| eusuntcipi a întrebat:

Salutare. Am o situatie. Eu locuiesc in chirie, acum cateva zile s-a stricat uscatorul de rufe, uscatorul fiind in apartament cand eu m-am mutat. L-am anuntat pe proprietar ca sa stie si sa cheme pe cineva sa il repare. Proprietarul sustine ca eu trebuie sa platesc reparația uscatorului deoarece eu locuiesc in apartament, nu el. Eu nu am intervenit cu absolut nimic la defectarea lui, pur si simplu s-a oprit din functionat in timp ce usca hainele iar acum nu mai invarte deloc. Voi ce credeti? Eu trebuie sa suport aceasta cheltuiala sau proprietarul? Mentionez ca pe unde am mai stat in chirie mereu cand s-a defectat ceva proprietarii s-au ocupat de tot… M-am uitat in contractul de inchiriere insa nu e nicio clauza care sa ateste ca eu ca chirias trebuie sa achit eventualele defectiuni.

33 răspunsuri:
Bula
| Bula a răspuns:

Conform legii locuintei, chiriasul suporta toate reparatiile ivite pe timpul inchirierii.
Proprietarul suporta doar eventualele reparatii ale constructiei cladirii.

| Holiday a răspuns (pentru Bula):

De fapt, proprietarul trebuie sa suporte reparatia, sau dupa caz, sa-l inlocuiasca, daca a fost folosit corespunzator.
Si e absolut normal sa fie asa. Chiria se calculeaza incluzand inclusiv uzura electrocasnicelor, mobilei, etc, din imobilul inchiriat.
Singurul caz in care chiriasul trebuie sa suporte reparatiile, sau inlocuirea, e cand nu le-a folosit corespunzator, si s-au deteriorat/stricat din cauza asta.

| Bula a răspuns (pentru Holiday):

Asta doar daca contractul de inchiriere este insotit si de inventar, cu starea, gradul de uzura si valoarea fiecarui obiect cuprins.

| Holiday a răspuns (pentru Bula):

Pe principiul, daca in contract nu e si inventarul, chiriasul poate lua orice de acolo, ca practic nu exista.laughing
N-are nicio legatura inventarul cu situatia prezenta.
Chiriasul nu are nicio obligatie la plata uzurii facute eventual de alti chiriasi de dinaintea lui. Repet, chiria include si asta, pentru perioada cat e inchiriat imobilul cuiva.

| Bula a răspuns (pentru Holiday):

Depinde de clauzele contractuale.

| Holiday a răspuns (pentru Bula):

Nu inchiriaza nimeni daca proprietarul impune clauze de tipul asta. Cat de imbecil sa fii sa faci asta?

| Bula a răspuns (pentru Holiday):

Asta sa crezi tu!

| Holiday a răspuns (pentru Bula):

Nu cred, stiu. Am facut sute de contracte de inchiriere, Intre persoane fizice, intre PF si firme, si intre firme.
Noi vorbim aici de spatii pentru locuit, nu de cladiri industriale, depozite, hale, etc, unde pot exista niste intelegeri de tipul asta, dar acolo e vorba de cu totul altceva.

| Bula a răspuns (pentru Holiday):

Intelege odata:
Este diferit sa dai in chirie un apartament si un apartament mobilat!
Cel din urma implica si inchirierea inventarului.

| Holiday a răspuns (pentru Bula):

Discutia e fara rost. Vrei sa intelegi, bine, nu vrei, tine-o pe a ta. In ce priveste apartament vs apartament mobilat, de fapt e acelasi lucru. Si pe ala nemobilat trebuie sa-l zugravesti din timp in timp. Si nu-i ceri bani separati chiriasului. La fel e si cu mobila, electrocasnicele, etc. Trebuie sa le schimbi/repari la un moment dat. Si asta o faci din banii de chirie, nu din altii ceruti suplimentar.

In cel priveste pe cel care a intrebat, trebuie sa inteleaga faptul ca nu el trebuie sa plateasca reparatia.

| eusuntcipi explică (pentru Holiday):

Am citit toate răspunsurile si parerile sunt impartite insa eu inca consider ca nu eu ar trebui sa fiu cel care plateste. Platesc chirie o suma destul de mare pentru orasul in care locuiesc si cred ca in acea suma ar trebui sa intre si alte cheltuieli neprevazute. Si eu la randul meu cand m-am mutat am zugravit peretii din living pentru ca erau foarte murdari in unele locuri. Însuși proprietarul zicand ca trebuie zugraviti si daca vreau o pot face. Eu am fost de acord crezand ca o sa scada la chirie suma pe care am cheltuit-o cu aceasta manopera insa m-am inselat. Dar asta e deja alta poveste. In concluzie nu o sa platesc eu reparatia, i-am comunicat si lui asta.

| Bula a răspuns (pentru Holiday):

Faci mare confuzie!
1. Citeste Legea locuintei '
2. Nu e tot una daca dai in chirie un apartament nemobilat sau unul mobilat si echipat la cheie, in care ai mobilier si aparatura de mii de euro!

Bula
| Bula a răspuns:

Legea 196 /2018, art. 30:
"(4) În cadrul proprietății individuale, proprietarul are obligația să păstreze și să întrețină în stare
de funcționare și siguranță spațiile interioare, echipamentele și instalațiile din dotarea tehnică a
proprietății individuale, respectiv instalațiile sanitare, de încălzire, canalizare, alimentare cu
energie electrică, gaz, apă, precum și altele de această natură, pe cheltuiala sa, astfel încât să nu
aducă prejudicii celorlalți proprietari din condominiu."

Iar Legea 114/1996 prevede:
" Art. 28. -

Proprietarul are următoarele obligaţii:

a) să predea chiriaşului locuinţa în stare normală de folosinţă;

b) să ia măsuri pentru repararea şi menţinerea în stare de siguranţă în exploatare şi de funcţionalitate a clădirii pe toată durata închirierii locuinţei;

c) să întreţină în bune condiţii elementele structurii de rezistenţă a clădirii, elementele de construcţie exterioare ale clădirii (acoperiş, faţadă, împrejmuiri, pavimente), curţile şi grădinile, precum şi spaţiile comune din interiorul clădirii (casa scării, casa ascensorului, holuri, coridoare, subsoluri, scări exterioare);

d) să întreţină în bune condiţii instalaţiile comune proprii clădirii (ascensor, hidrofor, instalaţii de alimentare cu apă, de canalizare, instalaţii de încălzire centrală şi de preparare a apei calde, instalaţii electrice şi de gaze, centrale termice, crematorii, instalaţii de colectare a deşeurilor, instalaţii de antenă colectivă, telefonice etc.)." si
" Art. 30. -

În cazul neîndeplinirii de către proprietar a obligaţiilor care îi revin cu privire la întreţinerea şi repararea locuinţei închiriate, lucrările pot fi executate de către chiriaşi în contul proprietarului, reţinând contravaloarea acestora din chirie.

Chiriaşul va putea executa aceste lucrări, dacă degradarea produsă este de natură să afecteze folosinţa normală a clădirii sau a locuinţei şi numai atunci când proprietarul, la sesizarea scrisă a chiriaşului, nu a luat măsuri de executare a lucrării, în termen de 30 de zile de la data sesizării."

Atentie marita la formularea si continutul Art.28 alin. C!

Bula
| Bula a răspuns:

Se refera DOAR la costructie si la instalatiile aferente.
NU si la mobila si aparatura casnica.
Invata sa citesti si sa interpretezi o lege!

| Holiday a răspuns (pentru Bula):

Tocmai ce ti-am spus ca alin C, la care ai facut referire, e despre altceva.laughing
Oricum, repet, chiar nu ma intereseaza ce crezi tu despre situatia asta. Important e ca cel care a pus intrebarea sa inteleaga. Si pare ca, spre deosebire de tine, a inteles.

