Acesta este un subiect ceva mai complex,insa nu foarte greu de inteles si anume: Sanctuarul. Sanctuarul pamantesc-prototipul celui ceresc. De fapt, care a fost insemnatatea sanctuarului pamantesc?
Exodul 25, 8.9: "Sa-mi faca un locas sfant, si Eu voi locui in mijlocul lor.Sa faceti cortul si toate vasele lui dupa chipul pe care ti-l voi arata."
Evrei 8, 5: "Ei fac o slujba,care este chipul si umbra lucrurilor ceresti,dupa poruncile primite de Moise dela Dumnezeu,cand avea sa faca cortul:"Ia seama", i s-a zis, "sa faci totul dupa chipul care ti-a fost aratat pe munte."
Apocalipsa 11, 9:"Si Templul lui Dumnezeu,care este in cer, a fost deschis: si s-a vazut chivotul legamantului Sau, in Templul Sau.Si au fost fulgere,glasuri,tunete,un cutremur de pamant,si o grindina mare."
In lucrarea savarsita in tabernacol si mai tarziu in templul care i-a luat locul,oamenii erau invatati in fiecare zi adevarurile cele mari cu privire la moartea si lucrarea lui Hristos,iar odata in fiecare an mintea lor era indreptata asupra evenimentelor cu care se va incheia lupta cea mare dintre Hristos si Satana si curatirea finala a Universului de pacat si pacatosi.
Scopul sanctuarului pamantesc a fost dublu: in primul rand, a fost locul unde Dumnezeu Si-a manifestat prezenta, intretinand comuniunea cu poporul Sau.In al doilea rand,sanctuarul a fost desfasurarea simbolica a Planului de Mantuire, caci lucrurile pamantesti si umane exemplificau pe cele ceresti si divine.
Cate despartiri avea sanctuarul si ce obiecte continea fiecare?
Evrei 9, 2-4: "In adevar, s-a facut un cort.In partea dinainte,numita "Locul Sfant",era sfesnicul, masa si painile pentru punerea inaintea Domnului; dupa perdeaua a doua se afla partea cortului care se chema "Locul prea sfant.El avea un altar de aur pentru tamaie, si chivotul legamantului ferecat peste tot cu aur.In chivot era un vas de aur cu mana,toiagul lui Aaron,care infrunzise,si tablele legamantului."
In locul numit "Sfanta",in partea dreapta,se afla masa painilor,simbolizand dependenta omului de Dumnezeu, atat in ceea ce priveste painea corporala, cat si cea spirituala.La stanga se afla sfesnicul, facut din aur batut(Exod 25, 31), simbolizand Biserica lui Dumnezeu, care a ajuns infloritoare datoita loviturilor primite in diferite incercari pe care avea sa le infrunte.In fata perdelei(Exod30, 6-8) se afla altarul tamaierii al carui fum se urca spre tronul lui Dumnezeu si simboliza rugaciunea credinciosilor. Tamaia reprezenta meritele Domnului Isus Hristos, fara de care nicio rugaciune nu are sanse sa fie ascultata(Apoc.8.3-4; Ioan1, 6.23).
In "Sfanta Sfintelor" se alfa numai chivotul legamantului,facut din lemn de salcam,poleit pe dinauntru si pe dinafara cu aur,acoperit cu "capacul ispasirii", deasupra caruia se aflau doi heruvimi, din aur batut.In chivot se aflau tablele Legii.
Capacul chivotului sfant fu numit tronul milei.Deasupra tronului milei se afla "sekinah"(manifestarea prezentei divine),unde, intre heruvimi, facea Dumnezeu cunoscuta vointa Sa.Cateodata se transmiteau marelui preot solii divine printr-un glas din nor.Alteori,o lumina cadea pe ingerul din dreapta,insemnand aprobarea sau primirea; sau o umbra plana pe cel din stanga, relevand dezaprobarea sau lepadarea.
Legea lui Dumnezeu era pastrata in chivot, a fost marea unitate de masura a dreptatii si a judecatii.Aceasta Lege rostea osanda de moarte asupra calcatorului Legiildar deasupra Legii se alfa tronul milei, unde se descoperea prezenta lui dumnezeu si de unde se oferea iertarea pacatosului pocait prin puterea ispasirii.Astfel,in lucrarea lui Hristos pentru mantuirea noastra,simbolizata prin serviciul in sanctuar, "bunatatea si credinciosia se intalnesc, dreptatea si pacea se saruta"
Ce asociatie de idei inspira faptul ca Legea lui Dumnezeu se afla inchisa in chivot?
