Cred că astfel de probleme merg dezbătute faţă-n-faţă, pentru că sunt prea multe detalii (întrebări suplimentare) care se cer; de ex., dacă tu te afli pe platformă şi vrei să ajungi în punctul ei diametral opus, atunci nu te mai interesează viteza ei unghiulară, tu ne având nicio viteză relativă în raport cu platforma. Am dat doar un exemplu.
Discul se roteste cu viteza unghiulara "ω" raportat la doua puncte "A" si "B" situate pe circumferinta sa si care se afla la distanta "2R" unul fata de celalalt. Unde "R" este raza discului.
Viteza "v" cu care te deplasezi este raportata tot la aceste doua puncte "A" si "B".
Obiectivul este sa ajungi din punctul "A" in punctul "B" intr-un timp cat mai mic.
"TristanTzara ar fi rezolvat-o mintenaş"
Nu stiu cine e "TristanTzara", dar eu nu am reusit.
A doua problema habar nu am cum se face, sau daca este macar posibila rezolvarea acesteia cu creionul si hartia.
Nici prima problema nu am reusit sa o rezolv, dar am o vaga idee in ce directie sa pornesc.
Spre exemplu, timpul necesar pentru a parcurge distanta A-B in cazul in care mergem in directia de rotatie a rotii este relativ usor de calculat.
Stim ca distanta este jumatate din circumferinta cercului de raza "R", deci distanta va fi: π*R
Mai stim ca viteza totala va fi viteza "v" cu care ne deplasam adunata cu viteza rotii "R*ω", ceea ce inseamna o viteza totala egala cu: v+R*ω, unde "ω" este viteza unghiulara a discului.
In concluzie, timpul necesar pentru a parcurge aceasta distanta va fi: T1=π*R/(v+R*ω)
In cazul al doilea, in care incercam sa ajungem din punctul A in punctul B mentinand o traiectorie rectilinie, calculele sunt mai dificile.
Stim ca distanta pe care o avem de parcurs este 2*R.
Dar cum variaza viteza?
Stim ca trebuie sa ne depalsam rectiliniu pe distanta AB, ceea ce inseamna ca viteza totala rezultata (din compunerea vitezei rotii cu viteza noastra de deplasare), va trebui sa fie un vector coliniar cu dreapta AB.
Geometric mai stim ca viteza rotii este mereu perpendiculara pe dreapta AB. Daca faci o schema vectoriala poti sa deduci viteza totala cu teorema lui Pitagora.
Problema este ca viteza rotii nu este constanta, variaza in functie de distanta la care ne aflam fata de centrul discului dupe relatia r*ω, unde "r" este distanta de la centrul discului la pucntul in care se masoara viteza.
Ceea ce inseamna ca viteza totala variaza si ea in functie de distanta "r". Si aici intervin notiunile de calcul integral.
Nu-i o problemă uşoară.
https://www.tpu.ro/utilizator/aciqul