Varianta scurta: lunetistul nu se uita pe linie paralela cu traiectoria glontului.
Varianta lunga cu explicatii si exemplu:
Luneta este reglata astfel incat punctul din mijlocul reticulului lunetei(desenul ala-"tinta") sa fie acolo unde o sa cada glontul la x distanta in functie de cat cade el la acea distanta.
Uite un exemplu:
Ai adus turela lunetei de sus la 0 la o distanta de 100yrd(adica unde pui tinta cam pe acolo se duc grupele de gloante, cu foarte mici variatii intre ele).
1 MOA la 100yrd=1''(aproximativ,dar foarte aproape deci se poate lua 1'').
Daca vrei sa tragi la 200m dar glontul cade sa "zicem" 4'' la 200m, deoarece 1 MOA=2'' la 200(3'' la 300 si tot asa) adjustezi turela lunetei cu 2 MOA.Reticulul se misca si unde tintesti cam pe acolo se duce glontul.
Glontul nu o sa se duca fix acolo mereu.Tragi primul glont, al 10-lea deja este mai cald cartusul in arma si creste velocitatea de la gura tevii.Alta chestie mai este si vibratia tevii si inca cateva care pot face parte din mediul exterior armei cum este vantul.Tu ai facut adjustari ca el bate din dreapta da' ai tras la distanta mare si te trezesti ca bate din alta directie inainte ca glontul sa ajunga...etc.
La reglarea armei pe teava se introduce un aparat optic. Acel aprat pe vizor are o cruce in centru. Luneta se fixeaza la o distanta oarecare (este bine sa fie peste un kilometru) pe un obiect cu inaltatorul pus la distanta respectiva. Se regleaza din niste suruburi ca cele doua cruci sa bata in acelasi loc. Este mai usor de reglat pe o tinta speciala dar este mai greu sa-ti explic intru-cat nu stii cum arata tinta.
Lunetistii nu-si regleaza lunetele asa.Aia e pentru vanatorii care au chef sa se intrebe de ce n-a tintit unde a vrut cand urmareste animalul ranit.
N-ai cum sa o reglezi cu un d-ala. Punctul de impact al glontului depinde de producatorul munitiei, chiar daca e acelasi calibru, de vibratia tevii pe distante mai mari, de viteza de iesire a glontului care se modifica dupa ce trage cateva cartuse datorita incalzirii si alti factori.
Sa mori tu? Eu am fost militar 23 de ani si am reglat lunete cat n-o sa vezi tu in viata ta, numai in poze.
Si stateai sa faci asta de fiecare data cand schimbai distanta de tragere sau se schimbau conditiile meteo? Ca nu pare deloc practic sa o reglezi in modul ala.
Rglarea armei se face o data pe ciclu sau daca din intamplare s-a dereglat. De asta vorbea cel de sus. Reglarea tirului ( de asta probabil vorbesti tu) se face prin trageri repetate. De obicei nimeresti din prima prin calcularea distantei cu aparatura dedicata (binoclu cu scala de masurare) sau lunetele speciaizate au ele pe obiectiv o scala de masurare a distantei cand cunosti inaltimea unui obiect. Stii ca "tinta" are 1, 75 cm, de exemplu, o incadrezi intre doua liniute de pe scala si-ti spune dstanta. Pui distanta pe luneta si apoi viteza vantului vantului si eventual viteza de deplasare a "tintei", le calculezi si le inregistrezi pe luneta. Apoi tragi. Asta se face in cateva zeci de secunde. Luarea linei de ochire si a tragerii se ace in maxim 4-5 secunde.
Uite ce nu este explicat in filme:
"Traiectoria este drumul parcurs de centrul de greutate al glontului (proiectilului) in aer, de la iesirea din teava pana la punctul de cadere. Principalele elemente ale traiectoriei sunt:
1. ORIGINEA TRAIECTORIEI – centrul retezaturii dinainte a tevii reprezinta punctul de plecare a glontului din gura tevii.
2. ORIZONTALA ARMEI – linia orizontala care trece prin originea traiectoriei; planul care contine aceasta linie se numeste plan orizontal.
3. LINIA DE TRAGERE – prelungirea imaginara a axului canalului tevii dupa ce ochirea a fost terminata (inainte de plecarea glontului din gura tevii); planul vertical care contine aceasta linie se numeste plan de tragere.
4. UNGHIUL DE TRAGERE – unghiul format intre linia de tragere si orizontala armei.
5. LINIA DE ARUNCARE (DE PROIECTIE) – prelungirea imaginara a axului canalului tevii in momentul plecarii glontului din teava; planul vertical care contine aceasta linie se numeste plan de aruncare (de proiectie).
6. UNGHIUL DE ARUNCARE (DE PROIECTIE) – unghiul format intre linia de aruncare si orizontala armei.
7. UNGHIUL DE ZVACNIRE – unghiul format intre linia de tragere si linia de aruncare.
8. PUNCTUL DE CADERE – punctul de intersectie a traiectoriei cu orizontala armei.
9. UNGHIUL DE CADERE – unghiul format intre tangenta la traiectorie in punctul de cadere si orizontala armei.
10. DISTANTA DE TRAGERE (bataia) – distanta de la originea traiectoriei pana la punctul de cadere, masurata in plan orizontal.
11. VARFUL TRAIECTORIEI – punctul cel mai inalt al traiectoriei deasupra orizontalei armei.
1 SAGEATA TRAIECTORIEI – departarea de la orizontala armei pana la varful traiectoriei.
13. RAMURA URCATOARE – partea traiectoriei cuprinsa intre originea traiectoriei si varful traiectoriei.
14. RAMURA COBORATOARE – partea traiectoriei cuprinsa intre varful traiectoriei si punctul de cadere.
15. PUNCTUL DE INCIDENTA – punctul in care traiectoria intersecteaza suprafata obiectivului (pamantului, obstacolului).
16. UNGHIUL DE INCIDENTA – unghiul format intre tangenta la traiectorie in punctul de incidenta si tangenta la suprafata obiectivului (pamantului, obstacolului).
17. PUNCTUL DE OCHIRE – punctul de pe obiectiv sau in afara acestuia asupra caruia se ocheste cu arma.
18. LINIA DE OCHIRE – linia dreapta care uneste ochiul tragatorului, prin mijlocul crestaturii inaltatorului si prin varful catarii cu punctul de ochire; planul vertical care contine aceasta linie se numeste plan de ochire.
19. UNGHIUL DE OCHIRE – unghiul format intre linia de tragere si linia de ochire.
20. UNGHIUL DE TEREN AL OBIECTIVULUI – unghiul format intre linia de teren a obiectivului si orizontala armei.
21. DISTANTA OCHITA – distanta masurata pe linia de ochire de la punctul de plecare (originea traiectoriei) pana la intersectia traiectoriei cu linia de ochire.
2 ORDONATA VERTICALA – inaltimea oricarui punct de pe traiectorie fata de orizontala armei.
23. ORDONATA BALISTICA – inaltimea oricarui punct de pe traiectorie fata de linia de ochire.
24. LINIA DE TEREN A OBIECTIVULUI – linia dreapta care uneste originea traiectoriei cu baza obiectivului."
Ar fi util de stiut si
http://www.scritub.com/tehnica-mecanica/IMPRASTIEREA1022441415.php