Nu ai pus bine intrebarea.
Franele, dupa modul de actionare, pot fi hidraulice (cu pistoane si lichid de frana) sau mecanice (cu cablu, oribile).
Aici clar franele hidraulice sunt superioare datorita preciziei fortei de franare pe care nu o poti avea cu greu cu o frana mecanica (la care trebuie sa ai grija de cablu sa fie intreg, sa fie uns bine etc).
Dupa suprafata de contact a franei, poate fi pe disc sau pe janta (V-brake), fiecare avand +urile si -urile ei.
Frana V-brake:
(+)pret mic
(+)pe vreme uscata blocheaza mai usor roata
(+)intretinere relativ usoara (nu-ti faci problema discurilor gresate)
(-)! in conditii de umiditate (ploaie, intri cu janta rotii in apa, noroi etc) sunt total ineficiente, ca si cum n-ai avea frana la viteze mari
(-)daca ai roata stramba (ai luat o bordura sau ai intrat in ceva cu roata), o sa o ai si infranata deoarece sabotii vor atinge de ceva (janta, anvelopa)
(-)mai greu de schimbat sabotii decat placutele
Frana pe disc:
(+)nu tin seama de vreme, vrei sa pui frana, pui frana
(+)placutele se schimba foarte usor, nu trebuie sa le reglezi cum faci cu sabotii
(+)nu conteaza daca ai roata descentrata, stramba, frana va functiona la fel de bine
(-)daca franezi excesiv de tare exista sansa reala sa iti descentrezi roata (la frana pe disc roata se blocheaza din butuc, deci se vor slabi unele spite si se vor rupe altele)
(-)la cel mai mic semn de ulei pe disc/placute, frana va deveni ineficienta pana la degresare
(-)pretul putin mai mare fata de V-brake
Deci acum depinde de ce vrei sa faci cu bicicleta (presupun ca la bicicleta te referi). Daca vrei sa mergi pe munte, off-road, undeva unde stii ca vei avea balti sau noroi, sau stii ca ai sanse mari sa iti deformezi rotile -> frane pe disc. In orice alta situatie -> frane V-brake. Orice frane ai alege, ia-ti hidraulice daca iti permite bugetul.
Eigei întreabă:
CenturyChild întreabă: