1. Daca esti superficial, da, e destul de logic sa asociezi un om cu familia sa, cu prietenii sai, intrucat printr-o deductie total eronata dai de inteles ca ai foarte multe lucruri in comun cu oamenii cu care iti petreci timpul. Logic vorbind, asa ar trebui, dar sunt n cazuri exceptionale.Prin urmare, nu trebuie sa-i bagam pe toti in aceeasi oala, de multe ori de inseli.
Sa functionezi pe alb si negru sau sa te bazezi pe concepte si proverbe, in loc sa ti le creezi pe cele personale, mi se pare usor stupid. Oricum, ne place sa mergem cu turma. E mai usor si e de ajuns sa gandeasca unul sau, eventual, gandim pe rand.
2.Nu stiu daca exista vreo legatura intre mesajul promovat si societate, ci mai mult intre mesaj si modul in care vede omul lumea.
3.Sunt aplicate, dar nu cred ca reprezinta adevarul catusi de putin.
4.Personal,sunt de parere ca pentru orice exista un aspect care il poate contrazice pe altul. Cel putin in ceea ce priveste proverbele acestea, argumentele pot fi considerate relative si usor de combatut prin simple exemple reale.Motivul pentru care cred asta e acela ca omul e mult prea complex pentru a crea niste proverbe universal valabile, aplicabile oricui.
5.Sunt tentata sa spun 'Care din ei?', dar sa o iau si pe alta parte. Daca as fi crestina, probabil as tinde spre'Dumnezeu nu bate cu parul', doar indirect,'ma mananca si sfintii'pana la judecata lui, doar Dumnezeu se presupune ca e atotputernic si mentine echilibrul in lume, nu?
@fryekid: Ia un Algozone!
@anonim: Tocmai că încă se raportează în secolul ăsta la proverbe de pe-atunci.
@Nicotine: Gusturile nu se discută. Nu mă dau în vânt după Kant dar întotdeauna mi-a plăcut Nietzsche. Dacă sunt spuse de cineva la plictiseală stând la bere, atunci de ce nu ar trebui ignorate? Ce? Tu n-ai spus niciodată la o bere lucruri pe care chiar şi tu însuţi le ignori ulterior? Mă îndoiesc.
@AndrogynBeauty: "Aşa să ne fie când ne-o fi mai rău" Foarte bun răspunsul şi paralela cu matematica. Ar mai merge pentru ce-ai spus tu "decât slugă la oraş mai bine rege la sat".
@Alphawolf: "Daca o persoana face parte dintr-un grup de profanatori(ii are ca prieteni), chiar daca nu a luat parte la nicio actiune de profanare, acea persoana nu este mult mai deosebita decat persoanele profanatoare." - Dar poate are altceva în comun. Se cheamă punere în balanţă. Nu sunt deloc de acord cu cele spuse de tine acolo. Eu într-o situaţie de genul m-aş gândi aşa: "Ok, e de porc că ăştia profanează morminte. Da, dar când am avut nevoie de ajutor ei au fost primii acolo pentru mine. Nu cei din celălalt anturaj cu care mai umblu şi care sunt oameni "socialmente general acceptabili" ci ăia! Exact ăia, profanatorii de morminte. Ce-mi pasă mie ce fac ei în timpul lor liber? Atâta vreme cât cu mine sunt OAMENI, eu-i preţuiesc ca atare". Eu aşa aş gândi căci având în vedere că prieteniile pe bune (alea ce "la nevoie se cunosc") se găsesc greu. Ce-mi pasă mie că atunci când nu ne vedem ei se văd cu X şi cu Y şi profanează morminte? Legea lui OM: "Eşti om cu mine, sunt om cu tine". Mi se pare superficială abordarea asta cutumială pentru că nu are aplicabilitate mai niciodată în viaţa reală.
Eu am vreo câţiva prieteni în anturaj care-s manelişti. Eu mi-s rocku' dintotdeauna. Ce? Umblând cu ei mă face manlist? Sau ei umblând cu mine îi face rockeri? De obicei anturajele sunt construite pe o singură chestie comună (genul de muzică ascultat, opinii politice similare, considerente religioase similare, etc. etc.) celelalte trecând pe plan secundar sau chiar terţiar.
