Aceasta perioada de tranzitie, marcata prin modificari fiziologice importante, debuteaza intre 11 si 13 ani la fete si intre 13 si 15 ani la baieti. Fenomensl initiator al pubertatii este inca prost inteles. Totusi, se stie ca aceasta transformare se face sub actiunea succesiva a structurilor cerebrale (hipotalamus, anterohipofiza), apoi a gonadelor (ovare si testicule) si, in sfarsit, a unor tesuturi ale organismului. Glandele suprarenale intervin si ele in dezvoltarea pilozitatii sexuale.
La fete, primul semn al pubertatii este aparitia unei pilozitati pubiene si/sau dezvoltarea sanilor, survenind in medie in jurul varstei de 11 ani si jumatate. Pilozitatea axilara apare un an sau un an si jumatate mai tarziu. Primele scurgeri menstruale survin in medie la doi ani dupa primele semne pubertare, atunci cand pilozitatile pubiana si axilare au ajuns la aspectul adult. Fluxul menstrual devine regulat dupa un an sau doi. Primele cicluri sunt fara ovulatie.
- La baieti, pubertatea incepe printr-o crestere in volum a testiculelor sub efectul stimularii prin gonadotrofine. Virilizarea baietilor (cresterea in lungime a organului viril, dezvoltarea pilozitatii pubisului, apoi a celei a axilelor si a fetei) rezulta esentialmente din secretia de testosteron de catre testicule; astfel se explica intarzierea de cateva luni care exista intre cresterea testiculara in volum si dezvoltarea pilozitatii pubiene. Cresterea secretiei de testosteron stimuleaza producerea de spermatozoizi, antreneaza maturarea veziculelor seminale si a prostatei. Ea provoaca si caracteristicile masculine ale pilozitatii fetei, toracelui si abdomenului. Laringele se largeste, coardele vocale se alungesc si se ingroasa, vocea se schimba.
Cam pe la 12-14 ani. Ce se intampla? O sa fie toata lumea impotriva ta si tu o sa fii singurul care are dreptate si apar hormonei si alte treburi...
In timpul pubertatii se dezvolta corpul si oarecum si personalitatea. Exista o corelatie intre aceste lucruri. Varsta obisnuita este 12 - 14 ani.
Pubertatea ca şi adolescenţa se caracterizează prin trcerea spre maturitate si integrare în societatea adultă. Aceste perioade sunt unele în care tutela familială şi şcolară se modifică treptat, modificarea fiind integrată din punct de vedere social în prevederi legale ale unor responsabilităţi ale tinerilor începând cu 14 ani până la obţinerea majoratului civil la 18 ani.
În dezvoltarea psihică a copilului de după 10 ani se pot diferenţia 3 stadii marcante şi anume:
Stadiul pubertăţii (10 – 14 ani) dominat de o intensă creştere;
Stadiul adolescenţei (14 – 18/20 ani) dominat de adaptarea la starea adultă, de procesul de câştigare a identităţii;
Stadiul adolescenţei prelungite (18/20 – 24/25 ani) dominat de integrarea psihologică primară la cerinţele unei profesii, la condiţia de independenţă şi de opţiune maritală.
Fiecare din aceste stadii cuprinde substadii cu probleme şi caracteristici proprii.
1)Pubertatea, dominată de procesul de creştere şi maturizare sexuală intensă, cuprinde substadii care deşii diferite de la caz la caz, au aceeaşi linie de succesiune:
a)Etapa prepuberală (10-12 ani) ce se exprimă printr-o accelerare şi intensificare din ce în ce mai mare a creşterii. Tinerele fete trec printr-o creştere accentuată şi câştigă 22 cm în înălţime, în timp ce la băieţi creşterea poate începe ceva mai târziu, între 12-16 ani, şi este mai evidentă. Creşterea este uneori impetuoasă şi se însoţeşte de momente de oboseală, dureri de cap şi iritabilitate.
În această perioadă are loc intrarea într-un nou ciclu de şcolarizare cu noi cerinţe şi solicitări la care se adaugă un grad de intelectualizare afectivă în şcoală, care întăreşte sentimentul de apartenenţă la generaţie. Totodată începe implicarea în activităţi specific tinereşti – antrenarea în formaţii artistice, în cercuri tehnice, în concursuri şi competiţii din cadrul şcolii şi nu numai.
Şi în familie încep să se manifeste modificări de cerinţe faţă de puber. Uneori tânărul este considerat copil, alteorii i se atribuie ieşirea din copilărie, ceea ce creează reacţii diferenţiate, după împrejurări. În general, puberul se simte din ce în ce mai confortabil în grupul care-l securizează şi acceptă stilul său gălăgios, exuberant şi uneori agresiv.
Apar condiţiile de "independenţă" şi "libertate spirituală", copilul fiind tot mai absorbit de petrecerea timpului cu prietenii şi colegii săi, manifestând mici refuzuri de a participa cu familia la mici ieşiri alea acesteia. Influenţele şi sistemul de cerinţe al vreunuia din membrii familiei se devalorizează, relativ, pentru copil în această perioadă.
b)Pubertatea propriu-zisă (12-14 ani). Este mai evidentă creşterea în înălţime. Din punct de vedere psihologic, creşterea şi maturizarea sunt legate de numeroase stări de disconfort datorate schimbării corpului şi dezvoltării acestuia.
c)Momentul postpuberal. La putin timp după atingerea punctului culminant al pubertăţii, băieţii manifestă o schimbare în conduite, adeseori intră în faze de exagerare, impertinenţă cu substract sexual, cu o agresivitate marcantă în conduite şi vocabular. Tinerele fete trec prin 2 faze: femeie-copil (plină de conduite timide şi exuberante, dar şi de afecţiune, idealizare de personaje inaccesibile) si femeie-adolescent (tânăra devine uşor provocatoare, stăpână pe sine şi increzătoare)
2)Adolescenţa (14-20 ani) este perioada în care are loc ieşirea din societatea de tip tutelar, familial şi şcolar şi intrarea în viaţa cultural-socială mai largă a şcolii şi chiar a oraşului. Această intrare este complexă şi dependentă de gradul de integrare a şcolii în viaţa socială.
a)Preadolescenţa. În această etapă se conturează şi se adânceşte mai mult individualizarea - conturându-se caracteristicile caracteristicile conştiinţei şi a conştiinţei de sine. Este o fază de intensă dezvoltare psihică, încărcată de conflicte interioare.
Tânărul manifestă încă o oarecare agitaţie şi impulsivitate, momente de nelinişte şi dificultate, de concentrare şo oboseală la efort. Părerile personale încep să fie argumentate, încep să crească interesul pentru problemele abstracte şi de sinteză, dar şi pentru participarea la roluri mai deosebite. Se rafinează interesul pentru lectură, filme, tv, apare dorinţa de afirmare, experienţa afectivă se nuanţează şi se impregnează de valori.
In timpul perioadei de pubertate se produc in organism trei grupe de fenomene :
a) Maturatia fizica : in perioada puberala se incetineste cresterea in lungime, care a fost pronuntata in anii ce preced pubertatea; trunchiul devine mai larg si gros, exista si o crestere in greutate. In continuare cresterea se incetineste, dar nu inceteaza complet decat dupa 18 ani.
b) Maturatia sexuala : glandele endocrine prin secretilor determina manifestarile pubertatii; un rol important il au glandele ovariene si suprarenale; secretia de hormoni ovarieni depinde de elaborarea hormonilor hipofizari, care la randul lor sunt dirijati de sistemul nervos central, fenomen ce are la baza un anumit grad de maturitate a organismului. Aceasta maturitate poate fi apreciata fie prin dozari biologice si chimice ale hormonilor, fie prin aparitia osului sesamoid la nivelul policelui. Dintre primele simptome ale pubertatii putem aminti : cresterea mameloanelor, dezvoltarea mamara, pilozitatea pubiana, dezvoltarea organelor genitale externe, pilozitatea axilara care precede cu cateva luni prima menstruatie.
c) Evolutia si maturitatea psihica puberala se caracterizeaza prin trei grupe de fenomene :
-necesitatea de analize, care nu se refera numai la propria persoana, ci se largeste. studiind alti oameni, societatea si tot ce-1 inconjoara; aceasta analize se face cu anumita stangacie, fapt care duce uneori la negari, discutii violente etc. Este perioada de entuziasm artistic, pe care profesorii trebuie sa o orienteze si sa nu o franeze decat atunci cand se contureaza exagerari;
-dezvoltarea inteligentei face posibila rationamentele abstracte. In mod destul de ciudat se observa in aceasta perioada o scadere a randamentului scolar, deoarece este tulburat efortul psihic. Este de mare importanta prezenta in aceasta perioada a unui bun pedagog care sesizeze dezorientarea tanarului, sa-l ajute, fara a-1 jigni sau pedepsi pentru rezultatele eventual mediocre la invatatura;
-eliberarea de mediul familiar este o pornire la care tanarul ajunge prin descoperirea mediului din jur. Aceasta este varsta confidentelor, a prieteniilor si uneori trezirea dragostei. Sper sa iti fie de folos si sa gasesti raspunsul la intrebarea ta!
Iti spun sincer ca sa nu gresesc ceva ...acum iti spun din cartea de stiinte cls a 4a
PUBERTATEA- Pubertatea incepe de la 10-11 ani care dureaza pana la 14-15 amni. Aceasta etapa presupune crestera in inaltime si greutate, ale modificari ale organismului ai ale dezvoltarii psihice. pa!
Cresti! Baietii incep sa aiba preocupari diferite ca si cele pentru fete sau aspectul tau exterior sau iesirile cu prietenii; corpul incepe sa se schimbe si el, incepi sa vrei sa fii tot mai independent si prietenii devin f imp in aceasta perioada; atentie dar la care prieteni! De multe ori se aleg cei gresiti!
EI, depinde de fizicul si organismul fiecarui copil dar, an mod normal, la 13 ani, dar tot ce se antampla e normal, asa e viata
Buna,
Pubertatea este prima treapta catre maturizare a unei persoane. Varsta de aparitie variaza in functie de ereditate, alimentatie, sex, sanatatea fizica. Pentru mai multe informatii despre pubertate iti recomand articolul de mai jos, este scris simplu si pe inteles tuturor http://www.topexperti.ro/......-fete_1053
Daca ai si alte nelamuriri iti recomand sa discuti cu expertul. Numai bine
De obicei, o incep un an mai tarziu, pe la 10-12 ani. Pentru majoritatea copiilor, pubertatea tine cativa ani. Acest interval le da ragaz sa se obisnuiasca cu noile corpuri adulte.
Mario1996 întreabă: