la mașină mergi la mecanic. Dacă te interesează filosofia, citești filosofie. Dacă nu știi să rezolvi o problemă de matematică, mergi la profesorul de matematică.
DECI dacă ai o problemă care privește teologia, logic întrebi pe cineva competent să-ți răspundă: un preot, teolog, profesor de religie.
Eu nu cred că teologii stau toată ziua pe TPU să vadă că a avut unul „o sclipire" și s-a gândit că nu se poate să fi și sfânt și să ucizi!?
Apoi despre subiect în primul rând s-au scris multe studii, tratate și cărți de morală care ating aceste probleme care privesc crimele și războiul.(vezi de exempul Morala Creștină de Georgios Mantsaridis). Pe lângă aceasta tot întrebarea ta privește și probleme referitoare la canonizare de care sunt explicate și dezbătute Dreptul Canonic Bisericesc.
Totuși mai nou există site-uri sau forumuri unde se dezbat probleme de teologie și unde activează persoane anume pregătite și specializate teologi, preoți, profesori de religie, studenți la teologie, care vă pot oferi lămuriri la problemele și întrebările dumneavoastră. De exemplu un forum unde puteți primi răspunsuri este http://forum.teologie.net/.
Iar referitor la canonizarea Sfântului Ștefan cel Mare există și pe internet multe lămuriri, dar pe noi nu ne interesează adevărul ci doar să intrăm în polemică și denigrăm ortodoxia.
Nu spun ca site-ul TPU nu este folositor căci și eu m-am folosit de multe ori de el, dar în materie de religie nu prea avem de ce ne folosi.
Analiştii istoriei spun că acest voievod a apărat ceea ce numim creştinism în Europa (care pe vremea aceea nu era dezbinat prin mii de secte), oare asta înseamnă puţin lucru? A fost considerat "sfânt" pentru binecuvântările pe care le-a primit prin el ţara aceasta. A fost văzut "sfânt" în primul rand de oamenii din vremea sa şi din întreaga istorie a neamului. Nu a făcut el minuni, dar a fost "sfânt" cu sensul de om drept, de erou naţional...
Iar unii vin să arunce cu noroi în memoria sa. Asupra celui care a trăit în legalitate "matrimonială" (chiar dacă a avut trei căsătorii- a cinstit această instituţie a familiei) vin să arunce cu noroi tocmai cei care probabil au cunoscut în viaţa lor deplin desfrânarea. Mai bine le-ar fi ruşine de ei înşişi!
Ştefan cel Mare a fost cel datorită căruia mai există astăzi creştini, în spaţiul nostru şi al Europei. Altfel, am fi devenit nişte fanatici închinători la Mahomed. Înainte de a-şi apăra mănăstirile construite, el şi-a apărat neamul de sclavia Imperiului Otoman, de transformarea în paşalâc turcesc (cum au suferit sârbii, ungurii şi grecii, o dominaţie sufocantă din partea islamiştilor), a apărat femeile acestui neam de necinstirea deportării în imperiului islamic, şi-a apărat ţara de distrugere şi robie, şi-a apărat limba, vatra şi istoria.
Nu a fost providenţa divină alături de voievodul Ştefan cel Mare? Dar oare cine l-a apărat jumătate de secol în aproape 48 de bătălii şi tot atâtea victorii obţinute, în care logic nu ar fi putut câştiga dacă Divinitatea nu ar fi fost alături de el? Întotdeauna depăşit numeric (având uneori de până la 10 ori mai mulţi adversari), nu a fost însă depăşit şi de situaţie, pentru că legătura lui cu Dumnezeu a fost puternică prin Biserică şi prin duhovnicul pe care îl avea, la care se spovedea şi de la care lua sfatul împreună cu binecuvântarea lui Dumnezeu.
Eu cred ca Stefan cel Mare nu a ucis pentru ca asa avea el chef, ci a ucis in scop nobil pentru a-si apara tara si pe oamenii din ea
Bulgarii au fost sute de ani sub dominatie otomana -vreo 600 de ani daca ma gandesc bine si sunto ortodocsi exact ca romanii. Deci nu are relevanta ce spui.
Si daca un psihopat intra peste tine in casa sa iti omoare copii si familia si ai ocazia de a-l impusca ce faci? ori il omori in legitima aparare ori vei muri tu. mai ales in vremurile de demult cand nu exista o autoritate competenta ca politia sa te protejeze. veneau tatarii si turcii peste tine in casa sa iti violeze familia, sa iti fure bunurile si sa te omoare ce puteai face? sa te lupti pentru ce ai mai drag indiferent de consecinte.
Cind lupti pentru o cauza nobila nu este de condamnat.si poporul evreu a purtat razboaie si totusi Dumnezeu la ales ca popo al sau. daca este sfint se va vedea la sfirsitul vremurilor.a fost declarat sfint de catre oameni ca si noi(preoti).
Habar nu ai ce înseamnă noțiunea de „păcat". Sunt multe lucruri care pentru unii sunt păcate iar pentru alții nu sunt!
Iar ca să știi Biserica Ortodoxă consideră că crimele din războaie (de apărare de cotropitori) nu se canonisesc ca crime, adică penitentul dacă a fost într-un război nu primește Canon pentru crimă adică oprire de împărtășanie pentru 20 de ani.
Virtuți creștine nu sunt doar nepomenirea răului, îngăduința, supunerea, blândețea sau răbdarea, ci și hotărârea, îndrăznirea, bărbăția, deosebirea și mustrarea. Îngăduința sau toleranța nu trebuie să desfințeze bărbăția, nici să îi ia locul, atunci când alți oameni sunt nedreptățiți sau când predomină legi sociale nedrepte. Credinciosul e dator să fie îngăduitor și să se jertfească pentru aproapele, nu însă și să accepte, fără a protesta, nedreptatea ce se face aproapelui sau întregii societăți. Astfel, îngăduința se deosebește de lașitate și îndrăznirea de obrăznicie. Îngăduință înseamnă să rabde cineva nedreptatea ce se face asupra sa, iar lașitate înseamnă să îngăduie nedreptatea ce se face asupra celorlalți. Îndrăznire înseamnă să se lupte pentru ceilalți, iar obrăznicie este atunci când se luptă pentru interesul propriu în defavoarea celorlalți. Așadar când se accentuează accentuează importanța îngăduinței și toleranței, este bine să se sublinieze și însemnătatea bărbăției și a îndrăzniri.
Tot ce ai spus tu sunt pur si simplu inventii. Nu scrie asa ceva in Biblie. astea sunt niste interpretari gresite, care bineinteles te vor duce la pacat.
Dupa teoria pe care ai descriso tu mai sus as p[utea gasi scuze la orice pacat.
Stefan cel Mare a aparat o religie. O religie dni multe altele, pentru care nimeni nu are garantia ca e cea dreapta, decat simple supozitii.
Eu sunt impotriva razboaileor si a luptelor de orice fel.
Oricine stie bine ca Isus a adus cu el legea iubirii, a iertariii a "intoarcerii obrazului".
Crimele nu au scuze -decat daca sunt facute fara discernamant.
O fi Stefan cel mare erou... dar nu sfant. Sa fim seriosi acum, sa fi fost Isus de fata in acea batalie ce i-ar fi spus lui Stefan cel Mare in momentele in care lua capete? Bineinteles materialul avea intaietate -sa nu piara aurul, pamanturi si alte foloase pamantesti care duc omul la orbire si crima.
In fine fiecare cu parerea lui.
Pai de exemplu tu salvezi 1mil de oameni insa pentru asta trebuie sa ucizii 1 000 deci tu vei fi cosiderat erou apoi costruiesti manastiri si spui ca faci totul in numele domnului si pe timpul ala oameni nu mai stiau de cele 10 porunci.Insa pentru mine Stefan Cel Mare a fost un erou si curvar insa nici intr-un caz nul cosider sfant.
Bagă id cionca_andrey și continuam pe mess dacă vrei...
Unde scrie în Biblie că aceasta este exhaustivă în ceea ce privește revelația dumnezeiească? Unde scrie în Biblie că aceasta este singura autoritate?
Bagă id meu dacă vrei să discutăm despre canonizare și sfințenie.