Nu te chinui sa tocești comentarii intregi. Fragmentează-le pe bucăți. Înveți separat fiecare concept (semnificatia titlului, relația incipit-final, construcția personajelor, etc) așa iti va fi mai ușor sa reproduci informatia pe care o structurezi in eseuri.
O soluție ar fi sa îți cumperi Eseul (o culegere foarte utila). Acolo vei găsi toate eseurile posibile operelor ce fac parte din programa de BAC. Sunt structurate foarte bine si ușor de învățat.
Mult succes!
A. Genul epic
1. Basmul cult: „Povestea lui Harap-Alb", de Ion Creangă
2. Nuvela: realist-psihologica - „Moara cu noroc", de Ioan Slavici romantica istorica - „Alexandru Lăpușneanul", de Costache Negruzzi (pentru ilustrarea conceptului de Romantism și pentru aplicația la subiectul despre „Dacia literară")
3. Romanul:
a) mitic, tradiționalist: „Baltagul", de Mihail Sadoveanu
b) realist, interbelic obiectiv: „Ion", de Liviu Rebreanu balzacian: „Enigma Otiliei", de G. Călinescu subiectiv: „Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război", de Camil Petrescu (și „Maitreyi", de Mircea Eliade, dar Eliade nu este autor canonic)
c) realist, postbelic: „Moromeții", de Marin Preda "Zmeura de campie" de Mircea Nedelciu (dupa 1980)
B. Genul dramatic:
1. Comedia: „O scrisoare pierdută", de I.L. Caragiale
2. Drama modernă: „Iona", de Marin Sorescu
C. Genul liric:
1. Mihai Eminescu: „Luceafărul"
2. George Bacovia: „Plumb" sau „Lacustră"
3. Tudor Arghezi: Testament"
4. Lucian Blaga: „Eu nu strivesc corola de minuni a lumii"
5. Ion Barbu: „Din ceas, dedus..." („Joc secund")
6. Nichita Stănescu: „Leoaică tânără, iubirea" sau „În dulcele stil clasic", „Către Galateea" etc.
7. Vasile Voiculescu: „În grădina Ghetsemani" sau Ion Pillat: „Aci sosi pe vremuri" (pentru ilustrarea Tradiționalismului)
C. Critică și istorie literară:
1. Articolul-program „Introducție" la „Dacia literară" al lui Mihail Kogălniceanu – manifestul Romantismului românesc
2. Junimea și junimismul. Titu Maiorescu: articolul critic „În contra direcției de astăzi în cultura română", în care apare dezvoltată „teoria formelor fără fond"
3. Eugen Lovinescu și Teoria sincronismului
Cam acestea ar fi operele. La unii autori pot fi și alte variante, important e să se încadreze în cerințele cerute de subiectul 3.
Găsești comentarii și pe Youtube, avantajul fiind acela că asculți informația și ar fi mai ușor de memorat în felul acesta. Depinde de fiecare, cum memorează mai eficient.
Există culegeri cu comentarii, multe și folositoare pentru a-ți însuși limbajul adecvat, cu unele referințe critice etc. „Eseul" mi se pare și mie o alegere potrivită, cum a spus mai devreme justanotheruser99.
Spor la învățat!
Fii atent:
Invata pentru fiecare gen (liric, epic, dramatic) cate o structura.
Eu m-am chinut foarte putin cu bacul la romana si am luat 9, 60, deci merge foarte bine strategia mea.
De exemplu, pentru epic poti sa ai structura urmatoare:
Despre epoca si curentul literar
Despre scriitor
Introducere
Titlul
Tema
Motive
Elemente de tehnica (ce tehnici literare a folosit autorul - adica cum e structurata opera, daca inceputul si finalul sunt simetrice sau pe cate parti e si ce inseamna fiecare parte, etc)
Opinia
Incheierea
Chichita e ca nu inveti decat anumite chestii pentru fiecare si schimbi doar cateva cuvinte
De exemplu, cand spui despre scriitor, iti faci o fraza care merge pentru TOTI. De exemplu "Scriitorul X este un renumit
anonim_4396 întreabă: