Un lucru foarte important trebuie sa intelegem cand vine vorba de asta: gravitatia tot timpul "trage" catre centrul unei mase, in cazul asta centrul Pamantului. Asta e motivul pentru care si apele din oceane, lacuri, mari sunt curbate.
Ca sa scapi de forta gravitationala a Pamantului trebuie sa te misti cu aprox. 40, 000 km/h (se numeste viteza de eliberare, viteza cosmica).
La viteza de 800 kmh (viteza aproximativa la care zboara avioanele) gravitatia nu lasa sa scape avionul din controlul Pamantului, cum ar veni. Imagineaza-ti o bila legata de un bat cu sfoara, cum incepi sa invarti bila in jurul batului, sfoara nu lasa bila sa zboare aiurea. In mare, cam asa e si cu aeronavele care zboara sub viteza cosmica. Daca nu am avea atmosfera (aer) ele ar cadea repede. Aviatia se bazeaza pe aer, mai exact pe fortele aerodinamice. Gravitatia e sfoara care tine avionul pe traiectorie in jurul centrului Pamantului, fortele aerodinamice o tin in zbor.
Fiind curbă asa cum spui, el mentine o anumita distanta fata de Pamant, datorita aparatelor de navigatie. Deci curba este in jos. Nu este stanga sau dreapta. Nu are cum sa piloteze avionul ca intr-o curba.
Un raspuns putin incomplet din partea lui GlowingShadow dar il completez eu.
Avionul are nevoie de aer ca sa zboare, da? Ok.
In momentul in care un avion zboara drept fata de pamant, acesta va fi TANGENT la suprafata pamantului. In momentul in care acesta zboara la o altitudine maxima, de fiecare data cand el va iesi din raza de actiune a aerului, acesta va cobora (datorita gravitatiei deorece nu mai exista aerul care sa il impinga in sus) deci va cobora la o altitudinea maxima la care acesta gaseste din nou aer si zboara din nou tot tangent, iar aceasta chestie se poate repeta la infinit (daca ai avea combustibil infinit ca sa zbori ) DAR niciodata avionul nu are o traictorie ROTUNDA (ci mai exact una in zig-zac) chiar daca acesta este atras de gravitatie in momentul in care iese din raza de actiune a aerului si cade din nou inapoi in zona de actiune. Daca inlocuim avionul cu o nava spatiala o sa observam ca aceasta desi zboara tot tangent fata de pamant (pentru ca vrem sa comparam cu avionul), la un moment dat ea o sa iasa din traictoria pamantului dar tot sub o forma tangenta inaintand spre spatiu deoarece o nava nu are nevoie atat de mare de sprijinul aerului ca sa zboare (doar de oxigenul din aer pentru ardere in motoare si sa aiba o viteza destul de mare ca sa "sparga bariera" gravitationala). Ce voiam eu sa explic de fapt prin acest raspuns este ca avionul nu are o traietorie ROTUNDA daca este sa o luam stintific dar daca este sa o luam prin prisma "ce vede ochiul" atunci vedem ca avionul pare sa urmeze o traiectorie rotunda. Dar avoinul urmeaza mereu o traietorie dreapta (adica tangenta) fata de pamant. PUNCT
Gravitația curbează spațiul. E cum ai merge cu o barcă și în fața ta e un vârtej. Tu mergi înainte însă acel vârtej te trage spre el.
Nu stiu sigur daca am dreptate sau nu, dar din cate imi amintesc din liceu situatia sta in felul urmator: exista o inaltime deasupra pamantului unde sunt lansati satelitii, iar din cauza ca la acea inatime forta de gravitatie si forta centrifuga sunt egale, satelitul ramane pe orbita fara efort activ. Prin urmare, avionul zburand la o inaltime mai mica decat cea a satelitilor, si la o viteza care nu invinge forta de gravitatie, tinde sa ramana la aceeasi distanta fata de sol (proababil si prin adjustarea fluxului de aer prin aripi).
E simplu, de asta au iventat aparatul de atitudine, cu ajutorul lui il mentine la o anumita inaltime de pamant, manual sau automat.
Dar cine a zis ca nu asta se intampla? Computerul de bord face multe ajustari asupra avionului printre care si inaltimea este unul dintre ele. Acum daca doresti sa te referi la o traiectorie orbitala atunci asta iti voi explica : pe romaneste aerodinamica avionului contracareaza forta gravitatie( definitie in fizica newtoniana ).