Avem nevoie de anumite principii morale și etice.
Și în știință există etică. Dacă fiecare ar putea încălca principii etice și ar plagia, ar fura munca altora (de exemplu), atunci oamenii nu ar mai fi încurajați să facă ceva deoarece toți facem ceva și pentru a fi răsplătiți, recunoscuți. Sunt multe exemple în care încălcarea principiilor etice poate duce implicit la dezordine în societate.
Sunt de acord cu moralitatea și etica care susțin rațional norme care pot încuraja un bun mers al societății. Acestea nu implică „existența unui creator sau cârmuitor suprem". Eu cred că moralitatea și etica pe care eu le susțin tind spre obiectivism. Faptul că dacă aplici principiile X duce la o societate mai productivă decât dacă ai aplica principiile Y poate fi un lucru obiectiv.
Frica e ceva uman. Dar „a nu face rău cuiva" nu e ceva cu care te naști. Cam toți am face nasoale dacă nu ar exista frica de consecințe. Cel mai tare ar supraviețui, ca în lumea celorlalte animale. Însă o asemenea dezordine nu știu dacă ar ajuta o societate umană. Cred că tocmai și pentru că am învățat să lucrăm împreună și să dăm un rol fiecăruia am ajuns unde suntem acum.
Deși moralitatea nu e naturala si artificiala?
https://gaz. wiki/wiki/ro/Morality
În cele din urmă totul e natural, până și chestiunile artificiale (doar că la alea pare indirect). Și furnicile își construiesc o întreagă „cetate" și lucrează organizat, împreună. Ăsta nu e un comportament artificial, e natural. Și noi putem să ne organizăm, dar pentru a o face avem nevoie de niște norme. E tot ceva natural. Doar că noi avem posibilități multiple: putem comunica într-un mod mult mai complex și putem să scriem. Totul e într-un fel natural, însă natura noastră e complexă. Cu cât ceva e mai complex cu atât poate fi mai ușor de destrămat (ca un castel făcut din cărți), deci are nevoie de mai multe norme. De aceea avem nevoie și de un set complex de norme. Discuția e destul de complexă având în vedere istoria, filosofia moralității, etica. Întrebarea ta e destul de simplă. Răspunsul e că avem nevoie de norme deoarece mintea noastră nu funcționează doar pe bază de instincte, ci funcționează foarte mult pe bază de informație complexă acaparată din exterior. Sunt mulți factori externi, fiecare manifestându-se diferit la fiecare individ. Societatea umană e mult mai ușor de dezorganizat decât o colonie de furnici. Acelea le știu pe ale lor (toate dintre ele), nu au ideologii, principii, teorii, informații distincte.
Faptul că unii își definesc o moralitate care nu are aparent treabă cu bunul mers al societății, e altă treabă. Cum ziceam, eu mă îndrept către o moralitate rațională. Nu avem nimic de câștigat ca societate dacă le facem viața grea unor categorii de persoane. E și lucrul ăsta ceva natural. Cum spuneam, societatea umană e complexă, există diversitate. E ușor să vedem alți oameni ca fiind diferiți de noi sau, altfel spus, ca fiind „anormali". E natural să vrem să îi îndepărtăm pe aceștia din grupul nostru. Asta este și o mare problemă pe care o avem din cauza diversității. Nu mai realizăm că toți suntem oameni și toți ar trebui să lucrăm împreună. Deja se creează o moralitate de grup, nu de specie. Un gen de moralitate care dezbină și cam contrazice rolul pe care cred eu că ar trebui să îl aibă de fapt moralitatea. Deci moralitatea poate fi „nesănătoasă" dacă este acest gen de moralitate. Sunt diferite categorii de moralitate. Dacă unii consideră imoral o chestiune care nu influențează cu nimic negativ societatea și acest fapt poate duce spre lucruri negative (imorale, de asemenea), asta nu înseamnă că un alt set de norme morale care ne spun că ar trebui să integrăm toate categoriile de oameni într-un aspect al vieții, pe cât posibil și să nu îi lovim cu pietre nu se aplică. Sunt principii morale care se bat cap în cap pentru că fiecare înțelege ce vrea prin moralitate și o adaptează la propriul grupuleț.
Acelasi subiect, moralitatea. Dar ce zici de virtute? Virtutea nu se schimba de la o societatea la alta.
Si da, moralitatea este in noi, altfel nu am forma grupuri, nici lupii nu s-ar grupa in haita, deci si ei au moralitate. Trebuie sa existe un cod dupa care sa functioneze grupul.