| sabin89 a întrebat:

Puţină filosofie.
În ce constă realitatea? Cred că este evident pentru oricine că obiectele cunoaşterii umane sunt fie idei imprimate pe simţuri, fie ceea ce percepem prin intermediul pasiunilor sau activităţilor minţii. S-ar mai putea adăuga ideile formate cu ajutorul memoriei sau imaginaţiei. Prin vedere avem ideile de lumină şi culori, prin atingere percepem tare şi moale, cald şi rece, mişcare şi rezistenţă la mişcare; mirosul ne dă aromele, iar palatul (cerul gurii) - gustul. Şi dacă unele dintre acestea se observă că sunt îm strânsă legătură, ele ajung să fie marcate cu un nume şi considerate un lucru. De exemplu, o anumită culoare, gust, miros, formă şi consistenţă, fiind observate împreună, sunt apreciate ca un lucru distinct, cunoscut sub numele de măr; altă colecţie de idei constituie o piatră, un pom şi alte lucruri perceptibile; şi dacă acestea sunt plăcute sau dezagreabile, provoacă pasiuni de iubire, de ură, bucurie, tristeţe ş.a.m.d.
Dar pe lângă aceste varietăţi de idei şi obiecte ale cunoaşterii, mai există ceva care le ştie şi le percepe şi execută diverse operaţii: le doreşte, le imaginează sau şi le aduce aminte. Este ceea ce numim noi minte. Prin acest cuvânt nu se indică niciuna dintre idei, ci un lucru complet distinct. Cred că sunteţi de acord că nici gândurile noastre, nici pasiunile, nici ideile formate prin imaginaţie nu există fără minte. Şi nu e mai puţin evident că toată varietatea de senzaţii sau idei imprimate pe simţuri, amestecate sau combinate (adică obiectele pe care le compun) nu pot exista decât în mintea care le percepe.
Pe aceste considerente, credeţi că s-ar putea obţine o cunoaştere intuitivă a ceea ce înseamnă termenul "a fi/a exista" aplicat la lucrurile perceptibile? Sau, ca răspuns la întrebarea de mai sus, am putea spune că realitatea constă în idei?

Răspuns Câştigător
| LPCTSTR a răspuns:

Ceea ce numesti si adaptezi in postare trece destul de evident din "idee" in senzatie/stimul.

Realitatea consta in perceptie urmata de o ratiune si o perspectiva obiectiva. Nu ai ratiune si/sau perspectiva obiectiva, pentru tine ceea ce numesti "realitate" este un univers pur utopic propriu, o iluzie. Un exemplu este religia, iti obstructioneaza perspectiva iar ratiunea ta este limitata, deci tu nu vezi "realitatea", ci o iluzie subiectivizata nu de tine, ci de cei care te-au introdus in dogma respectiva.


Eu n-as zice "minte", ci "cognitie", capacitatea creierului de a folosi impulsurile electrice intr-un mod ghidat. Atunci da, pot sa atest ca gandurile, ideile, reactiile la stimuuli sau creativitatea nu exista fara cognitie. La fel de adevarat este si faptul ca toate senzatiile sunt unice fiecarui individ.

Pentru ultimele 2 intrebari am acelasi raspuns: cognitia in raport cu ratiunea si obiectivitatea constau in senzatia reala, existentiala. As putea, desi trece peste limitele mele, sa spun ca deja avem o cunoastere a realitatii, iar cotidianul ne este partas, chiar daca nu realizam ca traim, ca existam, ca simtim, am creat si am evoluat, lucru observabil din multe unghiuri, lucru care mie imi suna destul de real. Deci, s-ar putea spune ca am ajuns sa ignoram perceptia realizarii si am trecut la fapte, cumva ajungand in momentul in care faptul ca realizam devine filosofie prin prisma umana si nu prin progresul deja facut.

| sabin89 explică (pentru LPCTSTR):

Foarte frumos răspuns! Coerent, logic, realist.

| LPCTSTR a răspuns (pentru sabin89):

Multumesc happy

| sabin89 explică (pentru LPCTSTR):

Remarcabil este şi fsptul că nu e un răspuns copiat de pe undeva; este o vorbire liberă. Nici eu nu cred că realitatea este compusă exclusiv din idei, dar mi s-a părut că nici doctrina asta nu este uşor de combătut; de asta am supus-o dezbaterii.

| LPCTSTR a răspuns (pentru sabin89):

Nu obisnuiesc sa copiez daca stiu sa raspund, deci multumesc happy
N-oi fi cel mai cunoscator in materie de psihologie/filosofie, insa am o foarte buna intelegere a anatomiei umane... nu mi-a trebuit nimic altceva happy

15 răspunsuri:
| Inferno a răspuns:

Realitatea obiectivă este independentă de percepția individului.
"Ideile" unui melc privind realitatea sunt mult mai banale decat ale noastre și cu toate acestea, atât melcul, cât și noi, experimentam acceasi realitate complexa indiferent că unul o înțelege mai bine decât celalalt.

Gravitația curbează spatul și în lumea melcului și în lumea noastra, însă nu cred ca melcul are prea multe idei referitoare la acest subiect.

| Speranta12 a răspuns:

"am putea spune că realitatea constă în idei?" asa zicea Platon in teoria ideilor

| Speranta12 a răspuns:

Stii sa joci sah?

| sabin89 explică (pentru Speranta12):

Are vreo legătură şahul cu topicul de faţă? Mai bine spune-mi dacă mai ştii alt filosof afară de Platon care susţine ce am scris eu mai sus.

| Speranta12 a răspuns (pentru sabin89):

Mai bine spune-mi dacă mai ştii alt filosof afară de Platon care susţine ce am scris eu mai sus.

Da. sabin89

| Speranta12 a răspuns:

Nu ma inveti si pe mine sah? big grin

| Jay1 a răspuns:

Realitatea este un concept fundamental în lucrul cu oamenii. Presupunerea de bază pe baza căreia este posibil să lucrăm cu oamenii este că există o realitate obiectivă pe care o înregistrăm cu simțurile noastre, astfel încât să avem o experiență a realității (realitatea subiectivă). Există o diferență mare între un eveniment (obiectiv) și o experiență (subiectivă). Una este lumea obiectivă ca atare, iar cealaltă este reprezentarea noastră mentală a acelei lumi (reprezentarea mentală a lumii sau „imaginea" mentală a lumii). Această realitate subiectivă este cea care afectează modul în care interpretăm evenimentele, noi înșine, alte persoane și circumstanțe și, astfel, afectează modul în care ne simțim despre noi înșine, despre ceilalți și despre circumstanțe.

Când judecăm că reprezentările mentale ale cuiva ale realității sunt în conformitate cu realitatea însăși, atunci spunem că acea persoană este realistă. În analiza tranzacțională, termenul de conștientizare este utilizat în acest sens. Când cineva este conștient, este întotdeauna conștient de ceva care există, adică de realitatea în sine. Prin urmare, noțiunea de conștientizare implică noțiunea de realism.

În realitatea obiectivă, există diferite fenomene. Principala diferență care există în natura acestor fenomene este dacă aceste fenomene sunt sau nu sunt direct accesibile simțurilor noastre: indiferent dacă le putem vedea, atinge, auzi, mirosi sau gusta. Când un fenomen este direct accesibil simțurilor noastre, este un fenomen de prim ordin și realitatea că aceste fenomene constituie o realitate de prim ordin: De exemplu, „ochi", „copil", „ploaie" și „extrasistol" (sărind în opera inimii ) sunt fenomene care sunt direct accesibile simțurilor noastre și, prin urmare, aparțin fenomenelor de prim ordin.

Foarte rar oamenii au probleme cu reprezentările denaturate ale fenomenelor de prim ordin. Tocmai pentru că aceste fenomene sunt accesibile simțurilor, este relativ ușor să se determine ce sunt, astfel încât oamenii, în principiu, să reprezinte cu exactitate fenomene de prim ordin.

Cu toate acestea, există și fenomene care nu sunt direct accesibile simțurilor noastre, pe care nu le putem vedea, atinge și altele asemenea. Aceste fenomene sunt numite fenomene de ordinul doi, iar realitatea pe care o constituie este realitatea de ordinul doi. De exemplu, „iubirea", „decizia", „mândria" și „răbdarea" sunt fenomene invizibile. [1] Dacă o femeie îi spune soțului ei: „Nu mă mai iubești" și el afirmă: „Te iubesc la fel ca înainte", este clar că au un conflict despre ceea ce este realitatea (ordinul doi): indiferent dacă o iubește sau nu.

Spre deosebire de realitățile de prim ordin, oamenii au adesea conflicte asupra fenomenelor care aparțin realităților de ordinul doi. Există situații rare în care un terț poate judeca în aceste conflicte.

| sabin89 explică (pentru Jay1):

Dacă bine înţeleg, consideri că lucruri precum case, munţi, râuri etc. au o existenţă naturală sau reală, deosebită de ceea ce se percepe prin capacitatea de înţelegere. Nu avem aici o contradicţie? Ce altceva sunt ele dacă nu lucruri pe care le percepem prin simţuri? Şi ce altceva percepem afară de propriile noastre idei şi senzaţii? Greu de admis ca oricare din acele lucruri sau oricare combinaţie dintre ele ar exista nepercepute.

| raicard a răspuns:

Traiesc in realitate. Sunt una cu realitatea(raicard_saMalove struck)

ps: ohh big grin nu mai bine cauti Fondatorul(Cel ce a creat cuvantu' / limba)

On-joor: omu' nu vede mai mult de varful nasului(isus)

Realitatea - NU este pentru muritorul de rand.Este doar pentru zei(cei ce depasesc fiinta umana) + mentalitatea atinge 1Apogeu inumanlove strucklove struck

| sabin89 explică (pentru raicard):

Trebuie să te exprimi în limbajul muritorului de rând, raicard. Apropo, eu ştiu pe unul al cărui nume se aude raicard; se scrie Rijkaard. Eşti cumva un fan al lui? Juca pe la Ajax.

| raicard a răspuns (pentru sabin89):

E.E! nu mai trage concluzie pripitawinking

1singur element, din Miile, o sa_ti explic: rai - reprezinta cerurile.

ps: majoritatea muritorilor(90%de pe glob)-nu accepta realitatea! de ce? e prea crunta...