| Seba2013 a întrebat:

Cum se impaca liberul arbitru cu cele doua motoare miscatoare:

1 actiunea/volitiunea si
2 pasiunea/concupiscenta?

A Daca avem concupiscenta de la Adam nu mai suntem liberi ci sclavi a-i pacatului.

B Daca avem volitiune inseamna ca avem o motivatie intrínseca (De Charms) spre exploraré.

Credeti ca judecata vine pe fondul facultatii volitive (actiune nu pasiunea)? Volitiunea este subordonata BINELUI? Sau justitia este facuta sa faca binele neconditionat? Cum se impaca liberul arbitru, vointa si necesitatea?

Avem o a treia posibilitate neutrales in care ne tinem aceste facultati doar in potenta nu si in act(exercitare)? Nietzsche vorbeste de energía creatoare, expansiva.

Si daca da cum isi impun aceste doua motoare/facultati; forta, cauzalitatea, principiul si legea lor(energía si dynamis)?


Recuperación suareciana de los conceptos aristotélicos de δύνaμις, ἐνέργειa and ἐντελέχειa
Autores: Mauricio Lecón Rosales

Amos 5:14, 15: Căutaţi binele şi nu răul, ca să fiţi vii şi aşa Domnul Dumnezeu Savaot va fi cu voi precum ziceţi că este. Urâţi răul şi iubiţi binele şi hotărâţi judecata cea dreaptă la porţi, poate că Domnul Dumnezeu Savaot Se va milostivi de cei rămaşi ai lui Iosif.

6 răspunsuri:
Bula
| Bula a răspuns:

Omul este ingradit in posibilitati, asemenea animalelor inconjurati de gard. Esti liber sa faci orice vrei (si poti) in interiorul curtii.
Asta se numeste "Liberul Arbitru".
Dumnezeu a construit gardul.

| Seba2013 explică (pentru Bula):

Eu fiind crestin nu accept opinia asta (cu tot respectul) ci merg pe adevarul din Ioan 15:4.

Eu in loc de gard vad o armonie, ordine, organizaré, providenta(vezi cele 4 cauze a lui Aristotel).

O piesa functioneaza doar cand se conecteaza la intreg (tot, organicism). Un film il intelegi doar daca stii si inceputul. Deci vad un sens, lant cauzal. Dumnezeu este inceputul, desfasurarea si finalul. Daca eu nu raman conectat la motorul/seva Lui nu pot sa ma metamorfez si sa zbor ca un fluture, ci ma ofilesc si imi pierd taria. Crezi ca a avea o viata cu sens este ingradire? Poate un cuvant sa aiba sens daca nu se articuleaza?

| Bula a răspuns (pentru Seba2013):

Hai, sa-ti arat cateva limite:
- omul nu are aripi, nu poate zbura (dar a avut inteligenta sa-si construiasca aparate de zbor)
- omul nu poate trai in apa (dar si-a construit aparate de scufundare
- omul traieste pe Pamant (dar a construit nave spatiale cu care deja se poate deplasa in Univers)
Limitele date Omului de Dumnezeu le putem depasi, deoarece creierul omului nu a fost limitat (doar capacitatea),
Omul, fiind lenes, si-a dezvoltat tehnologii care sa-l ajute. Asta a fost "motorul" dezvoltarii tehnologiei. happy

| Seba2013 explică (pentru Bula):

Daca te uiti mai atent eu am spus CA FLUTURELE...deci comparatie nu transformaré.

Doi. Imi spui ca imi ARATI LIMITELE iar la a doua propozitie incepi cu A AVUT. Concluzia? Límite sau Avutie?
Cu argumentele nu le ai. Mai bine afirma-ti opinia si hai sa evitam dezbaterea.

Mai folosesti numele om atat la particular(nominalism) cat si la universal. Spune, unii nu toti...ca nu toti la modul universal am ajuns la bogatiile alea. Poate unul in tehnologiile alea si-a gasit limita vietii: de la bombé, sabie, tunuri, avíoane, ambreajul de la masina, pozitie, etc. Deci sunt lucruri relative nu adevarul absolut.

| EliLeli a răspuns:

Daca libersul arbitru este dragut atunci cred ca se impaca bine cu necesitatea si cu vointa (parca spuneai?!). Daca nu e dragut cred ca nu se prea impaca.

| Seba2013 explică (pentru EliLeli):

Eu nu am liberul arbitru ci necesitati spirituale ( Ioan 4:5-42). Liberul arbitru imi provoaca daune/lipsuri spirituale. Imi provoaca congelare, paralizie, acedie/akedie si depresie.

Întrebări similare