Sunt figuri de stil pe care cu totii le facem chiar si aici peTPU in intrebarile si raspunsurile userilor le gasesti.Nu se refera la amputarea in sine.
Ma repet, biblia este o carte de mituri, in mare parte!
Mit=legenda, basm, povestire fabuloasa!
Biblia foloseste adesea un mesaj simbolic, pentru a exprima cit mai bine realitatile spirituale. Uneori, privit in fuga, mesajul, este luat literal, si poate parea a fi dur. Dar pare doar. Insa acel mesaj doreste sa exprime ceva ce este greu de pus in cuvinte. In cazul acesta, este vorba de gravitatea pacatului, de efectele pe care le poate aduce, efecte care pot semana cu o mutilare fizica, si de aceea este adusa in discutie "mutilarea" - adica ar fi mai bine sa iti pierzi fizic o parte din trup decit sa pacatuiesti. Dar sensul este dupa cum s-a mai zis aici, nu lepada ochiul daca ai pacatuit cu el, ci pacatul pe carel-ai comis. Caci poti sa lepezi organul fizic, dar sa comiti pacatul cu alt organ al corpului. Si, daca ai citi cu atentie Biblia, ai vedea ca accentul in ea nu cade pe latura fizica, materiala a vietii, desi o aduce in discutie, ci cade pe inima, pe latura spirituala a vietii.
Navarre,
Am putea privi problema in mai multe sensuri.
1. Este clar ca nu mana ori piciorul ne determina sa cadem in pacat, ci mai degraba sunt niste lucruri pe care le folosim pentru a comite anumite pacate. Pacatul in sine vine nu din organ in sine, ci din dorintele omului. Iisus spunea in alt loc ca din inima omului vin toate aceste lucruri rele si nu din exterior. De asemenea indemna oamenii sa spele partea interiora a paharului, nu pe cea exterioara. Asadar, este destul de clar ca sensul paragrafului este unul figurat, la fel cum este clar ca Iisus a vorbit foarte mult in pilde.
2. Tu nu ai citat intreg paragraful, cu alte cuvinte l-ai scos din context. Pentru ca in context se exprima clar faptul ca este mai bine sa intri in viata vesnica orb sau schiop decat sa intri sanatos in iad. In acest sens chiar daca ai vrea sa interpretezi textul in mod literal, acesta si-ar gasi o explicatie tocmai si intr-un sistem egoist in care persoana este axata doar asupra interesului propriu. Insa este clar ca nu acesta a fost contextul in care a vorbit Iisus.
3. Sa presupunem ca Biblia ar indemna ca oamenii sa-si scoata ochii intr-un mod cu totul nejustificat si neexplicat. Pe ce s-ar baza contestatia ta. De ce sa nu-si scoata ochii? Daca ne-ar indemna crestinii sa aplice cele mai aprige chinuri ateilor din 2010, ce nu ar fi in regula? Si pe ce valori te-ai baza tu sa faci vreo contestatie morala? Sa nu se inteleaga ca as promova schiloditul oamenilor. Insa ideea de baza este ca singurii care nu au nicio contestatie valida impotriva acestor lucruri sunt tocmai relativistii morali.
Iti raspund cu o alta intrebare, ce s-ar intampla in cazul tau? Ar insemna ca ar trebui sa-ti tai capul. Crezi ca asta si-ar dori Dumnezeu? Sau sa-ti revi din "problema" care-ti da de furca? Daca Dumnezeu ar dori exterminarea ta n-ar fi mai simplu sa-ti dea un trasnet in "paratrasnet"? De ce sa te lase sa te chinui sa-ti faci singur ghilotinarea cand totul ar fi mai simplu si curat.
Poate chiar ar trebui sa lasi aceste paragrafe si biblia sa fie discutate si combatute in biserici si pe forumuri de specialitate. Exista astfel de forumuri si acolo sunt oameni cu adevarat cunoscatori care au argumente si explicatii pertinente.
Sunt exprimari simbolice. Ai auzit de "figura de stil"? O folosesc si poetii si in general artistii, pentru a sublinia o idee.
Dar este bine sa iti pui astfel de intrebari. Pana la urma ai sa intelegi.
Ai inceput sa postezi intrebarile tale si pe forumuri ortodoxe?
http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?p=221219
De ce nu citesti si cele doua versete de dinaintea celor doua pe care le-ai postat si anume:
"6. Iar cine va sminti pe unul dintr-aceştia mici care cred în Mine, mai bine i-ar fi lui să i se atârne de gât o piatră de moară şi să fie afundat în adâncul mării.
7. Vai lumii, din pricina smintelilor! Că smintelile trebuie să vină, dar vai omului aceluia prin care vine sminteala. "
[Matei 18, 6-7]
http://bibliaortodoxa.ro/carte.php?id=55&cap=18
Eu cred ca nu ai inteles bine mesajul... Dumnezeu nu ne indeamna sa ne mutilam; El ne indeamna sa fim buni si sa nu facem pacate. El vrea sa ne spuna ca daca exista ispite, sa ne idepartam de ele si sa credem in El. Nu trebuie sa te indoiesti nicio clipa de Dumnezeu.Nici nu stiu cum poti sa zici ca ne indeamna sa ne mutilam... e o prostie.
Nu am citit biblia, de asta ma surprinde atat de tare paragraful prezentat de tine.
Niste tampenii care ma fac sa ma gandesc sa las cartea "sfanta" deoparte.
Nici eu nu am citit Biblia recunosc, dar gandeste-te ca poate textele astea au totusi un sens figurat
Ştii eu cred ca e ceva simbolic si anume daca faci o fapta care te condamnă sa nu o mai faci asa cred eu nu inseamna ca daca cineva face un lucru rau trebuie sati tai o mina sau un picior, eu cam asa as crede ca inseamna.
Un tanar a venit la Iisus si l-a intrebat ce sa fac ca sa mostenesc viata cea vesnica, si Iisus i-a zis ce este scris in lege, cum citesti? Deci la un text pot fi mai multe interpretari, insa o singura interpretare e corecta. Iisus cand a vazut oameni bolnavi i-a vindecat chiar daca erau pacatosi. Deci Iisus a vindecat oameni care au pacatuit, si ca urmare a pacatului uneori membrele le erau moarte, bolnave, pentru ca sa fie sanatosi, Deci Dumnezeu vindeca oamenii, si Iisus cand a vazut oameni pacatuind nu le-a taiat membrele ci ia certat. Petru cand a mintit ca nu-l cunoaste pe Iisus, atunci cand Iisus a fost prins, nu si-a cusut gura si nici nu si-a taiat limba ci sa indreptat. Intelesul a ceea ce scrie la Matei 18:8 e daca mana, piciorul, ochiul te indeamna la pacat atunci trebuie sa lepezi de la tine acele pacate. Cu mana poti pacatui prin furt, lovire, etc, cu piciorul poti pacatui lovind oameni, mergand in anumite locuri unde se pacatuieste, cu ochiul poti pacatui privind oameni, poftind femei, etc. Daca am face cum zici tu atunci sa zic ca as pacatui privind o fata si dorind sa fac sex cu ea ar trebui sa imi scot ochii, si apoi daca as fii orb si as judeca pe apropele meu atunci ce ar trebui sa fac sa ma omor, iar sinuciderea e cel mai mare pacat, mai mare si decat erezia. Insa Dumnezeu nu vrea moartea pacatosului ci intoarcerea lui, Pavel a prins oameni ce erau crestini si ia batut iar dupa ce Pavel sa facut crestin nu si-a taiat mainile. Deci intelesul celor scrise la Matei 18:8 e ca daca ochiul tau te duce la pacat, leapada pacatul nu ochiul, numai pacatui cu ochiul. Si cum poti sa nu pacatuiesti cu ochiul cand de exemplu te plimbi sau esti undeva, e simplu te uiti in jos.
Nu e nici un secret si iata explicatia (talcuirea): iti este mai de folos (per global) de a te lipsi de acel organ, decat sa "cazi prada" pacatului care este moarte. Sau mai pe scurt: mai bine ciung si viu decat intreg, dar mort.
Si ca sa-ti ilustrez si idea: inchipuie-ti ca in urma unui cutremur esti ingropat sub daramaturi si desi poti vedea o cale de a iesi la suprafata piciorul iti este blocat. Ce vei alege? Sa-ti tai piciorul si sa scapi cu viata, sau sa ramai integru fizic, dar mort de-a binelea?
Desi indemnul Sf. Ap. Matei este cat se poate de serios si trebuie luat ad-literam, rolul lui nu e ca oamenii sa se-apuce sa-si scoata ochii, sa-si taie mainile, picioare si mai stiu eu ce. Ci ca oamenii sa CONSTIENTIZEZE gravitatea pacatului. Si se refera la acel caz extrem (din ce in ce mai intalnit in ziua de azi) cand trupul este cel care dicteaza spiritului si nu invers.
Oricum amice navarre, iti sugerez sa te hotarasti in sinea ta daca pe tine te intereseaza cu adevarat Adevarul sau numai sa faci valuri.
Dar daca esti sincer in cautarea ta, te astept in continuare cu astfel de intrebari si voi fi bucuros sa t-i le explic de cate ori voi avea posibilitatea.