Nu, daca studiezi epistemologie o sa afli ca stiinta nici macar nu-si propune sa raspunda la intrebarea "exista Dumnezeu?".
Ca orice creștin (și ca orice teist) cred că lumea a fost creată de Dumnezeu și prin urmare este „proiectată inteligent". Ideea de bază a designului inteligent este însă susținerea că acest lucru poate fi demonstrat științific; sunt sceptic referitor la aceasta.
...Pe cât pot vedea, Dumnezeu în mod sigur ar fi putut folosi procese darwiniste pentru crea lumea vie și pentru a o dirija în mersul ei; prin urmare evoluția în sine nu implică faptul că nu ar exista o direcție în istoria vieții. Ceea ce implică acel lucru nu este teoria evoluției in sine, ci evoluția nedirijată, ideea că nici Dumnezeu nici vreo altă persoană nu a intervenit în a ghida, direcționa sau orchestra cursul evoluției. Dar teoria științifică a evoluției, în mod foarte corect, nu afirmă nimic despre ghidarea divină sau lipsa ei. Ea nu afirmă că evoluția ar fi ghidată divin și nici nu susține că nu ar fi așa. Ca aproape oricare alt teist, resping evoluția nedirijată; dar teoria științifică de azi a evoluției — spre deosebire de adaosurile ei filosofice sau teologice — nu afirmă că evoluția nu ar fi dirijată. La fel ca știința în general, evoluția nu face afirmații despre existența sau activitatea lui Dumnezeu.
— Alvin Plantinga
Plantinga, Alvin (11 aprilie 2010). „Evolution, Shibboleths, and Philosophers". The Chronicle of Higher Education. Accesat în 28 aprilie 2010. https://www.chronicle.com/article/evolution-shibboleths-and-philosophers/
"Știința nu poate dovedi inexistența Lui Dumnezeu."
Stiinta nu-si propune asta.
In schimb, de exemplu, stiinta iti spune ca "apa sfintita" e tot apa chioara. Sau, iti spune ca evreii nu puteau fi in Egipt in perioada in care spune Biblia, pentru ca pur si simplu, erau in alta parte.
Mai corect spus: in secolul XV i.e.n. nu existau evrei si nici limba ebraica. Abia la circa 1208 i.e.n. sunt atestati evreii si nici macar nu e sigur ca aveau constiinta nationala ca sunt evrei (ei erau pur si simplu canaanitii din tinutul deluros). Sau ca-l slujeau pe Yahweh (desi stim ca erau clar politeisti). Iar ebraica lor era abia la inceputul ei (abia incepea sa se diferentieze de alte limbi canaanite).
Intre "Științele Umaniste", stiintele sociale si stiintele empiriste (asa si-au pus numele ei desi totul este empiric) exista o separare.
Socrate vorbeste de un Daimon (niste voci). Limbajul de la superficie nu este tot una cu cu cel profund.
Porfir pune in sah limbajul. Spune ca acele 5 categorii nu stie unde sa le puna, in afara, inauntru, etc.
Daca le punem in minte inseamna ca acele categorii le vorbea lui Socrate. Acele categorii le punem in Lógica. Iar acolo exista un NOMOS. O Lege Naturala (iusnaturalism). Deci trebuie sa intelegem limbajul acelor categorii ca sa intelegem NOMOS-ul lor (legea naturala). Aici intram in MORALITATE (constiinta morala).
Exista si limbaj a-rational. Daca acele elemente exista, trebuie sa vorbim de naturalism rational.
Mai incolo iti fac un comentariu mai revisat ca acum nu am timp.
Deci ca sa nu traim contranatural sau contraratiunii trebuie sa intelegem ca acele voci universale/naturale/necesare au un NOMOS. Noi trebuie sa traim potrivit lor pentru ca ne invata realitatea celestiala.
Hugo Crocio in "Sobre el derecho de la guerra y de la paz" ne explica schimbul de la teocentrism la antropocentrism. Insa cand s-a produs schimbul la acest antropocentrism s-au nascut rationalistii si romanticistii care au adulterat mai tare tema. Romanticistii (si pocaitii) au deviat centrul mai in afara.
https://aproximandonosalaetica.wordpress.com/......smo-3oeso/
Principiile matematice ale filozofiei naturale Carte de Isaac Newton
N. Malebranche CAUTAREA ADEVARULUI
Principiile filosofiei Carte de René Descartes
Buna. Iti recomand sa te uiti la interviul acesta : https://www.youtube.com/watch?v=TlrH42G2Q8c&t=1520s.