Ai mai pus o intrebare de acest gen mai demult si am intrat acum repede sa o recitesc. Din pacate nu am avut rabdare (la vremea respectiva) sa iti mai raspund. Ti-am dat (si iti dau acum) exemplul cu roata de la masina si tu ai zis ca depinde de masa. As fi curios sa imi explici teoria ta pornind de la exemplul urmator:
Corp A: roata 3kg, se invarte repede
Corp B: bolovan in spatiu 3*10^8kg, se invarte deloc sau foarte putin
Cine are gravitatia mai mare si de ce? Daca B, atunci de ce ar depinde gravitatia de rotatie, daca (aparent) nu conteaza daca se invarte sau nu? Daca A, de ce?
In primul rand gravitatia dupa Newton seamana cu cea a lui Coulomb, nu ecuatiile de camp ale lui Einstein. Dar sa revenim la teoria ta, interesant ca zici ca o piatra de 300 de tone are nu gravitatie si o roata de masina are. Si care e legatura dintre viteza si gravitatie? De ce creste cu viteza? Sa iti dau un alt exemplu: Pamantul si Marte au ziua aproximativ egala: 24h si 24.5h (adica se rotesc aproximativ egal) pe Marte, cu 30-40 min diferenta. In schimb gravitatia pe Marte este doar 40% de puternica relativ la gravitatia pamantului. Cum explici tu acest fenomen, sau calculele sunt gresite? As dori sa stiu despre teoria ta, daca ai timp. Si ai zis de viteza hmm, daca iti dau viteza imi calculezi? roata de 3kg care se invarte 400 rad/s care sunt aproximativ 3600rpm.
Nu are, tu ai zis de formula atractiilor sarcinilor F12=(1/4pi*epsilon0 )(scrisa k uneori) inmultit cu q1*q2/r^2 seamana cu F12=G*(m1*m2/r^2) ---asta e de la Newton, Einstein vorbeste despre camp dar vad ca seamana. Dar imi poti zice atunci despre teoria ta? De ce viteaza este proportionala cu gravitatia? Sau de ce influenteaza viteza gravitatia? Ti-am dat mai sus si viteza daca poti sa calculezi...
Ninja edit: ma gandeam la semnul lui epsilon si nu stiam daca ii ro sau epsilon si din greseala i-am scris pe amandoi, scuze, e fara ro.
Odata imi zici ca bolovanul nu are gravitatie si acum imi zici ca totusi si masa corpurilor conteaza. Dar sa trecem peste asta, inteleg ca inca nu ai terminat de facut noua ta teorie, lucrurile astea dureaza zeci de ani. In schimb spune-mi ce nu e bine cu Newton si Einstein, ce nu explica bine si ce ar trebui modificat/imbunatatit? Sau de unde ti-a venit inspiratia?
Aha, acum inteleg, desi eu cred ca rotatia afecteaza invers proportional gravitatia. Masa prin intermediul gravitatiei te trage spre centru si rotatia cu forta centrifuga te lanseaza perpendicular pe axa de rotatie, care desi nu este 100% in opozitie vectorului gravitatie, ajuta si ea putin sa 'slabesti' cand te pui pe cantar (mai ales la ecuator, de acolo se lanseaza si rachetele). Sau am folosit formulele in care nu ai tu incredere si probabil am gresit. Tot nu mi-ai zis cum ai ajuns la teoria ta si ce e gresit la Einstein/Newton.
Intelegi greu, dar dupa cum le amesteci cred ca esti prof de fizica...
Multumesc pentru compliment. Eu inteleg greu pentru ca tu nu vrei sa imi explici. Te-am rugat de vreo 5 ori sa imi explici dar vad ca nu vrei sau nu esti in stare sa formulezi o explicatie concreta. Te mai rog ultima data sa incerci.
Daca totusi nu reusesti (lucru de asteptat) eu mi-as pune unele intrebari in legatura cu sananatea mentala. Sunt putini oameni care zic ca au scos o noua teorie a gravitatiei observand bicicleta si sunt ferm convinsi ca ei au dreptate si restul lumii a gresit. La fel, critica lui Einstein si Newton, sau a unor legi care au fost testate, de catre o persoana care nu vrea sa explice sau sa dea dovezi, pare paranoic la prima vedere.
Eu nu vreau sa te critic, pur si simplu imi fac probleme pentru sanatatea ta.
Deci ce va fi? Geniu sau nebun? La facultate sau la casa de nebuni?
Astept raspunsul tau, sper sa nu te superi.
