Carma vapoarelor vechi de pirati functioneaza cu ajutorul unei timone.
Timona unui vas sau nave este o roată care comandă o metodă modernă de ajustare a unghiului cârmei pentru a schimba direcţia de înaintare a vehicului acvatic. Timona este de fapt partea finală a unui ansamblu complex de mecanisme care asigură conducerea navei sau a bărcii prin transmiterea şi amplificare hidraulică.
Cârmacii vechilor nave foloseau o tijă lungă care era ataşată direct de cârmă sau o tijă/băţ menţinut vertical deasupra acesteia. Vasele din vechime se mişcau în direcţia opusă de mişcare a tijei, întrucât o mişcare a acesteia în sens orar mişca şi cârma în sens orar, iar ca rezultat vasul se deplasa în direcţia opusă. În cazul navelor mai moderne care au ajuns să folosească timona, direcţia de mişcare a cârmei a fost inversată având ca rezultat mişcarea vehiculului în aceeaşi direcţie ca şi mişcarea roţii cârmaciului.
Este posibil ca ideea de dirijare a vehiculelor moderne terestre propulsate de un motor cu ardere internă (automobile, camioane, tractoare) să fi fost inspirată de timona vaselor moderne.
În cazul unora din navele moderne, timona a fost substituită cu o tijă scurtă care acţionează electro-mecanic, electro-hidraulic şi electronic asupra cârmei făcând conducerea navei mult simplificată.
Presupun ca te referi la timona. Iata: https://ro.wikipedia.org/wiki/Timon%C4%83