Cu ce trebuie sa incepi?
Pasul 1: In primul rand verifica daca sistemul audio al masinii tale are iesire speciala de subwoofer sau auxiliara. Daca are este perfect, daca nu, se rezolva cu un filtru Hi-Low de 30j de roni. Bassul tot o sa se auda chiar daca nu va avea cea mai buna calitate posibila.
Pasul 2: Calculeaza-ti foarte bine bugetul si da o fuga pe net si vezi ce ofera piata in banii pe care ii ai. Daca vrei sa fluture tabla pe masina va trebui sa-ti cam golesti buzunarele. Atentie insa, puterea audio nu inseamna doar Watti, ci dB (aka. decibeli). Astfel, sensibilitatea difuzorului este cea mai importanta. Cauta doar subwooferele cu cea mai mare valoare SPL, adica cati mai multi dB la 1W, sau Sound Pressure Level cum ii zic americanii. Adica ce presiune sonora poate genera difuzorul la o putere de 1W, masurat de la distanta de 1m. Crede-ma ca este o diferenta uriasa intre SPL de 90 si de 96dB, mai precis ca sa sari de la 90 la 96dB vei avea nevoie de un amplificator de 4 ori mai puternic!
Pasul 3: Vrei un bass profund, sau bubuiala? Dincolo de Watti si decibeli, calitatea sunetului depinde si de frecventa de raspuns a difuzorului si a ansamblului difuzor-incinta, adica boxa mai pe romaneste. Daca nu vrei doar sa bubuie ci vrei sa tune, sa tremure paharele in vitrinele vecinilor, sa se deformeze geamurile buticului de la parter, ai nevoie de un difuzor maaare, cam de 30-40cm asa, de o incinta si mai mare si de un amplificator capabil sa le duca. Difuzoarele de bass de calitate trebuie sa aiba un raspuns in frecventa cat mai jos, si o curba de putere cat mai buna pentru frecventele joase. Adica sa iti tremure hainele pe tine chiar si fara sa auzi nimic! Mai precis, daca difuzorul reda frecvente sub 20Hz te-ai scos, vei dezlantui iadul pe pamant daca vrei!
Pasul 4: Daca ai gasit difuzorul ideal, nu uita ca ai nevoie si de un amplificator care sa-l ajute sa se miste. Amplificatorul nu trebuie luat din targ de la Vitan sau de prin Berceni, ci trebuie meticulos cautat pentru a respecta specificatiile difuzorului. Adica daca difuzorul se duce in 15Hz, vei vrea sa ai un amplificator care sa se poata duce chiar mai jos. Apoi daca difuzorul de bass poate 500W RMS, vei vrea un aplificator cel putin cu 30% mai puternic. Contrar multor impresii ale baietilor de cartier, este mai mult decat bine ca amplificatorul sa fie mai puternic decat boxa! De ce sa chinui un amplificator in blana ca sa misti un difuzor puternic, si mai mult, sa bagi in difuzor numai distorsiuni? Orice amplificator ofera fidelitatea cea mai bina daca este tinut la putere mica. Daca il dai la maxim, distorisunile sunt de cel putin 10 ori mai mari! Desigur ca exista si amplificatoare superbe care nu vor face asta, dar nu vrei sa iti vinzi masina ca sa cumperi unul nu? In plus amplificatorul pentru subwoofer trebuie sa aiba filtru de joase, adica sa nu auzi cum canta Guta pe difuzorul de bass… de-aia ai si alte difuzoare la masina!
Pasul 5: Incinta este mama sunetului. Nu te grabi sa scoti din pod boxa pe care o ai de la bunicu si sa-i pui noul difuzor! Risti sa arunci practic cu banii cheltuiti pana acum pe fereastra, si sa nu auzi nici macar tu bass-ul din masina, d-apoi gagica de la 10. Boxa trebuie construita in conformitate cu specificatiile difuzorului. Daca vrei ca bass-ul sa rupa, ai nevoie de un sistem bass-reflex, sau tun de bass cum mai zic baietasii. Bass reflex-ul iti va mai da 3dB de frecvente joase in plus fata de o boxa normala (inchisa). Remember, fiecare 3dB in plus inseamna practic reducerea la jumatate a puterii electrice necesare amplificatorului. Incinta trebuie sa fie cat mai solida, MDF-ul fiind un material recomandat pentru constructia ei. Capitonarea interiorului cu material fonoabsorbant va ajuta coborarea in frecventa. Deasemenea frecventa de acordaj va fi data de volumul interior (util) al incintei si de diametrul si lungimea tubului bass-reflex. Daca vrei sa afli mai multe cauta pe Wikipedia!
Pasul 6: Ai boxa, ai amplificator, ai masina? Ce faci cu ele? Pai cumperi un kit de cabluri audio de calitate, tragi firul rosu de la baterie pana la subwoofer (de preferat prin masina). Atentie: nu uita sa pui o siguranta de putere pe acest cablu, imediat dupa baterie! Nu e de joaca cu instalatia electrica, multi si-au prajit masinile cu improvizatii. Apoi tragi cablul audio de la player la amplificator, si cablul remote daca ai asa ceva. Acest cablu va porni practic amplificatorul la pornirea player-ului, respectiv il va opri la oprirea player-ului. Dupa ce esti sigur ca instalatia este corect facuta, da drumul la muzica, da la maxim si roaga-te sa nu-ti sara in aer difuzorul. Glumesc, mareste volumul progresiv pentru a nu avea vreo surpriza. Daca ai folosit un filtru Hi-Low vei fi nevoit sa faci cateva reglaje la acesta pentru a obtine nivelul sonor optim. Iti recomand sa montezi si un condensator de putere, daca sistemul tau audio este unul foarte puternic, altfel o sa-ti faca farurile precum girofarurile si o sa fii confundat cu vreo masina de politie. Mai mult o sa-ti strici bateria cat ai zice "manele la maxim".
Sper ca sfaturile de mai sus ti-au fost utile si te-ai amuzat pe marginea stilului "pamfletar" cu care am scris. Spor la alegerea sau construirea subwoofer-ului ideal. Iti stau la dispozitie cu sfaturi serioase daca folosesti sectiunea de comentarii de mai jos! si la orice putere este necesar sa iti legi amplificatorul la baterie!
Mai ai nevoie de un cd player foarte bun si un amplificator uita-te pe aici gasesti de toate :http://www.audioshop-magazin.ro/cd-mp3-playere/playere-auto
Si ce fel de cabluri trebuie? ....si la ce putere e necesara conexiunea la baterie?
YzuD întreabă: