Creierul uman prelucreaza si magazioneaza informatiile comparativ si prin asociere de notiuni.
Cu cat are mai multe elemente la dispozitie, cu atat creierul este capabil sa genereze mai multe conexiuni, adica sa fie mai "inteligent".
Copilul se naste cu senzorii prin care creierul aduna informatii despre exterior: vedere, auz, simtul tactil (atingere, temperatura), miros, echilibru etc.
Creierul memoreaza si asociaza in continuu informatiile primite de la acesti senzori, formand grupuri de asociere intre ele, adica "notiuni". Cu cat aceste notiuni sunt mai largi si mai bine definite, cu atat cunostintele despre aceea notiune sunt mai dezvoltate.
De obicei, fiecare notiune este definita de informatiile primite de la TOTI senzorii, corelate cu informatiile deja cunoscute si memorate. Daca de la un senzor nu se primesc informatii, atunci si definitia este inexacta si deformata.
Sa luam doua exemple:
Unui taran, care se ocupa de cresterea animalelor, este aproape imposibil sa-i explicam in cuvinte: cum functioneaza un reactor nuclear.
Daca un om din evul mediu ar fi vazut un elicopter care ateriza, ar fi dat explicatii complet diferite decat ce gandim noi despre acel fenomen banal (pentru noi).
Daca insa lipsesc informatiile de la un senzor principal (auz, vedere), atunci definirea notiunii este si mai vaga, doar comparativa cu alte informatii care si ele sunt incomplete.
Revenind la intrebare, se poate afirma ca, surdo-mutii din nastere au asocierile de notiuni facute doar bazate de elemente vizuale, tactile si de miros, fiind lipsite informatiile despre sunete, adica despre limba vorbita.
Ei vor putea invata limbi doar prin asociere vizuala, nu vor "auzi" in gand cuvintele citite, aceste notiuni ne fiind inregistrate de creier.
Odată eram la un restaurant si la o masă alăturată erau niste surdomuţi. Mâncau, beau, se veseleau. Cred că au băut destul de mult, că am văzut multe sticle goale de vin si bere pe masa lor. La un moment dat, am văzut că nu mai făceau nimic si stăteau toţi cu gurile căscate. L-am întrebat pe chelnăr dacă stie de ce stau ei cu gurile căscate. Mi-a zis că au băut mult, s-au îmbătat si acum cântă. Oare asa să fi fost? Au ei noţiuni si despre muzică? Cine stie...
In sf o intrebare interesanta
sa vedem ce spune stiinta
https://www.quora.com/......y-think-in
https://www.reddit.com/......nguage_do/
Există, de asemenea, dovezi că persoanele surde deconectate de la limbă, vorbite sau semnat, gândesc în mod sofisticat înainte de a fi expuse la limbă. Când mai târziu învață limbajul, pot descrie experiența de a avea gânduri ca cele ale baiatului de 15 ani care a scris în 1836, după ce a fost educat la o școală pentru surzi, și-a amintit că a gândit în zilele lui pre-limbă " luna mă va lovi și m-am gândit că poate părinții mei ar fi puternici și s-ar lupta cu luna și că ar eșua și m-am batjocorit de luna. "De asemenea, limbile spontane ale semnelor dezvoltate de studenții surzi fără modele lingvistice, Nicaragua, arată felul de gândire care depășește simpla impresie senzorială sau rezolvarea problemelor practice.
https://www.psychologytoday.com/......nner-voice
http://mentalfloss.com/article/50684/it-possible-think-without-language
Vă puteți gândi fără limbă? Răspuns: Nu, cel puțin nu la nivelul la care oamenii sunt obișnuiți. De aceea, surditatea poate avea consecințe mult mai grave decât orbirea, din punct de vedere al dezvoltării. Orbul suferă multe greutăți, dintre care cel puțin este imposibilitatea de a citi în mod obișnuit. Dar chiar și cei nevăzători de la naștere dobândesc limbajul urechilor fără dificultate în copilărie și, după ce au făcut-o, au o viață relativ obișnuită. Un copil congenital surd nu este atât de norocos: dacă cineva nu realizează foarte devreme că nu vorbește pentru că nu poate auzi, înțelegerea comunicării nu poate depăși niciodată rudimentele.
Limbajul surzilor este un subiect vast care a umplut o mulțime de cărți - una dintre cele mai bune este Vedeți vocile: O călătorie în lumea surzilor de Oliver Sacks (1989). Tot ce pot face în acest loc este schița câteva propoziții de bază:
Persoanele în cauză sunt ambele (a) profunde și (b) surzile prelinge. Dacă nu deveniți total surd decât după ce ați dobândit limba, problemele dvs. sunt... bine, nu minore, dar ușor de gestionat. Crezi că în orice limbă vorbită ai învățat. Având în vedere faptul că veți avea parte de o locuință comună în timpul școlarizării, veți progresa în mod normal din punct de vedere intelectual. În funcție de circumstanțe, este posibil să vorbiți și să citiți pe buze.
Aproximativ un copil dintr-o mie, cu toate acestea, se naste cu nici o capacitate de a auzi orice. Cu ani în urmă, astfel de oameni erau numiți surzi. Adesea ei erau considerați retardați și, într-un fel, erau: nu au învățat niciodată limba, un proces care primește pompa pentru mult mai târziu dezvoltare. Gama de vârstă critică pare să fie de 21 până la 36 de luni. În această perioadă, copiii își dau cu ușurință elementele de bază ale limbajului, făcând astfel o infrastructură cognitivă esențială. Mai târziu, este mult mai dificil. Dacă surzii congenitali nu sunt diagnosticați înainte de a începe școala, ei se pot confrunta cu probleme de învățare grave pentru tot restul vieții, chiar dacă în alte privințe inteligența lor este normală.
Profund, prelingually surd pot și să dobândească limba; este mai degrabă gestural decât verbal. Limba de semnalizare cea mai frecvent utilizată în S.U.A. este American Sign Language, numită uneori Ameslan sau doar Sign. Cei care nu sunt cunoscuți în semn pot presupune că este o formă de comunicare inventată cum ar fi codul Esperanto sau Morse. Nu este. Este o limbă naturală independentă, evoluată de oamenii obișnuiți și transmisă cultural de la o generație la alta. Nu are nicio relație cu engleza și, în unele privințe, este mai asemănătoare cu cea chineză - un singur gest extrem de inflexibil poate să transmită un întreg cuvânt sau o expresie. (Engleză semnată, în care câteodată veți vedea cuvintele scrise o literă la un moment dat, este un animal complet diferit.)
Semnul poate fi obținut fără efort în copilăria timpurie - și de către oricine, nu doar surzii (de exemplu, audierea copiilor părinților surzi). Cei care o folosesc atât de fluent ca majoritatea americanilor vorbesc engleza. Sign semnează utilizatorii nativi cu abilitatea de a manipula simbolurile, de a înțelege abstracțiile și de a dobândi și procesa în mod activ cunoașterea - pe scurt, să gândească, în sensul uman complet al termenului. Cu toate acestea, "oraliștii" au insistat de mult timp că cel mai bun mod de a educa surzii este să le învețe limba vorbită, uneori mergând atât de mult încât să înlăture semnarea. Sacii și mulți oameni surzi cred că acest lucru a fost un dezastru pentru persoanele surde.
Răspunsul la întrebarea dvs. este acum evident. În ce limbi cred profund surzii? De ce, în Sign (sau în echivalentul local), presupunând că au fost destul de norocoși să-l învețe în copilărie. Audierea poate avea doar o idee generală despre cum ar fi aceasta - discrepanța dintre limbajul vorbit și limbajul vizual este mult mai mare decât cea dintre, de exemplu, engleza și rusa. Cercetările sugerează că creierul unui semnator surde nativ este organizat diferit de cel al unei persoane auditive.
Totuși, uneori putem să vedem. Sacurile fac o vizita pe insula Marghita's Vineyard, unde surditatea ereditara a fost endemica de peste 250 de ani si o comunitate de semnatari, dintre care majoritatea auzi in mod normal, inca infloreaza. A întâlnit o femeie în anii ei, care, uneori, ar fi intrat într-o reverie, cu mâinile în mișcare constantă. Potrivit fiicei sale, se gândea la semn. "Chiar și în somn, am fost informat în continuare, bătrâna doamnă ar putea schița semne fragmentare pe contrapanou", scrie Sacks. "Visase în semn."
Eu te as sfatui sa citesti cartea asta si sa inveti mai mult https://www.amazon.com/Seeing-Voices-Oliver-Sacks/dp/0375704078/ref=sr_1_1? ie=UTF8&keywords=sacks+seeing+voice&qid=1350873603&sr=8-1
Pentru unul nativ surdo mut se zică că gandesc in limbajul semnelor, probabil. Daca tu te gandesti la o casa, ii asociezi automat sunetul cuvantului casa. Ei asociaza semnul sau semnele care compun notiunea de casa.
Pentru cei ce au auzit vreodată limba vorbită probabil răspunsul e : limba materna. Oricum, good poit Nellie
In ce limba? Gandesc in limba tarii unde s-au nascut.
Ai spus surdo mut, deci nu este orb, ca urmare si aceasta categorie de oameni merg la scoala invata sa citeasca sa scrie.Surdo mutii scriu,citesc ca si restul oamenilor,deci gandesc in limba romana aia care s-au nascut in RO.
Problema ar fi daca nu ar invata sa citeasa si sa scrie,asta da, trebuie sa aflu de la cineva care na invatat sa scrie si sa citeasca, unde pui ca am avut si ocazia, am avut o vecina in varsta asa si sunt sigur ca nu stia sa citeasca sau sa scrie, nu fusese niciodata la scoala.
Auzi? Dar tu nu ai ce face? Zic asa de vii cu intrebarile astea intrebatoare pe aici parca vad ca nu mai dorm
Dar oricum jumate din intrebare tiam rezolvato, ma refer la persoanele din ziua de azi.Deci ramane de rezolvat perosoanele care nu merg deloc la scoala, care nu invatat niciodata sa citeasca sau sa scrie.
In limba care au invatat-o de cand erau mici poate in gand pot vorbi, doar nu pot rosti cuvintele, sau auzi.
Geniala intrebare. Cred ca isi folosesc creierul intr-un fel neinteles de noi. Presupun ca gandesc vizual si tactil, daca pot sa spun asa. Totusi imi imaginez ca invata si o limba (cu ajutorul ochilor), chiar daca nu vor reusi sa pronunte cuvinte niciodata. Astfel pot citi si isi pot dezvolta calitatile intelectuale.
Asa e. Intrebarea este geniala! Si cateva raspunsuri la fel de interesante. Desi, as putea adauga ca nu problemele de mutenie sunt cele care afecteaza limbajul bebelusul, ci problemele auditive.
As vrea sa mai adaug: cum are loc comunicarea dintre o persoana muta si una care este oarba? Sau, daca persoanele oarbe inteleg culorile si formele.
Mereu mi-am pus intrebarea daca Louis Armstrong chiar vedea toate acele culori pe cand a cantat "What a wonderful world". Oare cum le asocia? Am surprins multe persoane oarbe imbracandu-se estetic din punct de vedere al culorilor. Cum reusesc?
P.S.: Nici eu nu vreau sa aduc ofensa acestor persoane, insa am surprins odata un cuplu de surdo-muti certandu-se. A fost un adevarat spectacol! Norocul nostru, al tuturor celor din jur, a fost ca nu existau obiecte ascutite prin preajma ...
Eu cred ca ei folosesc imagistica (gândire si imaginație doar vizuală). Surdo-muții isi dezvoltă foarte multe expresii ale feței ceea ce le ușurează enorm dialogul (poate asta ii ajuta sa descopere mincinosii — degeaba face cineva din degete ca ii place ceva dacă are o față de plictisit)... si chiar odată, am văzut o discuție între doi surdo-muți (bărbat si femeie), ei mai scoteau si sunete, si am avut impresia ca se vor bate (pe stradă), dar mai apoi am realizat că doar se grăbeau.