@larix: Chiar mii de ani? Şi oricum, nu e vorba de înţeles (cel puţin nu în exemplele date de mine) ci e vorba de purtat o discuţie şi să punem la comun nişte păreri şi să dezbatem. Discuţiile în contradictoriu aduc progres. Postatul de răspunsuri ironice ca să ne aflăm în treabă aduc cel mult stagnare!
@crinu: Proverbul amintit de tine l-am auzit de mai multe ori în argumentaţii cu privire la ţigani şi problemele pe care aceştia le au sau le aduc. Acest proverb ilustrat de tine este, ca să spun aşa, varianta negativă a proverbului "aşchia nu sare departe de trunchi". Tu spui că te-ai convins (bazându-te probabil pe una, două, zece experienţe) dar eu mereu spun: "Aşchia nu sare departe de trunchi, dar şi când sare, apoi sare rău de tot". Nici măcar pe caracter genetic nu mai merge vorba din moment ce din doi părinţi de culoare (negri) s-a născut un copil blond cu ochi albaştri... deja e clar că nu prea mai "ţine" proverbul. Ca să nu mai vorbim de diferite personalităţi care au ajuns mult mai sus şi s-au comportat total diferit faţă de neamul din care proveneau. Exemple: Mihail Lomonosov, Mihail Sergheevici Gorbaciov, Ion N Theodorescu (cunoscut publicului ca Tudor Arghezi) şi alţii care s-au născut în familii cu anumite principii, cu o anumită mentalitate iar ei au ajuns cunoscuţi tocmai prin contrariul a ceea ce teoretic au moştenit de-acasă. Băgarea în aceiaşi oală dăunează mereu.
@Roxana: "Oricum, ne place sa mergem cu turma. E mai usor si e de ajuns sa gandeasca unul sau, eventual, gandim pe rand." - Pam-pam! Bine punctat!
@Alphawolf: Nici nu era scopul să-ţi desfiinţez punctul de vedere pentru că vorbim aici din start de afirmaţii interpretabile şi, dacă mai aducem şi exemple concrete din viaţa reală, nici nu poate exista contraargumentaţie completă pentru că viaţa e mult mai complexă decât nişte principii sau concepte trasate de nişte cutume prea vechi pentru o lume aşa de nouă.
"Sunt prietenii tai, va ajutati, insa diferenta de mentalitate face o anumita distanta intre voi." - Ok, dar asta o ştiu eu, poate cel mult şi cei din acel anturaj. Dar, dacă lucrurile stau aşa se mai aplică oare "cine se-aseamănă s-adună"?
Mie mi se pare că e un proverb care promovează superficialitatea (de care oricum suferă în mod cras societatea actuală!).
"Astazi beau un pic, maine beau un pic si, uite asa incepe sa-mi placa acel anturaj si tind sa devin ca ei." - Asta ar fi mai degrabă explicată prin lipsă de verticalitate pentru că, într-un final, anturajul cel mult te influenţează dar nu decide în locul tău.
@KARANTINA: De ce? Vrei să detaliezi puţin?
@antistupidpeople: De ce? Ce-l face pe Anton Pann mai cu patru perechi de testicule decât Nietzsche?
1. "Spune-mi cu cine te ai ca să-ţi spun cine eşti"
In general adevarat. Proverbul se refera la prietenii apropiati, acei prieteni care iti satisface asteptarile prin felul lor de a fi(esti multumit de comportamentul lor si ii tii aproape de tine). Exemplul tau cu "viata de strada" nu te poate defini daca tu nu imparatasesti acel comportament. Tu ocazional te bagi printre ei si iei parte doar la unele actiuni, iar de unele te feresti. La fel si cu persoanele, va apropiati pentru o poveste sau o actiune, dar nu-i faci prieteni buni ca nu-ti place comportamentul lor in general, ii tii la distanta. Dar binenteles si aceste scurte prietenii se iau in considerare la caracterizarea unei persoane.
"Cine se-aseamănă se-adună"
Adevarat. Eu nu am vazut prietenii intre persoane diferite cu exceptia persoanelor indragostite( sentimentele - alta mancare de peste). Un anumit grup de rockeri pot fi rupti, nespalati si profanatori de morminte, dar asta nu va insemna niciodata ca toti rockerii sunt asa. Daca o persoana face parte dintr-un grup de profanatori(ii are ca prieteni), chiar daca nu a luat parte la nicio actiune de profanare, acea persoana nu este mult mai deosebita decat persoanele profanatoare. Mai exact, daca o persoana este constienta de comportamentul negativ al grupului din care face parte si nu-l deranjeaza destul incat sa sa indeparteze prieteniile si relatiile dintre ei, acea persoana se aseamana cu ei. Deci putem spune ca, intr-un anumit grup de prieteni majoritatea persoanelor sunt asemanatoare in caracter.
"Câinele moare de drum lung şi prostul de grija altuia"
Nu prea sunt de acord.
2. Da
3. Da
4. Pentru orice proverb exista un contra-proverb(probabil), dar nu orice proverb este subtiat de contra-proverb. Unul din cele doua proverbe(proverb si contra-proverb) este mai pertinent si, trebuie sa luam in considerare, cele doua proverbe pot contrare doar aparent.
5. "Dumnezeu nu bate cu parul" vs. "Pân' la dumnezeu te mănâncă sfinţii"
Daca as fi credincios, probabil, as fi de acord cu amandoua variantele, dar nu sunt, merg pe una dintre ele.
@kongeriket, eu sunt de acord cu tine, chiar iti dau dreptate, dar tu prin explicatia data nu mi-ai desfintat acel punct de vedere. La explicatia ta se potriveste explicatia mea de la primul proverb. Tu cu acele persoane(grup) care au o mentalitate diferita de a ta, nu poti avea prea multe in comun. Acele persoane cu comportament negativ, nu sunt doar negative in comportament(au si ei suflet si sentimente), au si parti bune, iar pe tine te atrag aceste parti bune, iar cele rele te indeparteaza, dar tu nu poti fi ca si ei, nici ei ca si tine(mentalitatea nu se schimba asa usor, este nevoie de ceva timp pentru asfel de schimbari). Sunt prietenii tai, va ajutati, insa diferenta de mentalitate face o anumita distanta intre voi.
Un exemplu: Eu nu zic ca persoanele alcoliste sunt rele la suflet(poate cand am nevoie de ajutor si imi este respins de prietenii din anturajul in care ma scald gasesc ajutor de la o persoana alcolista), insa anturajul cu persoanele alcoliste ma duc prin crasme(baruri), unde mie nu prea imi place, iar din ce vad din persoana lor, din comportamentul lor, stiu ca nu vreau sa ajung ca si ei. Dupa doua, trei intrari in crasma pot face fata imbarbatarilor lor de a nu bea alcol, sau de a bea cu limita, dar daca continui acel anturaj intra in obisnuinta comportamentul lor si nu mai pare asa de neplacut si nici asa de defectos ca la inceput. Astazi beau un pic, maine beau un pic si, uite asa incepe sa-mi placa acel anturaj si tind sa devin ca ei. Apoi stim, daca omul este baut, responsabilitatile, banii si sanatatea, nu prea mai au valoare(le scade valoarea). Asta este motivul pentru care nu tii aproape persoanele care au un comportament diferit de mentalitatea ta. Ce iti este neplacut la inceput in comportamentul unei persoane, timpul si anturajul cu acea persoana scade din intensitate neplacutul din comportamentul acelei persoane.
Referitor la prietenii care-i tii aproape(apropiati in mentalitate, placuti, sociabili), nu sunt scutiti de egoism sau de alte calitati negative, doar ca ele sunt de alta natura si nu sunt la vedere.
Inteligenta populara este foarte interesanta.
Altii s-au gindit mii de ani sa compuna proverbele si tu vrei sa le intelegi intr-o singura zi?
AndrogynBeauty
Pildele sau Proverbele lui Solomon 26
12. Daca vezi un om care se crede intelept, poti sa ai mai multa nadejde pentru un nebun decat pentru el.
20. Cand nu mai sunt lemne, focul se stinge; si cand nu mai este niciun clevetitor, cearta se potoleste.
27. Cine sapa groapa altuia cade el in ea, si piatra se intoarce peste cel ce o pravaleste.
Au fost scrise in sec 10 i. e. n. au deci citeva mii de ani?
