Majoritatea romanilor sunt analfabeti functionali. Asa ies din scoala. De unde gandire critica cand poti citi un text de cinci paragrafe, dar nu intelegi nimic din el?
E o prejudecată foarte răspândită că românilor în general le aparţine numai un spirit anti-intelectual. Mai bine spunem că sunt mai adesea anti-intelectuali.
Cauzele sunt multiple. Pentru că avem idei puține dar fixe care nu s-au schimbat în 30 de ani. Suntem refractari la schimbare, nu ne interesează opiniile altora, doar să le impunem pe ale noastre.
Suntem exaltați când vine vorba de anumite subiecte dragi sufletului nostru (identitate, naționalism, suveranitate) iar exaltarea și rațiunea nu prea fac casă bună împreună.
În plus există acele domenii în care tot românul se pricepe și nu are nevoie/nu acceptă îndrumări de la nimeni (fotbal, politică, religie etc).
Și, bineînțeles, ultima, dar nu cea din urmă, cea pomenită de @Gizăz, analfabetismul funcțional care face ravagii.
Și-apoi, noi muncim, nu gândim, remember?
Gandirea,indoiala te trimit in iadul vesnic deci de ce sa pacatuim? dumnzeu e raspunsul la toate si gata,credinta oarba te trimitul in raiul vesnic plin de fericire, romani sunt extrem de creduli, stiu sa barfeasca nu sa critica inteligent, de intelectualitate nici nu se pune vorba, ignoranti, limitati, inchisi la minte, asta e Romania
Cum care e cauza?! Se mai pune intrebarea care e cauza?! Sper ca este o intrebare retorica, altfel ma amuz. Daca majoritatea romanilor de astazi au fost crescuti sub un regim dictatorial comunist, care a durat mai bine de 40 de ani, in care au fost fortati sa inghita ideologia comunista si nimic altceva, cum sa fi auzit majoritatea dintre ei de gandire critica sau intelectualitate? Astea se invata intr-un sistem educational deschis si bine pus la punct. Dupa 30 de ani, inca mai e valabila replica din "O scrisoare pierduta" - "Vrem schimbare, dar sa nu se schimbe nimic". Sistemul educational nu s-a dezvoltat cum se cuvine in acesti 30 de ani, mai ales in materie de dotari fizice si programa, ce sa mai vorbim de insuflarea unui aparat de gandire critica in mintile tinerilor?! Asta vezi doar in liceele mai rasarite, unde nu te pune sa repeti lectia papagaliceste, unde profesorul e constient ca nu trebuie sa sustina un monolog de o ora in fata elevilor, ci un dialog, sa le puna intrebari copiilor, sa aduca teme de discutie, sa le afle parerea tinerilor, sa le afle modul de gandire, sa modeleze caractere, sa dezbata ori de cate ori poate subiecte mai profunde decat ceea ce e scris in programa scolara. Sa-i invete sa dezbata, sa-i invete sa-si spuna parerea liber si cum sa argumenteze si contraargumenteze. Avem nevoie de profesori care sa le inspire elevilor dorinta de cunoastere si aprofundare mai ales in afara scolii, fiindca acolo, in afara ei, tinerii se intalnesc cu problemele adevarate ale lumii, pe care trebuie sa le cunoasca si sa le invete sa le rezolve. Trebuie invatati sa-si puna intrebari, nu sa inghita totul pe nemestecate din clasa, apoi de la sef, apoi de la seful de partid. Trebuie incurajati sa cerceteze mai mult decat le ofera sistemul educational, caci aprofundand o tema, isi vor dezvolta gandirea critica, nu inchizand caietul cand suna clopotelul si deschizandu-l abia saptamana urmatoare. Ei invata strict conceptul, insa nimeni nu-i pune sa se gandeasca la ce foloseste, cum e integrat acesta in mecanismele din viata reala. Ce sa mai vorbim despre faptul ca nimeni nu le vorbeste despre istoria doctrinelor politice? E usor sa imbii tinerii, tu ca politician, cu campanii electorale fastuase, cu paranghelii si promisiuni desarte pentru ei, tinerii, insa cati dintre acestia cunosc doctrina politica pe care se bazeaza respectivul partid? Cati dintre ei au cercetat-o? Si evident, ca daca ar cunoste aceste aspecte, ar putea si sa prevada inspre ce directie s-ar indrepta tara in urmatorii 4-5 ani. Cunoascand doctrina si interpretandu-le retorica, intuiesti spre ce se vor indrepta. Insa, daca nu sunt invatati de mici lucruri mult mai profunde si mult mai utile lumii reale, spre deosebire de notiunile cu care sunt inca indobitociti acum, normal ca habar n-au acestia de capacitatea latenta din creierul lor, numita gandire critica. Normal ca daca nu citesc, daca nu se intereseaza de evenimentele ce marcheaza in prezent situatia economica, sociala si politica romaneasca, daca nu se documenteaza din mai multe parti, e evident ca nu vor putea sesiza erorile/manipularile emise de unii si de altii. Chestia asta se prinde de mic de tine, daca esti indrumat de parinti inspre cunoastere si daca pe urma, sistemul educational se ocupa sa te dezvolte cum se cuvine, si impartial, pentru viata reala. Actual, avem o majoritate de oameni maturi instruiti in comunism, care-si perpetueaza modelul de gandire insusit pe nemestecate si o majoritate de tineri victime ale sistemului de învățământ "modern", cu sumedeniile sale de probleme, care se transpun in cicatrici in mintea tinerilor din Romania. Cam asta e situatia. Gandirea critica&libera exprimare sunt aspecte ce vin literalmente din aripa dreapta. La ce te astepti, dupa 70 de ani de comunism si pseudo-socialism?! Vorbim de lucruri care ii intrec categoric pe majoritatea romanilor simpli lasati voit/nevoit in urma.
Cu ce alte popoare i-ai conparat pe romani?
Cum ai ajuns la o asemenea supozitie sau concluzie?
Cred ca ar fi corect sa incepem cu definirea a ce inseamna intelectual: foarte incomplet (si etimologic) inseamna cel care care are intelegerea adevarului. Sensul actual insa este marginit cineva (relativ) inteligent si cu o educatie superioara.
Acum din ce vad eu la compatriotii nostri sunt doua categorii: una larga anti-intelectuala si una restransa intelectuala. Cred ca asa este peste tot in lume. Problema la noi este alta: anti-intelectualii sunt in centru iar intelectualii in margine. In plus orice imbecil, daca vrea are titlu de doctor. Practic notiune de intelectual este egala cu 0. In Turcia (ca sa dau un exemplu si nu de la cineva foarte destepti, ba dimpotriva!) cand cineva este valoros (ca inteligenta) turcu de rand respecta si asculta. La noi, din contra, se incearca elimnarea oricarui om valoros si sunt respectate si ascultate lichelele.