In cazul al doilea forta este mai mare. Gandeste-te ca la fizica, in momentul in care se calculeaza viteza unui obiect, se face in functie de un punct de reper. In cazul de fata, punctul de reper al primei masini este cea de-a doua, si invers. Practic, viteza de deplasare a celor 2 masini este de 400km/ora, in raport una fata de cealalta, deci si forta va fi de doua ori mai mare.
Ca sa spui unde e forta de impact mai mare e usor sa faci un calcul simplu, si sa zici ca la cele doua masini. Insa, daca vrei sa ti cont de realitate, ar trebui sa tii cont din ce directie se petrece ciocnirea, niciodata exact frontal, incit sa ai o forta maxima, in cazul celor doua masini, deci aici trebuie sa mai scadem din forta, pentru ca una sau amindoua vor ricosa intr-o anumita directie. Mai este inertia care vine de pe urma impactului, si care poate arunca fiecare masina la o anumita distanta, ceea ce cere o alta forta, deci mai trebuie scazut din forta initiala, si mai este forta care disloca masinile, care face praf caroseria, sasiul, etc, forta care, odata absorbita, scade si ea din forta initiala. In primul caz, avem doar o masina care are efectele acestei forte, pentru ca zidul nu se depalseaza din loc, ceea ce poate fi fatal pentru pasageri, si nu se disloca prea mult. In al doilea caz, sunt doua masini, deci fortele care atenueaza impactul sunt duble. Oricum, as prefera un impact cu o masina, decit cu un zid. Intotdeauna impactul cu obiecte fixe a fost mai serios decit cel cu obiecte mobile, tocmai datorita lipsei inertiei dat de momentul impactului obiectului fix. Pentru ca circul f mult cu bicicleta, am avut citeva accidente, unele destul de serioase cu bicicleta, si ce m-a scapat de fiecare data a fost faptul ca toata forta impactului a fost preluat de bicicleta, bicicleta era varza, eu scapam cu citeva zigirieturi. Iar cind bicicleta raminea intreaga (mai rar), eu aveam mai mult de suferit, forta care se genera datorita impactului se rasfringea asupra mea. Deci cred ca chestia nu e atit de simpla pe cit pare, ci a trebuie sa ti seama de toate fortele ce apar in cele doua cazuri.
Consideram:
-ciocnire 100% plastica
-consideram neglijabila caldura degajata la impact
-notam cu „l" deformarea maxima a fiecarei masini,in ambele cazuri
-notam cu „m" si „v", masa unei masini, respectiv viteza la momentul impactului
1. F x l = 1/2 x m x v** rezulta: F= m v** / 2l
2. Luind ca sistem de ref a doua masina, prima masina va avea viteza (fata de a doua) v’ = 2v
F’ x (2l )= 1/2 x m x (v’ )** deci
F’ x (2l )= 2 x m x v** rezulta : F’=2 m v**/2l
F’ mai mare ca F
In realitate, in al doilea caz „l" va vi mai mare ca in primul caz, ciocnirea nu va fi 100% plastica, nu va fi perfect frontala si centrata,o parte din scaderea energiei cinetice va servi la deformari, restul se va transforma in caldura, etc
Imi cer scuze-rezolvarea mea de mai sus nu este corecta!
Corect este:
F=F'=V radical (m x ca)
Cand doua masini se ciocnesc. Pentru ca e o forta mai mare, vin amandoua in acelasi timp si " se busesc " mai tare.
comic, Impactul este mai puternic cand cele 2 masini se ciocnesc. Incearca cu masinute de jucarie, sau sa te ciocnesti cu umaru de un zid si apoi cu un coleg sa aveti amn2 aceeasi viteza, si sa imi zici unde simti un soc mai puternic.
Cea Masina Vs Masina pentru ca sunt 2 viteze amandoua vin din parti diferite deci imapctul este dublu Funda
F=m*a... forta = masa ori acceleratia... de aici iti dai seama de toate F total intre zid si masina Ft=Fzid+Fmasina; Fzid=0 pentru ca a=0
si F total intre cele 2 masini
... intelegi u