Iti mai spun o data, si am incheiat discutia: remedierea oricaror defectiuni care apar la electronice, electrocasnice, mobila, etc, in cazul folosirii lor corespunzatoare, sunt in sarcina proprietarului, nu a chiriasului. Si e absolut normal sa fie asa.

| Bula a răspuns (pentru Holiday):

Da-mi legea si articolul, care scrie asa!

| Holiday a răspuns (pentru Bula):

Bah, la hotel, daca se strica feonul, frigiderul, aerul conditionat, televizorul, etc, ti le repara/inlocuieste gratuit, sau daca nu se poate, iti ofera alta camera tot gratuit? Sau platesti tu reparatia/inlocuirea lor?
E fix acelasi lucru.

| Bula a răspuns (pentru Holiday):

Hotelul are regim hotelier, si doar rareori are regim de inchiriere.
Sunt doua regimuri diferite.

| Holiday a răspuns (pentru Bula):

Nu are "regim hotelier", ci are INCHIRIERE in regim hotelier. Adica tot inchiriere e.
In orice fel de inchiriere, proprietarul trebuie sa asigure chiriasului conditiile initiale pe toata perioada inchirierii. Adica inclusiv sa repare/inlocuiasca ce se strica. In conditiile in care deteriorarea nu e din vina chiriasului.

| Bula a răspuns (pentru Holiday):

Ti-am scris: evalabil doar pentru cladire si utilitatile aferente.
Tu nu mi-ai dat legea si articolul care te sustine.

| darrio2007 a răspuns:

S-a defectat atunci cand l-ai folosit tu. Deci tu vei suporta reparatia lui.

| Holiday a răspuns (pentru darrio2007):

Nu are nicio legatura. Singurul caz in care chiriasul trebuie sa suporte reparatia, sau inlocuirea, dupa caz, e daca nu l-a folosit corespunzator. Pretul chiriei include si uzura electrocasnicelor, electronicelor, mobilei, etc.

| darrio2007 a răspuns (pentru Holiday):

„M-am uitat in contractul de inchiriere insa nu e nicio clauza care sa ateste ca eu ca chirias trebuie sa achit eventualele defectiuni. "
Deci cum este?

| Holiday a răspuns (pentru darrio2007):

E exact cum spuneam. Reparatia e in sarcina proprietarului.

suntserios
| suntserios a răspuns:

Atat timp cat nu l-ai stricat tu proprietarul trebuie sa suporte costul reparatiei.

| ReddY25 a răspuns:

Se pare că vei suporta costurile

| Kufu95 a răspuns:

A funcționat și înainte sau de la bun început s-a stricat?

| eusuntcipi explică (pentru Kufu95):

A functionat. Intr-adevar pe parcursul al unui an a mai avut unele probleme, nu incalzea suficient uneori, dadea erori dar de data asta nu mai functioneaza.

| Kufu95 a răspuns (pentru eusuntcipi):

Înseamnă că tu l-ai stricat, va trebui să suporți reparația.

| eliancodrut a răspuns:

Daca bunurile de uz casnic - frigider, masina de spalat, aragaz, aspirator etc. - se defecteaza din folosire incorecta, se constituie in paguba si este suportata de chirias. Daca se defecteaza datorita functionarii normale, se suporta de proprietar. La fel cu alte degradari.

| gllopel a răspuns:

Daca deja l-ai folosit un an, e in sarcina ta sa-l repri. Daca ai fi anuntat proprietarul de la inceput ca are probleme in functionare, era altceva. Cat de greu este sa vorbesti cu un om?

| Holiday a răspuns (pentru gllopel):

Nu trebuie sa suporte chiriasul reparatia. Pretul chiriei include si uzura normala a tot ce este in apartament. Doar folosirea necorespunzatoare, daca a cauzat stricarea, sau deteriorarea, poate avea drept rezultat plata de catre chirias a reparatiei/inlocuirii.

| AncaDT a răspuns:

Atat timp cat defectiunea apare din cauza uzurii, aici ma refer la defectiuni mecanice/ electrice atunci este responsabilitatea proprietarului sa acopere costurile cu reparatia sau inlocuirea. In cazul in care defectiunea a aparut ca si utilizare necorespunzatoare e.g ai uscat caramizi in loc de haine? atunci intra in responsabilitatea ta sa acoperi costurile! Zi faina si spor!