Psalmii 119, 11:" Strang Cuvantul Tau in inima mea,ca sa nu pacatuiesc impotriva Ta!"
Daca in pastrarea tablelor Legii din chivot, recunoastem un simbol ce se refera la Hristos, atunci analogia simbolurilor poate fi continuata.In salcamul ce nu putrezea al chivotului,puteam recunoaste natura umana a Mantuitorului, iar in aurul ce-l acoperea pe ambele suprafete, natura Sa divina.In capacul ispasirii, recunoastem meritele si mijlocirea lui Isus Hristos, fara de care nici un suflet nu poate beneficia de stergerea pacatelor.In heruvimii de pe capacul ispasirii ii recunoastem pe mesagerii ceresti descrisi in 1Petru 1, 12, in dorinta lor de a privi in Planul Mantuirii si a intelege cum poate Dumnezeu,in acelasi timp, sa fie si drept si milostiv fata de omul pacatos.
Ce obiecte de cult se aflau in curtea sanctuarului?
Exod40, 6,7: "Sa asezi altarul petru arderile de tot inaintea usii locasului cortului intalnirii.Ligheanul sa-l asezi intre cortul intalnirii si altar, si sa pui apa in el."
Curtea simboliza pamantul, unde a fost adusa jertfa de ispasire a Mantuitorului.altarul preinchipuie locul unde a fost jertfit Mielul lui Dumnezeu.Ligheanul,in care se spalau preotii inainte de a intra in slijba, este simbolul curatirii si al botezului nautestamental.
Arderile de tot au fost simbolul consacrarii zilnice intregii natiunimexprimarea dependentei lor de sangele ispasitor al Domnului, care era permanent prezent.In acest serviciu trebuie sa vedem un exemplu pentru altarul familial de dimineata si de seara. Cele mai importante jertfe ale serviciului zilnic erau jertfele pentru pacat.Pacatul trebuia in prealabil marturisit.Astfel,simbolic,pacatul era transmis animalului de jertfa.Animalul a fost sacrificat si sangele lui stropit pe peretele si coarnele altarului.Prin acest procedeu, pacatele marturisite si iertate erau transferate asupra sanctuarului.Astfel sanctuarul devenea purtatorul pacatelor marturisite si se ivea nevoia "curatirii lui de pacate" Semnificarea oranduirilor iudaice nu este inteleasa deplin.Ritualurile si simbolurile ei sunt proiecate inainte ca adevaruri vaste si profunde. Evanghelia este cheia care deschide tainele ei.Prin cunoasterea Planului de Mantuire, adevarurile ei se dezvaluie pentru a fi intelese. Spre deosebire de ceea ce face, este privilegiul nostru sa intelegem aceste teme minunate.Noi trebuie sa intelegem lucrurile adanci ale lui Dumnezeu.Ingerii doresc sa priveasca in adevarurile celor ce au inima zdrobita,cerceteaza Cuvantul lui Dumnezeu si se roaga pentru o intelegere mai mare,mai intinsa,mai larga,mai adanca si mai inalta, pe care numai El o poate da.
Cum descrie Biblia scena judecatii de cercetare?
Apocalipsa 14, 7:" El zicea cu glas tare:"Temeti-va de Dumnezeu si dati-I slava,caci a venit ceasul judecatii Lui; si inchinati-va Celui ce a facut cerul si pamantul, marea si izvoarele apelor."
Daniel7, 9-10: "Ma uitam la aceste lucruri, pana cand s-au asezat niste scaune de domnie.Si un Imbatranit de zile a sezut jos.Haina Lui era alba ca zapada,si parul capului Lui era ca niste lana curata; scaunul Lui de domnie era ca niste flacari de foc, si roatele Lui ca un foc aprins.Un rau de foc curgea si iesea dinaintea Lui.Mii de mii de slujitori ii slujeau, si de zece mii de ori zece mii stateau inaintea Lui.S-a tinut judecata si s-au deschis cartile."
Cine sunt judecati cu aceasta ocazie?
1Petru 4,17: "Caci suntem in clipa cand judecata sta sa inceapa dela casa lui Dumnezeu.Si daca incepe cu noi, care va fi sfarsitul celor ce nu asculta de Evanghelia lui Dumnezeu?"
Cand se deschid cartile rapoartele la judecata, viata tuturor celor ce au crezut in Isus va fi revizuita inaintea lui Dumnezeu.Incepand cu cei care au trait cei dintai pe pamant, Avocatul nostru prezinta cazurile tuturor in mod succesiv, terminand cu cei vii.Fiecare nume va fi amintit,fiecare caz va fi examinat de aproape. Unele nume vor fi admise,altele respinse. Daca vor ramane in cartile de amintire pacate nemarturisite si neiertate, numele acelora vor fi sterse din cartea vietii, iar rapoartele despre faptele bune ale lor vor dispare din cartea de amintire a lui Dumnezeu.
Cine este Mijlocitorul nostru la aceasta judecata?
1Ioan 2,1: " Copilasilor,va scriu aceste lucruri ca sa nu pacatuiti.Dar daca cineva a pacatuit,avem la Tatal un Mijlocitor,pe Isus Hristos,Cel neprihanit."
Aceasta venire, si nu cea de-a doua Sa venire pe pamant, a fost prevestita in profetii ca va avea loc la terminarea celor 2300 de zile in 1844.Insotit de ingeri ceresti,Marele nostru Preot intra in Sfanta Sfintelor si apare in prezenta lui Dumnezeu,pentru a Se angaja in ultimul act al slujirii Sale in favoarea omului, pentru a indeplini lucrarea judecatii de cercetare si a face ispasire pentru toti cei indicati a fi indreptatiti prin beneficiile acesteia.
Ce sentinta va marca sfarsitul timpului de har si sfarsitul judecatii de cercetare?
Apocalipsa 22, 11.12: "Cine este nedept, sa fie nedrept si mai departe; cine este intinat, sa se intineze si mai departe; cine este fara prihana sa traiasca si mai departe fara prihana.si cine este sfant,sa se sfinteasca si mai departe! Iata eu vin curand; si rasplata Mea este cu Mine,ca sa dau fiecaruia dupa fapta lui."
Cand se va incheia judecata de cercetare,soarta fiecaruia este hotarata fie spre viata,fie spre moarte. Timpul cercetarii se termina cu putin inainte de aratarea Domnului pe norii cerului.Cei drepti si cei nedrepti inca vor trai pe pamant in starea lor trecatoare,oamenii vor planta si zidi, vor manca si vor bea, inconstienti de faptul ca decizia finala si irevocabila a fost rostita asupra lor in Sanctuarul ceresc.In tacere,pe neobservate,ca si hotul din miezul noptii, va veni ceasul decisiv, care va marca destinul fixat al fiecarui om si retragerea harului oferit oamenilor pacatosi." (Moldovan Vilhelm-Intrebari si raspunsuri)
Daca iei tot contextul, scrie cam asa in Fapte:... Dumnezeu nu locuieste in temple facute de maini si nu este slujit de maini omenesti CA SI CAND AR AVEA NEVOIE DE CEVA-subliniez asta.
Sa nu uitam ca Dumnezeu este omniprezent.Psalmii 139,7-12: "Unde ma voi duce departe de Duhul Tau,si unde voi fugi departe de Fata Ta? Daca ma voi sui in cer,Tu esti acolo; daca ma voi culca in locuinta mortilor, iata-Te si acolo; daca voi lua aripile zorilor, si ma voi duce sa locuiesc la marginea marii, si acolo mana Ta ma va calauzi si dreapta Ta ma va apuca. Daca voi zice: "Cel putin intunericul ma va acoperi,-si se va face noapte lumina dimprejurul meu! Iata ca nici chiar intunerecul nu este intunecos pentru Tine; ci noaptea straluceste ca ziua si intunericul ca lumina." Sa nu uitam si de Iona care-la indemnul Domnului-Iona 1, 2 " Scoala-te, du-te la Ninive, cetatea cea mare si striga impotriva ei.Caci rautatea ei s-a suit pana la Mine!"- El stim bine ce faceIona 1, 3:" Si Iona s-a sculat sa fuga la Tars,departe de Fata Domnului.S-a pogorat la Iafo, si a gasit acolo o corabie care mergea la Tars.A platit pretul calatoriei, si s-a suit in corabie ca sa mearga impreuna cu calatorii la Tars, departe de Fata Domnului." Apoi stim bine ce s-a intamplat cu el. Cat despre pasajul din Exodul 25, 8.9: "Sa-mi faca un locas sfant, si Eu voi locui in mijlocul lor...", am scris si mai sus care a fost scopul Sanctuarului.Scopul sanctuarului pamantesc a fost dublu: in primul rand, a fost locul unde Dumnezeu Si-a manifestat prezenta, intretinand comuniunea cu poporul Sau.In al doilea rand, sanctuarul a fost desfasurarea simbolica a Planului de Mantuire, caci lucrurile pamantesti si umane exemplificau pe cele ceresti si divine.Acum,Domnul Isus se afla in Sfanta Sfintelor, in Sanctuarul ceresc, pentru a mijloci pentru fiecare pentru noi, asa cum facea marele preot pentru popor din sanctuarul pamantesc.Domnul Isus este acum Marele nostru preot.De la moartea Sa,sistemul jertfelor s-a desfiintat(cand s-a rupt perdeaua ce despartea Sfanta,de Sfanta Sfintelor,acesasta este si semnificatia de altfel,nu mai era nevoie ca preotul sa fie mijlocitor intre om si Dumnezeu ci insusi Isus a preluat aceasta sarcina)la fel si legile ceremoniale scrise de Moise(atentie,nu legile date de Domnezeu pe muntele Sion,acelea inca sunt valabile deoarece Domnul Isus a venit nu ca sa strice legea,ci ca s-o implineasca). Atunci cand ne rugam, rugaciunea noastra se inalta la cer preluata de catre Duhul Sfant si Domnul Isus merge la Tatal si spune: Tata, te rog si pentru "Zenzen" eu si pentru el mi-am dat viata, te rog, mai da-i o sansa poate se va indrepta. Vreau sa fie si el impreuna cu Mine in Imparatia Cerurilor.Insa timpul de har se va incheia, atunci Domnul Isus, mijlocitorul nostru va iesi din Sfanta Sfintelor si va veni in slava, pentru a incepe judecata. Apocalipsa 20, 15: "Oricine n-a fost gasit scris in cartea vietii, a fost aruncat in iazul de foc". Vestea buna este ca inca mai e har, mai este timp pentru oricine.El inca bate la usa inimii voastre, ii veti deschide? Vegheati si rugati-va caci El va veni ca un hot, nu stim ceasul.Marturisiti-va pacatele inaintea Sa si lasati-va de ele ca atunci cand va veni sa nu cumva sa fim cantariti usor. Pana atunci vor veni multi Hristosi mincinosi-Matei 24, 23-27: "Atunci daca va va spune cineva: "Iata, Hristosul este aici,sau acolo",sa nu-l credeti". Caci se vor scula Hristosi mincinosi si proooci mincinosi; vor face semne mari si minuni, pana acolo incat sa insele, daca este cu putinta, chiar si pe cei alesi. Iata, ca v-am spus mai dinainte.Deci,daca va vor zice: "Iata-l la pustie", sa nu va duceti acolo! "Iata-l in odaite ascunse", sa nu credeti.Caci,cum iese fulgerul de la rasarit si pana la apus, asa va fi si venirea Fiului omului." Prieteni, cititi Biblia dar nu asa cum ati citi alta carte. Evrei 4, 12: "Caci Cuvantul lui Dumnezeu este viu si lucrator,mai taietor decat orice sabie cu doua taisuri: patrunde pana acolo ca desparte sufletul si duhul, incheieturile si maduva, judeca simtirile si gandurile inimii". Rugati-va la Domnul inainte de a citi, rugati-va pentru intelepciune si pricepere si El va va da. Iacov 1, 5.6: "Daca vreunuia dintre voi ii lipseste intelepciunea,s-o ceara dela Dumnezeu,care da tuturor cu mana larga, si ea ii va fi data.Dar s-o ceara cu credinta, fara sa se indoiasca deloc: pentru ca cine se indoieste, seamana cu valul marii, tulburat si impins de vant incoace si incolo."