Între timp m-am gândit si eu de ce ar putea fi numită asta o problemă de inventivitate. Probabil că se poate rezolva printr-o metodă mult mai simplă. Si cred că am găsit această metodă.
Am început cu reciproca. Dacă triunghiul MCD este echilateral, se calculează usor mărimea unghiului ABM; si aceasta este 15 grade. Am trecut apoi la contrara acestei teoreme reciproce. Dacă punctul M îsi schimbă poziţia în sus sau în jos pe mediatoarea lui CD, unghiul ABM nu mai e 15 grade (se micsorează, respectiv se măreste). Legătura logică: Dacă - si numai dacă - MCD este echilateral, unghiul AMB este 15 grade.
Pai într-un triunghi toate unghiurile adunate sunt de 180°.
Cum cele de la baza au adunate 30°, rezulta ca cel rămas are 150°. Un astfel de triunghi este obtuzunghic (parca asa se numea).
Am făcut un desen, o măsurătoare
E geometrie de școală generala, au trecut puțin mai mult de 10 ani de când am învățat teoreme și formule ca sa pot face o demonstrație complet matematica. Dacă era TPU în 2007, îți demonstram chestia asta în 5 minute dar acum mi-e lene sa stau sa caut chestii teoretice pe net
Uite demonstrație
https://forum.anidescoala.ro/viewtopic.php?t=27213
Problema: Fie ABCD un patrat.
Se construieste un punct M in interiorul patratului astfel incat triunghiul DMC isoscel de varf M. Mai stim ca masura unghiului MDC este 15 grade.
Concluzie: Triunghiul AMB echilateral.
Demonstrație: Ia un punct N asa ca triunghiul DNA sa fie isoscel si unghiul ADN=15gr. Unese apoi pe M cu N si cu A.Rezulta;
-triunghiul DMN ecchileteral
-unghiul MNA=150gr
-triunghiurile MNA congruent cu CMD, de unde MA=CD
-unghiul MAB=60gr ->triunghiul AMB este echilateraL
△MCD≡ΔNDA (U.L.U) rezulta MD≡ND rezulta ΔMDN isoscel [1]
m (∠MDN)=90°-15°-15°=60° [2]
[1],[2] rezulta △MDN echilateral