| Niciunnumedeutilizator a întrebat:

Sunt unii utilizatori pe acest site care au susținut, în repetate rânduri, că liberul arbitru nu există și o noțiune non-sensică; că tot ceea ce facem este determinat de o acțiune anterioară și, astfel, nu facem nimic cu propria noastră voință. Practic, eu nu am ales să scriu întrebarea asta, ci diferiți factori m-au obligat să o scriu (pasiunea mea pentru filosofie, faptul că-mi place să intru în polemici etc), factori care la rândul lor au fost determinați de alți factori și tot așa până la Big Bang. Dacă cititorul are această viziune asupra lumii, doresc a-i adresa o întrebare:
Dacă nu există liber arbitru, ce rost are să pedepsim infractorii? Marchizul de Sadé a fost primul să întrebe asta. Criminalii în serie n-au ales să ucidă, ci o serie de factori i-au determinat să o facă; ei n-au avut niciun control asupra acțiunilor lor. Deci de ce i-am pedepsi? Sau de ce am recompensa pe cineva pentru binele făcut? Dacă cineva face ceva frumos, de ce l-am răsplăti? Nu a ales să facă acel lucru.

33 răspunsuri:
| HUAWEHUAWE a răspuns:

Faptele rele au diferite pedepse pentru a putea mentine o societate in siguranta.
Indiferent de influenta unor factori sau de propia vointa, in momentul cand cineva face rau trebuie pedepsit pentru a mentinte siguranta societatii.Sa presupunem ca el nu vrea, dar oamenii trebuie sa fie in siguranta, deci va fi inchis undeva(puscarie).
Nu e ca sa il doara pe criminal, e pentru siguranta oamenilor.
Toate sunt tinute din scurt (Ca daca face ceva il inchide sa-l opreasca, ca daca vrea sa faca ceva o sa fie inchis si se abtine) pentru ca altfel ar fi o jungla.
Nu le pedepseste caracterul si ceea ce sunt ei, decat mentin linistea si sustin traiul tuturor oamenilor in siguranta.

| doctorandus a răspuns:

Infractorii sunt dusi la puscarie pentru ca ei reprezinta o problema pentru alti oameni. Nu are nimic de-a face cu "liberul arbitru". Sursa: https://www.youtube.com/watch?v=zpU_e3jh_FY

| sierra1 a răspuns:

~Criminalii în serie n-au ales să ucidă...ei n-au avut niciun control asupra acțiunilor lor~

rili, e așa de profund de nu i se vede fundul!

| dullcat a răspuns:

,,Dacă cineva face ceva frumos, de ce l-am răsplăti? Nu a ales să facă acel lucru.'' Ba a ales.E valabil si pentru psihopati. Poti alege sa mergi la psihiatru sau o iei pe aratura.Sunt unele cazuri in istorie de-a dreptul desprinse din iad si nu poti spune ca lumea i-a format pe acei criminali.

Daca ar fi fost copilul tau implicat iti eu ca n-ai mai fi scris asa nonsalant,, Dacă nu există liber arbitru, ce rost are să pedepsim infractorii?''. E foate usor sa vorbesti de pe margine.

Enjoy.
https://en.wikipedia.org/wiki/Murder_of_Junko_Furuta
https://www.quora.com/What-is-the-worst-crime-ever-committed

| RAY a răspuns:

Avem liberul arbitru de a alege cât timp avem libertate, daca eu ucid pe cineva o fac ca vreau cât timp sunt constient de ceea ce fac, dar criminali sunt constienti sau psihopati și merita executați, cum spunea un savant, a simți este involuntar dar a alege este voluntar, daca vad o fata frumoasa si as vrea sa fac sex cu ea, ceea ce simt este involuntar dar eu aleg daca sa fac sau nu, sau daca e sa mânc o shaorma, dar câteodată te lasi păcălit și alți iti f viata, aia e prostie

| BeingSelfless a răspuns:

Există liberul arbitru, la fiecare colț. La fel ca și această întrebare.
Dar, dă un pas înapoi.
Mai gândește odată.
Cum ți se pare potrivit ție, din cele ce urmează?

"Trebuie să adreez această întrebare! Trebuie să înțeleg! Toată cunoașterea mea și alți m-a adus până aici!"

"Hai să întreb pe TPU, să văd ce părere au ceilalți..."

"Ar urma să adresez această întrebare... Chiar vreau să adresez? Este voința mea sau sunt factorii externi?
EU VREAU să adresez această întrebare! Da, este voința mea în totalitate!
NU VREAU să adresez această întrebare! Da, este voința mea, dar aleg să nu adresez!"

Dacă ai fi ales primele 2 fraze cu ghilimele, înseamnă că nu a fost voința ta, datorită faptului că nu ai gândit conștient, realist, nu ai reflectat asupra gândurilor, vorbelor și acțiunilor tale, ești pe pilot automat și un fel de ignorant, aceste lucruri vor avea și ele costurile lor, într-o zi. Dacă ai fi ales printre ultimele fraze, atunci ai putea spune că este voința ta, liberul arbitru, dar și acestea ar avea costurile lor, dar ai cunoaște alternativele a ce se va întâmpla, la fel și consecințele.

| BeingSelfless a răspuns:

Să spui că "nu există liberul arbitru" e filosofie până când cineva îți zgârie mașina sau o strică de tot "accidental"... sau intră peste tine în casă, și diferite feluri de a-ți face rău ȚIE, direct, sau familiei TALE!
Din acel moment intrii pe ofensivă, și ajungi să te iei la ceartă cu ei "bă da chiar nu gândești? Ești așa criminal!?", Iar individul să-ți spună"nu am liberul arbitru! Nu știu ce s-a întâmplat! Sunt mulți factori care m-au determinat să fac acest lucru! Sărăcia, mor de foame, m-a părăsit nevasta, etc!"
Atunci o mai dai în filosofie sau îl iei la bătaie sau suni la poliție? Cel mai probabil nu o dai în filosofie în acel moment, deci toată gândirea că "liberul arbitru nu are sens" devine nulă.

Altă situație. Dumnezeu sau toate conexiunile neuronale și genetica ta, te vrea să fii inginer sau doctor sau ceva foarte interesant, doar că îți trebuie multă trudă. Totuși, tu vei face striptease pe videochat. Este liberul arbitru, alegerea ta sau ești influențat de factori externi (mulți bani, multe beneficii, multă faimă, sărăcie, posibilitățile maxime de joburi și/sau supraviețuire)?

| DeMicUnC?l?tor a răspuns:

Aș putea înțelege un om căruia îi lipsesc ambele măini și spune că nu crede în Liber arbritru. Dar atunci cănd un om poate ridica o cană de apă pănă la gură și susține același lucru. He's full of crap or plain stupid!

| Freya1 a răspuns:

Nu stiu cine a spus ca nu avem liberul arbitru.
Eu cred ca indiferent cum s-a creat lumea/omenirea tot ni sa oferit liberul albitru.
Nu ai cum sa faci anumite acțiuni fără sa le judeci precum animalel, decât dacă ai ceva probleme psihice.

Răspuns utilizator avertizat
Răspuns utilizator avertizat
Răspuns utilizator avertizat
anonim_4396
| anonim_4396 a răspuns:

Eu am să răspund strict religios, prima dată.
Strict religios, ortodox, chiar dacă Dumnezeu ne vorbește de destin, de influența lui, de chiar o influență satanică, tot Dumnezeu ne vorbește și de liberul arbitru. El a susținut de la origini că ni l-a lăsat. Și funny e că se vede asta chiar din prima poruncă dată lui Adam și Eva. Le-a spus să nu mănânce din măr și ei ce au făcut? Au mâncat. Așadar de acolo observăm că Dumnezeu a lăsat liberul arbitru. De a decide noi singuri ce e rău și ce e bine. Dar tocmai din această cauză uneori tot noi suntem cei care ne întrebăm : "Păi pe ăla de ce nu-L vede? Păi pe ăla de ce nu-L pedepsește?" Deoarece tocmai că God o lăsat liberul arbitru. Așa cum eu am ales binele și ăla are dreptul de a alege răul. De pedepsit o vom suferi și pe aia la momentul oportun. Fiecare va primi cândva pedeapsa lui, chiar dacă de multe crede că omul este împărat pe această lume.

Acum ca să răspund la întrebare, bun argument ați adus, dar sincer nu cred că oamenii nu știu că nu ar avea liberul arbitru. Chiar și cei care nu cred în Dumnezeu și știu că ei dețin controlul, dar până la un punct, și tot sunt conștienți de asta. Adică dacă nu am avea liberul arbitru, atunci v-ați gândit de ce avem o planetă plină de vicii și vicioși? Și nu știu dacă ați observat, dar viciile au luat amploare la un nivel destul de periculos și orice lucru azi a fost transformat în viciu. Tocmai pentru că avem liberul arbitru și am fost lăsați să facem ce vrem. happy
Acum că psihologia de multe ori încearcă să explice niște mecanisme e una, dar psihologia nu a susținut niciodată că un criminal nu ar trebui să-și asume faptele, ci din contră, psihologia, la modul general, doar încearcă să explice niște mecanisme, niște tipare, că există în schimb oameni care duc asta într-o exacerbare și nu vor să recunoască adevărul e alta.
Deci ca să răspund, eu una susțin că ceea ce spuneți aici, o fac oamenii fanatici, care au înțeles greșit niște concepte chiar mari, reale și adevărate. Ca spre exemplu, faptul că un criminal, a devenit criminal din cauză că mama îl bătea când era mic, el și-a justificat acțiunile prin prisma mamei lui, dar adevărul este că la 18 sau 30 de ani el a luat pistolul și el a apăsat trăgaciul și dacă e să mergem tot pe liberul arbitru, mama lui poate fi și ea condamnabilă pentru că a avut libertatea de a fi mamă, a decis ea să fie mamă și a fost o mamă catastrofală, a dus în societate un om bolnav, a format un om bolnav.
Idem și cu religia, fanaticii, ori trăiesc cu impresia că pot comite orice ilegalități "în numele Domnului", ori alții cred că "Satana i-au pus." Cumva dacă e să dăm crezare, Satana există și Satana te ispitește, dar e tocmai bine spus "ispitește", el ne ispitește prin diverse tertipuri și cum ei nu sunt ceva material, ne ispitește dacă ar fi prin gândurile și impulsurile noastre, dar ce alegem să facem cu gândurile și impulsurile noastre, este strict alegerea, asumarea și răspunderea noastră.
Deci eu una cred că avem dovezi suficiente că și chiar dacă ar fi să fim doxă de religie, dacă religia ne-o însușim sănătos, nu avem cum să credem că nu avem liberul arbitru. Îl avem, știm că-l avem, dar cei cu probleme la mansardă, nu mai au chef să-și asume și se ascund după religie, psihologie și chiar Satan sau God, unii se ascund chiar după educație, când evident educația e oricum pe întreagă viața.

Educația o poți însuși și singur. Evident că aici am intra totuși în niște polemici cu o linie fină, deoarece cei care au o educație precară de mici, poate mai greu se vor educa ei singuri încât să nu devină infractori, însă și aici avem exemple, funny cu oameni care au avut povești creepy în copilărie și au ajuns cu o simplă nevoie, a multora, foamea, să se educe/să studieze asiduu ca să devină oameni de ispravă, dar tot funny e că pe alții foamea, nevoia de bază, foamea, i-a învățat să ucidă și au ajuns acolo unde spuneam mai sus. Deci aici sunt treburi fine de delimitat și chiar unele niciodată nu o să le reușim delimita oricât am vrea.

| sierra1 a răspuns (pentru alexxxxxxxxxxxxzzzzz):

" alexxxxxxxxxxxxzzzzz : Aia n-au ales ei sa ucida societate i-a facut sa o ia pe miriste, ai inteles tu?"

băi abuzatule (că așa rezultă din ce zici), dacă te duce mintea iți dai seama - in următorii 10-15 ani, nu acum desigur - că ai scris numai năzbâtii (și asta ca să nu le zic altfel)

"Ai inteles?"

Răspuns utilizator avertizat
| sierra1 a răspuns (pentru alexxxxxxxxxxxxzzzzz):

Dacă asta ție ți se pare o afirmație adevărată

" alexxxxxxxxxxxxzzzzz : Aia n-au ales ei sa ucida societate i-a facut sa o ia pe miriste, ai inteles tu?"

să fii tu sănătos, argumente (pertinente să te conving nu furnizez).

Dacă nu ți se pare, de ce ai mai scris-o?

Răspuns utilizator avertizat
| doctorandus a răspuns (pentru anonim_4396):

De fapt: nu. Ideea de liber arbitru nu este sustinuta nicaieri in Biblie.

Sigur, in Biblie scrie ca oamenii fac alegeri morale intre mai multe variante. Dar nicaieri nu scrie ca oamenii fac alegeri bazat pe liber arbitru.

La fel cum din Vechiul Testament nu reiese explicit ca exista lesbianism, din intreaga Biblie nu reiese explicit ca exista liber arbitru.

| doctorandus a răspuns (pentru anonim_4396):

Imi pare rau, ideea de liber arbitru autorii Bibliei nici n-au mirosit-o.

Exista in schimb niste versete pauline care proclama fatalismul calvinist sau jansenist.

anonim_4396
| anonim_4396 a răspuns (pentru doctorandus):

Mai pe românește? happy
But, wait, de ce îmi răspundeți mie? Ideea era să răspundeți la întrebare, nu mie, mister Doctorandus. big grin

anonim_4396
| anonim_4396 a răspuns (pentru doctorandus):

Domnule Doctorandus, în Biblie dacă luați acum cuvânt cu cuvânt și fiecare cuvânt îl mai și răstălmăciți, cam da, așa e cum spuneți voi. Eu am mai avut această discuție legată de "Holly Biblia" și cu PufulețiGratis (pe care sper că nu o să interpretați vreodată că eu o bârfesc aici, i-am spus face to face tot ce am să susțin și aici și ceea ce cunosc eu din Ortodoxie) Biblia cuvânt cu cuvânt la noi în Ortodoxie vă spun că nu e chiar așa, asta pentru înțelegerea voastră, a tuturor. Eu vă spun acum predici primite sau auzite de la Biserică și chiar lecțiile de la religie. La noi în Ortodoxie, lăsând Biblia la o parte și spunând cuvânt cu cuvânt din Biblie, Ortodoxia susține CLAR, MĂI, DAR CLAR ȘI RĂSPICAT, LA NAIBA (Doamne iartă-mă!) că, da, la naiba, nouă, oamenilor Dumnezeu ne-a dat liberul arbitru. Iar eu v-am zis, nu sunt doxă de carte și nici nu știu multă religie, oricât de "religioasă" par a fi sau las să pară că aș fi, eu știu doar 3% din Biblie și religie, dar eu una susțin că exemplul expus de mine, este exemplu concret că de la origini noi am tot avut liberul arbitru. God nu i-o amenințat cu nu știu ce pe Adam și Eva că dacă nu ascultă de poruncă le va face cine știe ce, ci doar a împrăștiat în mintea lor o poruncă și le-a cerut să o respecte (chiar nu mai țin minte, sincer dacă God le-o și prezentat înainte de nefastul eveniment, consecințele, cea cu moartea sau au aflat după ce au comis isprava) și atât, în final ei ispitiți unul de altul și de șarpe, au decis să încalce porunca Tatălui și să treacă peste cuvântul Lui. Din tot, Ortodoxia noastră așa prezintă lucrurile că ei de atunci au avut liberul arbitru și sincer, la noi în Ortodoxie este interpretat totul că de fapt omul este înclinat răului și spre rău încă de la origini, de la primi owmeni existenți și că noi mereu în libertatea noastră alegem mai mult răul decât binele. Nu știu cum or fi alte biblii, dar la noi Biblia este interpretată uneori, însă nu în modul rău ci în modul cel mai benefic și bun pentru umanitate.

| doctorandus a răspuns (pentru anonim_4396):

Mitul cu Adam si Eva enunta ca oamenii pot face alegeri morale, dar nu enunta nicaieri ca oamenii pot face alegeri morale bazate pe liber arbitru.

| doctorandus a răspuns (pentru anonim_4396):

Deci sigur că mitul susține că Adam a făcut o alegere. Dar mitul nu susține nicăieri că Adam putea alege altfel. În timp ce liberul arbitru susține că Adam putea alege altfel.

| Seba2013 a răspuns:

Dumnezeu are un proiect, o inginerie sociala. Este un intelept legislator. Asa cum la gramática invatam sa structuram si sa vorbim cu sens asa si El vorbeste lucruri cu sens. Exista o intelepciune. O
ordine, plan, proiect, drum, cale, referinta care ne ghideaza.

Vezi deixis, formalism, Derrida cu logoscentrismul, triunghi semiotic, etc. La gramática ne invata sa structuram cuvinte cu sens. Insa acest sens nu este doar in scris ci se gaseste si in limbaj.

Vezi Providencia, racionalidad y ley natural en el Estoicismo de Laura Liliana Gómez Espíndola

anonim_4396
| anonim_4396 a răspuns (pentru doctorandus):

Domnule Doctorandus, nu știu ce încercați să faceți, dar eu părerea nu mi-o schimb. Punct.

| doctorandus a răspuns (pentru anonim_4396):

Hmm... eu nu am discutat "păreri". Am discutat fapte obiective despre un material empiric real (manuscrisele Bibliei).

anonim_4396
| anonim_4396 a răspuns (pentru doctorandus):

Iar eu v-am spus că Ortodoxia se consideră cea mai puternică religie, iar preoții și mai marii profeți au susținut întotdeauna că Dumnezeu le-a lăsat liberul arbitru. Mai multe nu știu, și sincer nici nu vreau să știu. Nu înțeleg ce doriți să faceți, dar eu am spus clar că nu-mi schimb părerea. Dacă e proastă sau e bună, e a mea. Și nu o schimb. Ok? Așa că explicați altcuivă că cuvânt cu cuvânt, Biblia spune aia sau aia. Eu oricum am citit Biblia și cum am citit am și uitat și ascult de părinții de la Biserică, iar funny e că, ortodoxia explică și ea Biblia, dar unele treburi neinițiații nu le înțeleg. Cum spre exemplu mulți cred că pentru că în Biblie sau în cele sfinte se vorbește despre Sfântul Duh, ortodoxia este politeistă pentru că acolo ar fi mai mulți conducători, Gozi, când de fapt e dacă vreau rânduirea Lui Dumnezeu ca într-o firmă. Chiar dacă El e totul, El mai are și discipolii lui și șefii lui mai mici, cam așa ar fi (explicat metaforic) ideea de Sfântul Duh. Ortodoxia respectă Biblia, dar Biblia este mai profundă, decât ideea ei de bază.

| sabin89 a răspuns (pentru doctorandus):

Doctorandus, te învârți în jurul cozii. Auzi acolo: "pot face alegeri morale, dar nu enunta nicaieri ca oamenii pot face alegeri morale bazate pe liber arbitru". Păi, pe ce altă bază poți face alegeri morale? Însuși termenul "alegere" transmite ideea de libertate de a face sau nu un lucru; de a face un lucru sau alt lucru.
Prea multă carte poate avea și efecte secundare. Poate să sucească mințile oamenilor.

| doctorandus a răspuns (pentru sabin89):

Nu, solutiile incompatibiliste care neaga liberul arbitru nu neaga faptul ca poti face alegeri morale, ci ca daca ai ales intr-un fel puteai alege intr-alt fel.

Întrebări similare