Si cit de bine se potrivesc.
Da, sigur că se calcă unele peste altele şi că sunt anacronice cu zilele în care trăim, dar ele sunt rezultatul unor observaţii. Pe mine mă amuză "aşchia nu sare departe de trunchi" şi "fie pâinea cât de rea, tot mai bine-n ţara mea" sunt exact proverbele care definesc lipsa de iniţiativă a poporului român. E matematică pură aici: primul proverb induce elementul de perpetualitate; dacă pentru "n" (trunchiul) se verifică presupunerea, atunci se verifică şi pentru "n+1" (aşchia), iar cel de-al doilea aduce în ecuaţie presupunerea că o altă variantă nu e bună sau nu există. Aşadar, în orice situaţie, oricât de rea, "noi să fim sănătoşi" că doar nu vrea nimeni să se deranjeze să schimbe ceva. Vorba aia, "la plăcinte înainte, la război înapoi", nu? Şi pentru că ăsta e poporul român, "la pomul lăudat să nu mergi cu sacul", nu am mari aşteptări nici pentru următoarea perioadă ca lucrurile să meargă mai bine în Ro ("fiecare se întinde cât îi e plapuma").
Kongeriket: îmi place mult matematica (deşi lucrez în cu totul alt domeniu, legat de artă) şi observ similitudini peste tot, asta e...
Larix: Mii de ani? Hai să-ţi spun o vorbă de-a mea, uite, în premieră: "ai dreptatea omului care se înşeală". Îmi place să spun asta şi să observ apoi expresia de pe chipul celui căruia i-a fost adresată, hihi.
Cui ii pasa? Mie imi place sa cred ca ne permitem sa avem pareri si in afara prejudecatilor/proverbelor/cutumelor.
Kongeriket, banditule Tu vrei sa ai 5 intrebari la activ pentru a putea fi nominalizat ca si utilizatorul anului
On-topic : Da, ai dreptate si eu am sesizat de cam multicel ca proverbele nu sunt chiar negru pe alb, adica cel care le-a spus nu s-a gandit ca mai exista si nuante de gri. Si nu, nu cred ca sunt toate aplicabile in societatea in care traim dar nici nu trebui ignorate. Dat fiind faptul ca au fost culese din folclor nu inseamna ca sunt neaparat adevarate sau precise. Nu ca vreau sa ma dau interesant sa par fitos dar proverbele romanesti mereu le-am considerat prea seci si incomplete, genul de lucruri pe care le-a spus cineva din plictiseala, stand la o bere ( vorba ta ), si i-a venit o idee pe moment. Prefer cugetari, maxime si aforisme ale unor filosofi mai rafinati cum ar fi Immanuel Kant, Confucius etc.
1. Eu cred ca proverbele au aparut din observatii empirice si experiente de viata... normal ca nu poti evalua un om doar dupa "calitatea" prietenilor sai, dar e drept si ca trebuie sa existe anumite afinitati intre membrii unui grup. Sunt si exceptii... de exemplu Iuda e personajul negativ ab definitio, cu toate astea, a avut prieteni ireprosabili
2 + 3. De ce nu? asa cum si Caragiale e mereu actual
4. Nu stiu.
5. Dumnezeu nu bate cu parul... cred ca se refera la faptul ca exista o justitie divina si orice pacat isi primeste pedeapsa. Pan' la Dumnezeu te mananca sfintii... asta nici macar nu cred ca are legatura cu divinitatea, e genul de lucru pe care il spui cu obida cand te lovesti de birocratie, coruptie si alte chestii actuale nu vad cum s-ar aseza in opozitie proverbele astea
In general proverbele fac trimitere la natura umana, si ce e mai schimbat-or decat firea omului? asa ca, sunt doar ziceri, nu legi...
A propos de proverbul "te intinzi doar cat ti-e plapuma"
stiati ca acest proverb este foarte popular in FRANTA?
si nu doar ca este popular ci este aplicat in masa!
P. S. referitor la proverbul "ASCHIA nu sare departe de trunchi" : strabunicul a fost doctor, bunicul la fel, tatal la fel si acum fiul meu e student la medicina veterinara!