P.S. daca te tratezi din timp, ai sanse mai mari de recuperare
``Eu nu vreau sa te critic, pur si simplu imi fac probleme pentru sanatatea ta.``stii proverbul cu de ce mor cainele si prostu`?
Mda, am urmarit si eu mica voastra disputa, doar pentru ca eram curios sa vad cum demonstrezi ca Einstein si Newton se inseala. Pina la urma, la un moment dat, n-ai spus decit: "cred ca asa e". Pai asta nu-i demonstratie, e doar o parere. Oricum, gravitatia tine de masa, nu de viteza de rotatie a corpului. Viteza de rotatie nu determina decit valoarea fortei centrifuge, care este de sens opus gravitatiei si functie de gravitatia corpului si volumul lui, poti calcula ce viteza de rotatie trebuie sa a i b e, ca la suprafata lui, gravitatia sa fie anulata de forta centrifuga.
Ai mai pomenit de girsocop, ce anume voiai sa studiem privitor la el? Titirezul este un giroscop. Datorita vitezei de rotatie si implicit, datorita intertiei, nu cade, tinde sa-si mentina pozitia initiala.
Bine,girsocop-robocop,bravo...
Te-ai plins ca ai intrat pe diverse site-uri de unde ai plecat dezamagit, pentru ca n-ai fost luat in serios si ti s-a raspuns la misto. Acum, cind ti se raspunde serios, in loc sa participi la dialogul pe care tot tu l-ai dorit, vad ca ti-ai sters postarile sa para ca vorbim singuri, dupa care postezi la misto, adica dai dovada de superficialitate si de neseriozitate.
Nu e asta, luat in serios, e vorba ca ``marii savanti``nu sunt pregatiti sa dialogheze, se complexeaza si vorbesc de parca imi fac mie o favoare, cand de fapt e invers
Clar:
1. Pana in 80 de grade schimbi directia si se reduce viteza daca mergi pe un plan perfect orizontal.
2. Intre 80 si 110 grade se produce efectul de franare/frecare a roatei de pe fata deoarece nu mai poate rula.
3. Daca il intorci destul de repede peste 110 grade, schimbi brusc directia de mers in partea opusa.
4. Daca mergi pe o roata (cea din spate) nu se intampla nimic, daca echilibrezi bicicleta cu corpul.
P.S.
Dar in mare parte te alegi cu o cazatura zdravana
De la aproximativ 14 ani sunt fan bicicleta, si am avut cam toate modelele incepand de la BMX-uri, semicursiere/cursiere si MTB-uri. Am experimentat si eu lucruri noi legate de fizica-mecanica, echilibru, pe diferite modele de biciclete pentru a-mi imbunatati performantele.
Acum revenind asupra intrebarii tale, un raspuns concret nu se poate da, deoarece aici intervin prea multi factori:
1. Terenul pe care te deplasezi: asfaltul (care poate este ud sau uscat, cu mult praf, sau rece/fierbinte), zgura, pamant, zapada, gheata.
2.Anvelopele: materialul, dimensiunea, repartizarea crampoanelor+rizuri etc.
3.Modelul de bicicleta si dimendiunea: Bmx, Cursiera, MTB si marimea unghiului dintre cadru si furca.
4.Materialul din care este facuta (greutatea bicicletei+greutatea biciclistului)
5.Viteza de deplasare+viteza de reactie a biciclistului.
6. Pozitionarea selei (scaunul) pe axa X si Y a cadrului, si pozitia biciclistului s.a.m.d.
Mai sunt multi factori, dar nu are rost acum sa mai fac ora de fizica
Oricum, acum ca am 30 de ani si nu mai prea fac "experimente", m-am rezumat la un GRADE SLX 26 de la Kenzel facut cu piese separate fata de standard, care cu toate ca m-a costat ceva, a meritat deoarece este usoara, comoda, foarte manevrabila si "fuge" foarte repede.
Scaaaaart, bang, trosc, boc, nino-nino, ''pacientul nu raspunde, e pe moarte''
Daca ai noroc=spitalizare
daca ai ghinion=inmormantare
sau varianta lui Stefyboy
Cand intorci ghidonul la 90 de grade, cel mai posibil e sa cazi si sa iti rupi ceva, daca vrei sa faci chestia asta in saritura la mai mult de 90 de grade, in cazul in care ai BMX, e posibil sa iti reuseasca din prima (15%).
Dar cum majoritatea nu prea au incercat sa faca sarituri o sa te alegi cu cateva lovituri in cel mai bun caz.
iulianchitu întreabă: